![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#362 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#363 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#364 | |
|
Banneling
|
Citaat:
een wezen is geweest rond het jaar 0,dat geconcipieerd werd door een goddelijke kracht bij een maagd. Deze god was ook een mens, en de vrouw die hem baarde bleef maagd, de (mens)(god) liep een paar jaar rond in Palestina, hij verrichtte niet alleen wonderen (onder meer het opwekken uit de dode, vermenigvuldigen van broden en noem maar op) maar gedroeg zich ook wonderlijk (lopen op het meer van Genezareth bijvoorbeeld) om uiteindelijk gekruisigd te worden en drie dagen daarna weer uit de dode te zijn opgestaan. En hij deed dit allemaal om ons te verlossen. Waarvan is mij nog altijd niet duidelijk. Dat is toch niet meer ernstig. Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 19:43. |
|
|
|
|
|
|
#365 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#366 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#367 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
En datgene waarvan Jezus de mens verloste, is de erfzonde.
|
|
|
|
|
#368 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#369 |
|
Parlementslid
|
Het was toch de Kerk die mensen wijsmaakte dat het om de een of andere reden 'immoreel' of 'zondig' zou zijn om winst te maken op kapitaal (vraag me niet via welke logica men tot die conlusie gekomen is).
|
|
|
|
#370 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Adam (de eerste mens)
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 9 februari 2007 om 21:24. |
|
|
|
|
|
#371 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#372 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ja, ik dacht zelfs dat dat algemeen geweten was.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 9 februari 2007 om 21:32. |
|
|
|
|
|
#373 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik zal dus doorgaan op het begrip 'Adam'. Is Adam historisch? Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 21:50. |
|
|
|
|
|
|
#374 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Het lijkt me als katholiek logischer dat Adam wel een historische figuur is dan dat hij een symbolische betekenis heeft. Bij mijn weten is er geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat het bestaan van Adam als historische figuur ontkracht. Daarom geloof ik dat Adam historisch is.
|
|
|
|
|
#375 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 21:56. |
|
|
|
|
|
|
#376 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik wil hier ook niet beweren dat de verhalen van de Tuin van Eden en de zondeval uit Genesis letterlijke verslagen zijn. Het gaat dus niet zozeer over hoe de eerste mens precies heette. Wat wel belangrijk is, is dat de eerste mens door de zonde zijn 'heiligheid'/'heel-zijn in God' is kwijtgespeeld en daardoor was overgeleverd aan de dood. Dat bedoelt men met het begrip erfzonde en daarvan heeft Jezus ons verlost. Maar dat is dan weer, zoals u geloof ik zelf aanhaalde, een theologische discussie.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 9 februari 2007 om 22:07. |
|
|
|
|
|
|
#377 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik verwees naar het feit van het zinloze tussen een 'theologische discussie' en een historische. Maar 'zonde' wat is dat dan eigenlijk? En leg me ook eens duidelijk uit wat de 'erfzonde' is. Ik weet het zo ongeveer wel maar ik wil het jou eens horen uitleggen. Laatst gewijzigd door system : 9 februari 2007 om 22:28. |
|
|
|
|
|
|
#378 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
On topic: Alleen al in en rond Moskou zijn er vandaag 4 miljoen kinderen dakloos omdat de ouders de huur van het appartement niet meer kunnen betalen. Dat waren sociale appartementen die door de Jeltsin-maffia in beslag zijn genomen. Gelukkig voor Karol Wojtyla kennen die kinderen hem niet want ze kunnen niet naar school gaan. Ze zouden hem anders als alles behalve heilig ervaren.
|
|
|
|
#379 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
De erfzonde houdt in dat de eerste mens (laten we hem gemakshalve Adam noemen) zich afkeert van God, dat hij God de rug heeft toegekeerd. Daardoor verloor Adam zijn 'heiligheid' en onsterfelijkheid. Dit was niet zomaar een persoonlijke straf voor Adam, maar een wezenlijke verandering van zijn natuur. Daardoor was ook zijn nageslacht sterfelijk en niet langer 'heilig'.
|
|
|
|
|
#380 | ||
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|