Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2007, 14:56   #81
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inderdaad, laissez-faire kapitalisme is inherent tegen imperialisme. Dat bewijzen de denkers stuk voor stuk.
huhuh, wat zegt gij nu
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 14:59   #82
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
huhuh, wat zegt gij nu
Oh nee, ik treed in de wereld van je waanbeelden, sorry.

Serieus, geef me één laissez-faire kapitalistische imperialistische denker.

Ik geef je een kleine tegenhint: hij was een Schot, en beïnspireerde deels de Amerikaanse Revolutie. Het waren brieven van Cato, en ze deden hetzelfde. Het was een Fransman rond 1850, en hij ging wild tekeer tegen de kolonisering van Noord-Afrika. Het waren twee Britten rond dezelfde tijd, en ze ijverden voor non-interventie.

Etcetera, etcetera, etcetera.
Oud 4 januari 2007, 15:00   #83
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Nu zijn de mensen ook niet zo opgezet met hun regering, ik bedoel, je vindt altijd oppositie hoor, dat is niet dan menselijk.
Tijdens de Franse revolutie was er evengoed een rijk groepje van koningsgezinde aristocraten, hield dit de mensen tegen om een nieuwe regering op poten te brengen?

Citaat:
Het werd dan ook helemaal niet voorgesteld als een staatgreep, maar als een abdicatie.
Ik volg u even niet, wil je zeggen dat Chaves vrijwilig afstand deed van zijn functie als president?

Citaat:
Ik heb het op die betogingen waarbij duizenden arbeiders van de petroleumnijverheid ontslagen werden en geen werk meer konden vinden omdat Chavez hen als antirevolutionair had gestigmatiseerd.
Oh, ja die helthaftige staking georganiseerd door de corupte top van het staatsolie bedrijf, die Venesuela bijna economisch kapot had gemaakt, dus net zoals in Chillie de bedoeling had om de regering ten val te brengen.En vervolgens doorbroken werd door de massa's van werkwilige arbeiders die de patronale lockdown afweerde.
Ik vraag mij af wat ze hier zouden doen als de arbeiders spontaan een fabrik gingen nationaliseren, ik denk dat hier een standpunt inemen over goed of kwaad iets gecompliceerder is. En welk duizende arbeiders? Ik heb gehoord van een hele hoop administratoren die nu moeilijk in de overheidsindustrie kunnen graken maar duizende arbeiders warvan hun recht op werk ontzegt word? Soit ik zal hier over eens verder zoeken op het internet.
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 15:06   #84
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

[quote=GaRnaaLBeeR;2304527]
Citaat:

Tijdens de Franse revolutie was er evengoed een rijk groepje van koningsgezinde aristocraten, hield dit de mensen tegen om een nieuwe regering op poten te brengen?

Ik volg u even niet, wil je zeggen dat Chaves vrijwilig afstand deed van zijn functie als president?

Oh, ja die helthaftige staking georganiseerd door de corupte top van het staatsolie bedrijf, die Venesuela bijna economisch kapot had gemaakt, dus net zoals in Chillie de bedoeling had om de regering ten val te brengen.En vervolgens doorbroken werd door de massa's van werkwilige arbeiders die de patronale lockdown afweerde.
Ik vraag mij af wat ze hier zouden doen als de arbeiders spontaan een fabrik gingen nationaliseren, ik denk dat hier een standpunt inemen over goed of kwaad iets gecompliceerder is. En welk duizende arbeiders? Ik heb gehoord van een hele hoop administratoren die nu moeilijk in de overheidsindustrie kunnen graken maar duizende arbeiders warvan hun recht op werk ontzegt word? Soit ik zal hier over eens verder zoeken op het internet.
Doen! Die sites van de PVDA zijn ongelooflijk grappig...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2007, 15:06   #85
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Vele aristocraten en clerici stonden achter de derde stand. Ik denk aan Lafayette, Sieyès, Mirabeau, ...

Citaat:
Daar ging toch heel de controverse rond?
Oud 4 januari 2007, 15:13   #86
GaRnaaLBeeR
Parlementsvoorzitter

GaRnaaLBeeR's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Vele aristocraten en clerici stonden achter de derde stand. Ik denk aan Lafayette, Sieyès, Mirabeau, ...
Nu de Franse revolutie gaan bespreken, lijkt mij weinig efectief om te gaan verweizen naar de situatie in Venesuela.

Citaat:
Daar ging toch heel de controverse rond?
Stel jij nu dat Chaves onder druk van die opositie optochten vrijwilig wou aftreden?
GaRnaaLBeeR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 10:59   #87
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GaRnaaLBeeR Bekijk bericht
Stel jij nu dat Chaves onder druk van die opositie optochten vrijwilig wou aftreden?
Lees eens iets rond die coup d'état.

Oud 7 januari 2007, 20:56   #88
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

ja inderdaad, lees er eens iets over. De eerste coup, die door Chavez werd gepleegd, leidde nadien tot een grote verkiezingsoverwinning van... Chavez.
De tweede coup, die door zijn neoliberale tegenstanders werd georganiseerd, leidde nadien tot de verkiezingsoverwinning van... Chavez.
Alle rechtse liberale propaganda ten spijt liep de laatste verkiezingen alweer uit op een succes voor... Chavez.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 21:05   #89
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ja inderdaad, lees er eens iets over. De eerste coup, die door Chavez werd gepleegd, leidde nadien tot een grote verkiezingsoverwinning van... Chavez.
De tweede coup, die door zijn neoliberale tegenstanders werd georganiseerd, leidde nadien tot de verkiezingsoverwinning van... Chavez.
Alle rechtse liberale propaganda ten spijt liep de laatste verkiezingen alweer uit op een succes voor... Chavez.
De opperbevelhebber van het leger die Chavez' ontslag formeel bekend maakte en de hele boel daarmee triggerde werd later minister onder ... Chavez.

Je vergeet trouwens te zeggen dat die Perez tijdens zijn eerste presidentschap enorm populair was:

Citaat:
In his first term as president he was praised by for taking steps to nationalize the petroleum and iron ore industries in order to control profits. He used the raising incomes from the oil industry for sustainable development programs, among the famous scholarship program "Gran Mariscal de Ayacucho", which allowed more than 60,000 young venezuelans from the working class to study in the best universities abroad. Following his policy, sustainable development is only possible through the education of the people. As first head of state, he was honored with the "Earth Care" award for his contribution of environmental protection. Carlos Andres Perez' international policy had become very important, as he called for the integration of Third World countries to regional organizations in order to strenghten their development and in order for them to gain importance in relation to the industrialized countries. He notably saw the OPEC as an instrument for ALL underdevelopped countries to improve their conditions towards first world countries. Nevertheless, he maintained excellent relations with european and north american governments during his presidency.
Oud 7 januari 2007, 21:11   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

kijk eens aan, de couppleger kreeg niet alleen amnestie, hij werd zelfs minister. Wat is het probleem dan?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2007, 21:19   #91
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
kijk eens aan, de couppleger kreeg niet alleen amnestie, hij werd zelfs minister. Wat is het probleem dan?
Niet iedereen mocht ministertje spelen.

En ik heb helemaal géén probleem met een coup tegen Chavez. Alleen blijken de Venezolanen dat niet prettig te vinden. Leef en laat leven, zeg ik altijd, en dat de rest stemt met zijn voeten als het hun niet aanstaat.
Oud 8 januari 2007, 00:02   #92
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Laten we Chavez zijn verdienste eens opmaken in 2015. Alles moet tijd krijgen om te rijpen. Men pleegt te zeggen zoals wijn en veelal gaat men ervan uit dat die mettertijd beter wordt, maar evenzeer kan hij zuur worden.

Wel weet ik dat de steun voor Chavez bij de bevolking groot is. Niet omdat hij zo'n 'verlicht' leider zou zijn met een visie, maar omdat hij de meerderheid van Venezolanen omkoopt met de olie -en gasinkomsten. Bovendien speelde hij de VS uit als bedreiging voor Venezuela zodat hij ook op die flank goed is ingedekt.

Technologisch en economisch boekt het land echter niet de minste vooruitgang. Het teert op haar rijkdom; op haar enige rijkdom!

Ook in Venezuela zal blijken dat het 'rode' systeem een ontzettend groot deel van de bevolking in de armen van de staat drijft, maar uiteindelijk zal die staat niet genoeg middelen kunnen opbrengen (ongeacht de olie -en gasrijkdom) om aan de behoeften te voldoen van al die mensen die in hun bestaan van de staat afhankelijk zijn.
Hierdoor zal de teleurstelling bij de bevolking zeer groot zijn en zullen ze Chavez wegstemmen. Nu ja, wegstemmen?
Binnen de kortste keren zal Chavez pogen de democratie af te schaffen en als er op dat moment geen burgeroorlog uitbreekt, dan wel na een paar jaar.

Hoe dan ook, volgens mij, is Chavez niet meer dan een zoveelste rode wonderboy, die het even wonderwel zal verknallen. Let maar eens op, ze gaan hem daar in Venezuela nog verguisen.

Oh ja, nog iets in verband met zijn heldhaftigheid tegenover de VS...
Als de VS één keer de tanden laat zien en bijvoorbeeld de eigen olieproductie opdrijft en eventueel de strategische reserves aanspreekt, zodat afname van Venezuela komt stil te liggen (moet zelfs niet lang zijn) dan zit dat land op haar achterste en met haar Chavez. Om maar te zeggen dat zijn blabla niet veel boemboem inhoudt.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 8 januari 2007 om 00:09.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 00:06   #93
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Laten we Chavez zijn verdienste eens opmaken in 2015. Alles moet tijd krijgen om te rijpen. Men pleegt te zeggen zoals wijn en veelal gaat men ervan uit dat die mettertijd beter wordt, maar evenzeer kan hij zuur worden.

Wel weet ik dat de steun voor Chavez bij de bevolking groot is. Niet omdat hij zo'n 'verlicht' leider zou zijn met een visie, maar omdat hij de meerderheid van Venezolanen omkoopt met de olie -en gasinkomsten. Bovendien speelde hij de VS uit als bedreiging voor Venzuela zodat hij ook op die flank goed is ingedekt.

Technologisch en economisch boekt het land echter niet de minste vooruitgang. Het teert op haar rijkdom; op haar enige rijkdom!

Ook in Venezuala zal blijken dat het 'rode' systeem een ontzettend groot deel van de bevolking in de armen van de staat drijft, maar uiteindelijk zal die staat niet genoeg middelen kunnen opbrengen (ongeacht de olie -en gasrijkdom) om aan de behoeften te voldoen van al die mensen die in hun bestaan van de staat afhankelijk zijn. Hierdoor zal de teleurstelling bij de bevolking zeer groot zijn en zullen ze Chavez wegstemmen. Nu ja, wegstemmen?
Binnen de kortste keren zal Chavez pogen de democratie af te schaffen en als er op dat moment geen burgeroorlog uitbreekt, dan wel na een paar jaar.

Hoe dan ook, volgens mij, is Chavez niet meer dan een zoveelste rode wonderboy, die het even wonderwel zal verknallen. Let maar eens op, ze gaan hem daar in Venezuela nog verguisen.
En dan is het eerste wat we horen dat Chavez een rechtse neoliberaal was als speelbal van Amerikaanse bedrijven.

Ze hebben nog gelijk ook als we "Bolivariaanse Revolutie" letterlijk interpreteren.

Laatst gewijzigd door lombas : 8 januari 2007 om 00:07.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 00:14   #94
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan is het eerste wat we horen dat Chavez een rechtse neoliberaal was als speelbal van Amerikaanse bedrijven.

Ze hebben nog gelijk ook als we "Bolivariaanse Revolutie" letterlijk interpreteren.
Even een strijdlied oefenen...

Ontw...Grrr ....Ontwaa....Grrr....Ontwaakt....Grrrr ....Ontwaakt Verdorv...Neen, sorry, ik krijg het niet over mijn lippen!

Zelfs mijn linkerhand stribbelde tegen toen ik die tot vuist wilde ballen!

Laatst gewijzigd door La Chunga : 8 januari 2007 om 00:15.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 00:54   #95
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de VS één keer de tanden laat zien en bijvoorbeeld de eigen olieproductie opdrijft en eventueel de strategische reserves aanspreekt, zodat afname van Venezuela komt stil te liggen (moet zelfs niet lang zijn) dan zit dat land op haar achterste en met haar Chavez. Om maar te zeggen dat zijn blabla niet veel boemboem inhoudt.
Dan verkopen ze gewoon aan China. Geen probleem voor Venezuela.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 00:59   #96
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Wel weet ik dat de steun voor Chavez bij de bevolking groot is. Niet omdat hij zo'n 'verlicht' leider zou zijn met een visie, maar omdat hij de meerderheid van Venezolanen omkoopt met de olie -en gasinkomsten. Bovendien speelde hij de VS uit als bedreiging voor Venezuela zodat hij ook op die flank goed is ingedekt.

Ook in Venezuela zal blijken dat het 'rode' systeem een ontzettend groot deel van de bevolking in de armen van de staat drijft, maar uiteindelijk zal die staat niet genoeg middelen kunnen opbrengen (ongeacht de olie -en gasrijkdom) om aan de behoeften te voldoen van al die mensen die in hun bestaan van de staat afhankelijk zijn.
Hierdoor zal de teleurstelling bij de bevolking zeer groot zijn en zullen ze Chavez wegstemmen. Nu ja, wegstemmen?

Venezuela kende grote armoede vòòr Chavez aan de macht kwam. En die armoede is er gekomen dankzij een hard neoliberaal beleid. U komt hier aandraven met hypotheses en gissingen. Waarop zijn ze gebaseerd?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 01:09   #97
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Venezuela kende grote armoede vòòr Chavez aan de macht kwam. En die armoede is er gekomen dankzij een hard neoliberaal beleid. U komt hier aandraven met hypotheses en gissingen. Waarop zijn ze gebaseerd?
Nochtans was de rode draad doorheen de politiek van voor Chavez wel degelijk rood.
Oud 8 januari 2007, 01:40   #98
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Dat zal wel wezen. Vandaar dat de bevolking massaal uit protest een rode president aan de macht stemde?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2007, 02:13   #99
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
Dat zal wel wezen. Vandaar dat de bevolking massaal uit protest een rode president aan de macht stemde?
Ja, massaal, 56%, ongelofelijk gewoon. Bush staat te beven op zijn benen.
Oud 8 januari 2007, 08:18   #100
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ja, massaal, 56%, ongelofelijk gewoon. Bush staat te beven op zijn benen.
meer dan 60% jong

en bush is door een effectief van minder dan EEN VIERDE (amper helft gaat kiezen, en dan is em nog door iets minder als de helft daarvan verkozen) verkozen. Ik vind die vergelijking wel iets hebben hoor
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be