![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik geef toe dat het vooral de Britten waren die indertijd de wantoestanden in de Kroonkolonie aankloegen, en dat - omdat die Britten nu eenmaal protestanten waren - men vanuit katholieke hoek die verhalen afdeed als verzinsels. Vergeten we evenmin dat de koning zelf nooit één voet in Kongo zette. Ook ben ik niet blind voor de wijze waarop de eerste missionarissen tewerk gingen in de Kroonkolonie, waarbij het hun eerst en vooral te doen was om zoveel mogelijk zwarten te bekeren. Als zodanig waren die missionarissen enkel de exponent van het triomfalisme dat in die dagen hoogtij vierde. Niettemin, na annexatie door de Belgische staat, kwam de missionering in een stroomversnelling. Het moet die mensen nagegeven worden dat zij in weerwil van het triomfalisme binnen de Kerk meer de nadruk legden op de wereldse zorg dan op de zielzorg (uitzonderingen daargelaten), en dat zij het verschil in cultuur tussen Afrika en Europa onder ogen leerden zien. Getuige hiervan minderbroeder-missionaris Placied Tempels, die ons het boek Bantoe-filosofie naliet, een werk dat in 1946 in volle triomfalismetijden werd gepubliceerd, maar dat niettemin komaf maakt met ons Europese superioriteitsdenken. Wat ik maar wil zeggen: zelfs binnen het (door jou als star ervaren?) triomfalisme bleek de Kerk nog over voldoende veerkracht te beschikken om mettertijd met dat triomfalisme te breken. Was pater Tempels misschien een voorloper van de tendens die tot Vaticanum II zou leiden? Ik denk dat hij veel beter dan ikzelf op jouw vraag kan antwoorden wat het protest van de missionarissen tegen de wantoestanden in de Kroonkolonie op termijn heeft teweeggebracht. Vandaag zouden dergelijke wanpraktijken immers niet langer getolereerd worden, of zelfs maar met de mantel der liefde bedekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2007 om 11:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Indertijd in een andere draad gaf ik u, of een van uw sektegenoten, de raad eens wat te lezen over dit onderwerp (maar ik begrijp dat je dat liever niet doet). Daarom copy ik even wat ik in die andere draad reeds plaatste ("Wat doen we met onze leegstaande kerken, nr. 142). Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
1) de tijdsgeest: in die tijd was kolonialisatie het normaalste begrip van de wereld. Zelfs verlichte geesten zoals Thomas More zagen niet in dat kolonialisatie verkeerd was. 2) de missionarissen wisten dat ze zeer goed werk leverden (brachten alfabetisering, onderwijs, gezondheidszorg, infrastructuur,...). Ze temperden het blind seculiere winstbejag van de kolonialisatoren, ook al waren ze vaak maar een schaamlapje, ze waren er toch. En als ze in opstand kwamen tegen de overheid, dan werden ze door de overheid gewoon weer op de boot naar huis gezet. Zo simpel was het. Toch deden ze veel goed werk, vele jonge religieuzen zijn vertrokken naar Afrika zonder weer te keren, en hebben echt hun leven gegeven voor het zwarte continent. Vlaamse paters als Gustave Joseph Bouve, Georges Joseph Hasezaert, Eduard Van Goethem, Camille Van Ronslé, Hilaire Marie Vermeiren, Bernard Mels, Natalis De Cleene, Auguste Declerq, Félix Scalais, Georges Six, Pierre Wijnants,... verdienen (mijns inziens) allemaal om te erkend worden als heilige missionarissen, want dat waren ze ook.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 11 maart 2007 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2007 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik had het over hoe de Kerk al eens enigszins uit koers raakt in haar streven Christus' boodschap te verwezenlijken. En hoe mensen van binnen de Kerk zélf - d.w.z. zonder zich ervan te distantiëren - er keer op keer in geslaagd zijn het schip weer op de juiste koers te brengen. Dat er op bepaalde ogenblikken weinig protest rees tegen mistoestanden doet geenszins afbreuk aan de breuk van de Kerk - ja, tot in het Vaticaan toe - met de van Jezus' evangelie afwijkende koers. En dát, System, dat is ontelbaar keren méér waard dan alle protest van de wereld!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Och, en voor ik het vergeet: ik betreur die genocide, en wellicht nog méér dan jij! Schandalig dat je op kap van de wellicht miljoenen doden je opponent "goedkeuring van genocide" in de schoenen wil schuiven. Dat riekt verdacht veel naar de platste... lijkenpikkerij. En dit is géén ironie!!! Citaat:
Mochten latere generaties - lees bvb. maar eens Placied Tempels, je vindt de link in één van mijn bijdragen hierboven - die zware fouten (om niet te zeggen: misdaden) niet hebben rechtgezet, dan ware het me misschien moeilijk me met deze schuld te beladen door mijn "lidmaatschap" aan de katholieke Kerk. Precies omdat er zoveel gelovigen zijn die zich, spijts bepaalde mistoestanden, weigeren te distantiëren - bvb. Sint-Franciscus van Assisi - blijft die Kerk geloofwaardig. Zoniet, dan ware zij reeds lang geschiedenis geweest. Waar blijven je inspanningen om eens te kijken hoe missionarissen vandaag tewerk gaan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#513 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
BRUSSEL (RKnieuws.net) - Wereldwijd zijn er nog 1.573 Belgische missionarissen - mannen en vrouwen actief. Dat blijkt uit het recentste nummer van Informissi. De grootste groep zijn de zusters van de Jacht met meer dan 300 Vlaamse leden op zending wereldwijd. Zij worden gevolgd door de Vlaamse Scheutisten die 207 missionarissen tellen Een andere aanzienlijke groep - 120 - vormen zij die gezonden zijn door het Latijns-Amerikaanse college in Leuven. Dat zijn voornamelijk diocesane priesters. Met haast 700 missionarissen is en blijft het Afrikaansecontinent de belangrijkste stek van de Belgische missionarissen. Het merendeel van hen - 420 - is in Congo actief. Aan gene zijde van de oceaan spant Brazilië met 113 Belgische missionarissen de kroon. In Azië is de Vlaamse aanwezigheid het sterkst op de Filipijnen India. In Japan zijn 48 Vlaamse paters en zusters werkzaam. Het aantal missionarissen daalt gestaag als gevolg van de vergrijzing. Tien jaar geleden waren er nog duizend Belgische missionarissen meer, zo blijkt uit de statistieken. ´Missie heeft toekomst´ Missie heeft toekomst, ondanks het dalend aantal missionarissen. ´Dwingen de dalende cijfers tot gelatenheid? Zijn de missionaire instellinge aan het eind van hun Latijn? Helemaal niet. Vele missionaire instituten en congregaties ondergaan een spectaculaire gedaanteverandering die jaren geleden begon. De nieuwe missionarissen, mannen en vrouwen, die vandaag opgeleid worden, zijn overwegend afkomstig uit de zuiderse continenten. Afrika, India, Indonesië en de Filipijnen leveren de jongste generaties aan congregaties en instituten ooit in Europa gesticht´. Voorbeelden? Vandaag tellen de jezuïetenprovincies in India meer leden dan enig land ter wereld. Amper dertig procent van de actieve scheutisten is nog afkomstig uit België en Nederland, waar bewuste missiecongregatie werd geboren. De belangrijkste doelstelling van de Europese missionarissen vandaag is het charisma van hun stichter over te brengen op jonge generaties in de landen waar de Europeanen ooit op missie kwamen. ´Het is niet de taak van de Kerk de wereld te veroveren. De zin van haar bestaan is de dienst aan de wereld, een wereld die steeds kleiner wordt, maar ook veelkleuriger´, schrijft Kerk + Leven.
![]() |
![]() |
#515 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 maart 2007 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De Kerk van God waarover jij het hebt is datgene wat ons beloofd is na een leven dat wij geleid hebben zo goed wij konden. Ik heb vroeger al op dit forum uiteengezet hoe mijn geloof een zoeken, een twijfelen inhoudt, en soms zelfs een me vergissen. Samen met dat miljard andere zoekers, twijfelaars en mensen die zich vergissen - errare humanum est, nietwaar - vorm ik een Kerk die zoekt, twijfelt en zich bijwijlen vergist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
Minister
|
![]() Vergeet ook niet dat missie vandaag tweerichtingsverkeer geworden is. In een parochie hier in de buurt is een priester uit Afrika werkzaam, om maar een voorbeeld te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook zij waren verre van perfect. Toch koos Hij ze uit om Zijn volgelingen te worden. Deze apostelen waren zéér menselijk, maakten ruzie (Mc9,34), Johannes en Jakobus (beste leerlingen van Jezus) deden Jezus onredelijke voorstellen (Mc10,35). Jezus koos onperfecte mensen, zoals Levi (tollenaar), Maria van Magdala (onkuise vrouw), Judas (die Hem verraden zou),... Alsook Petrus (Mc8,33), (! de eerste paus) die Hem bovendien 3 maal verloochende. Toch kiest Jezus deze zondige mensen uit: "Jij bent Petrus, op u zal ik mijn Kerk bouwen. "(Mt16,18) De Kerk is een gemeenschap. Ekklesia betekent 'gemeente' in het Grieks. Christus is het hoofd van het lichaam dat de Kerk is. (Kol1) Christus heeft Petrus aangesteld als fundament van Zijn Kerk: (Mt 16,18-19): 'Op Gij bouw ik mijn Kerk, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen. Ik zal je de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat je op aarde bindt zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ De Kerk is imperfect, doch ze streeft naar perfectie. De Kerkvader H. Ambrosius noemde de Kerk wel eens de 'Casta Meretrix', de 'kuise hoer'. Ik denk dat daar wel veel waarheid in zit. Als je de gewijde geschiedenis overschouwt, dan kun je één iets concluderen: "God schrijft recht op kromme lijnen."
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 11 maart 2007 om 17:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Dus stel ik de vraag terug: wat is uw houding tegenover de genocide ten tijde van Congo-vrijstaat, die volgens schattingen tot 10 miljoen doden vergde, en waaraan katholieke missionarissen op zijn minst medeplichtig waren, met medeweten van het vaticaan? Citaat:
Niet het stellen van een vraag aan een katholiek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |