![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat is jullie obsessie allemaal met voorspelbare discussies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | |
|
![]() Citaat:
Maar soit, dat is ook niet eens de essentie van deze thread wat mij betreft. Want het bestaan van rassen, maakt racisme nog niet normaal hé. En door naar de dierenwereld te verwijzen heeft de starter van deze topic zich dan ook totaal vergaloppeerd, want de natuur bewijst het tegendeel. Jouw boeiende observaties van "de kattenpopoluatie in de tuin" ten spijt, komen wetenschappers namelijk tot heel andere vaststellingen. (om dan nog maar te zwijgen van het feit dat de kleur van de pels bij katten geen bal met ras te maken heeft...) Laatst gewijzigd door Edina : 2 april 2007 om 22:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn evenveel mensenrassen als er hondenrassen, kattenrassen, parkietensoorten-rassen, paardenrassen en noem maar op rassen zijn. Ieder weldenkend mens erkent dat. Behalve mensenrassen, dat erkennen ze niet. Dan hebben ze plots de wetenschap nodig, diezelfde die de dierenrassen erkent maar bij mensenrassen met andere maatstaven begint te wegen. WHY?
![]() |
![]() |
#144 | |
|
![]() Citaat:
Mijn katten schieten zelfs perfect met mijn honden op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#145 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ras Van Wikipedia Het woord ras heeft in het Nederlands veel betekenissen:
En het is niet omdat u iets niet begrijpt, dat u idioterie moet verkopen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Banneling
|
![]() in de buurt waar ik vroeger woonde, waren negers en arabieren die mekaar niet konden uitstaan en elkaar geregeld aftroefden.Ik vocht eens met arabieren daar, want ze dachten dat ik een Joegoslaaf was (Serbiër) omdat ik van een Trouwfeest van die mensen buitenkwam, dat waren buren van mij, en die hadden mij uitgenodigd.De Tunesiërs en de Algerijnen gingen in aparte café's en restaurantjes, en o wee, als er éne in het verkeerde café binnenging! Dan zat het er tegen.Dat gebeurde wel eens...Tja, mensen zijn wat ingewikkelder als katten en honden..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door drosophila : 2 april 2007 om 23:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
|
![]() Ik ga er van uit dat er wel menselijke rassen bestaan, maar dat het eerder de cultuur is die voor de strubbelingen zorgt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U zit er héél dicht bij. Als sociale constructie bestaan rassen natuurlijk wel (anders zou niemand het over 'negers' of 'caucasians' of 'blanken' enz. hebben), alleen komen die categorieën op geen enkele manier overeen met de biologische/genetische werkelijkheid. Het gaat letterlijk om oppervlakkigheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Oké, maar wat is cultuur? Als milieubewuste stedeling lig ik voortdurend in de clinch met SUVende verkavelingvlamen die menen dat mijn stoep hun parkeerplaats is tijdens de wekelijkse shoppingrazzia in mijn stad. Is dat ook geen strubbeling door een verschil in 'cultuur'?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
|
![]() Citaat:
Binnen deze groep zijn er wel verschillen. Wat u aanhaalt is belangenvermening, binnen 1 culturele gemeenschap. Meningsverschillen is ook zoiets. Maar ik ga er van uit dat u met die mensen die u aanhaalt, hebben andere meningen en andere belangen, maar wel een gemeenschappelijke cultuur. Blijkbaar zullen ze bepaalde afspraken en morele kwesties eerder met jou delen dan met bepaalde anderen. Vrouwenrechten is zoiets dat bv cultureel gebonden is. Milieubewustzijn is jammer genoeg eerder persoonsgebonden, door economische redenen, dan cultuurgebonden. Het is een zeer dunne lijn en een cultuur is dus niet meteen per definitie eenzijdig. Het bevat verschillende mensen met verschillende smaken en meningen, maar met een groot overeenkomstig pakket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
|
![]() Citaat:
Ik geloof wel in een multiculturele wereld, maar niet alles bij elkaar in 1 land. Als we een globale, culturele mengeling gaan doorvoeren, dan verliezen alle volkeren op de wereld een groot stuk van hun eigenheid en ik vind dat er in de loop van de geschiedenis al genoeg culturen kapot gemaakt zijn. Ieder zijn plek op de wereld en iedereen de kans geven om volgens de regels van zijn volk te leven, beschouw ik als nuttiger, dan elkaar de les gaan lezen en jou wijsheden aan een ander opdringen. Bij mij is het simpel: wat cultureel strookt met de wetten van mijn land, mag hier niet ongestraft gebeuren. Punt. Als het in een ander land gebeurd, waar het wel wettelijk toestaan is, dan moeten wij ons, hoe gruwelijk het soms is, ons daarbij neerleggen. We mogen onze mening over deze dingen wel uiten aan de mensen in die landen en zeggen dat we het niet akkoord gaan, maar we mogen hen niet dwingen om te veranderen. Zij mogen dat evenmin hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | |
|
![]() Citaat:
Maar ik blijf er bij dat het relatief is. Overal zijn wel genen vermengd en volkeren zijn wel meer met elkaar in contact gekomen. Aan de hand van het DNA kan men enkel nagaan welke families de langste geschiedenis op 1 bepaalde plaats hebben. Ik blijf er bij dat veel eigenschappen in onze genen zitten en mensen die genetisch sterker verwant zijn, zullen gemakkelijker gemeenschappelijke punten hebben. Of is er niet zoiets als familietradities? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een bepaalde volkscultuur vind je hoegenaamd niet weerspiegeld in de genen van de populatie die die cultuur 'beleeft', 'uitdraagt'... Je laatste voorbeeld is precies een bewijs daarvan: een geadopteerde (of zelfs een bastaard, onbewust!) kan evenveel deelnemen aan een familietraditie dan een genetische verwant. Familietradities - tradities in 't algemeen! - zijn 100% nurture, 0% nature! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
|
![]() Heb het even opgezocht hoe de mens genetisch geëvolueerd is terwijl hij zich over de aarde verspreidde:
Zoek dit eens op "The Journey of Man: A Genetic Odyssey" van Spencer Wells, te vinden op National Geographic. |
![]() |
![]() |