Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2007, 19:44   #681
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
Ik woon samen met Maddox, en zijn antwoorden ken je al. Maar eventjes hier mijn opmerkingen...
Hebben we. We begonnen er zelfs al aan toen die dingen nog duur waren.
1300 diesel, grote laadruimte om zoveel mogelijk in één trok te kunnen doen.
Klopt. Maar ik heb een chronische ziekte waardoor ik minder goed te been ben. De grote supermarkten bevinden zich trouwens verder dan 5 kilometers van ons.
We hebben er gewoon geen. Maar wel 4 computers in huis.
Ik ga slapen als Maddox gaat werken. Op dat moment slaat ook de verwarming af naar "nacht", wat enkele graden kouder is dan "overdag".
Werkplaats van Maddox in dezelfde ruimte als onze computerruimte, die doorloopt in de keuken. Eigenlijk is de hele benedenverdieping hier één grote kamer. Maar wel met dubbele beglazing en nieuwe dak-isolatie sinds november.
We hadden er geen maar gaan er vanaf overmorgen wel eentje hebben. Door mijn ziekte kan ik niet meer goed afwassen - het doet teveel pijn en is te uitputtend.
Natmaken, kraan dicht, inzepen, kraan open om af te spoelen.
Minder dan ik al deed ? Zijdezot ?
Kan onze modem niet tegen. Kan de koelkast/diepvriezer niet tegen. Kan de verwarming niet tegen. Is het enige wat hier permanent aanstaat. Daarnaast staan er vaak urenlang 2 computers te draaien, maar die doen dan ook het werk van 4 apparaten tegelijk (zie beneden).
Waarom het risico lopen afbreuk te doen aan perfectie ? Ik gebruikte die brol toch al niet.
Heu... hoe ga je dit rijmen met meer per fiets of te voet doen ? Boodschappen wegen zwaar zenne. Meneer heeft nog nooit met 6 flessen melk moeten rondsjouwen ? Hoe dan ook, hoe kunnen producten dan van de fabriek via de winkel bij jouw thuis geraken ? Er is altijd verpakking nodig !
Prrt. Deden we toch al niet. Hoogstens sauna omdat dat zo goed is voor mijn pijn en Maddox' asthma.
Deed ik toen ik nog werkte, ik nam mijn buurmeisje mee omdat zij voor dezelfde firma werkte.
Neen dank u. De computer is mijn muziekinstallatie, tv, radio, leesboek, telefoon en bibliotheek inéén.
Die gaan dood. (No kidding !)

Al met al zijn er massa's dingen die je kunt doen om je energieverbruik te beperken, zo spelen we graag rollenspel en bordspelletjes en lezen we enorm veel - uit boeken wel te verstaan , er staat hier een zieltogend bos aan boeken !
Het is gewoon handelen als een goed huisvader of huismoeder, een beter gebruik van je budget. Niets van wat wij doen wordt geïnspireerd door een drang naar een beter mileu, maar alles door een drang naar een gezondere portemonnee. We proberen ook zoveel mogelijk te recycleren/recupereren, uit geldzucht eigenlijk.

Heb ik al vermeld dat we besparen op stookkosten door katten te hebben ? Zo'n ronkend warm kruikske in bed... hmmmm....
@ Babeth,

Er is niemand die iets verplicht en er is niemand die zegt dat er geen mensen zijn die reeds al het mogelijke doen.
En idd de meeste mensen die zuinig leven, leven vaak ook reeds zeer milieubewust.

En van Maddox weten wij dat hij zeer gierig leeft.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 19:51   #682
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Bedankt Jan.

Dit had ik vroeger moeten weten, had namelijk een staanlamp en ik stak daar een spaarlamp in. De staander is eens omvergekieperd en de lamp begon te knipperen bij lage dimmerstand.
Heb dus staanlamp weggedaan vermits ik dacht dat het aan die val lag en er een contactje was geraakt!

Tweede staanlamp gekocht, zelfde spaarlamp ingestopt: en ja die knipperde dus nog hé!

nu lees ik dat je met spaarlampen geen dimmer kan gebruiken!

Eer ik die "besparingen" eruitheb zijn we dus wel een eind verder!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 4 februari 2007 om 19:52.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 21:02   #683
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Omdat er creativiteit voor nodig is. Creativiteit betekend ondernemend, ondernemend is werkgelegenheid voor iedereen. En waarom altijd dadelijk aan het gewicht van uw portemonnee denken ?
Als de nieuwe ecologische economie de oude economie verdrijft zijn er dan meer werkplaatsen of verschuift gewoon het werkvolk van de ene economie naar de andere.

En ja ik denk aan het gewicht van mijne geldbeugel, want voorlopig is al wat met nieuwe economie te maken heeft nog altijd duurder dan de produkten uit de oude economie, wat ben je met nieuwe produkten die ecologisch vervaardigd zijn maar niemand koopt omdat ze te duur zijn.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 21:53   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht

Er bestaan evenwel dimbare spaarlampen (Megaman heeft er enkele bijvoorbeeld).

Een spaarlamp win je echt gauw terug. Maak maar eens de vergelijking...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2007, 23:31   #685
Bert Bubber
Provinciaal Statenlid

Bert Bubber's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedankt Jan.

Dit had ik vroeger moeten weten, had namelijk een staanlamp en ik stak daar een spaarlamp in. De staander is eens omvergekieperd en de lamp begon te knipperen bij lage dimmerstand.
Heb dus staanlamp weggedaan vermits ik dacht dat het aan die val lag en er een contactje was geraakt!

Tweede staanlamp gekocht, zelfde spaarlamp ingestopt: en ja die knipperde dus nog hé!

En die spaarlamp dimde ( lage dimmerstand) voordat ze omviel en begon te knipperen
Oud 5 februari 2007, 00:24   #686
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
@ Babeth,

Er is niemand die iets verplicht en er is niemand die zegt dat er geen mensen zijn die reeds al het mogelijke doen.
En idd de meeste mensen die zuinig leven, leven vaak ook reeds zeer milieubewust.

En van Maddox weten wij dat hij zeer gierig leeft.
Danke Jantje.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 00:45   #687
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Danke Jantje.
Tja, als iemand reeds zeer milieubewust leeft en dingen die het milieubelasten enkel gebruikt als het niet anders kan, dan mag dat gezegd worden.

Een kreupele mens heeft het recht om zich te verplaatsen.
Een blinde om met zijn handen te kijken.
Een dove om met zijn ogen te luisteren.
Het probleem zit immers bij de kuddelopers die met de grote jongens willen meedoen.
Oud 5 februari 2007, 01:21   #688
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Circe een spaarlamp is niet meer of minder dan een piepkleine TL lamp met een beetje electronica op de voet om die te laten passen in een gewone socket. Ikzelf ken geen TL lampen die gedimmed kunnen worden zonder efficiencie of levensduur in te boeten.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 07:06   #689
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Circe een spaarlamp is niet meer of minder dan een piepkleine TL lamp met een beetje electronica op de voet om die te laten passen in een gewone socket. Ikzelf ken geen TL lampen die gedimmed kunnen worden zonder efficiencie of levensduur in te boeten.
Megaman heeft dimbare spaarlampen in zijn assortiment. Megaman staat al vele jaren garant voor prima kwaliteit (beter dan Philips):

http://www.megaman.nl/producten/?pageid=19&cid=1&sid=13
Oud 5 februari 2007, 07:25   #690
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn weldegelijk TL-lampen die gedimmed kunnen worden, maar die zijn vrij duur en worden dus bjna niet gebruikt en verkocht.
Oud 5 februari 2007, 07:45   #691
bk232214
Gouverneur

Standaard eerlijk zijn

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linkse Vogel Bekijk bericht
Wanneer gaan de mensen van Vlaanderen nu eindelijk eens inzien dat er een probleem is met onze Ecologie? En wanneer gaat dit zich vertalen in zetels voor de enige partij die er ook effectief werk van maakt? Wanneer gaan de mensen eindelijk eens inzien dat een stem voor Groen! wel een goede stem is?!?
Kan iedereen nu eens ophouden met dat gezeik over dat Groen! niet realistisch is, niet genoeg ervaring heeft, niet goed kan besturen, en dat de Groen! niet effectief iets doet aan dit probleem?!?
Het tegendeel is bewezen in Zwijndrecht! Namelijk: in Zwijndrecht hebben de groenen vorige keer bestuurd met een dikke 20%. Een mens zoals alle andere dommeriken zou dan zeggen dat ze de volgende keer zouden wegzakken… MAAR: ze zijn namelijk een dikke 10% vooruit gegaan tot 33%! Dat betekent dat de mensen precies wel heel tevreden waren met een groene burgemeester.

Ik denk dat meer dan ¾ van de Vlamingen vindt dat het milieu té vervuild is. Spijtig genoeg vertaalt dit zich niet in stemmen naar de partij die er serieus aan wil werken namelijk de enige partij die écht door heeft dat er serieus iets moet veranderen aan de energie, het vervoer, de zorg voor het milieu enzovoort… namelijk: Groen!… Dus dit betekent dat er nog altijd ¼ superdommeriken zijn onder de Vlamingen die dit niet willen inzien. Spijtig genoeg vertalen deze ¾ zich niet in stemmen, namelijk 1/10 van dit rationale getal: 7,5% Vlamingen. Dus dat betekent dat er bij die 1 250 000 erg domme Vlamingen ook nog eens 3 375 000 domme Vlamingen bijkomen.

Als mens moeten we ook eens denken op duurzaam vlak, namelijk: “willen wij dat onze kinderen en kleinkinderen nog gezond kunnen leven in een aangename wereld?!? Dat is dé vraag van de eeuw. Ik vindt het ook spijtig dat het tot sommige mensen moet doordringen door een film. DENK NA!!! En ik wil hier niet alleen bij benadrukken dat we dit in de politiek moeten waarmaken maar ook op sociaal-vlak.

Neem niet meteen de auto om een halve kilometer naar de winkel te doen… nee!!! Neem de fiets! Koop een milieuvriendelijke auto op bijvoorbeeld LPG. Gebruik de trein als je naar één of ander optreden moet in Antwerpen of Brussel als je in een andere stad woont. Gebruik zo weinig mogelijk papier, koop bio-produkten als je wilt dat we binnen 50 jaar nog kunnen ademen. Gebruik geen zilverpapier als je iets wilt bewaren, maar gebruik een plastic doosje dat je meerdere malen kunt gebruiken! Of zet een bordje over de kom met sla. Laat de verwarming niet onnodig branden, want dit is namelijk ook een van de vervuilendste dingen.

En ik kan zo nog wat doorgaan. Ik hoop dat er vele mensen dit lezen, ik hoef geen reactie maar ik wil gewoon een boodschap proberen overbrengen aan zoveel mogelijk mensen Groetjes in de hemel als we zo door gaan, en omdat dit geen mooie slotzin is, wil ik benadrukken dat we er samen iets aan kunnen veranderen en dan is de slotzin:

Groetjes aan iedereen en ik hoop dat iedereen nog gelukkig en gezond kan leven!
langzaam sterft de aarde een ding kunnen wij doen de aarde langzaam laten sterven
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2007, 08:35   #692
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn weldegelijk TL-lampen die gedimmed kunnen worden, maar die zijn vrij duur en worden dus bjna niet gebruikt en verkocht.
Ik zie ook het nut niet in van dimbare spaarlampen.

Die dimmer spaart dan wel energie uit, maar kost uit z'n eigen ook al energie, wat hetgene je zou winnen beperkt.

Als je ecologisch wilt leven, vergeet die dimmer
Oud 5 februari 2007, 08:44   #693
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Die dimmer spaart dan wel energie uit, maar kost uit z'n eigen ook al energie, wat hetgene je zou winnen beperkt.

Voor sommige zaken moet je het licht kunnen dimmen.
Dus echt zinloos zijn ze niet, maar mensen die het doen om de sfeer kunnen idd beter met ledjes werken.
Oud 5 februari 2007, 12:47   #694
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Toch niet, hoor. Dit is alleen zo in het geval je lampen op laagspanning werken en er dus tussen schakelaar en lamp een transfo zit. In dat geval verbruikt de transfo altijd bijkomende energie.

Dit heb je evenwel niet bij de dimbare spaarlampen van Megaman die op de gewone netspanning werken en geen transfo nodig hebben.
Oud 5 februari 2007, 13:15   #695
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

w8 ffekes aub.

Die dimmer zit bij mij IN de staande lamp.
Heeft het dan nog zin om er een dimbare spaarlamp in te steken of niet?

ik kan er niet meer aan uit hoor.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 5 februari 2007, 14:43   #696
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
w8 ffekes aub.

Die dimmer zit bij mij IN de staande lamp.
Heeft het dan nog zin om er een dimbare spaarlamp in te steken of niet?

ik kan er niet meer aan uit hoor.
Ja, ze gaat langer mee en verbruikt minder.
Oud 5 februari 2007, 22:01   #697
Makkie
Lokaal Raadslid

Makkie's schermafbeelding

Standaard

Ik gebruik al lang geen spaarlampen meer. Mijn vrouw is veel knapper in 't donker. Lach nie! Die van u ook.
Oud 5 februari 2007, 22:29   #698
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ze gaat langer mee en verbruikt minder.
Het zal nu toch eerst de bijgeleverde ordinaire 100W lamp worden hoor! als die kapot zal ik nog eens zo'n speciale dimspaarlamp gaan halen.

Maar tegen dat de dubbele aankoopprijs van die niet-kapotte staande lamp (gegeven aan kringloop moet je weten!!!!!) eruit is, ben ik wel potdood denk ik.

Oud 6 februari 2007, 11:29   #699
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk doen jullie wat jullie (graag) willen. Als jullie een flink deel van jullie zuurverdiende centjes aan die tweede wagen willen besteden, dan is dat vanzelfsprekend je goed recht. Alleen staat de investering voor een dergelijke tweede wagen in mijn ogen op geen enkele wijze in verhouding tot het bijkomend comfort dat dit zou moeten genereren. Als gezin maken wij liever afspraken wie en wanneer de wagen gebruikt, om dan het uitgespaarde geld voor andere zaken te gebruiken die wel meer levensvreugde, comfort en plezier geven. Een bijkomende uitstapje, tripje, de jaarlijkse reis naar Zwitserland en Oostenrijk, enzovoort. Wij wensen niet te werken voor een verzameling blikken op vier wielen, maar ja, dat is natuurlijk ieders keuze.

Als doorwinterde fietser kan ik je verzekeren dat fietsen geenszins "onveiliger" is dan de wagen. Dat zijn praatjes voor de vaak. Natuurlijk moet je als fietser je best niet wagen langs de beruchte Belgische "steenwegen" met z'n al even beruchte "zelfmoordstrookjes" die fietspaden zouden moeten voorstellen. Rij je daar, dan is fietsen inderdaad onveiliger. In een plattelands- en stadsomgeving is fietsen evenwel niet onveiliger. Daar wint de fiets het trouwens in zowel snelheid, comfort als gebruiksvriendelijkheid.

Allee Jan, eerlijk blijven hé. Ge zult met mij moeten toegeven dat fietsen op onze overvolle gebruikte wegen zéér gevaarlijk is en niet méér van deze tijd is! De fiets wint het niet in snelheid op de gewone plattelandswegen. Ik ben akkoord dat dit wel het geval is in de steden met als nadeel dat het gevaar om overreden te worden sterk toeneemt, met minder erge gevolgen dan op de gewestwegen waar dit wel erge gevolgen kan hebben voor de zwakke fietser!
MisterXYZ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2007, 11:49   #700
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MisterXYZ Bekijk bericht
Allee Jan, eerlijk blijven hé. Ge zult met mij moeten toegeven dat fietsen op onze overvolle gebruikte wegen zéér gevaarlijk is en niet méér van deze tijd is! De fiets wint het niet in snelheid op de gewone plattelandswegen. Ik ben akkoord dat dit wel het geval is in de steden met als nadeel dat het gevaar om overreden te worden sterk toeneemt, met minder erge gevolgen dan op de gewestwegen waar dit wel erge gevolgen kan hebben voor de zwakke fietser!

Jij woond dus duidelijke in een verstedelijke gebied.

Ik rij dagelijks met de fiets rond hier en mijn kids ook.

Ik kan je verzekeren dat hier zeer weinig ongevallen gebeuren met fietsers en dat deze hier veilig rondrijden.

en de tijd tussen mijn auto pakken, starten en wegrijden, parking vinden en naar de winkel gaan, is veel langer dan mijn fiets pakken en naar de winkel fietsen.
Op veel stukken kan een auto immers toch niet sneller dan 30/40km rijden, omdat er op de wegen ook landbouwvoertuigen en paardenkarren rijden en de fietsers kunnen die zo voorbij, terwijl de auto's er achter kunnen blijven.

Ook de snelheidsdrempel zorgen er voor dat de auto's lekker traag moeten rijden, ze zijn hier nogal slecht aangelegd en veroorzaken wel schade aan de snelheidsduivels hun auto's.

En de moderne fietsen zijn reeds zogoed ontwikkeld dat men er zonder veel moeite makkelijk een snelheid kan mee halen van 25/30km.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be