![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is de homofobieprijs van Bodifee terecht? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
17 | 32,69% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 28,85% |
Pfff kan me niet schelen. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 38,46% |
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eeder kortzichtig maar krachtig.
![]() Laat die kerel nu gewoon eens stikken in zijn eigen idiote dommigheid en hypocriet gelul. Laatst gewijzigd door Heftruck : 23 december 2006 om 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Banneling
|
![]() Inderdaad , als ge al eens verstoten wordt door u moeder ontstaat de behoefte een kind te adopteren .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
![]() Dat is je recht. Maar het is wel zo.
Dat je de waarheid niet accepteer is natuurlijk ook een belangrijk deel van het probleem, namelijk dat vele mensen in een vóór-wetenschappelijk kader denken. Het is dus van belang dat de mensen opgevoed worden met feiten, en minder met mythes en geloofsprincipes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Citaat:
http://www.yale.edu/hraf/ Da's een basis. Je kan ook gewoon een inleidend boek kopen over verwantschap. Aan de KULeuven raden ze in het eerste jaar antropologie voor het vak verwantschapsantropologie nog steeds de volgende basiswerkjes aan, denk ik: -R. Parkin, Kinship: An introduction to the basic concepts. Oxford: Blackwell, 1997. http://www.amazon.com/Kinship-Introd...e=UTF8&s=books -F. Zimmerman, Enquête sur la parenté. Parijs: Presses Univesitaires de France, 1993. http://www.amazon.com/Enquete-sur-Pa...e=UTF8&s=books Maar da's echt basis hoor. Je kan ook beginnen lezen vanaf Lévi-Strauss, jaren 40 - grondlegger van de verwantschapsantropologie. Dan ben je meteen vertrokken voor een paar boeiende jaren. Success. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens in Amerika de hele ''gay-marriage discussion'' gevolgd en het viel me op hoeveel respect mensen eigenlijk voor de homo's aldaar hebben. Ze worden gezien als waardevolle leden van de maatschappij, in plaats van een stel gekken die in een gesticht thuishoren zoals jij dat altijd zo mooi weet te zeggen. Dat zo'n streng Christelijk land beter scoort dan een ontkerkelijkt West-Europa vind ik ook vreemd. Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 23 december 2006 om 22:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ook dit zul je wel weten. Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
|
![]() Citaat:
Neen, het is eigenlijk normaal dat homos en lesbos gediscrimineerd worden. Dat vind je in alle culturen terug. "Discriminatie" gebruik ik hier in de zin van "alteriseren", ze anders percipiëren en behandelen. Van het latijnse "onderscheiden" dus. In zowat alle culturen wordt homosexualiteit aanvaard maar wel geritualiseerd. In vele culturen nemen homos gewoon een religieuze rol in (dikwijls een zeer hoge sacrale positie), of worden ze voorbestemd voor bepaalde beroepen. Dat is allemaal heel normaal. Onze cultuur is in deze abnormaal omdat ze ernaar streeft: 1. een in de 18de eeuw geformuleerd, theoretisch gelijkheidsbeginsel te formaliseren en te expliciteren (in andere culturen is dat onbestaande en is er ook geen nood aan; daar is er veel minder sociale mobiliteit en geen ideologie van het individualisme; mensen hebben daar ook geen behoefte naar; voor homos betekent dat gewoon dat ze doen waar ze goed in zijn, en iedereen aanvaardt dat; homos worden ook gepushed door de gemeenschap om hun homo-rol waar te maken... dat werkt gewoon het beste; dus geen gezever) 2. dit gelijkheidsbeginsel staat in conflict met normale, universele percepties bij mensen ("homos zijn niet gewoon"), vandaar dus heel veel spanningen 3. veel mensen voelen zich niet thuis in de moderniteit (die dit gelijkheidsbeginsel probeert te introduceren en te formaliseren); dat is normaal, want de moderniteit is onmenselijk, en gewoon een ambetant construct, waar ge permanent moeite moet voor doen; ze keren zich er daardoor tegen, en gaan wat reactionair doen, hun frustraties uitwerken op de "anderen" Ik pleit dus voor een terugkeer naar een eerder pre-moderne aanpak van de "anderen"; dat wil zeggen, niet moeilijk doen, iedereen heeft zo ongeveer zijne rol; homos zijn goede kunstenaars en religieuze leiders, dus laat ze die rol maar opnemen. Die rol is trouwens essentieel. Ik ben tegen al die abstracte gelijkheid en die mobiliteit en dat absurde individualisme en subjectivisme dat zo prominent is in de moderniteit. Maar dat maakt mij nog geen reactionair, zoals Bodifee. Er zijn nu net niet-reactionaire invalshoeken om de andere te bejegenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 23 december 2006 om 23:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk anderzijds wel dat je sociologisch kan vaststellen dat holebis veel meer terug te vinden zijn in de cliché-beroepen waar we ze mee associëren. Die clichés zijn er, en ze zijn nog waar ook. De maatschappij houdt die mee in stand. -je kan nu zeggen dat je vanuit jouw modernistische standpunt het daar niet kan bij laten, en iedereen in principe onder het gelijkheidsbeginsel moet laten vallen; als homos er dan toch voor kiezen om massaal de creatieve beroepen te volgen en daardoor het cliché bevestigen, dan is dat maar zo. Maar ze zijn wel fundamenteel gelijkwaardig. -ik vind dat allemaal heel nobel, maar dat kan wel enkel werken in een maatschappij die tenvolle de moderniteit aanvaardt; en daar heb ik dus een probleem mee. De moderniteit mogen we niet aanvaarden want die leidt automatisch tot waanzin (zie de geschiedenis van de 20ste eeuw). -mocht de moderniteit niet tot waanzin leiden, dan zou ik ze accepteren, en het gelijkheidsbeginsel dat er zo fundamenteel aan is, gewillig op de homo-problematiek toepassen; geen probleem -maar de moderniteit is nu eenmaal te barbaars om ze te accepteren; ik pleit dus voor een terugkeer naar pre-moderne systemen; één van de kenmerken daarvan (maar da's slechts een klein onderdeeltje), is de tolerante en cliché-matige omgang met de andere, als een fundamenteel sociaal mechanisme dat zit ingebakken in de cultuur en wordt doorgegeven aan alle leden ervan. -in zo'n pre-modern systeem, zoals je dat in alle niet-Westerse culturen terugvindt, is de "vreemde" altijd welkom; je moet dan wel eerst wat wierrook branden, en homos moeten misschien een rokje dragen, maar ze zijn wel welkom. Dat kan je van de moderniteit niet zeggen hé. Dus, concluderend: zolang we binnen de moderniteit leven moeten we ernaar streven het gelijkheidsbeginsel radicaal toe te passen. Maar zolang er een kans bestaat om de moderniteit omver te werpen, moeten we dat ook betrachten (en, mocht deze omverwerping ooit slagen, zou dat ook consequenties hebben op het vlak van de omgang met anderen, of het nu vreemdelingen, homos of Gerard Bodifee is.) Laatst gewijzigd door C2C : 23 december 2006 om 23:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
|
![]() Dat komt omdat jij in de moderniteit gelooft. Ik bewonder u voor uw optimisme en uw goede wil. Maar zowel de geschiedenis van de moderniteit, als de systemische aard ervan, stemmen mij veel pessimistischer en maken van mij misschien meer een realist.
Kijk gewoon naar de feiten: de moderniteit heeft geleid tot 100 miljoen doden in Eurazië, tot vele honderden miljoenen doden in de rest van de wereld, tot totale kolonisatie en tot permanente moord, genocide, plundering, roof en uitbuiting. Bovendien leidt ze tot een sociaal stelsel vol neurotische, kleinburgerlijke, zieke consumerende mensjes die zich fundamenteel goed voelen in hun fermette in een of andere sub-urb, en weigeren te leven. Als cadeau voor hun slaafsheid krijgen ze een oppervlakkig ideologietje waarin 'individualisme', 'sociale mobiliteit' en 'vrijheid' centraal staan. Hoe lullig. Ik wil daar niks van weten. Ik ben te gezond. Inderdaad, ik ben misschien te vitalistisch. Ik weiger te sterven vooraleer ik dood ben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
kan ik me levendig inbeelden ![]() btw ... al jaren geleden is er ooit een debat geweest, uitgezonden door de vpro dacht ik, tussen filosofen, wetenschappers ed inzake of het onstaan van _ en de verdere ontwikkelingen van het leven nu wel of niet als een toevalligheid moet gezien worden of eerder als een blauwdruk ( opent de hele metafysische rimrammogelijkheid) prachtig dingetje overigens... bestond uit meerdere uitzendingen telkens twee uren durende ofzo ik vraag me nu plots af of dat figuur daar ook voor uitgenodigd was want ik herinner me inderdaad zo één iemand en zowel het onderwerp als de andere gesprekspartners lijken me er geknipt voor niettemin... ik ken de man nog niet zó lang ( in het begin boezemde hij nog wat ontzag wegens zijn excentrische uiterlijk ) en hoe langer ik 'm bezig zie in pseudofilosofische en semi-maatschappelijke praatjes hoe meer meer hij in m'n achting zakt... wat natuurlijk niets zegt over zijn kwaliteiten in zijn vakgebied Laatst gewijzigd door praha : 24 december 2006 om 01:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
het is een maatschappelijke kwestie hij mag daar gerust z'n eigen mening over hebben maar als hij dat gaat koppelen aan het biologische/wetenschappelijke om diezelfde mening te sterken en daar dan verdomd zwaar de fout ingaat ( tenslotte heeft hij nooit beweerd bioloog te zijn, aldus jou ![]() hij had dan misschien beter zijn eigen mening verstrekt vanuit z'n christelijke moraal zelfs exclusief dit alles beschouwende houdt hij zich niet eens aan de minste 'spelregeltjes' van het maatschappelijke stelsel, dat hij naar eigen zeggen toch zo hard koestert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |