Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 01:32   #21
bruut geweld
Minister-President

bruut geweld's schermafbeelding

Standaard

nog steeds op zijn erg gevoelige teentjes getrapt.
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
bruut geweld is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 01:41   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruut geweld Bekijk bericht
om eerlijk te zijn , neen. ik baseer me op een artikel dat ik jaren geleden heb gelezen. dat deze volkeren vandaag van dezelfde grootte zouden zijn ? heb je daar de talloze uitgeweken joden wel bij geteld ?
Mja. Probleem met de Roma is dat de cijfers in de realiteit best wel wat hoger kunnen liggen, vanwege duidelijke redenen. Dan kom ik op zo'n tien miljoen (off.), tegenover zo'n dertien miljoen joden. Praktisch gezien redelijk bijeen, of laat het een factor 1,5 zijn, wat ik dus niet geloof, dan nog zit je met een factor 6 �* 14 verschil tijdens de tweede wereldoorlog, wat zou betekenen dat de Roma in die aard zijn gegroeid of omgekeerd.
Oud 19 april 2007, 03:57   #23
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Een selectief deel van het verleden bij wet opgedrongen krijgen, waarover je -ook bij wet- geen eigen mening mag hebben vind ik nogal 'merkwaardig'.
géén mening?
Ga eens op een examen aardrijkskunde schrijven dat Vlaanderen aan de Middellandse Zee ligt: mag je bij wet geen mening hebben over aardrijkskunde?
Schrijf eens op je examen fysica dat licht trager gaat dan 300.000 km/s: mag je bij wet geen mening hebben over fysisica?
Schrijf eens op je examen NL dat Conscience de Decamerone schreef: mag je bij wet geen mening hebben over literatuurgeschiedenis?

etc etc.
alsof er over het aantal slachtoffers van de SHoah een mening te vormen valt...
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 07:34   #24
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Je kunt best wel een mening vormen over slachtofferaantallen, liefst gebaseerd op degelijk (al dan niet revisionistisch) onderzoek (en liefst nog van jezelf, al dan niet met primaire bronnen).
  • An estimated 5 to 6 million Jews,[35] including 3 million Polish Jews
  • Estimates place total number of Polish deaths around 5.4mln [36]. 1.8 – 1.9 million Christian Poles and other (non-Jewish) Poles (estimate includes civilians killed as a result of Nazi aggression and occupation but does not include the military casualties of Nazi aggression or the victims of the Soviet occupation of eastern Poland and of deportations to Central Asia and Siberia)[37]
  • 200,000 – 800,000 Roma & Sinti (Gypsies)
  • 200,000 – 300,000 people with disabilities
  • 80,000 - 200,000 European Freemasons[38]
  • 100,000 communists
  • 10,000 – 25,000 homosexual men
  • 2,500 – 5,000 Jehovah's Witnesses[39]
Er is dus heel wat ruimte tussen binnen de "correcte" historiografie. En nu blijkt recent onderzoek ook te spreken over 7 miljoen joodse slachtoffers, wat de "Heilige Zes Miljoen" van de regimes in onze streken plots "minimaliserend" zou maken. Hilarisch, toch?

Enfin, hilarisch buiten het jammerlijke feit, natuurlijk.

Laatst gewijzigd door lombas : 19 april 2007 om 07:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 07:39   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerste minister Guy Verhofstadt heeft bevestigd dat hij in het onderwijs in het hele land graag de verplichting wil invoeren om les te geven over de Tweede Wereldoorlog, en in het bijzonder over het Belgische deel van de Shoah. De premier had een ontmoeting met de nationale commissie voor de schadeloosstelling van de joodse gemeenschap van België.

Volgens de delegatie toonden de premier en minister van Defensie André Flahaut zich gunstig gezind over de mogelijke wijziging van de wetgeving aangaande de slachtoffers bij de joden en zigeuners onder het naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog. De delegatie bevestigde ook dat Verhofstadt op 8 mei een belangrijke publieke verklaring zal afleggen over de verantwoordelijkheden van België in verband met discriminatie, de vervolging en deportatie van de joden in ons land. (belga/hln)
Bron
---------------------------------
Na de reisjes Auschwitz per C-130 nu verplichte lessen WOII.. O ironie, vorige week meldde ik nog dat men op andere plaatsen zulke lessen precies vermijdt om escalaties met migranten te voorkomen, gaat meneer (het zal wel Slangen zijn idee zijn) ze hier verplichten, doen dus!
En waarom doet men steeds alsof de joden de enige slachtoffers waren?
Ik ben eens benieuwd met die publieke verklaring op 8 mei.. ze zijn precies zenuwachtig aan het worden aan de maatregelen te zien

Pas op ze zouden beter hun eigen genocides in Congo niet vergeten te vermelden.

De bestelde moord door Zijne Koninklijke Laagheid King Beau De Heilige van SaxenCouburg-Gotha , Belziekske en Congo op Lumumba mag ook verplicht onderwezen worden...

De Nazie sympathiën van Polle III en de vervolging en politieke moorden op eigen burgers na WOII. (De repressie van Vlamingen die te gevaarlijk waren voor de belgische staat, die niks met den duits te doen hadden gehad... )

Heel wat sossen, adel etc... die wel hadden geld verdiend door business met de duitsers te doen, of regelrecht verraad hadden gepleegd, werden ontzien.

Ook verplichte kost voor onze schoolgaande jeugd...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 07:42   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Naturtrane Bekijk bericht
ja dat is de verhouding een paar 10/100duizend - paar miljoen

Zoals je het daar stelt, maken die paar duizend associalen, homo's en zigeuners niet veel uit hé...

Dat bedoelen we nu met de holocaust industrie, pas op het joodse volk heeft geleden, maar ze zijn precies altijd de enigsten, ...

De tientallen gewone burgers die geëxecuteerd zijn voor het helpen onderduiken van Jooden worden zelf nauwelijks vernoemd...

Die hadden sjans zeker dat ze gewoon ne kogel kregen na eerst wat gemarteld te worden ?
Oud 19 april 2007, 07:48   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
géén mening?
Ga eens op een examen aardrijkskunde schrijven dat Vlaanderen aan de Middellandse Zee ligt: mag je bij wet geen mening hebben over aardrijkskunde?
Schrijf eens op je examen fysica dat licht trager gaat dan 300.000 km/s: mag je bij wet geen mening hebben over fysisica?
Schrijf eens op je examen NL dat Conscience de Decamerone schreef: mag je bij wet geen mening hebben over literatuurgeschiedenis?

etc etc.

Maar je mag daar wel theoriën over vormen... Den einstein zijn relativiteitstheorie, is pas sinds vorige week bewezen...

Al die tijd mocht men dus negationistische klap vertellen, of kon je Einstein zijn theorie verkondigen als pure nonsens...

Conscience heeft inderdaad de Decamerone nie geschreven, dat is bewezen, het is ook bewezen dat er joden zijn gestorven in auswitsch , dat dat een vernietigingskamp was. Maar absolute cijfers (hoewel die discussie een beetje belachelijk is vind ik zelf) zijn er niet...

Je moet toch op een degelijke manier aan wetenschappelijk onderzoek kunnen blijven doen, in de miideleeuwen mocht je ook niet roepen dat de aarde rond was...
Oud 19 april 2007, 08:00   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerste minister Guy Verhofstadt heeft bevestigd dat hij in het onderwijs in het hele land graag de verplichting wil invoeren om les te geven over de Tweede Wereldoorlog, en in het bijzonder over het Belgische deel van de Shoah.
Wat is dat nu weer eens voor onzin. Vooreerst heeft de federale overheid niets in de pap te brokkelen als het op onderwijs aankomt (alleen op vlak van de diploma's is het nog bevoegd). Dat is een aangelegenheid van de gemeenschappen. Daarnaast zit WO II als in het leerplan geschiedenis voor het hoger middelbaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 08:07   #29
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Ze blijven steeds dezelfde aflevering van de geschiedenis in de mensen hun strot rammen .
Steeds maar proberen om de mensen te laten verderleven met schuldgevoelens .
De US is opgebouwd op de lijken van de oorspronkelijke bevolking . En dat waren er meer dan 6 milioen ... Niemand die daar een verplichte les van wil maken. Waarom dus telkens weer over dezelfde bevolkingsgroep ?
Mischien is het tijd om de ministers te verbieden naar andere landen te gaan , ze beloven toch enkel financiele steun of krijgen de kolder in de kop en veranderen het lessenpakket. Toont wel aan hoe beinvloedbaar Verhofstad wel is
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 08:08   #30
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
etc etc.
mag je me meteen eens uitleggen waarom je wél een mening mag hebben over de ruandese genocide , de bosnische, de Cambodjaanse etc. Zijn evengoed, zoniet beter gedocumenteerd !
MEYER: ZELF EEN HOLOCAUST SURVIVOR :"hetgeen israel de palestijnen aandoet is hetzelfde als datgene wat de nazi's de joden aandeden in de jaren 30" VN RESOLUTIES ISRAEL :Iran wel en zij niet? res 1 res 2
Oud 19 april 2007, 08:21   #31
bruut geweld
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Mja. Probleem met de Roma is dat de cijfers in de realiteit best wel wat hoger kunnen liggen, vanwege duidelijke redenen. Dan kom ik op zo'n tien miljoen (off.), tegenover zo'n dertien miljoen joden. Praktisch gezien redelijk bijeen, of laat het een factor 1,5 zijn, wat ik dus niet geloof, dan nog zit je met een factor 6 �* 14 verschil tijdens de tweede wereldoorlog, wat zou betekenen dat de Roma in die aard zijn gegroeid of omgekeerd.
Niet juist het artikel dat ik las, maar er is redelijk veel te vinden over het feit dat de zigeuners procentueel het meest werden vermoord

Citaat:
[SIZE=3] Hitler attempted to eliminate them entirely, beginning with the 1938 Zigeuneraufräumungswoche ("gypsy clean-up week") and culminating in the genocide at Auschwitz (what Gypsy collective memories call Porajmos). In fact, the percentage of the gypsy population murdered by the Nazis was probably as high or even higher than the percentage of the Jewish population killed. [/SIZE]
BRON :http://www.frontpagemag.com/Articles...le.asp?ID=5667

Citaat:
Porajmos
Main article: Porajmos
Persecution of Roma reached a peak during World War II in the Porajmos, the Nazi genocide of Roma during the Holocaust. Because the Roma communities of Eastern Europe were less organized than the Jewish communities, it is more difficult to assess the actual number of victims though the U.S. Holocaust Memorial Research Institute in Washington puts the number of Romani lives lost by 1945 at between a half and one and a half million. The ethnic studies professor Ward Churchill has argued that the Roma population suffered proportionally more genocide than the Jewish population of Europe and that their plight has largely been sidelined by scholars and the media [2]. The extermination of Roma in the Protectorate of Bohemia and Moravia was so thorough that the Bohemian Romani language became a dead language.
BRON :http://en.wikipedia.org/wiki/Antiziganism
Oud 19 april 2007, 08:28   #32
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf het normaal vinden dat dergelijke lessen deel uitmaken van de eindtermen en dus ook het Belgische luik van WO2. En vanzelfsprekend hoort in die lessen aan bod te komen dat niet enkel joden werden vervolgd. Waarvoor dienen anders de lessen geschiedenis? Ook de genocide en andere gruwelen in Congo onder het bewind van Leopold II zouden daar trouwens aan bod moeten komen.

Laatst gewijzigd door Edina : 19 april 2007 om 08:28.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 08:43   #33
Kaal
Minister-President

Standaard

Te gek. Vanmorgen bij het ontbijt vroeg ik mijn dochter (laatste jaar humaniora) wat zij aan het lezen was. Antwoord :

"De bezetting van België tijdens de tweede wereldoorlog. We hebben een toets geschiedenis vandaag"
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 08:54   #34
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik blijf het normaal vinden dat dergelijke lessen deel uitmaken van de eindtermen en dus ook het Belgische luik van WO2. En vanzelfsprekend hoort in die lessen aan bod te komen dat niet enkel joden werden vervolgd. Waarvoor dienen anders de lessen geschiedenis? Ook de genocide en andere gruwelen in Congo onder het bewind van Leopold II zouden daar trouwens aan bod moeten komen.
Maar U zal het met mij eens zijn dat we er alles moeten aan doen om zeker geen ruchtbaatheid te geven aan de genocide die vorige eeuw door het (Waalse) establishment tav de Vlamingen werd gepleegd.
Maar ja...dat is onze eigen geschiedenis hé en wie kan daar nu iets mee doen...ten andere...dit kadert niet in onze "maakbaarheid van de maatschappij".

Wat de geschiedenis betreft van WWOII.
Zlefs de meest amateuristische edoch objectieve geschiedenisliefhebber kan er niet naastkijken dat de geschiedenis van WWOII op zulk een wijze is geschreven dat deze naadloos kan ingevoegd worden in het arsenaal dat gebruikt wordt om de macht te verwerven/behouden.
Wat WWOII betreft even kort:
Ik vind de ideologie van democratie die ons hier heeft bevrijd superieur aan het fascisme dat ons initieel onder de voet heeft gelopen.
Laat ons evenwel niet vergeten dat kwasi identiek dezelfde ideologie als het fascime namelijk het communisme de oorlog voor ons heeft gewonnen.

Als ik dan zie dat er door vele generatiegenoten wordt gedaan alsof de ami's en tommy's de oorlog hebben gewonnen dan breekt mijn klomp...
Oud 19 april 2007, 09:22   #35
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik vraag mij af wat er bij Verhofstad is blijven hangen van zijn geschiedenislessen.

Want voor zover ik mijn geschiedenis nog ken, zijn er steeds wereldwijd uitroeingen van volkeren geweest. En zijn er steeds volkeren onderdruk en geknecht geweest.
Heel de geschiedenis door zijn massamoorden en het uitroeien van volkeren meer regel dan uitzondering. Dus ik begrijp niet waarom de massamoorden en uitroeien van WW2 nog eens speciaal moeten benadrukt worden.

Als met het % pakt van het deel van deze uitroeing tijden WO2 op de totale bevolkingsgroep, is deze zelfs amper het vermelden waard tegenover andere volkeren die zelfs totaal uitgeroeid zijn.

Maar het probleem is, dat men een schuldgevoel heeft tegenover de Joodse gemeenschap, omdat men reeds van in het begin op de hoogte was van het uitroeingsplan van de Nazi's, maar er nooit enige actie tegen ondernomen heeft. Sommige toenmalige politici hebben zelfs actief deelgenomen aan de uitroeing
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 09:40   #36
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je kunt best wel een mening vormen over slachtofferaantallen, liefst gebaseerd op degelijk (al dan niet revisionistisch) onderzoek (en liefst nog van jezelf, al dan niet met primaire bronnen).
  • An estimated 5 to 6 million Jews,[35] including 3 million Polish Jews
  • Estimates place total number of Polish deaths around 5.4mln [36]. 1.8 – 1.9 million Christian Poles and other (non-Jewish) Poles (estimate includes civilians killed as a result of Nazi aggression and occupation but does not include the military casualties of Nazi aggression or the victims of the Soviet occupation of eastern Poland and of deportations to Central Asia and Siberia)[37]
  • 200,000 – 800,000 Roma & Sinti (Gypsies)
  • 200,000 – 300,000 people with disabilities
  • 80,000 - 200,000 European Freemasons[38]
  • 100,000 communists
  • 10,000 – 25,000 homosexual men
  • 2,500 – 5,000 Jehovah's Witnesses[39]
Er is dus heel wat ruimte tussen binnen de "correcte" historiografie. En nu blijkt recent onderzoek ook te spreken over 7 miljoen joodse slachtoffers, wat de "Heilige Zes Miljoen" van de regimes in onze streken plots "minimaliserend" zou maken. Hilarisch, toch?

Enfin, hilarisch buiten het jammerlijke feit, natuurlijk.
Tja... het gaat allemaal over 'estimated numbers'. Het meest hilarische ligt in het volgende:

Op het einde van de 2de wereldoorlog is men al begonnen over die 6 miljoen joden...nog voor er enige demografische studie hierover aanwezig was.

Dan viel ook het getal van 4 miljoen slachtoffers te Auschwitz uit de lucht. Dit (dogmatisch verplichte en wettelijk strafbaar bij ontkenning) verhaaltje is blijven bestaan tot de jaren 1995. Dan heeft men ingezien dat men toch wat overdreven heeft …en is het aantal doden gedaald naar 2,5 miljoen, 1,5 miljoen, 1 miljoen, …nu zelfs 800.000 (Pressac)

Wel nu volgt een prachtvoorbeeld van de holocaust wiskunde. Hoeveel is 6 – 4? Antwoord: 6 (en volgens de laatste berichten zou dit zelfs 7 worden.)

Als het aantal slachtoffers te Auschwitz daalt van 4 miljoen naar 1,5 miljoen (zie artikels De Standaard) dan moeten die 6 miljoen ook dalen van 6 miljoen naar 3,5 miljoen.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 19 april 2007 om 09:45.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 09:44   #37
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Het meest ergerlijk is dat Verhofstadt dit soort geschiedenis (of oorlogspropaganda) wil loslaten op jonge mensen... terwijl onze geschiedenis van de jaren 1840 - 1870, waar Vlaanderen, ondanks de zware crisis in de weefnijverheid, uitgebuit en leeggezogen werd om de Waalse staalindustrie te financieren. Toch eigenaardig. Wie stelt die prioriteiten op?
Oud 19 april 2007, 10:24   #38
Piet Hein
Minister

Standaard

Persoonlijk heb ik daar niets tegen maar het zal weer zijn van alles wat duits draagt slecht is. Of nog ergers alles wat duits draagt en vlaams is. Dat is het grote gevaar.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 10:34   #39
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
...Maar het probleem is, dat men een schuldgevoel heeft tegenover de Joodse gemeenschap, omdat men reeds van in het begin op de hoogte was van het uitroeingsplan van de Nazi's, maar er nooit enige actie tegen ondernomen heeft. Sommige toenmalige politici hebben zelfs actief deelgenomen aan de uitroeing
Dat is nu juist het ding dat ik niet accepteer. Wie heeft een schuldgevoel? En over wat?
'Men' was van bij het begin op de hoogte van het uitroeingsplan? Wie is die 'men' en 'hoe' was hij/zij daarvan op de hoogte? Het enige plan dat men daarover bestaat heeft men 'toevallig' gevonden in 1947. Welke Belgische politici hebben volgens u actief deelgenomen aan de uitroeing?

Onnodig te zeggen dat ik mij helemaal niet schuldig voel.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 19 april 2007 om 10:35.
Oud 19 april 2007, 10:39   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar het probleem is, dat men een schuldgevoel heeft tegenover de Joodse gemeenschap, omdat men reeds van in het begin op de hoogte was van het uitroeingsplan van de Nazi's, maar er nooit enige actie tegen ondernomen heeft. Sommige toenmalige politici hebben zelfs actief deelgenomen aan de uitroeing
Is dat zo? Waarom waren de geallieerden dan zo verwonderd over wat ze aantroffen in de concentratiekampen? Volgens u wisten ze dat toch op voorhand al?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be