![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#701 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus:
Citaat:
In de bijbel staat letterlijk dat je geen beelden mag maken en aanbidden. Letterlijker kan haast niet. Het spijt me maar dit kun je echt niet goed praten. Waarom geef je gewoon niet toe dat het fout is?
![]() |
![]() |
#702 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2007 om 17:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#703 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#704 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#705 |
Banneling
|
![]() Misschien moet je maar eens een boek over evolutie vastpakken ipv van de bijbel herhaaldelijk te lezen. Ik raad je aan: Life Evolving van Christian de Duve. Maar heb je wel de wil om zoiets te lezen of schrijf je het allemaal op voorhand af? Met iemand die niets van evolutie snapt, valt het moeilijk om over evolutie te praten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#706 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik denk dat Jan VDB wil zeggen dat geloof niet weg is. Zelfs een eeuw na Nietsches 'God is dood' blijkt God helemaal niet dood te krijgen, overal keert Hij terug. --- Om een metafoor te gebruiken: God die men dood achtte, keert terug in de wereld als een Verrezene uit de doden.---
De RKK is een slechte parameter geworden om het geloof te meten, doordat ook het geloof onderhevig is aan postmoderne tendensen zoals individualisme en anti-institutionalisme.
![]() |
#707 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Maar een katholiek maakt geen beeld om ze te aanbidden. Wij aanvaarden maar één God om te aanbidden.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 17:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#708 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#709 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit terzijde: Doop volwassenen in de lift
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#710 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus
Citaat:
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) Laatst gewijzigd door Hosea : 21 maart 2007 om 17:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#711 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Net zoals op de marktpleinen van België grote figuren staan uit de Belgische geschiedenis, zo staan in kerkgebouwen grote figuren uit het christendom. Het verbod van beelden (zie ook 20,23; 34,17; Dt 27,15) is in Israël zo opgevat dat ook van God geen afbeelding gemaakt mocht worden. In het beeld zou de mens (naar oosterse opvatting) als het ware macht over Hem krijgen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 21 maart 2007 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#712 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bidden tot God staat centraal, zowel voor protestanten, katholieken en orthodoxen. En alléén Hij wordt aanbeden. Wel hanteren de verschillende Kerken andere "technieken" om tot gebed (tot God dus) te komen. Protestanten spelen het kennelijk wat abstracter en formeler, en daar is zeker niks op tegen. Orthodoxen gebruiken vooral iconen om een sfeer te creëren die uitnodigt tot gebed tot God. En katholieken gebruiken daartoe beelden: het beeld als instrument om tot gebed te komen tot de Ene (en tot niemand anders). Uiteraard heeft elke individuele gelovige zo zijn eigen technieken. Zelf ben ik redelijk muzikaal, en koormuziek of orgelspel zijn één van mijn persoonlijke technieken om tot gebed te komen. Anderen ontsteken bvb. een kaars, nog anderen werpen zich ter aarde... voor ieder wat wils. De Bijbel verbiedt inderdaad - en terecht! - het aanbidden van (uit steen gehouwen) beelden. Maar het gebruiken van beelden als middel, als instrument, als techniek tot gebed tot de Ene gaat niét tegen de Bijbel in, zomin als de andere hierboven beschreven gebedstechnieken. Wat ook niet tegen de Bijbel ingaat is het zich spiegelen aan andere gelovigen. Maria bvb. was één van de eerste gelovige, en de wijze waarop zij haar geloof in Christus en God beleed is, net zoals bvb. een beeld of orgelspel, een techniek om in gebed dichter tot God te treden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#713 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() judokus
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#714 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#715 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Ik geef toe dat bepaalde uitwassen in de katholieke volksreligiositeit ook afwijken naar afgoderij. Ik reed ooit met de fiets naar Lourdes, en een erg godvruchtige dame uit mijn straat gaf me geld mee om een kaarsje te branden voor Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes. Zelf had ze al veel kaarsjes gebrand voor Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel (Vlaanderens belangrijkste bedevaartsoord) en ze vreesde dat de O.-L.-Vrouw van Lourdes wel eens jaloers zou kunnen zijn op die van Scherpenheuvel!!! Maar dit zijn uitwassen, en die houding wordt inderdaad in de Bijbel terecht op de korrel genomen. Het is ook in die context dat je dat vers uit Exodus dient te lezen. Nergens neemt Exodus de houding op de korrel zoals die hierboven door Judokus, Jan van den Berghe en mezelf beschreven worden, waar we de beelden als techniek gebruiken om via de verering van de afgebeelde heilige tot gebed tot de Ene kunnen komen. We staan daarmee mijlenver af van mijn wat lichtgelovige buurvrouw. Bovendien, Hosea, wordt die volksreligiositeit door de Kerk zélf tenvolle bestreden. Zo was ik er in Italië ooit getuige van hoe een pater Kapucijn de hele kerk bij wijze van spreken afsnauwde omdat ze enerzijds wel kaarsjes brandden voor het beeld van Sint-Antonius op diens feestdag (13 juni was het toen), en het beeld zelfs kushandjes toewierpen, ja zelfs ongegeneerd aanraakten en omhelsden - tja, dergelijke komedie zit de Italianen nu eenmaal een beetje in het bloed - terwijl ze zich anderzijds in hun geloofspraktijk niet eens afvroegen waarom de Kerk Antonius ooit had heiligverklaard. En dat waarom is belangrijk, Hosea, niet het beeld op zich. Dat beeld kan een instrument zijn om tot dat waarom te komen, en je daardoor te laten inspireren in je omgaan met God. Dat sommige gelovigen dit instrument niet altijd op correcte manier gebruiken kan je moeilijk de Kerk zelf ten kwade duiden. En evenmin kan je om hun misbaar andere gelovigen - ik doel hier zeker mezelf, maar uit wat ik kan opmaken uit hun bijdragen geldt dit evenzeer voor Judokus en Jan vdB - daarop aanvallen en hun houding afkeuren. En afkeuren al zeker niet op basis van een te letterlijke lezing van een vers uit Exodus! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#716 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Tientallen keren worden verzen uit de bijbel letterlijk aangehaald om het grote gelijk aan te tonen. Maar als een tegenstander dat doet, dan ‘wordt het vers uit de context gerukt’. Er wordt regelmatig verwezen naar de brede basis van het katholicisme, nu en vooral in de geschiedenis. Maar de ‘katholieke volksreligiositeit’ wordt ietwat meewarrig bekeken, zelfs bestempeld als ‘uitwassen’. Ze wordt zelfs door de kerk ‘bestreden’. Elitaire, pretentieuse bedoening! Maar onze forum-fundi’s kennen natuurlijk ‘de technieken om via de verering van de afgebeelde heilige tot gebed tot de Ene kunnen komen’. Daar kan de ‘lichtgelovige buurvrouw’ niet aan tippen! En ik die dacht dat de tijd voorbij was dat de sekteleiders, de machtshebbers, de meester-manipulatoren hun publiek konden ‘afsnauwen’. Sommige mensen zullen inderdaad altijd dom (en gelovig) blijven. Als je niet weet ‘waarom’, dan hoor je slechts bij het manipuleerbaar vee. Een elitaire kerk voor de intellectuelen, die weten hoe ze ‘dit instrument altijd op correcte manier gebruiken’, en niet vereenzelvigd wensen te worden met het ‘misbaar’ van gewone gelovigen! Da’s pas arrogantie. Ik vrees dat onze forum-fundi’s ver, zeer ver afstaan van hun zo geprezen evangelie, jezus’ boodschap van naastenliefde en nederigheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#717 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb gisteren naar ter zaken gekeken, het ging namelijk over het evangelie van Judas waar ze te kennen gaven dat Judas geen verader was en dat hij geen zelfmoord heeft gepleeg en ze waren verwonderd dat het vaticaan daar mee in stemden. Ik vraag mij wel eens af of de katholieke kerk wel in het Woord van God geloven heb een gevoel dat zij de bijbel ongelovig vinden.
Ik moet wel beginnen te geloven dat de geestelijke van de christenheid van de kerken meer te laken zijn voor hun vergieten van bloed dan andere religieuze leiders.Waarm? Omdat zij niet alleen Gods naam op zich hebben genomen maar ook die van Christus. Zij hebben zich er daardoor toe verplicht de leringen van Jezus te volgen (Joh.15:10-14). Maar zij hebben die leringen niet gevolgd en hebben daardoor grote smaad geworpen op zowel God als Christus. De verantwoorddelijkheid voor bloedvergieten die op geestelijkheid rust, is zowel direct, in de kruistochten, andere religieuze oorlogen, inquisities en vervolgingen, als indirect, door het vergoedelijken van oorlogen waarin leden van de kerken hun medemensen in andere landen doodden. Zo heeft bijvoorbeeld de geestelijkheid van de christenheid van de elfde tot de dertiende eeuw de kruistochten ingevoerd. Deze hebben geleid tot een verschrikelijk bloedvergieten en plunderen in de naam van God en van Christus. Honderdduizenden werden gedood. De kruistochten veroorzaakten ook de zinloze dood van duizenden kinderen die ertoe waren gebracht deel te nemen aan de kinderkruistocht in het jaar 1212. In de dertiende eeuw gaf de Rooms-hatholieke kerk haar officiële goedkeuring aan een andere godonterendegruwel --- de inquisitie. Ze begon in Europa en breidde zich uit tot Midden- en Zuid- Amerika, en heeft meer dan zes eeuwen geduurd. In het leven geroepen en ondersteund door het pausdom, was het een moordzuchtige poging om allen die zich niet met de kerk konden verenigen, te folteren en uit te roeien. Hoewel de kerk ook voordien niet-katholieken had vervolg bestreek de inquisitie een veel groter terrein. Groet Ronny |
![]() |
![]() |
![]() |
#718 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ongetwijfeld heeft de inquisitie trekjes die ons nu totaal onaanvaardbaar achten, maar men moet alles nu eenmaal ook in de historische context plaatsen. Religie en wereld waren in de ogen van de middeleeuwers nu eenmaal onverbreekbaar met elkaar verbonden. Wie zondigde tegen het geloof, deed dat ook tegen de gemeenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#719 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() EFL
Citaat:
Hier nog een duidelijk citaat: Citaat:
![]() |
![]() |
#720 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
U stelt de letterlijke bijbellezing als allerhoogste gezag? Dan zijn we lang nog niet thuis. Ik lees de bijbel niet volgens de letter, maar volgens de geest waarin ze geschreven wordt. Daarbij is Formgeschichte en Redaktionsgeschichte zeer interessant (cfr. exegese) Enkel zo kan de bijbel een vruchtbaar boek zijn voor mijn persoonlijk leven. Een letterlijke lezing van de bijbel bevredigt mij niet als intellectueel. Maar een lezing van de Bijbel als een historisch en geïnspireerde boek(-en) bevredigt mij wel, zowel op spiritueel als intellectueel vlak.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 maart 2007 om 15:40. |
|
![]() |
![]() |