Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2007, 19:37   #21
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
persoonlijk zou ik Brussel zien als Hoofdstad van de Lage Landen

een brug tussen Franstaligen , Nederlandstaligen

Friezen , Brabanders , Hollanders , Vlaimingen enz enz
Mooie brug hoor.
Oud 12 maart 2007, 19:45   #22
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Verworven rechten.
Laat Brussel tweetalig, investeer in nederlandstalig onderwijs maar laat de franstaligen in hun waarde. Ken voor Brussel voor het frans de status toe die het fries nu in Nederland heeft.
Weggegooid geld.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 19:47   #23
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Weggegooid geld.
Soms begrijp ik je niet. Nee, váák begrijp ik je niet.
Was jij niet degene die zei dat Brussel franstalig is? Wil je ze nu dwingen nederlands te spreken?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 19:49   #24
evilbu

Standaard

Komaan mensen, Brussel bij Vlaanderen zie ik al nooit gebeuren, en Brussel eentalig Nederlandstalig zeker niet?!!
Ik denk dat het een mythe is dat Brusselaars zich zullen laten "verleiden om terug te keren naar Vlaanderen".
Zij spreken allen de taal van de meerderheid die OOK de taal is waarin de administratie enz... gebeurt. Moest ik een Franstalige Brusselaar zijn, ik zou ook geen reden zien om mijn kind in het Nederlands op te voeden.
Als je ziet hoe hard Brussel verfranst is (ook in de laatste halve eeuw) denk ik dat Brussel afstevent op eentalig Franstalig.
Oud 12 maart 2007, 19:50   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Soms begrijp ik je niet. Nee, váák begrijp ik je niet.
Was jij niet degene die zei dat Brussel franstalig is? Wil je ze nu dwingen nederlands te spreken?
Niks dwingen. Alleen overheidsdiensten zullen officieel eenzijdig Nederlandstalig zijn. Maar dit is alleen in een unitair Vlaanderen, hé? Binnen België zou Brussel beter eenzijdig Franstalig kunnen zijn. Het is het meest logische.
Oud 12 maart 2007, 19:51   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Komaan mensen, Brussel bij Vlaanderen zie ik al nooit gebeuren, en Brussel eentalig Nederlandstalig zeker niet?!!
Ik denk dat het een mythe is dat Brusselaars zich zullen laten "verleiden om terug te keren naar Vlaanderen".
Zij spreken allen de taal van de meerderheid die OOK de taal is waarin de administratie enz... gebeurt. Moest ik een Franstalige Brusselaar zijn, ik zou ook geen reden zien om mijn kind in het Nederlands op te voeden.
Als je ziet hoe hard Brussel verfranst is (ook in de laatste halve eeuw) denk ik dat Brussel afstevent op eentalig Franstalig.
Met een beetje propaganda bereik je een hele boel.
Oud 12 maart 2007, 20:16   #27
evilbu

Standaard

Citaat:
Met een beetje propaganda bereik je een hele boel.
Inderdaad, met Franstalige zenders kan je de Franstalige Brusselaars doen geloven dat Brussel in het beste geval hardhandig vernederlandst zal worden, en in het slechtste geval dat de Franstaligen gewoon buitengegooid zullen worden.

Vaak komt een passende verwijzing naar de Kroaten ook langs.
Oud 12 maart 2007, 20:58   #28
Heftruck

Standaard

Citaat:
Niks dwingen. Alleen overheidsdiensten zullen officieel eenzijdig Nederlandstalig zijn. Maar dit is alleen in een unitair Vlaanderen, hé? Binnen België zou Brussel beter eenzijdig Franstalig kunnen zijn. Het is het meest logische.
Soms heb ik zin om te zeggen "Loop toch heen, stuk hollander, en moeit u nie met zaken waar ge niks van begrijpt."

Maar dan besef ik weer dan je geen Hollander bent, dat je waarschijnlijk een uitzondering bent, dat ik de anti-Nederlandse sentimenten niet wil voeden en dat ik onze Nederlands forumgebruikers (Hertog van Gelre in het bijzonder) niet wil beledigen.

Nee echt, me dunkt dat jij echt niets van de communautaire problemen rond Brussel begrijpt.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 12 maart 2007 om 20:59.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 21:03   #29
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Soms heb ik zin om te zeggen "Loop toch heen, stuk hollander, en moeit u nie met zaken waar ge niks van begrijpt."

Maar dan besef ik weer dan je geen Hollander bent, dat je waarschijnlijk een uitzondering bent, dat ik de anti-Nederlandse sentimenten niet wil voeden en dat ik onze Nederlands forumgebruikers (Hertog van Gelre in het bijzonder) niet wil beledigen.

Nee echt, me dunkt dat jij echt niets van de communautaire problemen rond Brussel begrijpt.
Niet zo boos doen. We zitten hier toch allemaal voor onze lol, of hebt u een werkelijk doel voor ogen op dit heilige forum?
Oud 12 maart 2007, 21:07   #30
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Regeringszetel: Den Haag. Hoofdstad: Brussel. Amsterdam mag de hoofdstad van het gewest Holland worden.
Praktisch gezien zou de regeringszetel het best ook in Brussel kunnen zitten, dan heb je eindelijk alles op één plek, en je zit meteen op het bestuurlijke middelpunt van Europa. Maar goed, leg dat de Hollanders maar eens uit...
Oud 12 maart 2007, 21:09   #31
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Praktisch gezien zou de regeringszetel het best ook in Brussel kunnen zitten, dan heb je eindelijk alles op één plek, en je zit meteen op het bestuurlijke middelpunt van Europa. Maar goed, leg dat de Hollanders maar eens uit...
Ja, en de koningin zit natuurlijk in Den Haag. Daar mag ze lekker blijven zitten.
Oud 12 maart 2007, 21:11   #32
Heftruck

Standaard

Citaat:
Niet zo boos doen. We zitten hier toch allemaal voor onze lol, of hebt u een werkelijk doel voor ogen op dit heilige forum?
Nou en? Wat verandert dat aan de zaak dat jij niets van het communautaire probleem Brussel begrijpt?
Oud 12 maart 2007, 21:19   #33
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nou en? Wat verandert dat aan de zaak dat jij niets van het communautaire probleem Brussel begrijpt?
Nou, je moet Nederlanders inderdaad niet over een kant scheren. We staan er alleen wel om bekend dat we wat brutaler zijn dan Vlamingen. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn, het kan ook een voordeel zijn. Hertog van Gelre is in korte tijd razend populair geworden op dit forum omdat hij de gemiddelde VB'er napraat. Dat doe ik niet, want ik ben koppig en standvastig.

Nu over Brussel: ik ben behalve pragmatist ook simplicist. België is een land dat zichzelf door regels en regelingen opblaast. Het concept Nederland werkt beter omdat het simpeler en effectiever is. De gewestelijke indeling van België is alles behalve dat (ik weet dat u voor stadsgewesten bent, een wellicht betere optie). Brussel moge dan complex zijn, iets wat complex is, is altijd te herleiden tot iets simpels. In een Vlaamse staat hoeft dus mijns inziens niet een speciale regeling getroffen te worden voor Brussel, omdat toch van het gebied verwacht wordt dat het op termijn Nederlands spreekt. Net zoals dat in Nederland gebeurde met de Arabieren (Men benaderde ze in hun eigen taal, met als gevolg dat ze de taal niet leerde), zal dat gebeuren in Brussel. Het schiet geen zier op. Gewoon, Nederlands standaard, geen gelul, geen gedoe, leer Nederlands als je gebruik wil maken van Vlaamse diensten, want je maakt deel uit van Vlaanderen.
Oud 12 maart 2007, 21:22   #34
Heftruck

Standaard

Hertog van Gelre praat de gemiddelde VB'er niet na. Hij praat met kennis van zake (vooral op geschiedkundig gebied, petje af!). Dat kan je van de gemiddelde VB'er niet zeggen.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 12 maart 2007 om 21:24.
Oud 12 maart 2007, 21:40   #35
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijn er dan communautaire problemen rond Brussel?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 21:46   #36
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 21:55   #37
evilbu

Standaard

Citaat:
Nou, je moet Nederlanders inderdaad niet over een kant scheren. We staan er alleen wel om bekend dat we wat brutaler zijn dan Vlamingen. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn, het kan ook een voordeel zijn. Hertog van Gelre is in korte tijd razend populair geworden op dit forum omdat hij de gemiddelde VB'er napraat. Dat doe ik niet, want ik ben koppig en standvastig.
Hertog praat helemaal de VB'ers niet na, zou hij dan Wilders een "botte lul" noemen en zo?

Citaat:
Nu over Brussel: ik ben behalve pragmatist ook simplicist. België is een land dat zichzelf door regels en regelingen opblaast. Het concept Nederland werkt beter omdat het simpeler en effectiever is. De gewestelijke indeling van België is alles behalve dat (ik weet dat u voor stadsgewesten bent, een wellicht betere optie). Brussel moge dan complex zijn, iets wat complex is, is altijd te herleiden tot iets simpels. In een Vlaamse staat hoeft dus mijns inziens niet een speciale regeling getroffen te worden voor Brussel, omdat toch van het gebied verwacht wordt dat het op termijn Nederlands spreekt. Net zoals dat in Nederland gebeurde met de Arabieren (Men benaderde ze in hun eigen taal, met als gevolg dat ze de taal niet leerde), zal dat gebeuren in Brussel. Het schiet geen zier op. Gewoon, Nederlands standaard, geen gelul, geen gedoe, leer Nederlands als je gebruik wil maken van Vlaamse diensten, want je maakt deel uit van Vlaanderen.
Het is inderdaad ook nodeloos gecompliceerd dat niet iedereen op deze planeet dezelfde taal spreekt. Gewoon, Engels standaard, geen gelul, geen gedoe, leer Engels als je gebruik wil maken van de diensten.
Besef jij wel hoe absurd jouw uitspraken zijn?
Oud 12 maart 2007, 21:57   #38
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ach, wat een pech dat jij niet Hans van de Cauter bent, maar enkel de "weaselnaam" "Hans"1. Want dit zijn echt citaatjes om in te kaderen.
Oud 12 maart 2007, 21:58   #39
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Taal alleen is een te eng criterium voor identiteit.
Het minderhedenstandpunt dat Tantist aansnijdt is een goed punt. Als je Brussel voor Vlaanderen wilt behouden zullen de franstaligen zich 'veilig' moeten voelen.
Taal alleen is te eng, inderdaad, maar normaal zal een andere taal toch een ietwat andere identiteit inhouden omdat communicatie nu eenmaal essentieel is binnen een gemeenschap. Voor een politieke of 'staats'identiteit hoeft taal niet noodzakelijk van groot belang zijn.

Die 'minderheden', natuurlijk krijgen de Franstaligen in Brussel de rechten die ze nu hebben als Brussel samengaat met Vlaanderen.
Maar van minderheden spreken in het Vlaams Gewest is onzin, die bestaan niet, of ze kiezen er zelf voor om zich (deels) uit de samenleving en op zichzelf terug te plooien.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2007, 22:01   #40
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht

Die 'minderheden', natuurlijk krijgen de Franstaligen in Brussel de rechten die ze nu hebben als Brussel samengaat met Vlaanderen.
Maar van minderheden spreken in het Vlaams Gewest is onzin, die bestaan niet, of ze kiezen er zelf voor om zich (deels) uit de samenleving en op zichzelf terug te plooien.
Dat is het nu net. Die bestaan WEL vrees ik, families in het huidige Vlaanderen die reeds van het begin van de vorige eeuw Frans spraken. Alleen zijn de maatregelen tegen de verfransingsdruk voor iedereen gelijk nu : de lompe nieuwkomers en zij die er al veel langer wonen. Vandaar dat ik het zo vreselijk vind dat men niet gewoon onmiddellijk de faciliteiten beperkt heeft tot zij die er al woonden (en eventueel hun kinderen). Dan zouden die gemeenten nu kunnen zijn zoals Ronse of zo.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be