![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Dus we zijn het erover eens dat er geen 100% objectieve zekerheid is van het historisch bestaan van Jezus. En daar was het om te doen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Vele geschriften dragen dan wel de titel "evangelie", maar zijn latere geschriften die niet veel ophebben met het christendom. Reeds heel vroeg was er onder de eerste christenen een grote eensgezindheid over de vier geschriften die het evangelie vormen. Andere geschriften hebben daar niet toebehoord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
|
![]() Citaat:
Volgens de vroeg-christelijke traditie waren de apostelen de erkende getuigen van het leven en de leringen van Jezus. Uit hun onderricht zou een overlevering zijn ontstaan. De traditie die zo ontstond beriep zich vervolgens weer op het gezag van die veronderstelde apostolische getuigenis. Voor de latere verkondigers bleef deze traditie de norm. Hierdoor komt het dat de latere verkondigers hetzelfde gezag bleven houden als de eerdere. Al snel werd de behoefte gevoeld zaken op te gaan schrijven. Eerst ontstond de briefliteratuur (vanaf 50 na Chr.) In de plaatselijke gemeenten ontstonden de eerste evangelie-fragmenten (vanaf 60 na Chr). Deze literatuur werd onderling uitgewisseld, waardoor steeds meer brieven en evangelie-fragmenten in omloop kwamen. Het is niet duidelijk of deze teksten vanaf het begin als 'heilige Schrift' werden beschouwd, maar ze hadden in ieder geval veel gezag. Naarmate de tijd vorderde werd het steeds belangrijker alles op te schrijven. Hier en daar ontstonden collecties van geschriften. Hoe de canon van het Nieuwe Testament zich precies vormde is onduidelijk, maar waarschijnlijk werden de brieven van Paulus het eerst verzameld. Al gauw ontstonden er een 'map', een verzamelingen van brieven en evangelies, die gebruikt werden door de de volgelingen van de apostelen (apostolisch), gebruikt werden in de liturgie (liturigisch) en in overeenstemming was met de overlevering van de apostelen (orthodoxie). Al gauw ontstonden er een 'inhoudstafel' voor de verzameling van brieven en evangelies. Bekend is dat rond 150 de gnosticus Marcion het Lukas-evangelie en tien brieven van Paulus erkende. Rond 180 noemde Theophylus van Antiochië dertien brieven van Paulus. Rond 155 meldde Justinus het bestaan van vier evangeliën. Tussen 170 en 180 zette Tatianus in zijn Diatessaron de vier evangeliën naast elkaar. In deze periode werden de andere geschriften van het Nieuwe Testament ook al genoemd. Tussen 150 en 180 bestond dus een verzameling van nieuwtestamentische geschriften met apostolisch gezag. In de jaren die volgen begint meer overéénstemming te ontstaan over de canon. Irenaeus erkent rond 185 alle boeken van het Nieuwe Testament met uitzondering van de brief aan de Hebreeën, Filemon, Judas en 2+3 Johannes. Hippolytus van Rome erkent rond 200 dezelfde boeken als Irenaeus. Er is een document gevonden, de 'Canon van Muratori', dat dateert uit 180-200, met een lijst van boeken van het Nieuwe Testament. Deze lijst bevat alle boeken, met uitzondering van 3 kleinere brieven. Tertullianus erkent rond 200 alle boeken, behalve 3 andere brieven. Clemens van Alexandrië erkent in diezelfde tijd alle boeken van het Nieuwe Testament, maar daarnaast ook apocriefen en heidense geschriften. In zijn omgeving was kennelijk nog geen duidelijke canon, maar over de evangelieën en de grote brieven was men het allemaal eens. In de grotere kerken was alleen nog onduidelijkheid over Hebreeën, Jakobus en 2 Petrus. Canoniciteit werd bepaald aan de hand van veronderstelde apostolische oorsprong, gebruik in de officiële liturgie en overéénstemming met de apostolische leer en traditie. De boeken die pretendeerden onderdeel te zijn van het Nieuwe Testament, toegeschreven werden aan een apostel en in de eerste eeuw tot stand waren gekomen, maar om deze drie redenen niet opgenomen werden in de canon, heten apocriefen. Geschriften die in de canon werden opgenomen, maar die niet volledig teruggaan op de apostelen worden pseudepigrafen genoemd. Uit documenten van 367 lezen we dat Hilarius van Poitiers (Westerse Kerk) schrijft dan al over de canon die we nu kennen, alsook Athanasius (Oosterse Kerk) erkent toen alle boeken van het huidige N.T., zonder enig onderscheid.
__________________
pAx Et BoNuM |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Dat zei ik in het begin van de vorige pagina al. We hebben ook geen 100% objectieve zekerheid dat Maecenas bestaan heeft.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
Laatst gewijzigd door lombas : 28 maart 2007 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Dus Jezus heeft niet met 100% zekerheid bestaan. Sommigen bewistten deze uitspraak in de discussie en vandaar ook mijn initiële reactie.
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 11:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Wat ik zei, we hebben enkel subjectieve zekerheid.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Juist en dus geen 'objectieve zekerheid'.
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 juni 2006
Berichten: 2.232
|
![]() Zo ook Socrates. Hij heeft zelf niets geschreven, enkel na zijn dood werd er over hem geschreven. Maar geen enkele historicus zal ontkennen dat Socrates geleefd heeft: er zijn (objectieve) aanwijzingen dat hij geleefd heeft.
Zo ook Maecenas. Maar iedereen is objectief zeker dat hij geleefd heeft doordat mensen die hem gekend hebben (Vergilius e.a.) over hem schreven. Met Jezus is het heel hetzelfde verhaal. Alle historici (behalve hier en daar één met verborgen agenda) zullen -gelovig of ongelovig- nooit ontkennen dat Jezus geleefd heeft. Objectief valt niet samen met subjectief in wetenschappelijke taal. Maar in menselijke taal over waarheidsaanvoelen wel. Want wie zegt dat Jezus nooit geleefd heeft is ofwel paranoïd, ofwel negationist.
__________________
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 maart 2007 om 12:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
|
![]() ./
Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 28 maart 2007 om 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 19:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Omdat u iets voor waar aanneemt wat niet kan. Er is niemand uit de dood wedergekeert bijvoorbeeld. Een dogmatisch denker is iemand die onvoorwaardelijk een geloofspunt aanvaardt waaraan niet mag getwijfeld worden volgens (in casu) de katholieke godsdienst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Waarom zou een dogma rationeel niet geduid kunnen worden? Dat beweert u weer eens zomaar uit het niets. Dan raad ik u toch aan de Summa van Thomas van Aquino eens grondig door te nemen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Wat schort er dan aan mijn defintie van 'dogmatisch' denken? P.S. Er is toch iets wat schort in heel die christelijke godsdienst (maar eigenlijk in alle godsdiensten). En u zou mijn geest misschien kunnen verlichten. Waarom, ja waarom maakt god of, meer specifiek, Jezus, het zich niet gemakkelijker. Waarom verschijnt hij nu niet eens aan ieder van ons om ons diets te maken dat hij de ware messias is om nu maar iets te zeggen. Dit is nu niet ironisch bedoeld. Ik begrijp het gewoon niet. Het zou anders alles oplossen en iedereen zou tevreden zijn. Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 318
|
![]() bobke
Citaat:
Citaat:
__________________
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | ||
Minister
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
|
![]() Citaat:
Maar er is geen enkele ernstige wetenschapper die het zich zou aanmatigen uitspraken te doen nopens God, laat staan nopens de mogelijkheid dat Hij (in de persoon van Jezus) uit de dood zou opstaan. Citaat:
Dat hij aan eenieder van ons zou verschijnen om ons dit diets te maken hangt ook van eenieder van ons afzonderlijk af. Hoeveel mensen zijn er bereid om naar Hem te luisteren, of Hem te herkennen? En stel nu dat alle zesenhalf miljard aardbewoners door Hem hoogstpersoonlijk en op boven alle twijfel verheven manier worden aangesproken, wat dan met volgende generaties. Zouden die onze generatie niet gaan beschuldigen van het in stand houden van waanbeelden omdat we teveel aan de dope zouden gezeten hebben? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 14 maart 2007
Berichten: 318
|
![]() esperanza
Citaat:
Citaat:
__________________
Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan ddor Mij. (Johannes 14:6) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 28 maart 2007 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |