Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 april 2007, 12:36   #201
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Het verschil tussen een blanke en een zwarte huidskleur is 1 aminozuur in het SLC24A5-gen. Maar dit geheel terzijde (of niet)
En hoeveel van die zuren zijn er bij mensen, die ons bepalen?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 12:38   #202
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Vage beeldspraak. Jouw stelling was dat een genetische verwantschap aan de basis ligt van een geheel aan gemaanschappelijke waarden en normen. Zolang je dat niet hard kunt maken, is het klinkklare nonsens. Gev�*�*rlijke nonsens bovendien, want je zit maar een halve milimeter verwijderd van de nazi-rassentheorie.
En van Lombroso!
Doe de test:
lombroso test

Het racisme is een interessant fenomeen om iets over te lezen.
Racisten doen dit niet: ze verwijzen elke serieuze studie over racisme en vreemdelingenhaat naar de prullenbak als propaganda.
Het is daarom dat er wetten nodig zijn tegen het racisme: moest men met die mensen nog kunnen praten met argumenten, dan zou je het onderwijs inschakelen en er op rekenen dat het dan wel goed afloopt.
De geschiedenis bewijst dat het eerste wat racisme propagandisten doen de mensen wijsmaken is dat er een "complot" bestaat om racistische theorien te weerleggen met vervalste bewijzen. Men raadt de "believers" ook aan om daar niet over te discussieren, bijvoorbeeld met hun ouders, omdat die toch allemaal in dat complot zitten. Complotten, racisme: één front!
Wie toch de vermakelijke geschiedenis van het racisme wil bekijken in een notedop: meer hier

Laatst gewijzigd door ericferemans : 3 april 2007 om 12:43.
Oud 3 april 2007, 12:38   #203
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Ik ken daar niet de exacte definitie van in medische termen, maar ik denk spontaan aan de mogelijkheden tot cognitieve abstracties maken, zelfreflexie, overdracht van non-empirische kennis, etc...
Dan heb ik vrees ik nieuws voor u. We zijn niet de enige diersoort die zichzelf herkennen in een spiegel, we zijn niet de enige diersoort die kennis overdraagt aan de jongere generatie, we zijn niet de enige diersoort die kan tellen, we zijn niet de enige diersoort die werktuigen gebruikt,... . Het enige dat ons doet verschillen met andere diersoorten is dat we onszelf een soort ambigue moraliteit toekennen, en de meesten van ons zich verheven voelen boven anderen en andere diersoorten.

Dit is mijn mening, ik ben zeker dat anderen dit kunnen aanvullen/ontkrachten, en kijk er dan ook naar uit.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 12:38   #204
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
20, maar een aminozuur op zichzelf heeft geen waarde, louter een bouwsteen.
Oud 3 april 2007, 12:39   #205
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik begrijp vrees ik je vraag niet
Oud 3 april 2007, 12:44   #206
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Dan heb ik vrees ik nieuws voor u. We zijn niet de enige diersoort die zichzelf herkennen in een spiegel, we zijn niet de enige diersoort die kennis overdraagt aan de jongere generatie, we zijn niet de enige diersoort die kan tellen, we zijn niet de enige diersoort die werktuigen gebruikt,... . Het enige dat ons doet verschillen met andere diersoorten is dat we onszelf een soort ambigue moraliteit toekennen, en de meesten van ons zich verheven voelen boven anderen en andere diersoorten.

Dit is mijn mening, ik ben zeker dat anderen dit kunnen aanvullen/ontkrachten, en kijk er dan ook naar uit.
Dat weet ik. Zelfreflexie is dan ook iets bij de mens dat kan gaan over langere termijn, over feiten die niet empirisch werden vastgesteld. De absorptie van abstracte kennis heeft een invloed op de ingesteldheid van een individu, zeer uniek.
Kennisoverdracht is bij de mens tevens uniek, wij zijn de enige soort die via het bewustzijn een trial-and-error-mechanisme hanteren, dit overbrengen naar een nieuwe generatie en de verworven technische kennis kunnen toepassen op totaal nieuwe voorwerpen. Dit verklaart ons immens succes om werktuigen te maken.
Wij zijn dan ook een nieuwe sport op de ladder van de evolutie. Onze evolutie zal een nieuw tijdperk kennen wanneer we via genetische planning onze evolutie zelf zullen sturen. Dan pas zullen we alle onnodige bagage, de artefacten van de vorige stadia, kunnen wegvijlen. Onze eigen vervolmaking is nu maar pas begonnen.
Oud 3 april 2007, 12:49   #207
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Edina weet beter, in het grote sprookjesbos vechten helemaal geen dieren voor hun territorium, gaan geen groepen chimpansees met mekaar in de clinch en eten leeuwen enkel gras.
Nog niet zo heel lang geleden organiseerden kleine vlaamse gehuchtjes heuse raids op naburige gehuchtjes tijdens de jaarlijkse kermis aldaar. Verkeerde een man met een grietje uit een naburig dorp, dan werd hij vakkundig medegedeeld dat hij de grietjes uit het dorp met rust moest laten, en zich maar een grietje moest zoeken in zijn eigen dorp.

