![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zelfs al zou Jezus allang dood en begraven zijn - wat ik niet geloof, maar goed, daarover hebben we het nu eenmaal niet - Zijn woord blijft na 20 eeuwen nog altijd springlevend. Ik vind je stelling als zouden gelovigen - "mensen met een hersenafwijking" - vatbaarder zijn voor misbruik dan niet-gelovigen nogal aanmatigend. Je gaat nl. voorbij aan de kuddegeest waarvoor de grote meerderheid nu eenmaal zwicht. En kuddedieren vind je zowel onder niet-gelovigen als onder gelovigen. Meer dan het "geloof" is de kuddementaliteit oorzaak van misbruik. Toegegeven, een massa die door één of andere jandoedel met religieuze praatjes wordt ingepakt kan gevaarlijk worden en anderen veel leed berokkenen. Maar identiek hetzelfde geldt wanneer die jandoedel geen religieus discours voert, doch bvb. een rassendiscours. In Duitsland weten ze daar alles van. En identiek hetzelfde speelt zich af in een voetbalstadion, wanneer supporterskernen met mekaar op de vuist gaan. Weliswaar op kleinere schaal, maar daarom niet minder gevaarlijk. Hoeveel doden bleven er ook alweer in de Heizel in 1985? Ik herinner me het als de dag van gisteren. Zelf was ik er gelukkig niet bij, maar mijn jongere broer (toen 18 jaar oud) zat in een vak vlakbij de rampvakken. Hij houdt vol dat hij maar al te wel besefte dat er daar mensen aan het sterven waren, en dat hij die gedachte onmiddellijk met alle geweld heeft verdrongen... ... nadien pas heeft hij de schok te verduren gekregen. Eigenlijk speelt iedentiek hetzelfde - ik heb het nog steeds over kuddegeest - zich af m.b.t. onze idolisatie van filmsterren, waarbij we het kennelijk normaal vinden dat die lui onfatsoenlijk veel geld verdienen, zeker wanneer je het vergelijkt met het loon van een gemiddeld minister wiens verantwoordelijkheid toch véél groter is dan die van de gemiddelde filmster. Kuddementaliteit, Jurgen, is een héél interessant fenomeen. Het is tegenwoordig zelfs bon ton om te stellen dat gelovigen achterlijk zijn, terwijl het precies de gelovigen zijn die een minderheid vormen, en dus van allesbehalve kuddementaliteit blijk geven. En diegenen die jouw bontondiscours voeren papegaai jij gewoon na... omdat het zo prettig klinkt. Van kuddementaliteit gesproken. Ga eens voor de spiegel staan, kerel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Met de wagen kan je dodelijk verongelukken. Wie geboren is kan voortijdig sterven. Tja... wat is "leven" toch een risicovolle bezigheid, nietwaar...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heb jij er religie voor van node om het met jouw geweten in overeenstemming te brengen dat je van een lekkere steak béarnaise kan genieten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Gelukkig maar. Wat ik maar wil zeggen: het betonen van spijt is een universeel gegeven, over alle grenzen van religie heen. Het christendom geeft een bepaalde weg om met spijt overweg te gaan, maar er zijn ook andere wegen. Je betoog dat spijt aan hypocrisie gecorreleerd is, vormt géén aanval op het (christelijke) geloof, maar gewoon een aanval op het fenomeen Homo Sapiens zélf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om te kunnen blijven functioneren in de maatschappij waarin ze leven. That's it... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
Banneling
|
![]() Als je dit komt verkondigen waarom kan je dan niet akkoord gaan dat vanaf de geboorte de 'religie-regeling' in onze hersentjes wordt uitgeschakeld. Dit zou al een pak minder problemen betekenen voor de mensheid. En waarom niet andere hersenendelen gaan stimuleren waar wel positieve resultaten mee kunnen voorkomen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De kinderdoop is géén doop omdat je gelooft. Het is een doop opdat je zou geloven. Noteer dat dit de wens van de ouders is, niet zozeer die van de Kerk. Het zijn jouw eigen ouders die vragende partij waren, niet de Kerk. Wie als zuigeling gedoopt is, wordt daarom nog niet als gelovige beschouwd, veeleer als gelovige in spe. Daartoe dient het Sacrament van het Vormsel - de hernieuwing van de doopgelofte. In vele parochies wordt dit Vormsel (zoals van oudsher) toegediend op de leeftijd van 12 jaar, maar omdat kinderen op die leeftijd nog niet echt volwassen kunnen genoemd worden heeft men in sommige parochies het Vormsel uitgesteld tot 16-17 jaar. Hoewel het aantal gevormden dan steil bergaf gaat, kan gesteld worden dat het hernieuwen van de doopgelofte op die leeftijd stukken kwalitatiever klinkt. Zelf ben ik van mening dat wanneer kwantiteit en kwaliteit tegen mekaar worden afgewogen, de nadruk zonder compromis op kwaliteit moet liggen. Maar niet alle gelovigen zijn die mening toegedaan. Historisch is het zo dat beide Sacramenten tegelijk werden toegediend, toen volwassenendoop nog de regel was. Dus, wees niet ongerust: jouw doopsel als zuigeling "brandmerkt" je niet als gelovige. Subsidies zijn er evenmin mee gemoeid (dat thema werd al uitentreure behandeld in andere discussiedraden, dus bespaar me dat discours maar) en desgewenst kan je op eenvoudig verzoek aan de parochie waar je gedoopt werd je uit het register laten schrappen. Niemand die daar de dag van vandaag nog moeilijk over doet. Ik begrijp dan ook niet dat je voor de zoveelste maal dit forum blijft lastigvallen met het "trauma" dat je als zuigeling moet hebben opgelopen, terwijl de oplossing zo eenvoudig als pompwater is. Kennelijk ben jij zo iemand die graag ongelukkig is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb de uitleg al gedaan op dit forum...mijn ouders hebben mij de ganse geloofsritueelen laten doorlopen...dus gedoopt en vormsel etc. Dus vrije keuze my ass. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ben je er zeker van dat, mochten mensen ooit tot dergelijke praktijken overgaan, de mensheid een pak problemen minder zou tellen? Zo ja, dan hoorde ik graag enige logische onderbouw van deze stelling. Ik vind je benadering van het christendom in heel deze discussiedraad (en bij uitbreiding in de meeste van je bijdragen tot dit forum) erg eenzijdig en selectief. Tegenover elk verhaal van de Inquisitie of van jodenvervolging of machtsgeile missionarissen kan je de niet te ontkennen realiteit zetten dat het al eeuwenlang de katholieke Kerk is geweest die het voortouw heeft genomen inzake
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het eerste wat jij morgenvroeg gaat doen is in het telefoonboek het nummer opzoeken van de parochie waar jij gedoopt werd. Je contacteert de pastoor (of een medewerker) en je legt hem je vraag voor om geschrapt te worden uit het doopregister. Je motiveert je vraag omdat je uit vrije wil wenst afstand te nemen van de Kerk en haar leer. Je zal uitgenodigd worden je terplekke te begeven, waar de formaliteiten zullen worden vervuld. Binnen een paar dagen ben je van dat trauma af. En weet je wat héél prettig meegenomen is: dat er geen administratieve kost aan verbonden is, en dat je een bezoek aan de psychiater uitspaart. Wat kan het leven toch heerlijk eenvoudig zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat zit jij nu toch te lullen over een trauma...ik wil enkel maar aantonen dat er niet zoiets is als een vrije keuze. Het wordt met de paplepel ingelepeld van jongs af. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En die zogenaamde kuddementaliteit is zwaar misbruikt geweest en wordt nog altijd zwaar misbruikt door mensen die bepaalde geloven opleggen aan anderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 16 maart 2007 om 23:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() bobke:
Citaat:
lincoln: Citaat:
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 17 maart 2007 om 00:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#635 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() bobke:
Citaat:
![]() |
![]() |
#637 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er zijn ook een hoop tegenstrijdigheden die de juistheid en geloofwaardigheid zwaar ondermijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() bobke:
Citaat:
Jij zegt vanelkaar afgeschreven. Is in sommige gevallen ook zo. Bijv het lucas evanglie werd geinspireerd door marcus. Daarnaast is het johannes evangelie weer anders maar wel over dezelfde persoon Jezus. Je kunt wel zeggen ze zijn vanelkaar afgechreven maar het gaat om zoveel verschillende schrijvers, uit zoveel verschillende periodes, met zoveel samenhang dat ik het geloofwaardig vind.
![]() |
![]() |
#639 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus omdat bepaalde believers door de jaren heen het ding hermaakt en herschreven hebben is het geloofwaardig voor u? Dat maakt het voor mij juist totaal ongeloofwaardig. Wetenschappelijk gezien zou dit werkstuk in de vuilbak liggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet je wanneer ik het zou geloven ? Indien hetzelfde geloof overal op de wereld zou terug te vinden zijn. Maar blijkbaar inspireerde God zijn profeten wel op heel verschillende manieren. |
|
![]() |
![]() |