Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2007, 01:53   #21
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Het pakket justitie / locale politie / verkeerspolitie en verkeersbeleid, dat lijkt me wel wat.

Politierechtbanken, vredegerecht en correctioneel naar de gemeenschappen.

De locale politie wordt is nu nationaal georganiseerd. De gemeenten betalen de lonen van de agenten. Het toezicht op de gemeenten is nu reeds gewestmaterie, breng de locale politie volledig naar het locale niveau (gewesten)

Wegenbouw, passieve veiligheid (rotondes, verkeerdrempels), snelheidsbeperkingen zijn nu locaal (gewesten, provincies, gemeentes). Verkeerspolitie is federaal of locaal. Breng de verkeerspolitie bij de locale politie (maak die locale politie gewestelijk), en breng de verkeerswetgeving ook bij de gewesten.

Een homogeen pakket in één staatshervorming, eentje die goed is voor de mensen (zoals alle voorgaande).
Interessant, maar een aantal socio-economische hefbomen lijken mij net zo belangrijk. Als we ons maar niet laten vastpinnen op onderhandelingen waar wij niets bij te winnen hebben maar wel voor zouden betalen, zoals Brussel of het koningshuis...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 01:59   #22
Ive De Beckker
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Voor ons wel.
Je bent wel zwaar in de minderheid in Vlaanderen.
In wallonie weet ik het niet.

Als ik naar de Vlaamse Rand ga spreek ik altijd
over naar de andere kant van het land gaan.
Het is de andere kant van Vlaanderen maar het midden van belziek.

Als ik de Waalse politici op tv zie of in Wallonie kom
voel ik mij op geen enkele manier met hen verbonden.

Het gaat niet enkel over de centen bij ons.
Maar 10 miljard euro is veel.

Laatst gewijzigd door Ive De Beckker : 11 januari 2007 om 02:11.
Ive De Beckker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 06:09   #23
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker Bekijk bericht
Je bent wel zwaar in de minderheid in Vlaanderen.
U zegt dat mensen die met België verder willen, zwaar in de minderheid zijn???? Ik dacht het eerlijk gezegd niet, maar goed, u leeft misschien in een ander Vlaanderen dan ik.

Ter info: moest er een Vlaamse meerderheid voor onafhankelijkheid zijn, dan was dat ondertussen al wel deels in orde denk ik. U stelt zich dus beter even de vraag of u misschien zelf niet in de minderheid bent. Of stelt u zich geen vragen bij het feit dat N-Va zelf openlijk over het halen van de kiesdrempel zonder CD&V twijfelt? 5% halen is toch niet zo moeilijk als je de meerderheid van de Vlaams bevolking achter je hebt staan, niet?

Citaat:
Het gaat niet enkel over de centen bij ons.
Maar 10 miljard euro is veel.
Zoals ik reeds heb aangetoond gaat het niet over 10 miljard. Ik heb de bron in kwestie hier al meermaals geplaatst, maar 10 miljard bekt blijkbaar lekker bij de Vlaams-nationalisten.

Laatst gewijzigd door Kim : 11 januari 2007 om 06:10.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 09:12   #24
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als ik zeg dat een betere samenwerking met het Waals gewest goed is, dan is daar toch niet zoveel tegen in te brengen? Inderdaad, het ziet er niet naar uit dat dat binnenkort zal gebeuren. Maar misschien, eens...
Wat heb je aan loze kreten, hoe goedbedoeld ze ook mogen zijn?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 09:28   #25
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Di Rupo riep de Vlaamse verantwoordelijken op tot dialoog en samenwerking.
Eerst de taalwetgeving in Brussel ten volle respecteren en de annexatie van de Rand stoppen.

Eerder kan er over praten zelfs niet gedacht worden.
Oud 11 januari 2007, 09:33   #26
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Als ik zeg dat een betere samenwerking met het Waals gewest goed is, dan is daar toch niet zoveel tegen in te brengen?
Een betere samenwerking tussen de nazi's en de Joden was ook beter geweest.

Dat is het probleem met de stellingen die jij hier permanent opvoert. Er is niet veel tegen in te brengen, en ze dienen absoluut voor niets. Ze zijn een pathetisch tijdverlies.
Oud 11 januari 2007, 09:38   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zegt dat mensen die met België verder willen, zwaar in de minderheid zijn???? Ik dacht het eerlijk gezegd niet, maar goed, u leeft misschien in een ander Vlaanderen dan ik.

Ter info: moest er een Vlaamse meerderheid voor onafhankelijkheid zijn, dan was dat ondertussen al wel deels in orde denk ik. U stelt zich dus beter even de vraag of u misschien zelf niet in de minderheid bent. Of stelt u zich geen vragen bij het feit dat N-Va zelf openlijk over het halen van de kiesdrempel zonder CD&V twijfelt? 5% halen is toch niet zo moeilijk als je de meerderheid van de Vlaams bevolking achter je hebt staan, niet?
Nogmaals: dat mensen niet per se op een nationalistische partij stemmen betekent niet dat ze daarom echt zo wakker liggen van België. Bij de meeste mensen die geen Vlaams-Nationalist zijn bemerk ik dan ook geen uitgesproken pro-belgische houding, maar eerder een soort latente onverschilligheid. Zie ook de lauwe reacties naar aanleiding van de nep-uitzending van de RTBF. Het is nu eenmaal een gegeven dat de doorsnee bevolking nooit vraagt om revolutionaire veranderingen en niet zo politiek geëngageerd is als de meeste forumgangers hier. Brood op de plank en 's avonds in de zetel voor de TV om uit te blazen van de werkdag, dat is waar het bij de meeste mensen om draait. Bepaalde mechanismen kunnen deze 'slapende' groep echter wakker maken en dan kan blijken dat ze er opeens wél een uitgesproken mening op nahouden, die sommigen wel eens zou kunnnen verrassen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 09:44   #28
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
. Of stelt u zich geen vragen bij het feit dat N-Va zelf openlijk over het halen van de kiesdrempel zonder CD&V twijfelt? 5% halen is toch niet zo moeilijk als je de meerderheid van de Vlaams bevolking achter je hebt staan, niet?
Kim, denk aan je rugdekking.

Als de score van de NVA alles zegt over de steun voor een onafhankelijk Vlaanderen, wat zegt de score van de BUB dan over de steun voor België?

En het zgn. Belgische federalisme van B-Plus is al helemaal nergens te vinden in de verkiezingsresultaten.

Allé hup, op zoek naar een beter argument, 't is je vergeven.

Laatst gewijzigd door baarle : 11 januari 2007 om 09:44.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 10:33   #29
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Kim, denk aan je rugdekking.

Als de score van de NVA alles zegt over de steun voor een onafhankelijk Vlaanderen, wat zegt de score van de BUB dan over de steun voor België?

En het zgn. Belgische federalisme van B-Plus is al helemaal nergens te vinden in de verkiezingsresultaten.

Allé hup, op zoek naar een beter argument, 't is je vergeven.
N-Va krijgt tonnen media-aandacht, wat van de BUB niet gezegd kan worden en nee, ik verval niet in de beschuldiging van een "Vlaams-nationaal mediacomplot" maar het is nu eenmaal zo. Moest BUB zich aansluiten bij een grote partij, zouden ze die aandacht evenzeer krijgen maar moeten ze ideologisch inbinden.

B Plus is geen politieke partij maar we kunnen wel concluderen dat er vele van onze standpunten terug te vinden zijn bij vertegenwoordigers van traditionele partijen zoals bv. vandaag in De Standaard vandaag op p.23 :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Dewael
"In België wordt een politicus groot door kwaad te spreken over de andere gemeenschap. Er zijn geen politici meer die de moed hebben om één beleid voor het hele land te verdedigen. We hebben op dat vlak een zware fout begaan. In alle andere federale landen is er altijd een federale kieskring."
Oud 11 januari 2007, 10:39   #30
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
N-Va krijgt tonnen media-aandacht, wat van de BUB niet gezegd kan worden en nee, ik verval niet in de beschuldiging van een "Vlaams-nationaal mediacomplot" maar het is nu eenmaal zo. Moest BUB zich aansluiten bij een grote partij, zouden ze die aandacht evenzeer krijgen maar moeten ze ideologisch inbinden.

B Plus is geen politieke partij maar we kunnen wel concluderen dat er vele van onze standpunten terug te vinden zijn bij vertegenwoordigers van traditionele partijen zoals bv. vandaag in De Standaard vandaag op p.23 :
Met andere woorden, je bent niet in staat ergens, maar dan ook nergens in de verkiezingsresultaten een spoor van Belgisch-gezindheid aan te duiden.

Wat er je niet van weerhoudt de NVA-strijd met de kiesdrempel in te roepen als bewijs van povere Vlaamsgezindheid van de bevolking...
Oud 11 januari 2007, 12:06   #31
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het is ook maar de vraag met welke partij ze überhaupt ooit zou kunnen samenwerken, aangezien alle grote politieke families in België gesplitst zijn. Met Vlaamse partijen wil ze sowieso niet samenwerken wegens 'te separatistisch ingesteld'; samenwerking met Franstalige partijen zou haar in Vlaanderen nog meer een Franskiljon-etiket bezorgen.
Oud 11 januari 2007, 12:08   #32
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden, je bent niet in staat ergens, maar dan ook nergens in de verkiezingsresultaten een spoor van Belgisch-gezindheid aan te duiden.
Dat kan je evenmin met Vlaams-gezindheid, met dien uitzondering dat de enige "lijnrechte" Vlaams-nationalistische partij niet boven de kiesdrempel komt zonder zich aan te sluiten bij een partij die op communautair vlak helemaal geen separatistische visie heeft.

Citaat:
Wat er je niet van weerhoudt de NVA-strijd met de kiesdrempel in te roepen als bewijs van povere Vlaamsgezindheid van de bevolking...
Moest de meerderheid van de Vlaamse bevolking pro onafhankelijkheid zijn, dan zou N-Va probleemloos boven de kiesdrempel geraken.
Oud 11 januari 2007, 12:10   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een betere samenwerking tussen de nazi's en de Joden was ook beter geweest.

Dat is het probleem met de stellingen die jij hier permanent opvoert. Er is niet veel tegen in te brengen, en ze dienen absoluut voor niets. Ze zijn een pathetisch tijdverlies.
Nee, mijn stelling was een relativering van een eerdere stelling die ik opperde: Meer dialoog met de PS wil Vlaanderen niet.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2007, 12:13   #34
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan je evenmin met Vlaams-gezindheid, met dien uitzondering dat de enige "lijnrechte" Vlaams-nationalistische partij niet boven de kiesdrempel komt zonder zich aan te sluiten bij een partij die op communautair vlak helemaal geen separatistische visie heeft.

Moest de meerderheid van de Vlaamse bevolking pro onafhankelijkheid zijn, dan zou N-Va probleemloos boven de kiesdrempel geraken.
Dat zou ze beslist ook gekund hebben indien ze iets meer 'rechtlijnig' was geweest in haar bestaan en inmiddels niet al een hoop potentiële en voormalige kiezers had afgestoten.
Oud 11 januari 2007, 12:13   #35
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik deed het niet met Vlaamsgezindheid. Jij wel, in omgekeerde richting.

En ondanks het feit dat je hierboven zelf stelt, dat je die conclusies niet kan trekken uit een verkiezingsuitslag, doe je het hieronder meteen weer:

Citaat:
Als de meerderheid van de Vlaamse bevolking een zier zou geven om België, dan zou de BUB 10 pct halen en B-Plus 20 pct.

Onzin dus. Je houdt geen rekening met de koppelverkoop die in ons systeem ingebakken zit.
Oud 11 januari 2007, 15:58   #36
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:

Als hij deze attitude blijft behouden, denk ik dat het mogelijk is om dit jaar eindelijk eens serieus rond de communautaire tafel te zitten (en iets te bekomen waar de mensen wel bij varen).

Het zal de moeite zijn dit bericht nog eens boven te halen als het zo ver is en de Franstaligen weer een stukje Vlaanderen "tweetalig" willen maken door Brussel uit te breiden en weer nieuwe centen willen.

Gaan je ogen dan open gaan, Kim?
Oud 11 januari 2007, 16:24   #37
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het zal de moeite zijn dit bericht nog eens boven te halen als het zo ver is en de Franstaligen weer een stukje Vlaanderen "tweetalig" willen maken door Brussel uit te breiden en weer nieuwe centen willen.
Gaan je ogen dan open gaan, Kim?
Mijn ogen én oren staan altijd open en ik zal m'n conclusies wel zelf trekken Tantist.
Oud 11 januari 2007, 17:01   #38
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Vergeet je het Vlams Belang niet even voor het gemak?
Oud 11 januari 2007, 17:06   #39
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Vergeet je het Vlams Belang niet even voor het gemak?
Vlaams Belang is geen partij die louter en alleen voor een onafhankelijk Vlaanderen opkomt. Er zijn genoeg mensen die op het VB stemmen voor het migrantenstandpunt, maar die niet Vlaamsgezind zijn (meestal oudere mensen die zich niet meer veilig voelen in hun stad).
Oud 11 januari 2007, 17:21   #40
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vlaams Belang is geen partij die louter en alleen voor een onafhankelijk Vlaanderen opkomt. Er zijn genoeg mensen die op het VB stemmen voor het migrantenstandpunt, maar die niet Vlaamsgezind zijn (meestal oudere mensen die zich niet meer veilig voelen in hun stad).
Dat neemt niet weg dat het VB zijn onafhankelijkheidsstreven niet onder stoelen of banken steekt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be