Wat het al dan niet bestaan van rassen te maken heeft met territoriumdriften, is mij een raadsel
Oud 3 april 2007, 12:50   #208
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie toch de vermakelijke geschiedenis van het racisme wil bekijken in een notedop: meer hier
Interessante link. Hier vind je meer over een beruchte Vlaamse racist.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 12:56   #209
ericferemans

Standaard

Citaat:
20, maar een aminozuur op zichzelf heeft geen waarde, louter een bouwsteen.
Ik bedoelde: hoeveel informatie eenheden zijn er zo bij een mens, die opgebouwd zijn met de aminozuren van het DNA?
Oud 3 april 2007, 12:58   #210
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik. Zelfreflexie is dan ook iets bij de mens dat kan gaan over langere termijn, over feiten die niet empirisch werden vastgesteld. De absorptie van abstracte kennis heeft een invloed op de ingesteldheid van een individu, zeer uniek.
Kennisoverdracht is bij de mens tevens uniek, wij zijn de enige soort die via het bewustzijn een trial-and-error-mechanisme hanteren, dit overbrengen naar een nieuwe generatie en de verworven technische kennis kunnen toepassen op totaal nieuwe voorwerpen. Dit verklaart ons immens succes om werktuigen te maken.
Wij zijn dan ook een nieuwe sport op de ladder van de evolutie. Onze evolutie zal een nieuw tijdperk kennen wanneer we via genetische planning onze evolutie zelf zullen sturen. Dan pas zullen we alle onnodige bagage, de artefacten van de vorige stadia, kunnen wegvijlen. Onze eigen vervolmaking is nu maar pas begonnen.
creativiteit en verbeeldingskracht zijn denk ik idd unieke eigenschappen van de mens.
Je bent dus te vinden voor het genetisch manipuleren van embryo's?
Oud 3 april 2007, 12:59   #211
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ozymandias Bekijk bericht
Ik zou helemaal niet kiezen voor mijn "eigen volk". Daar gaat je theorie.

Wel, vervang "eigen volk" eens door "uwe kleine", en leg dan maar eens aan uw vrouw uit dat je eerst twee wildvreemden gered hebt en geen tijd meer had voor je eigen kind (neem nu het scenario van de put, of een autoongeluk of een andere ramp.... maakt niet uit)
Enfin, de scheidingspapieren zullen rap gereed liggen.
En met reden hé .... en dan mag je van geluk spreken dat ze je niet colloqeren.... of erger...
En dan hebben we het nog niet over de vraag of je daar echt mee zou kunnen mee leven?
Alle geef maar toe manneke .... eigen volk eerst he!
A das zeker da.
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 13:00   #212
Praetorian

Standaard

Citaat:
Je bent dus te vinden voor het genetisch manipuleren van embryo's?
Momenteel niet, wegens te gevaarlijk en wegens geen kennis wat dat over de generaties zal teweeg brengen. Stel dat alles veilig is en dat er voor iedereen gelijke toegang bestaat, dan wel ja. Ik zie niet in waarom niet.
Oud 3 april 2007, 13:00   #213
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Serbiërs (sic), Tunesiërs, Algerijnen... allemaal afzonderlijke rassen voor CG. En welke genen(clusters) zijn dan wel uniek voor elk van deze rassen, CG?
ik zeg niet dat dat allemaal verschillende rassen zijn.Ik stel mij juist de vraag:"is racisme dan abnormaal?", vermits al die mensen zich dus absoluut niet kunnen uitstaan?Ge ziet dat het geen eigenschap is die enkel bij Vlamingen of duitse nazis voorkomt.Wel, hele slimme, wat weet gij daarover te vertellen?Hebt ge eigenlijk al ooit in zo een "multiculturele" wijk geleefd?Of is 't van horen zeggen, boekskes lezen en prietpraat op de universiteit met één of andere prof die ook nog nooit niks meegemaakt heeft...Ooit al eens horen brullen "sale Yoego, on va te crever!" terwijl men met 5 man (arabieren) op u inbeukt?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 13:02   #214
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ik ga er van uit dat er wel menselijke rassen bestaan, maar dat het eerder de cultuur is die voor de strubbelingen zorgt.
dat denk ik er ook van.Religie bvb geeft daar dan een georganiseerde vorm aan...
Oud 3 april 2007, 13:04   #215
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik zeg niet dat dat allemaal verschillende rassen zijn.Ik stel mij juist de vraag:"is racisme dan abnormaal?", vermits al die mensen zich dus absoluut niet kunnen uitstaan?
Moorden is ook niet abnormaal, pedofilie bestond al in de oudheid, infectieziekten zijn puur natuur... maar is het loutere feit dat ze bestaan een reden om ze te tolereren en goed te praten? Idem dito met racisme.
Zoek eens op (desnoods m.b.v. een Duits woordenboek): het verschil tussen sein en sollen.

Laatst gewijzigd door drosophila : 3 april 2007 om 13:04.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 13:07   #216
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
U zit er héél dicht bij. Als sociale constructie bestaan rassen natuurlijk wel (anders zou niemand het over 'negers' of 'caucasians' of 'blanken' enz. hebben), alleen komen die categorieën op geen enkele manier overeen met de biologische/genetische werkelijkheid. Het gaat letterlijk om oppervlakkigheden.
daarom dat Congolezen en Zweden zo veel op elkaar lijken...Reeds opgemerkt dat die allebeide groot en sterk zijn Dat kleurtje is maar bijzaak: dat komt omdat er in Zweden weinig zon is, en in de Congo veel.Simpel hé...
Te simpel dus.Er komt nog heel wat anders bij te bekijken, en verschillen zijn er wel degelijk.Nu zeggen dat de één beter zijn dan de andere is weer wat anders natuurlijk.Dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.In elk geval moet iedereen daar over kunnen denken en spreken zoals hij wil=vrije meningsuiting.
Oud 3 april 2007, 13:10   #217
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier word je zeer vaag...

En toch is dat 'verzoenen' de enige mogelijkheid in deze geglobaliseerde wereld, of je dat nu graag hebt of niet. Vast staat dat vooroordelen, racisme (zie openingspost!) en niet te vergeten domheid de zaken alleen maar erger maken.
een andere oplossing bestaat er in dat al die vreemde genenpoel-dragers weer opstappen richting home-land, waar dat dan ook mag wezen.
Oud 3 april 2007, 13:12   #218
Ozymandias
Gouverneur

Ozymandias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
Wel, vervang "eigen volk" eens door "uwe kleine", en leg dan maar eens aan uw vrouw uit dat je eerst twee wildvreemden gered hebt en geen tijd meer had voor je eigen kind (neem nu het scenario van de put, of een autoongeluk of een andere ramp.... maakt niet uit)
Enfin, de scheidingspapieren zullen rap gereed liggen.
En met reden hé .... en dan mag je van geluk spreken dat ze je niet colloqeren.... of erger...
En dan hebben we het nog niet over de vraag of je daar echt mee zou kunnen mee leven?
Alle geef maar toe manneke .... eigen volk eerst he!
A das zeker da.
Nee, Amaj. En je hebt nog steeds niet op mijn (drie, ondertussen) vragen geantwoord. Ik wacht.

Nu heb je het wéér over iets anders. Je hebt het over mijn kind, tegenover een buitenlander. Wel, dan zal ik het je antwoorden. Je komt trouwens niet met bijster originele dingen af, hoor. Als ik moet kiezen tussen mijn (denkbeeldige) kind, en een andere man die ik niet ken, kies ik mijn eigen kind.
Als ik echter moet kiezen tussen tussen een blanke man die ik niet ken, of een zwarte man die ik niet ken, dan weet ik niet wie ik zou kiezen. Een van de twee.

Ik bedoel hiermee dat je vergelijking niet opgaat. Bij de originele vraagstelling ging het erom dat die twee mannen precies hetzelfde waren, op hun huidskleur na. Nu verander jij een van de elementen (de een is mijn eigen kind), en dan ga je daar conclusies uit trekken voor racisme ? Van kortzichtigheid gesproken. Je bent je er zelf niet echt aan het uitpraten, lijkt me...
Ozymandias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 13:12   #219
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik bedoelde: hoeveel informatie eenheden zijn er zo bij een mens, die opgebouwd zijn met de aminozuren van het DNA?
het grootste eiwit, titin, telt bijna 27000 aminozuren, de meesten zijn vele vele kleiner.
Oud 3 april 2007, 13:16   #220
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
dat denk ik er ook van.Religie bvb geeft daar dan een georganiseerde vorm aan...
Behalve culturele verschillen zijn er nog talrijke andere "onverenigbaarheden" die tot burenonenigheid, verkeersagressie enz.. zorgen. In de sociale onderklasse, waar de mensen in huisjesmelkerijen
wonen zal er meer "onverenigbaarheid" bestaan dan bv. in villawijken die doorgaans ook door "vreemdelingen" met "vreemde godsdiensten" en "vreemde culturen" bewoond worden.

Nu is het zo dat "de wetenschap" aantoonde dat een mens een andere mens bij kennismaking eigenlijk de eerste 3 seconden reeds beoordeeld heeft - een mening die weliswaar later bijgesteld kan worden. Maar het is vanzelfsprekend dat bij een negatieve indruk er waarschijnlijk geen "later" zal bestaan. "Het alledaags racisme" speelt bij deze oermenselijke reflex vanzelfsprekend een grote rol.

Het is in ieder geval zo dat een overdosis xenofobie op een gegeven ogenblik eigenlijk een gedragsstoornis is waartegen je behandeld zou moeten worden.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be