![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#502 |
|
![]() Ja dus. Dat wordt expliciet vermeld!
Laatst gewijzigd door Edina : 6 april 2007 om 13:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 6 april 2007 om 13:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
Gouverneur
|
![]() sorry.. val hier middenin en heb - eerlijk gezegd - niet alles gelezen... toch wil ik er even - snel - wat tussengooien..
(i) Enerzijds heb ik hier en daar gelezen omtrent de flexibiliteit van mannen, het nastreven van carrière etc.. waar dan tegenover staat dat de vrouw vaak het huishouden op zich heeft en dus eigenlijk minstens (zo niet meer/beter) presteert dan de man. Nu, wanneer het gaat over verloning vind ik niet dat je het een werkgever kwalijk kunt nemen dat hij de man, die harder werkt, langer werkt, flexibeler is etc.. beter betaalt dan die vrouw, want het enige dat voor een werkgever in de regel telt is het geleverde werk (even abstractie makende van sociaal geïnspireerde werkgevers.. vaak is het leven niet wit/zwart). Het enige dus waar die werkgever naar kijkt is de 'output'.. diegene die het meest oplevert, wordt het meest betaald... is daar natuurlijk nog steeds die vrouw.. is dat ten aanzien van haar wel allemaal 'eerlijk'? En zo neen.. hoe en wie moet het oplossen? In eerste instantie lijkt mij een mentaliteitswijziging noodzakelijk zodanig dat vrouwen niet meer onder sociale druk staan om het huishouden op zich te nemen.. zodanig dat het 'normaal' wordt dat partners in onderling overleg beslissen om de huishoudelijke taken te verdelen.. Die mentaliteitswijziging is er al voor een stuk, maar er is nog een weg af te leggen.. Daarnaast heb je natuurlijk nog het - natuurlijke - gegeven dat het nu eenmaal vrouwen zijn die zwanger worden en niet mannen... Wat doe je hieraan? Dat is ergens een beleidsbeslissing die je moet nemen... Persoonlijk vind ik niet dat je de werkgever hier volledig voor kan laten opdraaien.. Maar moet je daar dan de vrouw volledig voor laten opdraaien? dat vind ik persoonlijk ook niet wenselijk.. vandaar dat ik wél voorstander ben van de 'tussenoplossing' om te proberen - via overheidsmaatregelen - een oplossing te vinden voor beide...bescherming van de vrouw tegen ontslag, een minimumuitkering (uiteindelijk zet zij toekomstige belastingbetalers op de wereld... ) anderzijds tegemoetkoming bijvoorbeeld voor de werkgever die een vervanger moet zoeken.. wat betreft het hoogspringen: de vraag die zich hier stelt is eigenlijk dezelfde: wat is de 'output'? Is de gevraagde 'output' zo hoog mogelijk springen? in dat geval dat is er geen reden waarom er geen gemengd toernooi zou zijn (waarbij allicht vrouwen in de meeste sporten gemiddeld minder zouden scoren.. vrouwen zijn nu eenmaal niet gelijk aan mannen) De gevraagde output is evenwel niet zo hoog mogelijk springen of zo snel mogelijk lopen of wat dan ook... Neen, de output is om zoveel mogelijk mensen op de been te brengen, inkomgelden te vragen, sponsoring etc.. en dat wordt gemaximaliseerd wanneer je twee reeksen hebt... een vrouwenreeks en een mannenreeks... waarbij ten andere - naar ik heb begrepen - de prijzenpot voor vrouwensport vaak lager ligt dan voor mannensport.. tja.. de verloning staat in de regel in verhouding tot de inkomsten... Is hiermee alles verklaard? Is er dan geen discriminatie? Zelf geloof ik nog steeds in het glazen plafond.. het is nu eenmaal zo dat diegenen die 'beslissen' over verloning, over werkorganisatie, over de vereiste 'kwaliteiten', de 'criteria' voor verloning nog steeds grotendeels mannen zijn, die het bekijken vanuit de 'mannenbril', vanuit het door hun gekende systeem.. Zo kan ik mij voorstellen dat wanneer mannen beoordelen zij bijvoorbeeld veel waarde gaan hechten aan de assertiviteit, directheid etc.. (eigenschappen die je eerder - denk ik - bij mannen gaat zien dan bij vrouwen) terwijl die concurrende vrouw misschien nét diegene is die de afdeling samenhoudt omdat ze kan bemiddelen, misschien nét die intellectuele bijdrage levert die noodzakelijk is.. etc.... Hoeveel mannen hebben geen schrik dat hun vrouwelijke medewerkers zwanger gaan worden? en dan gaan ze niet meer presteren en dan gaan ze het niet meer georganiseerd krijgen etc... dus geef je ze geen promotie.. want wat dan? tja... men snijdt in zijn eigen vel... geef die vrouwen misschien eens de kans om te bewijzen wat ze wél kunnen, zij het op een manier die 'het mannelijk management' niet gewoon is... Het kan het bedrijf alleen maar ten goede komen... immers, vrouwen met ambitie die graag kinderen willen zijn misschien wel bereid om loon in te leveren (maar niet de promotionele kansen) gedurende een bepaalde periode in hun leven.. om er daarna weer beter tegenaan te gaan... Bedrijven verliezen nu - door voornamelijk mannelijke kortzichtigheid en gebrek aan flexibilteit - heel wat uitstekende krachten (en verliezen zo ook deels de gemaakte investeringen...) dus ja.. ik vrees dat een deel van de loonkloof te verklaren valt door vooroordelen, conservatisme, gebrek aan flexibiliteit.. en ook een historische onderwaardering van bepaald werk... Nog los van het feit dat vrouwen vaak werken (en goed werk verrichten) in sectoren die met geldgebrek te kampen hebben... dus is het in die sectoren een kwestie van het beschikbare geld efficiënter te besteden en/of er extra gelden voor vrij te maken zodat de mensen die daar werken (mannen en vrouwen) beter te verlonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Edina : 6 april 2007 om 15:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 | |
|
![]() Citaat:
Discriminatie kan per definitie niet verklaarbaar zijn volgens jou en tegelijkertijd mogen we geen uitspraken doen over discriminatie zolang het onverklaarde deel - of tenminste het verklaarbare deel daarvan - niet verklaard is. Hoe we weten dat we nog enkel met een onverklaarbaar deel overblijven is natuurlijk een compleet raadsel. Dus we zullen nooit kunnen zeg dat er van discriminatie sprake is! ![]() (om nog maar te zwijgen dat het complete nonsens is dat discriminatie per definitie onverklaarbaar is, maar dat heb ik eerder al uitvoerig proberen uit te leggen... tevergeefs waarschijnlijk, maar soit) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
|
![]() Citaat:
![]() edit: damn, nu doe ik het toch weer! Laatst gewijzigd door Edina : 6 april 2007 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |||
|
![]() Citaat:
En vanzelfsprekend hebben vrouwen niet altijd een vrije keuze. Vooral als het dan gaat om deeltijdse arbeid. Alleenstaande vrouwen bijvoorbeeld met kinderen kunnen maar uiterst zelden voltijds werken. Natuurlijk zijn er alleenstaande vaders ook waarvoor dit geldt. Maar het aantal alleenstaande moeders ligt wel pakken hoger. Is de werkgever daarvoor verantwoordelijk? Nee, natuurlijk niet! Maar betekent dat dat vrouwen niet gediscrimineerd worden? Natuurlijk wel. Want zij moeten daar wel voor opdraaien. Niet alleen door een lager loon omdat ze deeltijds werken, maar dat vertaald zich ook nog eens naar een lager pensioen. Maar niemand heeft hier beweerd dat alle vormen van discriminatie moeten aangepakt worden door de werkgever hé. Ook de overheid heeft hier een verantwoordelijkheid door meer en betaalbaardere kinderopvang te voorzien. En zo kan ik nog wel even doorgaan hoor... Citaat:
Verder is het onzin om de bestaande loonkloof te verklaren op basis van die beperkte maanden afwezigheid omwille van zwangerschap. Daar is ze veel te groot voor. Maar ook dat heb ik al verschillende keren tevergeefs aangehaald... Citaat:
Geloof jij nu werkelijk dat toevallig vrouwen overal slechter presteren en dat dit dus de verklaring is voor de wereldwijd waargenomen loonkloof? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Slecht voorbeeld Edina, slecht voorbeeld... Citaat:
Citaat:
Wat jij doet is een typevoorbeeld van statistiek gebruiken voor eigen doeleinden... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#513 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij bent diegene die stelt dat verschil = discriminatie; de studie doet dat niet... Alle studies wijzen inderdaad in dezelfde richting: er is een verschil; meer zeggen ze niet en meer kunnen ze ook niet zeggen zolang er stukken onverklaard blijven. En jawel, met statistiek kan je alles bewijzen; je geeft hier zelf het voorbeeld. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#515 | ||||
Banneling
|
![]() Graag gedaan snoes; vergeet je niet even op de vragen zelf te reageren?
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Uiteindelijk hoort het verschil volledig verklaard te zijn. Dat verklaarde deel kan zich opsplitsen in een verklaarbaar (en dus terecht) verschil en een onterecht of onverklaarbaar verschil. Niet meer of niet minder. Zolang dingen onverklaard zijn, kan je er inderdaad geen uitspraak over doen. Citaat:
Jij pleit niet voor gelijkheid, maar gewoon voor meer geld voor de vrouw. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Petrochemie betaalt ook een pak meer dan voedingsindustrie of distributie; ga je daar ook janken over discriminatie? Citaat:
Citaat:
Als ik als werkgever een carrièreopportuniteit biedt aan een vrouw, dan is het haar keuze of ze die neemt of niet. Het is haar keuze of ze de combinatie kan maken of niet. Mijn eisen zullen er niet op wijzigen omdat ze ene vrouw is; dat zou discriminatie zijn, weet je wel. Citaat:
Voor een werkgever kan en mag enkel wat je op dat werk doet tellen. AL de rest is zever en irrelevant. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Voor jou zijn de verschillen onverklaarbaar en dus discriminatie. Ik kan met één voorbeeld al een tegenindicatie aangeven. Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#517 |
Burger
|
![]() Als het lager loon bij vrouwen enkel zou liggen aan het verschil tussen de fysische capaciteiten van hun lichaam in verhouding tot de fysische capaciteiten van een mannelijk lichaam, dan moet een andere oplossing gezocht worden om dit soort 'discriminatie' weg te werken.
Oplossing 1: Als een vrouw wegens het kopen van kindjes, ondraaglijke maandstonden, onmisbaarheid in een gezin dat met ziekte te maken heeft enz. op jaarbasis minder uren kan presteren dan haar mannelijke collega, dat de werknemers in dat berdijf dan betaalt worden voor de 'gepresteerde' uren, EN MET HET ZELFDE UURLOON ! Oplossing 2: Als een bedrijf fysiek zware arbeid wordt gepresteerd... arbeid die eigenlijk té zwaar/gevaarlijk is voor een vrouwelijk lichaam, maar waar er veel 'bediendenjobs' worden ingevuld door mannen (die beter geschikte lichamen hebben voor zware/gevaarlijke arbeid), dan zou het gewoon omwisselen van de functies heel wat miserie wegwerken. Geef de vrouw dan de bediendenjob (plus bediendenloon) en geef de man dan de arbeidersjob (plus arbeidersloon), en er is geen discriminatie meer. Ik weet echter op voorhand dat de mannelijke bedienden die nogal graag 'neerkijken' op het werkvolk zich bij oplossing(2), 100% zouden verzetten! In dit geval zou dus duidelijk blijken dat het de 'mannen' zijn die uit egoïsme en dikkenekkigheid de vrouwen discrimineren, en niet omwille van het feit dat vrouwen 'minder zouden presteren'. LEVE DE VROUWEN !!!
Vrije meningsuiting is een mensenrecht ! ![]() Laatst gewijzigd door Marc Spandel : 6 april 2007 om 16:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
Gouverneur
|
![]() Sfax,
Ik vrees dat er wel degelijk nog een glazen plafond is, ook al is het verminderd tegenover vroeger. Als ik rondkijk op kantoor dan merk ik vrouwen die zeer ambitieus zijn, die zich zelfs vaak met meer energie en passie storten op hun werk dan mannelijke collega's.. niettemin zie je weinig vrouwen doorstromen daar de 'topplaatsen'... en dat is niet omdat ze dat niet willen noch omdat ze dat niet aankunnen... ik vrees dat het voor een stuk nog te maken heeft met mannen die oordelen volgens hun 'mannenbril'.. zo zijn er mannen geobsedeerd door 'het laat aanwezig zijn op kantoor'. voor hen niet zooo'n enorm probleem want moeder de vrouw is thuis met de kinderen.. Reden: je moet beschikbaar zijn voor cliënteel.. daar staat tegenover een vrouwelijke collega, gescheiden, die om de week werkelijk op tijd moet vertrekken... als je nochtans kijkt naar haar factureerbare uren presteert ze zeker niet ondermaats tov de mannen.. zij heeft haar werk evenwel anders ingericht: begint 's morgens vroeger, neemt geen of een zeer korte middagpauze, schakelt de telefoon door (en is dus perfect bereikbaar voor de cliënt... die niet eens weet dat ze niet op het werk is... en mocht hij het weten er zich meestal geen moer van aantrekt), neemt de pc mee en als het moet werkt ze thuis verder... niettemin wordt ze daarvoor vreemd bekeken en haar promotiekansen slinken.. Er is ook vaak een verschil in communicatie,.. (mannen komen van Mars, vrouwen van venus?) de manier waarop je handelt etc.. ik werk zelf op een departement waar tot nu toe geen vrouw het blijkbaar heeft uitgehouden.. is dat omwille van werk? neen... maar wel omwille van de 'communicatie'.. het is een "mannenbastion" en je moet als vrouw daar je 'mannetje' bijna staan.. je 'vrouwtje' staan is niet genoeg.. afijn.. ik kan het moeilijk onder woorden brengen.. maar het is wel opvallend als je na amper enkele maanden een nieuwe medewerkster hoort zeggen dat ze de indruk heeft dat anders met mannen dan met vrouwen wordt omgegaan... en het is nochtans een medewerkster van veel goede wil, inzet etc.. Laatst gewijzigd door vulpes : 6 april 2007 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor de rest snap ik het eigenlijk niet zo goed... Als de vrouw vaker weg is, dan is ze minder bereikbaar. In sommige jobs telt dat. Als ze de klant niet stante pede kan helpen, is ze die klant voor alle volgende gepresteerde uren ook kwijt. Hoe kan dat dan opgelost worden ? Citaat:
Je gaat er vanzelf vanuit dat de vrouw in de arbeidersjob ook gekwalificeerd is voor de bediendejobs. En dan ga je er vanuit dat elke man beter gekwalificeerd is voor arbeidersjobs dan elke vrouw. Met je eerste zin bewijs je in mijn ogen wat ik al vaker van je gelezen heb. Het is seksistische mooipraterij. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |