Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2007, 15:28   #321
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U verlegt weer het onderwerp. Ik zeg niet dat er geen collaboratie is geweest van andere geledingen in de maatschappij. Ik zeg ook niet dat de Rexisten in Wallonië niet ten volle gecollaboreerd hebben. Ik heb het nu over de collaboratie van de Vlaams-Nationalisten. En tot nu toe heb ik maar weinig excuses gehoord. En dat staat me niet aan

En de Vlaams-Nationalisten in de beginperiode van de voormalige VU waren volgens de eerste voorzitter Frans Van der Elst (nogmaals: die kan het toch weten) vaak collaborateurs. Die stonden met der rechterarm naar omhoog op partijmeetings volgens Van der Elst. En sommige kopstukken van Vlaams-nationalistische partij van Dewinter en Co hebben nog altijd banden met de Alte Kamaraden.
En dat staat me evenzeer niet aan. Helemaal niet zelfs. Ik vertrouw die mensen niet. Nooit.

Eigenlijk is er niet zoveel veranderd. Dat stoort me nog het meest.
Waarom moeten alle Vlaams-Nationalisten wel hun 'excuses' aanbieden voor wat meer dan 60 jaar geleden is gebeurd, maar de Belgicisten, Wallinganten en werknemers van de Nationale Bank niet?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 16:19   #322
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Waarom moeten alle Vlaams-Nationalisten wel hun 'excuses' aanbieden voor wat meer dan 60 jaar geleden is gebeurd, maar de Belgicisten, Wallinganten en werknemers van de Nationale Bank niet?
Neen maar het gaat hier toch over wat de Vlaams-nationalisten hebben uitgespookt tijdens de oorlog en hoe zij de Vlaamse belangen hebben verkwanseld aan de Duitsers voor een paar postjes.De Vlaams-nationalisten hadden moeten hun excuses moeten aanbieden tegenover de Vlamingen, tegenover Vlaanderen wiens belangen ze verraden hebben. Het gaat hier niet over België. Het ging over een onafhankelijk Vlaanderen. Ze hebben Vlaanderen verkocht, verknecht aan de Duitsers. Dat hebben ze gedaan. En die excuses hebben de meeste collaborateurs nooit aangeboden. De meesten hebben zelfs nooit willen toegeven d�*t ze in de fout waren gegaan.

Laatst gewijzigd door system : 23 april 2007 om 16:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 16:58   #323
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Neen maar het gaat hier toch over wat de Vlaams-nationalisten hebben uitgespookt tijdens de oorlog en hoe zij de Vlaamse belangen hebben verkwanseld aan de Duitsers voor een paar postjes.De Vlaams-nationalisten hadden moeten hun excuses moeten aanbieden tegenover de Vlamingen, tegenover Vlaanderen wiens belangen ze verraden hebben. Het gaat hier niet over België. Het ging over een onafhankelijk Vlaanderen. Ze hebben Vlaanderen verkocht, verknecht aan de Duitsers. Dat hebben ze gedaan. En die excuses hebben de meeste collaborateurs nooit aangeboden. De meesten hebben zelfs nooit willen toegeven d�*t ze in de fout waren gegaan.
Bent u het er mee eens dat de Belgische staat dan ook zijn excuses moet aanbieden aan die Vlaams-nationalisten die het op 10 mei 1940 compleet illegaal heeft gearresteerd en gedeporteerd?

Die "excuses-cultuur" is één van de meest verwerpelijke manifestaties van onze tijd.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 17:18   #324
Infanterie
Vreemdeling

Infanterie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat hebben die jonge idealisten dan 'uitgespookt' tijdens de oorlog? Hebben ze executiepelotons geleverd om Joden en zigeuners neer te schieten misschien?
De Vlamingen die gingen vechten voor een Christelijk Europa tegen het Communise hebben enkel de harde realiteit van het frontleven gekend en alle daarbijhorende verschrikkingen. De meeste collaborateurs die zich lieten inlijven bij de standarte 'Westland', 'Nordwest' en 'Legion Flandern' waren jongens die het beste voorhadden voor hun land. Het waren 'idealisten'. In die tijd zag het ernaar uit dat de Duitsers het pleit volledig en compleet gewonnen hadden en dat Europa voor lange lange tijd onder Germaans bestuur zou staan. In dat opzicht wilden de Vlaams-nationalisten collaboreren, omdat ze anders helemaal verDuitst zouden worden. Vele Duitsers hadden het goed voor met hun 'collega-germanen' maar evenveel vonden hen minderwaardige germanen.
De collaboratie is complex. Je moet dat in z'n tijdskader zien.
Dat de Vlaamse (collaborerende) elite uiteindelijk 'bedrogen' werd komt mee natuurlijk doordat de Duitsers de oorlog begonnen te verliezen. Ook de onderlinge competitie (die door de nazi-top aangemoedigd werd) tussen de nazi-organisaties speelde een rol.

U zegt dat de collabo's nooit hun excuses hebben aangeboden, dat is waar. Maar ze hebben dan ook heel wat te verduren gekregen na de oorlog. Bij hun terugkomst, als ze al konden terugkomen, werden sommigen letterlijk doodgeslagen op de perrons van de treinstations. De anderen verdwenen voor vele jaren in gevangenissen, werkkampen en steenkoolmijnen. De verloren hun burgerrechten en hun familie's ook. Er was serieuze armoede in Vlaamsnationalistische kringen na de oorlog hoor.Ze hadden het bepaald niet gemakkelijk. Dat ze dan weinig zin hadden om hun excuses te gaan aanbieden, daar kan ik inkomen.

La guerre juste n'existe pas et n'existera nulle part. Dans la guerre il ne s'agit pas d' avoir raison éthiquement mais physiquement. G. Faye

Laatst gewijzigd door Infanterie : 23 april 2007 om 17:20.
Infanterie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 17:35   #325
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft er al iemand van de koninkelijke familie zijn excuses aangeboden voor het fraais die in de Congo gebeurt is? Of is het weer al te lang geleden of was het te ver van huis? Dat zij maar eens een voorbeeld geven.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 17:45   #326
bosstraat5
Banneling

Standaard

"as ge in nen ouwe stront roert dan begint 'm terug te stinke"

(Mijn Bomma)
bosstraat5 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 17:50   #327
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen maar het gaat hier toch over wat de Vlaams-nationalisten hebben uitgespookt tijdens de oorlog en hoe zij de Vlaamse belangen hebben verkwanseld aan de Duitsers voor een paar postjes.
Sorry hoor maar imo viel er niks te verkwanselen. Vlaanderen was voor WO II een belgisch wingewest en tijdens WO II een Duits wingewest. Kan je het de sukkels kwalijk nemen dat ze meer steun verwachten van de Duitsers dan van Belgique?

De Vlamingen hebben tijdens en na WO I gezien hoeveel het hun opleverde om voor Belgique te vechten. Niet moeilijk dat ze eens gingen kijken op een ander.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 17:55   #328
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Altijd dat gezeik over de collaboratie van de Vlaams-Nationalisten. Ik heb genoeg van het wijzend vingertje die er ons altijd aan moet herinneren wat die verfoeilijke "zwarte" gedaan hebben. Alsof de Vlaams-Nationalisten de enigste waren die fout gegaan zijn in de oorlog. Het wordt eens tijd om andere oude koeien uit de sloot te halen. Leo III en de waal Degrelle gingen die niet op theekransje bij de führer himself? Ik geloof dat geen enkele Vlaming het zo ver geschopt heeft.
Bij de weg (deze is voor System) flamingant Jef van Extergem is gestorven in een Duits concentratiekamp...
Oud 23 april 2007, 17:59   #329
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
.
Bij de weg (deze is voor System) flamingant Jef van Extergem is gestorven in een Duits concentratiekamp...
Er zullen er ook wel een paar goeie tussen gezeten hebben.
Oud 23 april 2007, 18:00   #330
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Sorry hoor maar imo viel er niks te verkwanselen. Vlaanderen was voor WO II een belgisch wingewest en tijdens WO II een Duits wingewest. Kan je het de sukkels kwalijk nemen dat ze meer steun verwachten van de Duitsers dan van Belgique?

De Vlamingen hebben tijdens en na WO I gezien hoeveel het hun opleverde om voor Belgique te vechten. Niet moeilijk dat ze eens gingen kijken op een ander.
Vlaanderen driedubbel verraden dat hebben de VNV-ers gedaan. Voor eigen gewin, dat is nog het ergste.
Oud 23 april 2007, 18:02   #331
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Heeft er al iemand van de koninkelijke familie zijn excuses aangeboden voor het fraais die in de Congo gebeurt is? Of is het weer al te lang geleden of was het te ver van huis? Dat zij maar eens een voorbeeld geven.
We hebben het niet over Congo. We hebben het hier over het geknoei van de Vlaams-Nationalisten tijdens de oorlog. Maar kom, we zullen er nu maar over zwijgen. De Vlaams-nationalisten zullen hun fout gekonkel met de bezetter tijdens de oorlog nooit toegeven. Gevaarlijke mensen.

Laatst gewijzigd door system : 23 april 2007 om 18:07.
Oud 23 april 2007, 18:04   #332
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Altijd dat gezeik over de collaboratie van de Vlaams-Nationalisten. Ik heb genoeg van het wijzend vingertje die er ons altijd aan moet herinneren wat die verfoeilijke "zwarte" gedaan hebben.
100% mee eens. De grootste massamoordenaar die Belgique ooit gekend heeft blijft met ruime voorsprong polleke 2. Die heeft meer kongolezen over de kling laten jagen dan Hitler Joden.

De vlaams-nationalisten hadden tenminste noch de verzachtende omstandigheden dat het om een zwaar onderdrukte groep ging die zijn kans zag. De collaborerende sossen en franstaligen hadden dat excuus niet.

Wie is er het ergst? De slaaf die met de nieuwe baas meeheult in de hoop zijn lot te verbeteren of de slavendrijver die meeheult om zijn positie te bestendigen? De vlaams separatisten dachten overwegend na WO II een onafhankelijke staat te krijgen. De sossen/walen daarentegen hadden eerder de ambitie een zo goed mogelijke positie in Nazi-Europa voor zichzelf te verwerven.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 18:07   #333
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
- Alhoewel er natuurlijk ook hier onrechtvaardigheden gebeurden, en de groten vaak ontsnapten, er bij de kleintjes de hardste klappen vielen heeft dit de autoritaire nationalisten niet laten inzien dat juist een autoritair systeem altijd de kleintjes laat boeten voor de groten.
Eerste fout van de nationalisten.

- Een nog grotere fout is om alles over één kam te scheren, fout die overigens de anti-nationalisten vaak ook maken!

- Een dodelijke fout is dat ze nooit vermelden dat ze spijt hebben van het feit dat door de daden van bepaalde colabo's er mensen omkwamen, gefolterd werden, jarenlange gevangenisstraf ondergingen

- rampzalig is dat velen niet onderkennen dat de ooststrontstrijders de plaatsen innamen van kampbewaarders zodat men lustig zigeuners, joden, holebi's en vakbondsmensen kon ombrengen bij honderdduizenden.

- Dan wordt het voor sommigen absoluut niet meer tollereerbaar wanneer ze hun rol bagatelliseren "we deden het voor Vlaanderen en de rest is zever" en nog veel ergere stommelingen aan negationisme gaan doen...

Men mag niet alles over een kam scheren. Men mag de massamoord niet minimaliseren. Men dient in te zien dat autoritair nationalisme een zware misdaad is omdat colaboratie veel mensenlevens kostte.

Laatst gewijzigd door ericferemans : 23 april 2007 om 18:10.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 18:12   #334
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
- Alhoewel er natuurlijk ook hier onrechtvaardigheden gebeurden, en de groten vaak ontsnapten, er bij de kleintjes de hardste klappen vielen heeft dit de autoritaire nationalisten niet laten inzien dat juist een autoritair systeem altijd de kleintjes laat boeten voor de groten.
Eerste fout van de nationalisten.

- Een nog grotere fout is om alles over één kam te scheren, fout die overigens de anti-nationalisten vaak ook maken!

- Een dodelijke fout is dat ze nooit vermelden dat ze spijt hebben van het feit dat door de daden van bepaalde colabo's er mensen omkwamen, gefolterd werden, jarenlange gevangenisstraf ondergingen

- rampzalig is dat velen niet onderkennen dat de ooststrontstrijders de plaatsen innamen van kampbewaarders zodat men lustig zigeuners, joden, holebi's en vakbondsmensen kon ombrengen bij honderdduizenden.

- Dan wordt het voor sommigen absoluut niet meer tollereerbaar wanneer ze hun rol bagatelliseren "we deden het voor Vlaanderen en de rest is zever" en nog veel ergere stommelingen aan negationisme gaan doen...

Men mag niet alles over een kam scheren. Men mag de massamoord niet minimaliseren. Men dient in te zien dat autoritair nationalisme een zware misdaad is omdat colaboratie veel mensenlevens kostte.
Wat mij stoort is dat ze dat niet toegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Maar goed ik heb het nu gezegd en ik zwijg er verder over. Maar vergeten doe ik het niet. Nooit!
Oud 23 april 2007, 18:15   #335
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij stoort is dat ze dat niet toegeven dat ze in de fout zijn gegaan. Maar goed ik heb het nu gezegd en ik zwijg er verder over. Maar vergeten doe ik het niet. Nooit!
62 jaar na de feiten zullen de meeste wel dood zijn, waarom bent u zo fanatiek op iets uit de geschiedenis?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 18:18   #336
ericferemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
62 jaar na de feiten zullen de meeste wel dood zijn, waarom bent u zo fanatiek op iets uit de geschiedenis?
Omdat er strontzakken zijn (zie filmpje onderaan) die BLOEMEN gaan leggen op het graf van mensen die er voor zorgden dat honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen extra werden kapotgemaakt na te zijn mishandeld.
Dat deze mensen partijen hebben waarop misleidde mensen stemmen.
En omdat de beulen, de kinderen van de slachtoffers nog sprinlevend zijn.

Nooit meer fascisme. Nooit meer nationalisme!
Oud 23 april 2007, 18:21   #337
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We hebben het niet over Congo. We hebben het hier over het geknoei van de Vlaams-Nationalisten tijdens de oorlog. Maar kom, we zullen er nu maar over zwijgen. De Vlaams-nationalisten zullen hun fout gekonkel met de bezetter tijdens de oorlog nooit toegeven. Gevaarlijke mensen.
Ik, als Vlaams-Nationalist, geef alvast zeker toe dat er grote fouten gemaakt zijn en ben er zeker van dat ik de enigste niet ben. We kunnen er een poll overmaken...
Maar antwoord mij eens: zijn de Belgische staat en de Walen nooit fout gegaan?
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!"
Oud 23 april 2007, 18:21   #338
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat er strontzakken zijn (zie filmpje onderaan) die BLOEMEN gaan leggen op het graf van mensen die er voor zorgden dat honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen extra werden kapotgemaakt na te zijn mishandeld.

U bent nog fanatieker blijkbaar.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2007, 18:29   #339
ericferemans

Standaard

Citaat:
Ik, als Vlaams-Nationalist, geef alvast zeker toe dat er grote fouten gemaakt zijn en ben er zeker van dat ik de enigste niet ben. We kunnen er een poll overmaken...
Maar antwoord mij eens: zijn de Belgische staat en de Walen nooit fout gegaan?
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!"
Het gaat hier over individuele mensen.
Het gaat over nationalisten. De Belgische staat heeft hier niets mee te zien "De Walen" al evenmin. Er waren Vlaamse, Brusselse, Waalse colabo's.
Die dienen eindelijk in te zien hoe gruwelijk hun daden mensen hebben verminkt en gedood, en dat wordt niet goedgemaakt door de hutu's, de Turken en de Amerikanen (met de indianen) te citeren. Dat waren inderdaad even grote pummels, moordenaars en misdadigers. Tenminste: degenen die hiervoor verantwoordelijk waren.
Noch het Duitse Volk (bestaat niet eens, maar allez), noch het Vlaamse is verantwoordelijk: de schurftige collabo's, de één al meer dan de ander, van welke kleur of geur zij ook waren hebben schuld. Grote schuld.
En dat proberen ze weg te moffelen. Niet allemaal, gelukkig maar.
Ik heb altijd respect gehad voor mensen zoals Hugo Schiltz, en een paar individuele ooststronstrijders die ik kende. Mensen die heel veel hadden geleerd uit hun gruwelijke fouten, of hun kleinere fouten (Hugo was nog maar een puber).
Oud 23 april 2007, 18:36   #340
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog altijd niet naar de les geschiedenis gegaan? Er is een groot verschil tussen de Waffen-SS en de Algemeine-SS, ventje. Maar post gerust nog wat prentjes over de holocaust, en alles komt goed.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be