Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 maart 2007, 11:09   #501
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Voor de schijn toch. Een echte goede katholiek zou nooit zoveel maîtresses hebben gehad als Leopolold II. Maar terzake, hebben de missionarissen ooit geklaagd over het schandalig gedrag van de agenten van Leopolold II. Dat moet u me eens zeggen.
Tijdens Leopolds schrikbewind in Congo draaide het missieapparaat niet echt op volle toeren hoor. Pas nadat hij zijn kolonie afstond aan de staat (lees: nadat de staat die persoonlijke kolonie zonder meer annexeerde) konden missionarissen in grote getale afreizen en hun werk doen.

Ik geef toe dat het vooral de Britten waren die indertijd de wantoestanden in de Kroonkolonie aankloegen, en dat - omdat die Britten nu eenmaal protestanten waren - men vanuit katholieke hoek die verhalen afdeed als verzinsels. Vergeten we evenmin dat de koning zelf nooit één voet in Kongo zette.

Ook ben ik niet blind voor de wijze waarop de eerste missionarissen tewerk gingen in de Kroonkolonie, waarbij het hun eerst en vooral te doen was om zoveel mogelijk zwarten te bekeren. Als zodanig waren die missionarissen enkel de exponent van het triomfalisme dat in die dagen hoogtij vierde.

Niettemin, na annexatie door de Belgische staat, kwam de missionering in een stroomversnelling. Het moet die mensen nagegeven worden dat zij in weerwil van het triomfalisme binnen de Kerk meer de nadruk legden op de wereldse zorg dan op de zielzorg (uitzonderingen daargelaten), en dat zij het verschil in cultuur tussen Afrika en Europa onder ogen leerden zien.

Getuige hiervan minderbroeder-missionaris Placied Tempels, die ons het boek Bantoe-filosofie naliet, een werk dat in 1946 in volle triomfalismetijden werd gepubliceerd, maar dat niettemin komaf maakt met ons Europese superioriteitsdenken.

Wat ik maar wil zeggen: zelfs binnen het (door jou als star ervaren?) triomfalisme bleek de Kerk nog over voldoende veerkracht te beschikken om mettertijd met dat triomfalisme te breken. Was pater Tempels misschien een voorloper van de tendens die tot Vaticanum II zou leiden?

Ik denk dat hij veel beter dan ikzelf op jouw vraag kan antwoorden wat het protest van de missionarissen tegen de wantoestanden in de Kroonkolonie op termijn heeft teweeggebracht. Vandaag zouden dergelijke wanpraktijken immers niet langer getolereerd worden, of zelfs maar met de mantel der liefde bedekt.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 11:25   #502
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ben jij dan tegen vrije meningsuiting?
Was jij het niet die me vorige week vroeg of ik iets van ironie snapte? Kort geheugen?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 11:35   #503
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Tijdens Leopolds schrikbewind in Congo draaide het missieapparaat niet echt op volle toeren hoor. Pas nadat hij zijn kolonie afstond aan de staat (lees: nadat de staat die persoonlijke kolonie zonder meer annexeerde) konden missionarissen in grote getale afreizen en hun werk doen.

Ik geef toe dat het vooral de Britten waren die indertijd de wantoestanden in de Kroonkolonie aankloegen, en dat - omdat die Britten nu eenmaal protestanten waren - men vanuit katholieke hoek die verhalen afdeed als verzinsels. Vergeten we evenmin dat de koning zelf nooit één voet in Kongo zette.

Ook ben ik niet blind voor de wijze waarop de eerste missionarissen tewerk gingen in de Kroonkolonie, waarbij het hun eerst en vooral te doen was om zoveel mogelijk zwarten te bekeren. Als zodanig waren die missionarissen enkel de exponent van het triomfalisme dat in die dagen hoogtij vierde.

Niettemin, na annexatie door de Belgische staat, kwam de missionering in een stroomversnelling. Het moet die mensen nagegeven worden dat zij in weerwil van het triomfalisme binnen de Kerk meer de nadruk legden op de wereldse zorg dan op de zielzorg (uitzonderingen daargelaten), en dat zij het verschil in cultuur tussen Afrika en Europa onder ogen leerden zien.

Getuige hiervan minderbroeder-missionaris Placied Tempels, die ons het boek Bantoe-filosofie naliet, een werk dat in 1946 in volle triomfalismetijden werd gepubliceerd, maar dat niettemin komaf maakt met ons Europese superioriteitsdenken.

Wat ik maar wil zeggen: zelfs binnen het (door jou als star ervaren?) triomfalisme bleek de Kerk nog over voldoende veerkracht te beschikken om mettertijd met dat triomfalisme te breken. Was pater Tempels misschien een voorloper van de tendens die tot Vaticanum II zou leiden?

Ik denk dat hij veel beter dan ikzelf op jouw vraag kan antwoorden wat het protest van de missionarissen tegen de wantoestanden in de Kroonkolonie op termijn heeft teweeggebracht. Vandaag zouden dergelijke wanpraktijken immers niet langer getolereerd worden, of zelfs maar met de mantel der liefde bedekt.
Ik wacht nog altijd op het protest van de missionarissen. Veel zal er niet geweest zijn anders zou het niet zo moeilijk zijn om het te vinden. En daar gaat het om: indien de kerk echt een kerk van liefde zou zijn geweest, dan hadden de missionarissen en masse geprotesteerd. Misschien protesteerde een enkele , dat zou kunnen. Maar eigenlijk knepen de missionarissen een oogje dicht, ze waren immers een onderdeel van de macht in Congo.

Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2007 om 11:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 11:42   #504
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Tijdens Leopolds schrikbewind in Congo draaide het missieapparaat niet echt op volle toeren hoor. Pas nadat hij zijn kolonie afstond aan de staat (lees: nadat de staat die persoonlijke kolonie zonder meer annexeerde) konden missionarissen in grote getale afreizen en hun werk doen.

Ik geef toe dat het vooral de Britten waren die indertijd de wantoestanden in de Kroonkolonie aankloegen, en dat - omdat die Britten nu eenmaal protestanten waren - men vanuit katholieke hoek die verhalen afdeed als verzinsels. Vergeten we evenmin dat de koning zelf nooit één voet in Kongo zette.

Ook ben ik niet blind voor de wijze waarop de eerste missionarissen tewerk gingen in de Kroonkolonie, waarbij het hun eerst en vooral te doen was om zoveel mogelijk zwarten te bekeren. Als zodanig waren die missionarissen enkel de exponent van het triomfalisme dat in die dagen hoogtij vierde.
Begrijp ik het goed dat u zo ver gaat om genocide goed te praten? Dat zou degoutant zijn! Als het niet zo lang geleden was, dan moest men de kerk hiervoor voor het internationaal gerechtshof slepen!

Indertijd in een andere draad gaf ik u, of een van uw sektegenoten, de raad eens wat te lezen over dit onderwerp (maar ik begrijp dat je dat liever niet doet).
Daarom copy ik even wat ik in die andere draad reeds plaatste ("Wat doen we met onze leegstaande kerken, nr. 142).
Citaat:
Lees eens wat, o.a.:

Jezuïeten in Kongo met zwaard en kruis.
A.M. Delathuy

De uitdrukking ‘met zwaard en kruis’ is niet ingegeven door een hang naar sensatie. De jezuïeten gebruikten ze zelf toen ze tachtig jaar geleden verkondigden dat ze Kongo wilden beschaven met het zwaard en met het kruis, door de staat en door de kerk. Hun evangelisatie was er een met dwang, het soort trouwens dat in de loop van de geschiedenis voor de geloofsverspreiding de beste vruchten heeft afgeworpen en dat goed paste in de voormalige denkwereld van de jezuïeten, die zich de stoottroepen van Sint-Ignatius, de soldaten van Christus noemden. Dit boek leert ons waaruit die dwang in Kongo bestond: ketting en zweep gehanteerd door een militie van catechisten, gijzelingen, deportaties, strafexpedities. Leopold II liet de jezuïeten begaan omdat hij hun steun, zoals die van alle katholieke missies nodig had om tegen de campagne van E.D. Morel stand te houden. Maar de beschaving met het zwaard en met het kruis faalde in Kongo. Dit boek is het verhaal van die faling. Het is ook het verhaal van een godsdienstig fanatisme dat aan een massa Kongolese kinderen het leven kostte. Voor dit aspect van hun oeuvre hadden de jezuïeten totaal geen oog. Integendeel, ze voelden zich voldaan bij de gedachte dat ze die massa, door het doopsel in articulo mortis, aan de klauwen van de duivel ontrukten en voor eeuwig gelukkig maakten. Het was een godsdienstig fanatisme dat niet moest onderdoen voor dit van ayatolla Khomeiny. Uit dit boek komen de ambtenaren van de Kongostaat (met uitzondering van gouverneur-generaal Wahis, het blinde instrument van Leopold II) er niet zo gehavend uit als uit het vorige boek van Delathuy, E.D. Morel tegen Leopold II en de Kongostaat (EPO, 1985). Gewoon het feit dat die ambtenaren dikwijls de methode van de jezuïeten afwezen, maakt hen sympathiek. Overigens toont de eerste Belgische minister van Koloniën, de katholiek Jules Renkin, zich een slagvaardig politicus. Daarnaast blijft de patron van de socialisten, Emile Vandervelde, de grote figuur die hij reeds in het vorige boek van Delathuy was.

Colofon:
1986 - ISBN: 9789064455445 - pb - 144 p.
Winkelprijs: 14.50 euro.

A.M. Delathuy (1924-2003) is het pseudoniem van Jules Marchal. Hij was doctor in de wijsbegeerte en letteren, Districtscommissaris in Belgisch Kongo en daarna Ambassadeur. Vanuit deze positie van bevoorrechte getuige schreef hij zijn scherpe, maar tegelijk wetenschappelijke kritiek op de Belgische koloniale politiek en de rol van de katholieke kerk daarin.
Het geeft tevens een goed beeld van wat u misschien bedoelde met "... konden missionarissen in grote getale afreizen en hun werk doen".
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 11:53   #505
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Begrijp ik het goed dat u zo ver gaat om genocide goed te praten? Dat zou degoutant zijn! Als het niet zo lang geleden was, dan moest men de kerk hiervoor voor het internationaal gerechtshof slepen!

Indertijd in een andere draad gaf ik u, of een van uw sektegenoten, de raad eens wat te lezen over dit onderwerp (maar ik begrijp dat je dat liever niet doet).
Daarom copy ik even wat ik in die andere draad reeds plaatste ("Wat doen we met onze leegstaande kerken, nr. 142).


Het geeft tevens een goed beeld van wat u misschien bedoelde met "... konden missionarissen in grote getale afreizen en hun werk doen".
Ver, allemaal zéér ver van de leringen van Jezus.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 11:57   #506
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik wacht nog altijd op het protest van de missionarissen. Veel zal er niet geweest zijn anders zou het niet zo moeilijk zijn om het te vinden. En daar gaat het om: indien de kerk echt een kerk van liefde zou zijn geweest, dan hadden de missionarissen en masse geprotesteerd. Neen, de missionarissen knepen een oogje dicht, ze waren een onderdeel van de macht in Congo.
U vergeet enkele dingen uit het oog:
1) de tijdsgeest: in die tijd was kolonialisatie het normaalste begrip van de wereld. Zelfs verlichte geesten zoals Thomas More zagen niet in dat kolonialisatie verkeerd was.
2) de missionarissen wisten dat ze zeer goed werk leverden (brachten alfabetisering, onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur,...). Ze temperden het blind seculiere winstbejag van de kolonialisatoren, ook al waren ze vaak maar een schaamlapje, ze waren er toch.

En als ze in opstand kwamen tegen de overheid, dan werden ze door de overheid gewoon weer op de boot naar huis gezet. Zo simpel was het. Toch deden ze veel goed werk, vele jonge religieuzen zijn vertrokken naar Afrika zonder weer te keren, en hebben echt hun leven gegeven voor het zwarte continent.

Vlaamse paters als Gustave Joseph Bouve, Georges Joseph Hasezaert, Eduard Van Goethem, Camille Van Ronslé, Hilaire Marie Vermeiren, Bernard Mels, Natalis De Cleene, Auguste Declerq, Félix Scalais, Georges Six, Pierre Wijnants,... verdienen (mijns inziens) allemaal om te erkend worden als heilige missionarissen, want dat waren ze ook.
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 11 maart 2007 om 11:59.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 12:22   #507
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
U vergeet enkele dingen uit het oog:
1) de tijdsgeest: in die tijd was kolonialisatie het normaalste begrip van de wereld. Zelfs verlichte geesten zoals Thomas More zagen niet in dat kolonialisatie verkeerd was.
2) de missionarissen wisten dat ze zeer goed werk leverden (brachten alfabetisering, onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur,...). Ze temperden het blind seculiere winstbejag van de kolonialisatoren, ook al waren ze vaak maar een schaamlapje, ze waren er toch.

En als ze in opstand kwamen tegen de overheid, dan werden ze door de overheid gewoon weer op de boot naar huis gezet. Zo simpel was het. Toch deden ze veel goed werk, vele jonge religieuzen zijn vertrokken naar Afrika zonder weer te keren, en hebben echt hun leven gegeven voor het zwarte continent.
Man, je bent aan 't bazelen. Kom uit je halleluya-sfeertje en stel je eerst op de hoogte voor je verder raaskalt. Lees hogergegeven post nog eens en dan misschien deze.
Citaat:
http://www.intal.be/nl/article.php?a...enuId=1&page=8

Een andere kijk op Tervuren - alternatieve gids over de tentoonstelling.
Een kritische kijk op het Belgisch kolonialisme.
De onderschatte rol van de katholieke kerk.

Op de tentoonstelling komt de Kerk nauwelijks aan bod. Nochtans mag men gerust zeggen dat zonder de Kerk de Belgische kolonisatie in Congo niet zou hebben plaatsgevonden. Toen Leopold II de beslissing nam zijn waanzinnige dromen te realiseren, vond hij weinig vrijwilligers die bereid waren het onbekende Afrika te bestormen. Kardinaal Lavigerie, primaat van Afrika, kwam op vraag van Leopold II en op bevel van Paus Leo XIII speciaal naar België om er troepen te werven voor de 'nieuwe beschavende en christelijke kruistocht'.
Lavigerie: "Uw Koning verleende u toegang tot een land 60 keer zo groot als het uwe (...) Het betrof hier dus een onmetelijk veld voor apostolaat en liefdadigheid (...) Vanuit religieus oogpunt bent u erin tekort geschoten om aan de man van de verspreiding van het christelijke licht en van de strijd tegen de barbaren, alle medewerking te verlenen waartoe u verplicht was".

De medewerking van de Kerk was eveneens van vitaal belang voor het koloniseren van de geest van de zwarten. Commandant Michaux, een pionier van de verovering van het Belgische imperium, verklaarde in 1910: "De missionarissen zijn de natuurlijke opvoeders van de wilden. Alleen de missionarissen zullen bewerkstelligen dat onze kolonie ooit een verlengstuk wordt van het moederland".
De staat en voornamelijk het leger kwam de taak toe de wilden fysiek te onderwerpen, met geweld. De Kerk belastte er zich mee hen moreel te onderwerpen door hen gehoorzaamheid en onderdanigheid in te prenten. Zonder de gewapende verovering, zou er geen plaats zijn geweest voor de Kerk; en zonder de Kerk zouden 'de wilden' vaker in opstand gekomen zijn tegen de kolonisator. Zo denkt althans de eerste bisschop van Belgisch-Congo, monseigneur Roelens:
“Zonder het pacificerende werk van lange duur dat door de missionarissen werd verricht, zou in vele omstandigheden het poeder hebben gesproken; het zou slachtoffers hebben gemaakt en nieuwe haat hebben opgewekt. Wat de missionarissen betreft, zij beseffen zeer goed dat zij zonder het leger uit bepaalde streken zouden zijn verdreven (...) Het past dat wij hulde brengen aan het belangrijke beschavingswerk van de gewapende macht.”

Het ministerie van Koloniën gaf duidelijk instructies aan al zijn ambtenaren in Congo: "De missionarissen (...) zijn het best in staat door hun religieus en profaan onderricht de diepste persoonlijkheid van de inboorling te raken, zijn mentaliteit om te vormen, hem in zijn diepste binnenste te winnen voor de nieuwe sociale orde.
Bijgevolg formuleert de Koloniale Keure de plicht van de administraties, de missies en hun werk te beschermen en te begunstigen. De ambtenaren zijn dus verplicht de activiteit van de missies te ondersteunen op het gebied van de evangelisatie, het onderwijs, de medische en sociale werken".

Op 26 mei I906 werd een conventie ondertekend tussen de Heilige Stoel en de Onafhankelijke Congostaat, waarbij werd bepaald dat elke missie een school zou oprichten en gratis tussen 100 en 200 ha grond zou krijgen. Het document onderstreept verder “de noodzaak een perfecte harmonie te bewaren tussen de missionarissen en de staatsbeambten”.

De staat verleende aan de missies het monopolie van het onderwijs en subsidies voor hun scholen, droeg bij tot het onderhoud van de missionarissen, schonk 100 tot 200 hectaren grond aan iedere gestichte missie.
De Kerk had dus zelf ook belangrijke economische belangen bij de kolonisatie.

We lezen: “De missies houden zich bezig met veeteelt, groenten- en fruitteelt, plantages, ontginning van bossen, mechanische zagerijen, mechanische en ambachtelijke oliebedrijven, schrijnwerkerijen, koffie, etc. Een bepaalde missie maakte in 1960 tot twee miljoen frank winst per maand. De missies hadden uitgestrekte concessies verkregen, waarbij de inlandse bevolking van haar gronden werd beroofd. Tot in 1960 waren de arbeiders catechumenen, d.w.z. mensen die op hun doopsel wachtten en die, om zich hierop voor te bereiden en ten teken van penitentie, gedurende twee �* drie jaar op de missie verbleven om er te werken in de verschillende bovengeciteerde activiteiten. Dit betekent dat het grootste gedeelte van de werkkrachten gratis was.”
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 12:39   #508
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
U vergeet enkele dingen uit het oog:
1) de tijdsgeest: in die tijd was kolonialisatie het normaalste begrip van de wereld. Zelfs verlichte geesten zoals Thomas More zagen niet in dat kolonialisatie verkeerd was.
2) de missionarissen wisten dat ze zeer goed werk leverden (brachten alfabetisering, onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur,...). Ze temperden het blind seculiere winstbejag van de kolonialisatoren, ook al waren ze vaak maar een schaamlapje, ze waren er toch.

En als ze in opstand kwamen tegen de overheid, dan werden ze door de overheid gewoon weer op de boot naar huis gezet. Zo simpel was het. Toch deden ze veel goed werk, vele jonge religieuzen zijn vertrokken naar Afrika zonder weer te keren, en hebben echt hun leven gegeven voor het zwarte continent.

Vlaamse paters als Gustave Joseph Bouve, Georges Joseph Hasezaert, Eduard Van Goethem, Camille Van Ronslé, Hilaire Marie Vermeiren, Bernard Mels, Natalis De Cleene, Auguste Declerq, Félix Scalais, Georges Six, Pierre Wijnants,... verdienen (mijns inziens) allemaal om te erkend worden als heilige missionarissen, want dat waren ze ook.
De eerst missie hier van de missionarissen was: ' de negertjes de bekeren'. Dat was hun eerst opdracht. Dat was toen ook de mentaliteit. De gezondheidszorg, daar hebben ze voor gezorgd. En velen op een idealistische maar ook op een paternalistische manier. Je moest toch maar liefst eerst gedoopt zijn om verzorgd te worden. En de verdoken agenda: hoe meer scholen, hospitalen, kerken, hoe meer zieltjes. Of het dus allemaal uit liefde voor de negertjes gebeurde, is nog maar zeer de vraag. Het ging hem eigenlijk alweer over macht uitoefenen over de mens. Bij de kerk altijd. En onrechtstreeks hebben ze natuurlijk ook goed werk verricht.

Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2007 om 12:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 12:50   #509
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik wacht nog altijd op het protest van de missionarissen. Veel zal er niet geweest zijn anders zou het niet zo moeilijk zijn om het te vinden. En daar gaat het om: indien de kerk echt een kerk van liefde zou zijn geweest, dan hadden de missionarissen en masse geprotesteerd. Misschien protesteerde een enkele , dat zou kunnen. Maar eigenlijk knepen de missionarissen een oogje dicht, ze waren immers een onderdeel van de macht in Congo.
Nogmaals, je hebt mijn betoog hierboven niet gelezen.

Ik had het over hoe de Kerk al eens enigszins uit koers raakt in haar streven Christus' boodschap te verwezenlijken.

En hoe mensen van binnen de Kerk zélf - d.w.z. zonder zich ervan te distantiëren - er keer op keer in geslaagd zijn het schip weer op de juiste koers te brengen.

Dat er op bepaalde ogenblikken weinig protest rees tegen mistoestanden doet geenszins afbreuk aan de breuk van de Kerk - ja, tot in het Vaticaan toe - met de van Jezus' evangelie afwijkende koers.

En dát, System, dat is ontelbaar keren méér waard dan alle protest van de wereld!!!
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:01   #510
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht
Begrijp ik het goed dat u zo ver gaat om genocide goed te praten? Dat zou degoutant zijn! Als het niet zo lang geleden was, dan moest men de kerk hiervoor voor het internationaal gerechtshof slepen!
Ik praat niks goed. Enkel beperkte ik me tot het weergeven van de toenmalige houding. Nergens kan je lezen wat mijn houding tegenover die wantoestanden inhoudt. Waar je het vandaan haalt dat ik genocide goedpraat, dat laat ik volledig voor jouw rekening.

Och, en voor ik het vergeet: ik betreur die genocide, en wellicht nog méér dan jij! Schandalig dat je op kap van de wellicht miljoenen doden je opponent "goedkeuring van genocide" in de schoenen wil schuiven. Dat riekt verdacht veel naar de platste... lijkenpikkerij.

En dit is géén ironie!!!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor
Indertijd in een andere draad gaf ik u, of een van uw sektegenoten, de raad eens wat te lezen over dit onderwerp (maar ik begrijp dat je dat liever niet doet).
Daarom copy ik even wat ik in die andere draad reeds plaatste ("Wat doen we met onze leegstaande kerken, nr. 142).
Ik heb Delathuy ook gelezen, Cor. En ja, volmondig geef ik toe dat zeker de eerste missionarissen in de Kroonkolonie zich schuldig maakten aan verregaande onachtzaamheid van de kern van het evangelie.

Mochten latere generaties - lees bvb. maar eens Placied Tempels, je vindt de link in één van mijn bijdragen hierboven - die zware fouten (om niet te zeggen: misdaden) niet hebben rechtgezet, dan ware het me misschien moeilijk me met deze schuld te beladen door mijn "lidmaatschap" aan de katholieke Kerk.

