![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#562 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De bijbel, uw heilig boek, was niet geschreven door jesus, het is niet zijn dagboek bij wijze van spreken, en komt van minstens één generatie later. Citaat:
Sorry, maar je komt niet echt logisch over ![]() Citaat:
![]() Citaat:
- Vraag twee: Hoe oud is het nieuwe testament - Vraag drie: Van wanneer dateren de voorspellingen die bevestigd worden - Vraag vier: Is het mogelijk, Ja of Nee, dat zowel de voorspellingen als de uitkomsten hiervan op hetzelfde moment geschreven werden. - Vraag vijf: Wat is de historiek omringende het ontstaan van de bijbel, wanneer werden de verschillende verhalen samengebracht en door wie? Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |||||||
|
![]() Citaat:
Als je de mensen die de bijbel schreven kunt vertrouwen, maar niet de auteurs van de koran, dan ligt dit volledig aan jezelf, er is geen enkel argument om te stellen dat de auteurs van het ene betrouwbaarder waren dan de andere. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | ||
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei, jij bent een onbenullig insect dat op een rots zit die in het oneindige tussen duizenden andere rondslingerd, net als wij allemaal. Heb je ooit al eens stilgestaan hoe nietig een mens is? Het idee alsof ons bestaan een of andere bijzondere reden heeft is nogal pretentieux vind je niet? Mijn leven heeft maar zin voor mij alleen, een god of een noodlot komt daar niets bij te kijken.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | |
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 april 2007 om 19:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() amon re
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
2 tot en met het jaar 100 ongeveer 3 hetzijn er veel. Je kunt zeggen dat er honderden jaren tussenzitten 4 nee, zie vraag 3 5 precies weet ik het niet. Het Ot bestond natuurlijk al langer bij de joden. De samenstelling van de bijbel zal zijn rond het jaar 100. Voor 200 was het nt al in omloop. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#567 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat het christendom de link wil ontkennen heeft ook zijn gronden: De arianen werden door Constantinus in 325 in Nikea in de kerkban geslagen en Nestorius moest heel wat van zijn opinies aanpassen om niet hetzelfde lot te ondergaan. Idem met Valentinus voor hen, nadat hij op de korrel werd genomen door Ireneus van Lyon. Een periode dus waarin binnen de kerk heel wat spanningen optraden ivm het dogma en dat trinitarisme niet zo evident was voor iedereen... Dat de "winnende" groep (de RKK en later de daaruit afgesplitste protestanten )elke band wil ontkennen met een groep die een door hen afgestoten unitaristisch dogma volgen is dus menselijk logisch. Ook nu leert men in sommige scholen nog aan de kinderen dat "Mohammed een nieuwe godsdienst starte" Vergeet niet dat er buiten het religieuze aspect vooral het economische aspect was: Eerst de beheersing vh middellandsezeebekken en later die van de handelswegen naar het verre Oosten, de specerijen- en zijderoutes die, véél meer dan de incursie in Palestina door Koerden, de ware reden voor de Kruistochten was. Het religieus motief was maar propaganda voor de massas... Enkele wetenswaardigheden: -De Ostro- ea Goten pikten waarschijnlijk in Turkmenistan ariaanse elementen op en brachten die dan via Bulgarije (mannen van Bog, "bougres" * ), Albi (Catharen) en Spanje tot in de Maghreb. Toen de Arabieren in de Maghreb kwamen was(o.m. ook door de oude traditie van Valentinus aldaar) in de ogen van de inwoners de islam gewoon een andere vorm van christendom en zagen ze dan ook niet in waarom het tot vijandelijkheden moest komen op religieuze basis, totdat Rome met een kerkban dreigde...(pausen hadden ook toen economische belangen, meer dan anno 2007) Het religieus motief was maar propaganda voor de massas... Idem met de kruistocht tegen de Catharen (en bijhorende slachting): De franse koning wou Occitanië inpalmen... en de paus wou het unitarisme geen vaste voet laten krijgen: welke reden was degene die voor de militaire inspanning en de troepenmacht zorgde? ![]() En dan zou ik moeten verwonderd zijn dat de christelijke leer een band met de islam ontkent? Toch niet! ![]() *bougre in 't Frans etym. bulgaar,-> sodomiet, nu sukkelaar, ook sterke gast : L'étymologie de ce mot est amusant, elle renvoie aux... bulgares ! Au moyen-âge (fin Xe s.), les bulgares se rendirent coupables aux yeux de Rome de l'hérésie bogomile (ils ne croyaient pas l�* où le pape leur disait de croire). Ont les accusa d'être sodomites, ce qui chargea le terme latin bulgarus d'une connotation sexuelle. Le terme francisé devint bogre puis bougre (= hérétique, débauché, homosexuel - beaucoup de signification pour un seul terme !), la bougrerie étant l'homosexualité masculine. Par extension on a inventé la bougresse, désignant la lesbienne. Les érudits de la renaissance ont eux remplacé le terme bougrerie par un nom plus élégant car issu du grec : pédérastie. De nos jours la connotation sexuelle du terme s'est largement effacée, un bougre est presque l'équivalent d'un gaillard. elders, in een synoniemenwoordenboek: bougre(n. m.)[familier] = bonhomme • bonze • coco • drôle • gaillard • gars • gonze • gugus • gugusse • guignol • gus • homme • lascar • loustic • luron • mâle • mec • mecton • oiseau • olibrius • ostrogoth • ouistiti • pantin • quidam • type • zèbre • zig • zigomar • zigomard • zigoteau • zigoto • zigue • zouave • zoulou • zozo Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2007 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Banneling
|
![]() Hosea
![]() Een tip voor jou: zoek eens naar de rol van de nestoriaanse monnik Sergius (arabische naam (Bahira of Baheira) in het ontstaan vd Koran, en vis eens uit hoe en waarom hij in Arabië kwam ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2007 om 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 | |||||||||||||
|
![]() Citaat:
Je kan moeilijk verwachten dat het de Noren waren die jesus volgden in zaken die zich afspeelden in een gebied hoofdzakelijk bevolkt door Joden ![]() Citaat:
Ik heb niet zo direct enkele goede links hierover, en ik kan fout zijn (zo ja, graag links hierover ![]() Wat je mischien wel zal intresseren is deze link die ik hier nog heb (en die ik ook nog steeds niet grondig gelezen heb, i know i know, shame on me!): http://www.bidstrup.com/bible.htm Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
In feite is de bijbel niets meer dan een bundel plagiaat, moest die in onze tijd gemaakt worden, ge zou nogal wa processen zien ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waarom hebben ze zich later terug afgekeerd ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Het OT blijft geldig, tot de laatsste jota, het NT is géén breuk met het OT : http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/5.html Mat 5 17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. 18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. 19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. 20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan. Matt 15 (kinderen wassen hun handen niet, wanneer zij brood zullen eten.) dus: 3 Maar Hij, antwoordende, zeide tot hen: Waarom overtreedt ook gij het gebod Gods, door uw inzetting? 4 Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven. http://www.statenvertaling.net/bijbel/marc/7.html Citaat:
![]() Nog meer(Sodom schreef je toch?), kijk hier: http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/11.html Citaat:
Moet ik nog zoeken of vind je 't zélf? Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2007 om 21:00. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() filosoof
Citaat:
Citaat:
Kun jij ook theologische argumenten aandragen?
![]() |
![]() |
#574 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 april 2007 om 21:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
-Dacht nu écht dat het gebeuren in de wereld door de theologie bepaald wordt? Het religieus motief was maar propaganda voor de massas... Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2007 om 21:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | ||
|
![]() Citaat:
Sodom & Gommora zijn steden die verwoest werden in de verhalen in het OT, voor zover ik weet werd er in het NT geen enkele stad verwoest, enfin, zo herrinner ik het me toch. Het oude testament is bloediger, wraaklustiger dan het NT.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mattheus11.20-24 ://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/11.html Laatst gewijzigd door filosoof : 3 april 2007 om 21:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#578 | |||||||||
Lokaal Raadslid
|
![]() amon re
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn kennis van de islam is idd zeer beperkt. Ik ken enkel de basis ervan. Ik hoef er verder ook niets over te weten. Citaat:
Citaat:
De voorspelling van Jezus als verlosser lijkt me toch niet echt voor de hand liggend. En zaken zoals een ronde aarde of een groot heelal waren niet echt logische zaken. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#579 | ||
|
![]() Citaat:
Ah bon, weeral iets bijgeleerd zie
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#580 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() system
Citaat:
![]() |