Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2007, 17:55   #121
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Reageer eens inhoudelijk wil je.
Waarom werd de christelijke godsdienst enkel maar gelanceerd bij één bepaalde volk? En niet bij volkeren in het regenwoud etc?
Dat is precies wat ik bedoel, niet meer en niet minder. Het is zeker niet denigrerend bedoeld.
Citaat:

El flamenco
Goed, het zij zo. Ik had misschien beter van "diepere betekenis" gewaagd, dan van "geheim". Desondanks vind ik de richting waar je deze discussie op afstuurt van pure moedwil getuigen, en van het zoeken van spijkers op laag water. Jammer, echt jammer...
U moet zich eens gaan realiseren dat vragen die niet per se passen in uw religieus denkkader, dat deze niet bedoeld zijn om iemand te kwetsen of om 'de discussie in een bepaalde richting te duwen'. Wanneer de boodschap van uw God wordt afgedaan als universeel, dan begrijp ik niet waarom hij zich niet gericht heeft (eventueel door andere profeten) tot alle volkeren op deze aardbol en slechts alleen tot de Joden. Voor een niet gelovige is dit zeer ongeloofwaardig. Daarom ook deze vraag.

Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 18:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 18:02   #122
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
nee.

zie 1

Intellectueel door een voorstelling te proberen maken en in te leven in de figuur van Jezus. Verder ook gewoon gevoelsmatig door vanuit je huidige besef van goed en kwaad dit zelf te beoordelen.
Dankuwel.
Uw antwoord komt in feite neer op de overbodigheid van de bijbel - of dat de bijbel ten hoogste inspirerend kan zijn, vermits je stelt dat in feite je persoonlijke opvatting van goed en kwaad de richtlijn is. De omgekeerde richting dus, dan eeuwenlang gebruikelijk was.
Niks op tegen hoor, dachten alle gelovigen maar zo.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2007, 23:52   #123
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

drosophila
Citaat:
1)Dat wil dus zeggen dat vooraleer het NT tot stand kwam, het OT wel degelijk geldig was, inclusief alle door God zelve opgedragen wreedheden?
2)Kunt u nu eens gewoon ja of neen antwoorden op de vraag: is het OT (gezien de herroeping door het NT) dan niet Gods Woord?
3)Het NT is ook niet bepaald ethisch verantwoord: slavernij bijvoorbeeld is er de gewoonste zaak van de wereld zowel in de evangelies als bij Paulus. Keurt u dan slavernij goed? Het is immers Gods woord uit het NT!
1) het OT is geldig en is door God geinspireerd. Israel had en heeft nog steeds een bijzondere plaats bij God. Maar wat betreft de wetten die zijn niet meer geldig.
2) simpel ja het OT is Gods woord. Maar je moet het wel samen met het NT zien.
3) Nee ik keur slavernij niet goed. Je moet het ook in de context zien. Slavernij was in die tijd de normaalste zaak van de wereld. Overigens hamerde God er wel op dat de slaven goed behandeld moesten worden.
Oud 21 maart 2007, 09:13   #124
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hosea Bekijk bericht
drosophila

1) het OT is geldig en is door God geinspireerd. Israel had en heeft nog steeds een bijzondere plaats bij God. Maar wat betreft de wetten die zijn niet meer geldig.
Waarom niet? God heeft zich bedacht? Foutje gemaakt, blanco erover...
Citaat:
God is veranderd?
Citaat:
3) Nee ik keur slavernij niet goed. Je moet het ook in de context zien. Slavernij was in die tijd de normaalste zaak van de wereld. Overigens hamerde God er wel op dat de slaven goed behandeld moesten worden.
De context telt niet voor God, die moet namelijk weten wat er in de toekomst gaat gebeuren én een morele authoriteit zijn. Waarom is wat wij vandaag als "normaal" en "beschaafd" vinden, niet meer hetzelfde als toen? God kon het ons meteen netjes opleggen, waarom heeft hij die mogelijkheid niet gebruikt?

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 10:03   #125
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
drosophila

Hiervan valt mijn broek af!
Overigens nogmaals een bewijs dat niet god de mens schiep maar wel dat de mens god maakte.
Oud 21 maart 2007, 10:06   #126
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, je zou de negerslavinnetjes wel eens goed willen behandelen hé, net zoals God, maar zonder de heilige geest erop af te sturen....

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 maart 2007 om 10:07.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:06   #127
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Het feit dat God sommige van zijn schepselen slechts een leven als slaaf toebedeelt is idd uiterst merkwaardig.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:27   #128
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is precies wat ik bedoel, niet meer en niet minder. Het is zeker niet denigrerend bedoeld.

U moet zich eens gaan realiseren dat vragen die niet per se passen in uw religieus denkkader, dat deze niet bedoeld zijn om iemand te kwetsen of om 'de discussie in een bepaalde richting te duwen'. Wanneer de boodschap van uw God wordt afgedaan als universeel, dan begrijp ik niet waarom hij zich niet gericht heeft (eventueel door andere profeten) tot alle volkeren op deze aardbol en slechts alleen tot de Joden. Voor een niet gelovige is dit zeer ongeloofwaardig. Daarom ook deze vraag.
En toen werd het heeeeeeeeel stil
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 11:52   #129
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
drosophila
Een God die achteraf zijn wetten moet aanpassen lijkt mij hoogst merkwaardig.
Citaat:
Wat krijgen we nu, moet God zich aan de gewoonten van de tijd aanpassen ?
En waren slaven dan geen mensen geschapen naar zijn beeld ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 12:53   #130
system
Banneling

Standaard

[
Citaat:
quote=Bobke;2542498]Een God die achteraf zijn wetten moet aanpassen lijkt mij hoogst merkwaardig.

Wat krijgen we nu, moet God zich aan de gewoonten van de tijd aanpassen ?
En waren slaven dan geen mensen geschapen naar zijn beeld ?
[/quote]

Een terechte opmerking.

Citaat:
Hosea
De oneindig goede en en de oneindig rechtvaardige God die de slavernij goedpraat! Nu hebben we hier al veel gehoord maar dit tart elke verbeelding.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 12:55.
Oud 21 maart 2007, 13:58   #131
ronnydecoster
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Is dat jou antwoord dat God andere profeten en tot alle volkeren moest aanstellen? Uhm jij met je oogklepjes, Waarom zou ik jou nu moeten vertrouwen dat je vraag niet kwetsen overkomt, het is wel gemakkelijk om dar te zeggen hé. Als je iets wil weten over vertrouwen, dan is het dat ik totaal geen vertrouwen heb in de godelozen en in de valse religie. God heeft deze mensen al dan niet tijdelijk verworpen en deze mensen zijn een werktuig van Satan te meer omdat ze zich bevinden op zulke discussie borden,ze proberen mensen met twijfels te bezaaien.Vertrouwen in God houdt ook een stuk in dat we ons zonder kennis van alle zaken ons toch aan hem toevertrouwen. Maar het enige wat ik jou nu zie doen is juist negatief reageren op alles wat met de getuigen te maken heeft. Mischien moet jij je oogklepjes eens af doen en de bijbel op een hele andere manier bestuderen. Een liefdevolle manier!!!.

Wat een luisterrijk slot vormt de Openbaring voor de géinspieerde collectie van zesenzestig boeken waaruit de bijbel bestaat!!! Er is niets weggelaten. Niets is onopgelost gebleven. Nu zien wij duidelijk zowel het begin als het eind. Het laatste deel van de bijbel sluit het verslag af waarmee in het eerste deel een begin is gemaakt. Zoals Genesis 1:1 Gods schepping van de stoffelijke hemelen en aarde beschreef,, laat Openbaring 21:1-4 zien hoe een nieuwe hemel en een nieuwe aarde de mensheid tallozen zegeningen zullen brengen, iets wat ook in Jesaja 65: 17, 18; 66:22 en 2 Petrus 3:13 is voorzegt. Precies zoals de eerste mens werd verteld dat hij stellig zou sterven indien hij ongehoorzaam was, waarborgt God met stelligheid dat voor de gehoorzamen de dood niet meer zal zijn (Gen.2:17; Opb. 21:4.). Toen de slang voor de eerste maal als misleider van de mensheid op het toneel verscheen, voorzie God dat zijn kop vermorzeld zou worden, en in de Openbaring wordt onthuld hoe... de oorspronkelijke slang, die de Duivel en Satan is, ten slotte in de vernietiging wordt geslinger (Gen.3:1-5, 15; Opb.20:2, 10). Terwijl de ongehoorzame mens van de Edense boom des levens werd verdreven, verschijnen er symbolische bomen des levens "tot genezing van de natiën" der gehoorzame mensheid (Gen.3:22-24; Opb.22:2). Zoals er een rivier uit Eden stroomde om de hof van water te voorzien, zo stroomt er volgens het beeld dat Openbaring te zien geeft, een sumbolische levengevende en het leven onderhoudende rivier uit Gods troon. Dit beeld loopd parallel met het vroegere visioen van Ezechiel en het doet ons tevens denken aan Jezus woorden over "een bron van water... dat opborrelt om eeuwig leven te schenken" (Gen.2:10; Opb.22:1-2; Ezech.47:1-12; Joh. 4:13-14). De getrouwen overwinnaars zullen niet, zoals de eerste man en vrouw, uit Gods tegenwoordigheid worden verdreven, maar zij zullen zijn aangezicht zien (Gen. 3:24; Opb.22:4).
Hiervoor is geloof nodig hé.
Groet Ronny
ronnydecoster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 14:27   #132
skaldis
Banneling

Standaard

Het woord van God

kwam door de neus.

Snot
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 14:32   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht
Is dat jou antwoord dat God andere profeten en tot alle volkeren moest aanstellen? Uhm jij met je oogklepjes, Waarom zou ik jou nu moeten vertrouwen dat je vraag niet kwetsen overkomt, het is wel gemakkelijk om dar te zeggen hé. Als je iets wil weten over vertrouwen, dan is het dat ik totaal geen vertrouwen heb in de godelozen en in de valse religie. God heeft deze mensen al dan niet tijdelijk verworpen en deze mensen zijn een werktuig van Satan te meer omdat ze zich bevinden op zulke discussie borden,ze proberen mensen met twijfels te bezaaien.Vertrouwen in God houdt ook een stuk in dat we ons zonder kennis van alle zaken ons toch aan hem toevertrouwen. Maar het enige wat ik jou nu zie doen is juist negatief reageren op alles wat met de getuigen te maken heeft. Mischien moet jij je oogklepjes eens af doen en de bijbel op een hele andere manier bestuderen. Een liefdevolle manier!!!.

Wat een luisterrijk slot vormt de Openbaring voor de géinspieerde collectie van zesenzestig boeken waaruit de bijbel bestaat!!! Er is niets weggelaten. Niets is onopgelost gebleven. Nu zien wij duidelijk zowel het begin als het eind. Het laatste deel van de bijbel sluit het verslag af waarmee in het eerste deel een begin is gemaakt. Zoals Genesis 1:1 Gods schepping van de stoffelijke hemelen en aarde beschreef,, laat Openbaring 21:1-4 zien hoe een nieuwe hemel en een nieuwe aarde de mensheid tallozen zegeningen zullen brengen, iets wat ook in Jesaja 65: 17, 18; 66:22 en 2 Petrus 3:13 is voorzegt. Precies zoals de eerste mens werd verteld dat hij stellig zou sterven indien hij ongehoorzaam was, waarborgt God met stelligheid dat voor de gehoorzamen de dood niet meer zal zijn (Gen.2:17; Opb. 21:4.). Toen de slang voor de eerste maal als misleider van de mensheid op het toneel verscheen, voorzie God dat zijn kop vermorzeld zou worden, en in de Openbaring wordt onthuld hoe... de oorspronkelijke slang, die de Duivel en Satan is, ten slotte in de vernietiging wordt geslinger (Gen.3:1-5, 15; Opb.20:2, 10). Terwijl de ongehoorzame mens van de Edense boom des levens werd verdreven, verschijnen er symbolische bomen des levens "tot genezing van de natiën" der gehoorzame mensheid (Gen.3:22-24; Opb.22:2). Zoals er een rivier uit Eden stroomde om de hof van water te voorzien, zo stroomt er volgens het beeld dat Openbaring te zien geeft, een sumbolische levengevende en het leven onderhoudende rivier uit Gods troon. Dit beeld loopd parallel met het vroegere visioen van Ezechiel en het doet ons tevens denken aan Jezus woorden over "een bron van water... dat opborrelt om eeuwig leven te schenken" (Gen.2:10; Opb.22:1-2; Ezech.47:1-12; Joh. 4:13-14). De getrouwen overwinnaars zullen niet, zoals de eerste man en vrouw, uit Gods tegenwoordigheid worden verdreven, maar zij zullen zijn aangezicht zien (Gen. 3:24; Opb.22:4).
Groet Ronny
Ik heb u gevraagd of dat kind die bloedtransfusie kreeg? U hebt daar nooit op geantwoord. Waarom niet? Doe het nu eens dan. De Getuigen gaan toch altijd door voor eerlijke mensen? Wees nu ook eens intelectueel moedig en christelijk eerlijk en zeg me of dat kind bloed krijgt of niet.

Als uw god een boodschap heeft voor de mensheid, dat hij die dan aan alle mensen duidelijk geeft. Dat moet toch voor hem geen probleem zijn. Waarom heel die poespas? Eerst een zogenaamde boodschap aan 'zijn uitverkoren volk' de Joden van het Oude Testament, dan via de jood Jezus aan ons. Dat hoeft toch allemaal niet. Beseft u niet hoe ridicuul dat dit is?

Waarom spreekt u nu over goddelozen als slechte mensen? U gaat weer dezelfde weg op als de Katholieke Kerk. Moest uw beweging het voor het zeggen hebben dan wenken de brandstapels weer. Over slechte mensen gesproken:wanneer u het bloed niet geeft aan dat kind, dan beweer ik dat u een slecht mens bent. Dat is hulp weigeren aan iemand die in stervensnood is. Dat is pas moreel slecht, een zwaar misdrijf dat een duchtige gevangenisstraf verdient.Ik denk toch ook niet dat uw god zou willen dat het kind sterft, tenminste als het een liefdevollg god is. Wat is me dat nu.

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 14:45.
Oud 21 maart 2007, 14:43   #134
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ronnydecoster Bekijk bericht

Groet Ronny
Je moet geen quotes aanhalen uit je sprookjesboek...dat sprookjesboek is door mensenhanden geschreven...niet door een zogenaamde god.
En euhmmm niet gelovigen geloven ook niet in zoiets als 'satan' of whatever.
Satan is ook in het leven geroepen door een paar mensen x aantal eeuwen geleden.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2007, 14:46   #135
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

griffin:
Citaat:
Waarom niet? God heeft zich bedacht? Foutje gemaakt, blanco erover...
Nee jullie begrijpen er niets van. Hieruit blijkt dat jullie niks niet eens de essentie van de bijbel bedgrijpen. En wel maar komen met die passages over moorden en slaven.
toen God de mens schiep en Adam van de appel at kwam de zonde in de mens. God kan de mens niet besturen en heeft een eigen wil. God gaf de wetten aan zijn volk om zich eraan te houden. Maar er is geen mens dat geen zonde kent. Daarom offerde God zijn zoon om onze zonden te vergeven. Dat je naar de hemel mag is dus gewoon een cadeau van God.

Citaat:
God is veranderd?
Nee. Ik zou zeggen verdiep je eens een beetje in de bijbel. God is niet veranderd. Hij heeft onze zonden kwijtgescholden voor niets.

Citaat:
De context telt niet voor God, die moet namelijk weten wat er in de toekomst gaat gebeuren én een morele authoriteit zijn. Waarom is wat wij vandaag als "normaal" en "beschaafd" vinden, niet meer hetzelfde als toen? God kon het ons meteen netjes opleggen, waarom heeft hij die mogelijkheid niet gebruikt?
Je moet het wel in de context zien. Zoals ik al zei heeft de mens een eigen wil.

puud:
Citaat:
Overigens nogmaals een bewijs dat niet god de mens schiep maar wel dat de mens god maakte.
Dit bewijst absoluut niets.
Oud 21 maart 2007, 14:54   #136
system
Banneling

Standaard

[quote=Hosea;2542936]griffin:

Citaat:
Nee jullie begrijpen er niets van. Hieruit blijkt dat jullie niks niet eens de essentie van de bijbel bedgrijpen. En wel maar komen met die passages over moorden en slaven.
toen God de mens schiep en Adam van de appel at kwam de zonde in de mens. God kan de mens niet besturen en heeft een eigen wil. God gaf de wetten aan zijn volk om zich eraan te houden. Maar er is geen mens dat geen zonde kent. Daarom offerde God zijn zoon om onze zonden te vergeven. Dat je naar de hemel mag is dus gewoon een cadeau van God.
Maar wat zitten u en uw geestesgenoten toch altijd te zaniken over 'zonde' en de mensen een schuldbesef aan te praten? Wat is dat 'zonde'? Een 'erfzonde' wat is dat? Jezus heeft ons toch verlost van die 'zonde'.

Als u correct bent met uw medemens, is dit toch voldoende? Niet?

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 14:54.
Oud 21 maart 2007, 15:06   #137
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

system:
Citaat:
Maar wat zitten u en uw geestesgenoten toch altijd te zaniken over 'zonde' en de mensen een schuldbesef aan te praten? Wat is dat 'zonde'? Een 'erfzonde' wat is dat? Jezus heeft ons toch verlost van die 'zonde'.
Ik praat niemand schuldbesef aan. Zonde begaat ieder mens behalve Jezus. Erfzonde is gewoon dat je ook zonde kunt erven als bijvoorbeeld een van je voorvaderen zondig is. Maar zoals ik al zei iedereen is zondig. En iedereen die zondig is komt niet in hemel. Jezus is aan het kruis gestorven en herrezen om onze zonden uit te wissen. God offerde dus zijn zoon voor ons. dit heeft God gedaan omdat ie van ons houdt.
Het enige wat men hoeft te doen is geloven dat Jezus de zoon van God is en dat hij gestorven en herrezen is om onze zonden te vergeven. Als je dat doet zal je in de hemel komen.
Het feit dat veel van mijn geestesgenoten zitten te 'zaniken' over Jezus en God is dat ze jullie willen redden. Ze doen het uit liefde.
Oud 21 maart 2007, 15:11   #138
system
Banneling

Standaard

Citaat:
system:

Ik praat niemand schuldbesef aan. Zonde begaat ieder mens behalve Jezus. Erfzonde is gewoon dat je ook zonde kunt erven als bijvoorbeeld een van je voorvaderen zondig is. Maar zoals ik al zei iedereen is zondig. En iedereen die zondig is komt niet in hemel. Jezus is aan het kruis gestorven en herrezen om onze zonden uit te wissen. God offerde dus zijn zoon voor ons. dit heeft God gedaan omdat ie van ons houdt.
Het enige wat men hoeft te doen is geloven dat Jezus de zoon van God is en dat hij gestorven en herrezen is om onze zonden te vergeven. Als je dat doet zal je in de hemel komen.
Het feit dat veel van mijn geestesgenoten zitten te 'zaniken' over Jezus en God is dat ze jullie willen redden. Ze doen het uit liefde.
Neen, maar neem nu uw uitspraak: iedereen is zondig. Een kind van 3 jaar is toch niet zondig of wel?

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 15:12.
Oud 21 maart 2007, 15:32   #139
Hosea
Lokaal Raadslid

Standaard

system:
Citaat:
Neen, maar neem nu uw uitspraak: iedereen is zondig. Een kind van 3 jaar is toch niet zondig of wel?
Hmm dit is wel een moeilijke vraag. Ik weet er niet zo snel antwoord op maar uitgaande van de rfzonde zou dit wel zo zijn. Dus mijn antwoord zou zijn ja.
Oud 21 maart 2007, 15:37   #140
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
system:

Hmm dit is wel een moeilijke vraag. Ik weet er niet zo snel antwoord op maar uitgaande van de rfzonde zou dit wel zo zijn. Dus mijn antwoord zou zijn ja.
Klinkt als nonsens in mijn oren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be