Precies omdat er zoveel gelovigen zijn die zich, spijts bepaalde mistoestanden, weigeren te distantiëren - bvb. Sint-Franciscus van Assisi - blijft die Kerk geloofwaardig. Zoniet, dan ware zij reeds lang geschiedenis geweest.

Waar blijven je inspanningen om eens te kijken hoe missionarissen vandaag tewerk gaan?
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:28   #511
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Nogmaals, je hebt mijn betoog hierboven niet gelezen.

Ik had het over hoe de Kerk al eens enigszins uit koers raakt in haar streven Christus' boodschap te verwezenlijken.

En hoe mensen van binnen de Kerk zélf - d.w.z. zonder zich ervan te distantiëren - er keer op keer in geslaagd zijn het schip weer op de juiste koers te brengen.

Dat er op bepaalde ogenblikken weinig protest rees tegen mistoestanden doet geenszins afbreuk aan de breuk van de Kerk - ja, tot in het Vaticaan toe - met de van Jezus' evangelie afwijkende koers.

En dát, System, dat is ontelbaar keren méér waard dan alle protest van de wereld!!!
Ik heb je betoog wel degelijk gelezen. En ik heb dat argument al vaak gehoord (niet alleen van jou trouwens). Wat ik dan niet begrijp, vermits de kerk een kerk van God is, hoe komt het dat dat ze uit koers geraakt? En je moet nu niet afkomen dat priesters of bisschoppen of pausen ook maar mensen zijn. Dat is een stok om elke hond mee te slaan. Het gaat hier wel zogenaamd over een ' kerk van God'!
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:30   #512
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik praat niks goed. Enkel beperkte ik me tot het weergeven van de toenmalige houding. Nergens kan je lezen wat mijn houding tegenover die wantoestanden inhoudt. Waar je het vandaan haalt dat ik genocide goedpraat, dat laat ik volledig voor jouw rekening.

Och, en voor ik het vergeet: ik betreur die genocide, en wellicht nog méér dan jij! Schandalig dat je op kap van de wellicht miljoenen doden je opponent "goedkeuring van genocide" in de schoenen wil schuiven. Dat riekt verdacht veel naar de platste... lijkenpikkerij.

En dit is géén ironie!!!Ik heb Delathuy ook gelezen, Cor. En ja, volmondig geef ik toe dat zeker de eerste missionarissen in de Kroonkolonie zich schuldig maakten aan verregaande onachtzaamheid van de kern van het evangelie.

Mochten latere generaties - lees bvb. maar eens Placied Tempels, je vindt de link in één van mijn bijdragen hierboven - die zware fouten (om niet te zeggen: misdaden) niet hebben rechtgezet, dan ware het me misschien moeilijk me met deze schuld te beladen door mijn "lidmaatschap" aan de katholieke Kerk.

Precies omdat er zoveel gelovigen zijn die zich, spijts bepaalde mistoestanden, weigeren te distantiëren - bvb. Sint-Franciscus van Assisi - blijft die Kerk geloofwaardig. Zoniet, dan ware zij reeds lang geschiedenis geweest.

Waar blijven je inspanningen om eens te kijken hoe missionarissen vandaag tewerk gaan?
http://www.missio.be/nl/
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:35   #513
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Zoveel missionarissen zijn er toch niet meer. Of vergis ik me?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 13:56   #514
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zoveel missionarissen zijn er toch niet meer. Of vergis ik me?
Aantal Belgische missionarissen gehalveerd


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Wereldwijd zijn er nog 1.573 Belgische missionarissen - mannen en vrouwen actief. Dat blijkt uit het recentste nummer van Informissi.
De grootste groep zijn de zusters van de Jacht met meer dan 300 Vlaamse leden op zending wereldwijd. Zij worden gevolgd door de Vlaamse Scheutisten die 207 missionarissen tellen

Een andere aanzienlijke groep - 120 - vormen zij die gezonden zijn door het Latijns-Amerikaanse college in Leuven. Dat zijn voornamelijk diocesane priesters.

Met haast 700 missionarissen is en blijft het Afrikaansecontinent de belangrijkste stek van de Belgische missionarissen. Het merendeel van hen - 420 - is in Congo actief. Aan gene zijde van de oceaan spant Brazilië met 113 Belgische missionarissen de kroon. In Azië is de Vlaamse aanwezigheid het sterkst op de Filipijnen India. In Japan zijn 48 Vlaamse paters en zusters werkzaam.

Het aantal missionarissen daalt gestaag als gevolg van de vergrijzing. Tien jaar geleden waren er nog duizend Belgische missionarissen meer, zo blijkt uit de statistieken.

´Missie heeft toekomst´

Missie heeft toekomst, ondanks het dalend aantal missionarissen.
´Dwingen de dalende cijfers tot gelatenheid? Zijn de missionaire instellinge aan het eind van hun Latijn? Helemaal niet. Vele missionaire instituten en congregaties ondergaan een spectaculaire gedaanteverandering die jaren geleden begon. De nieuwe missionarissen, mannen en vrouwen, die vandaag opgeleid worden, zijn overwegend afkomstig uit de zuiderse continenten. Afrika, India, Indonesië en de Filipijnen leveren de jongste generaties aan congregaties en instituten ooit in Europa gesticht´.

Voorbeelden? Vandaag tellen de jezuïetenprovincies in India meer leden dan enig land ter wereld. Amper dertig procent van de actieve scheutisten is nog afkomstig uit België en Nederland, waar bewuste missiecongregatie werd geboren.

De belangrijkste doelstelling van de Europese missionarissen vandaag is het charisma van hun stichter over te brengen op jonge generaties in de landen waar de Europeanen ooit op missie kwamen.

´Het is niet de taak van de Kerk de wereld te veroveren. De zin van haar bestaan is de dienst aan de wereld, een wereld die steeds kleiner wordt, maar ook veelkleuriger´, schrijft Kerk + Leven.
__________________
pAx Et BoNuM
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 14:00   #515
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Aantal Belgische missionarissen gehalveerd


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Wereldwijd zijn er nog 1.573 Belgische missionarissen - mannen en vrouwen actief. Dat blijkt uit het recentste nummer van Informissi.
De grootste groep zijn de zusters van de Jacht met meer dan 300 Vlaamse leden op zending wereldwijd. Zij worden gevolgd door de Vlaamse Scheutisten die 207 missionarissen tellen

Een andere aanzienlijke groep - 120 - vormen zij die gezonden zijn door het Latijns-Amerikaanse college in Leuven. Dat zijn voornamelijk diocesane priesters.

Met haast 700 missionarissen is en blijft het Afrikaansecontinent de belangrijkste stek van de Belgische missionarissen. Het merendeel van hen - 420 - is in Congo actief. Aan gene zijde van de oceaan spant Brazilië met 113 Belgische missionarissen de kroon. In Azië is de Vlaamse aanwezigheid het sterkst op de Filipijnen India. In Japan zijn 48 Vlaamse paters en zusters werkzaam.

Het aantal missionarissen daalt gestaag als gevolg van de vergrijzing. Tien jaar geleden waren er nog duizend Belgische missionarissen meer, zo blijkt uit de statistieken.

´Missie heeft toekomst´

Missie heeft toekomst, ondanks het dalend aantal missionarissen.
´Dwingen de dalende cijfers tot gelatenheid? Zijn de missionaire instellinge aan het eind van hun Latijn? Helemaal niet. Vele missionaire instituten en congregaties ondergaan een spectaculaire gedaanteverandering die jaren geleden begon. De nieuwe missionarissen, mannen en vrouwen, die vandaag opgeleid worden, zijn overwegend afkomstig uit de zuiderse continenten. Afrika, India, Indonesië en de Filipijnen leveren de jongste generaties aan congregaties en instituten ooit in Europa gesticht´.

Voorbeelden? Vandaag tellen de jezuïetenprovincies in India meer leden dan enig land ter wereld. Amper dertig procent van de actieve scheutisten is nog afkomstig uit België en Nederland, waar bewuste missiecongregatie werd geboren.

De belangrijkste doelstelling van de Europese missionarissen vandaag is het charisma van hun stichter over te brengen op jonge generaties in de landen waar de Europeanen ooit op missie kwamen.

´Het is niet de taak van de Kerk de wereld te veroveren. De zin van haar bestaan is de dienst aan de wereld, een wereld die steeds kleiner wordt, maar ook veelkleuriger´, schrijft Kerk + Leven.
Niet te vergelijken met vroeger, maar ik vind het toch nog een relatief behoorlijk aantal.

Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2007 om 14:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 16:57   #516
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik heb je betoog wel degelijk gelezen. En ik heb dat argument al vaak gehoord (niet alleen van jou trouwens). Wat ik dan niet begrijp, vermits de kerk een kerk van God is, hoe komt het dat dat ze uit koers geraakt? En je moet nu niet afkomen dat priesters of bisschoppen of pausen ook maar mensen zijn. Dat is een stok om elke hond mee te slaan. Het gaat hier wel zogenaamd over een ' kerk van God'!
Dat heb je helemáál mis, System. Het gaat hem wel degelijk om een Kerk van mensen, een Kerk die per definitie zondig is, die moet leren met vallen en opstaan.

De Kerk van God waarover jij het hebt is datgene wat ons beloofd is na een leven dat wij geleid hebben zo goed wij konden.

Ik heb vroeger al op dit forum uiteengezet hoe mijn geloof een zoeken, een twijfelen inhoudt, en soms zelfs een me vergissen. Samen met dat miljard andere zoekers, twijfelaars en mensen die zich vergissen - errare humanum est, nietwaar - vorm ik een Kerk die zoekt, twijfelt en zich bijwijlen vergist.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 16:59   #517
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niet te vergelijken met vroeger, maar ik vind het toch nog een relatief behoorlijk aantal.
Vergeet ook niet dat missie vandaag tweerichtingsverkeer geworden is. In een parochie hier in de buurt is een priester uit Afrika werkzaam, om maar een voorbeeld te geven.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 17:19   #518
Judokus
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Dat heb je helemáál mis, System. Het gaat hem wel degelijk om een Kerk van mensen, een Kerk die per definitie zondig is, die moet leren met vallen en opstaan.

De Kerk van God waarover jij het hebt is datgene wat ons beloofd is na een leven dat wij geleid hebben zo goed wij konden.

Ik heb vroeger al op dit forum uiteengezet hoe mijn geloof een zoeken, een twijfelen inhoudt, en soms zelfs een me vergissen. Samen met dat miljard andere zoekers, twijfelaars en mensen die zich vergissen - errare humanum est, nietwaar - vorm ik een Kerk die zoekt, twijfelt en zich bijwijlen vergist.
Jezus heeft zijn Kerk gebouwd op apostelen, die Hij zelf uitkoos.
Ook zij waren verre van perfect. Toch koos Hij ze uit om Zijn volgelingen te worden. Deze apostelen waren zéér menselijk, maakten ruzie (Mc9,34), Johannes en Jakobus (beste leerlingen van Jezus) deden Jezus onredelijke voorstellen (Mc10,35). Jezus koos onperfecte mensen, zoals Levi (tollenaar), Maria van Magdala (onkuise vrouw), Judas (die Hem verraden zou),... Alsook Petrus (Mc8,33), (! de eerste paus) die Hem bovendien 3 maal verloochende. Toch kiest Jezus deze zondige mensen uit: "Jij bent Petrus, op u zal ik mijn Kerk bouwen. "(Mt16,18)

De Kerk is een gemeenschap. Ekklesia betekent 'gemeente' in het Grieks.

Christus is het hoofd van het lichaam dat de Kerk is. (Kol1)
Christus heeft Petrus aangesteld als fundament van Zijn Kerk: (Mt 16,18-19):
'Op Gij bouw ik mijn Kerk, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen. Ik zal je de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat je op aarde bindt zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’

De Kerk is imperfect, doch ze streeft naar perfectie.
De Kerkvader H. Ambrosius noemde de Kerk wel eens de 'Casta Meretrix', de 'kuise hoer'. Ik denk dat daar wel veel waarheid in zit.

Als je de gewijde geschiedenis overschouwt, dan kun je één iets concluderen: "God schrijft recht op kromme lijnen."
__________________
pAx Et BoNuM

Laatst gewijzigd door Judokus : 11 maart 2007 om 17:21.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 17:25   #519
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik praat niks goed. Enkel beperkte ik me tot het weergeven van de toenmalige houding. Nergens kan je lezen wat mijn houding tegenover die wantoestanden inhoudt. Waar je het vandaan haalt dat ik genocide goedpraat, dat laat ik volledig voor jouw rekening.
Daarom dat ik de zaak in vraagvorm stelde. "Begrijp ik het goed ...?"
Dus stel ik de vraag terug: wat is uw houding tegenover de genocide ten tijde van Congo-vrijstaat, die volgens schattingen tot 10 miljoen doden vergde, en waaraan katholieke missionarissen op zijn minst medeplichtig waren, met medeweten van het vaticaan?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Och, en voor ik het vergeet: ik betreur die genocide, en wellicht nog méér dan jij! Schandalig dat je op kap van de wellicht miljoenen doden je opponent "goedkeuring van genocide" in de schoenen wil schuiven. Dat riekt verdacht veel naar de platste... lijkenpikkerij.
Het waanidee van zieltjes winnen door het vermoorden van kinderen, en meeheulen met een moordend en plunderend leger om zijn economisch belang te vergroten, dat noem ik lijkenpikkerij.
Niet het stellen van een vraag aan een katholiek.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2007, 17:30   #520
cor
Minister
 
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik had het over hoe de Kerk al eens enigszins uit koers raakt in haar streven Christus' boodschap te verwezenlijken.
Ik hoop dat je dit ook ironisch bedoelt?
Anders is het wel een understatement dat kan tellen, niet?
cor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be