![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#6021 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet noodzakelijk, maar mogelijk wel.
En dat het voor jou wel degelijk een waardeoordeel inhoudt kan je moeilijk nog ontkennen. Het wordt een beetje belachelijk dan. edit: maar dat was het natuurlijk al lang Laatst gewijzigd door Edina : 9 februari 2007 om 15:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6022 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6023 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 9 februari 2007 om 15:09. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6024 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk houdt het een waardeoordeel in, maar geen moreel waardeoordeel. Ik vind kleurenblindheid ook minder waardevol dan kleuren kunnen zien. Al kan het in bepaalde situatie voordelig zijn om geen kleuren te zien, ik de meeste situaties is dat anders. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6025 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=5953 Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6026 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
(en het onzinnige van de vergelijking met fysieke afwijkingen werd ongeveer op pagina 1 van deze thread al uit de doeken gedaan trouwens) Laatst gewijzigd door Edina : 9 februari 2007 om 15:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6027 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en abnormaal houdt dus volgens onze Nederlandse taal GEEN waardeoordeel in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6028 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6029 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 9 februari 2007 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6030 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik heb aangetoond dat van Dale aan het woord 'abnormaal' geen pejoratieve betekenis toeschrijft en dat van Dale niet stelt dat het woord 'abnormaal' een waardeoordeel inhoudt, wat Raf (en jij) ons hier blijkbaar willen doen geloven. ik ga het hierbij trouwens houden he mannen, net omdat ik er geen waardeoordeel aan hecht, bevalt heel deze discussie me namelijk niet. Laatst gewijzigd door Anna List : 9 februari 2007 om 15:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6031 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je snapt het wel. Ook relaties kunnen afwijkend zijn al hebben, ze geen fysische oorzaak. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6032 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6033 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6034 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Om even duidelijkheid te scheppen: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6035 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Over de semantische betekenis van het woord (ab)normaal :
In principe ben ik ook van mening dat dit woord kan gebruikt worden om zonder waardeoordeel een aanduiding te geven van iets dat niet strookt met de norm. Er zijn enkele problemen hiermee, en zeker in deze context : 1) Om goed te weten wat het woord "normaal" betekent moet je eerst en vooral weten wat het woord "norm" wil zeggen. Van Dale zegt : "Manier van handelen waarnaar een categorie van personen zich kan of moet richten." Het woord "norm" heeft dus niet hetzelfde puur wetenschappelijke karakter als de woorden "gemiddelde" of "mediaan", die objectief meetbaar zijn. De norm is in feite een afspraak of zelfs een regel : op basis van bepaalde gegevens bepaalt een authoriteit (de overheid, de maatschappij) wat de norm is, en die norm wordt iedereen dan verondersteld als ijkpunt te nemen. Gevolg : Als de norm niet ergens duidelijk vastligt in een tekst of wet, dan kan je daar over discussiëren. Toch ben ik persoonlijk van mening dat het aannemelijk is om heteroseksualiteit als de norm te aanvaarden, al is de vergelijking met oogkleurvariatie die hoger door iemand wordt gegeven een interessant alternatief, waarmee je de veelheid van seksuele geaardheden op zich als norm aanvaardt. Ik vind dat wel niet echt praktisch. Het is een beetje als zeggen dat de norm voor de kleur van rozen roze, rood, wit, geel, gevlamd, oranje, etc. is. Je bent daar niet veel mee. 2) Het woord "normaal" is emotioneel geladen. Zeggen dat iets "abnormaal" is wordt veelal als een directe aanval gezien. In veel gevallen wordt het woord ook op die manier doelbewust misbruikt. Als dan iemand zegt dat hij iets abnormaal vindt, zonder daar een waardeoordeel mee te willen uitspreken, dan kan dat verkeerd worden begrepen. Los van deze beschouwingen denk ik dat de discussie hier slechts aan de oppervlakte gaat over wat "normaal" is en wat niet. Ik verdenk sommigen in deze thread ervan om doelbewust te muggeziften over semantiek, terwijl zij gewoon een probleem hebben met homoseksualiteit. Je ziet dat duidelijk doorschijnen in sommige bijdragen. Ik zou graag hebben dat die mensen hun masker van "professor semantiek" afnemen en openlijk voor hun morele bezwaren bij homoseksualiteit durven uitkomen. Laatst gewijzigd door Doki : 9 februari 2007 om 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6036 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6037 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6038 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6039 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom blijf je daar toch ook op ingaan? Mijn leven ziet er een stuk aangenamer uit sinds Paulus op mijn negeerlijst staat. Zo hoef ik me niet langer te ergeren aan zijn onnozele praat. Ik kan het je van harte aanbevelen!
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#6040 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |