Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2007, 23:55   #141
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

En nu op alle straatnamen een klein Vlaams leeuwke en zorgen dat die lelijke kop van Albert II weggehaald wordt. Dit is iets dat N-VA en Vlaams Belang samen moeten doen in iedere gemeente. Het is het proberen waard, in een paar gemeenten is het al gelukt en was er een meerderheid.
België dient dagelijks afgebroken te worden, Vlaamse onafhankelijkheid moet en zal een feit zijn!
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 01:46   #142
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Was het indertijd - nog onder unitair België - niet kinderachtig om een officiële lijst op te stellen waarbij heel wat Vlaamse steden en dorpen een officiële Franstalige benaming kregen, daar waar er geen enkele wederkerigheid werd toegepast voor de gemeentenamen in Wallonië?

Deze kinderachtigheid afschaffen is juist een teken van volwassenheid.
Ja, nu je het zegt; in franssprekende delen zelden een tweetalig bord gezien. Achterlijke toestand en tamelijk beledigend. Goed, is het nu definitief over of doen niet alle gemeenten mee?
Oud 27 april 2007, 06:05   #143
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Zij wonen wél in Vlaanderen. (En graag zelfs.)
Dat beseffen ze best.
En of die gemeente nu aan de taalgrens ligt of niet, kan toch geen rol spelen ?? Het is nu eenmaal Mechelen en niet Malines. Of Bever en niet Bievre. Dit voorkomt ook verwarring. Makkelijk toch.
De Franse benaming van Bever is Biévenne en niet Bievre.
Oud 27 april 2007, 06:33   #144
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik heb nog nooit in Parijs, Londen, Berlijn, Rome, Moskou of Athene deze benamingen op hun straatnaamborden zien staan, laat staan op hun officiële documenten! Jij wel?

evenmin denk ik dat het de bedoeling is om in Wallonie de richtingaanwijzer naar "Gand" of "Anvers" te verwijderen, net zomin als we in Vlaanderen de richtingaanwijzers naar "Rijsel" zullen verwijderen (als die er al zijn?)Die zijn er. Men mag trouwens niet vergeten dat Rijsel ooit Vlaams was.

Het FICTIE programma werd een half jaar geleden opgenomen.
Waarschijnlijk hebben ze gewacht om het uit te zenden vlak voordat die wetsvoorstel zou gestemd worden?
Oud 27 april 2007, 06:35   #145
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Het is niet bij mij of bij u... U snapt het niet!
Het is een taalverkrachting van namen te vertalen...
antwerpen= "hand werpen" daar zit een verhaal achter =>anvers is een verkrachting
namur="nam muet" daar ook zit een verhaal achter=>namen is een verkrachting

Wat je wel kan doen is london omvormen in londen die uiteindelijk hetzelfde is gewoon anders uitgesproken! Ook, bruxelle en brussel is hetzelfde!

Dit heeft niks te maken met politiek!
NVA heeft daar misschien wat zeg in dat kan zijn maar eerlijk gezegt interesseert mij dat niet het is het orgaan dat een goeie keuze maakte en iderdaad als het goed is is het goed!
Van nu af aan wordt Antwerpen in het Frans vertaald door: Jeter la main.
Oud 27 april 2007, 06:40   #146
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Het is niet bij mij of bij u... U snapt het niet!
Het is een taalverkrachting van namen te vertalen...
antwerpen= "hand werpen" daar zit een verhaal achter =>anvers is een verkrachting
namur="nam muet" daar ook zit een verhaal achter=>namen is een verkrachting

Wat je wel kan doen is london omvormen in londen die uiteindelijk hetzelfde is gewoon anders uitgesproken! Ook, bruxelle en brussel is hetzelfde!

Dit heeft niks te maken met politiek!
NVA heeft daar misschien wat zeg in dat kan zijn maar eerlijk gezegt interesseert mij dat niet het is het orgaan dat een goeie keuze maakte en iderdaad als het goed is is het goed!
Bruxelles en Brussel zijn idd. het zelfde. Brussel heette vroeger Broekzele (plaats aan het moeras). Ten tijde van de Franse bezetting werd het uitgesproken als "Brukselle". Ook in het Nederlands werd Broekzele door de jaren heen uiteindelijk Brussel.
Oud 27 april 2007, 07:43   #147
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dit een absoluut goede zaak.

Gent noemt Gent, en niet Ghand. En ze weten dat.
Oud 27 april 2007, 14:41   #148
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Vanaf vandaag woon ik in Anvers
gij zijt dan ook een echte rebel he sloeber
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 14:55   #149
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Heeft iemand een idee hoe het zit met andere landen, die een verschillend alfabet hebben? Arabische landen? Oost-Europese landen met het cyrillisch alfabet? Japan, China en omliggende met die tekeningen? India?
In China en Thailand worden plaats- en straatnamen meestal ook in het Engels weergegeven.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 15:04   #150
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Het is duidelijk ' le moment suprême ', het ongelukkigste moment om dit te verkondigen. Vlaamse politici zullen weer eens verbaasd zijn als de Walen dit als een negatief signaal interpreteren. De druk op de ketel.....
Wij zijn van niets meer verbaasd.
Oud 27 april 2007, 15:11   #151
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
In China en Thailand worden plaats- en straatnamen meestal ook in het Engels weergegeven.
Hoe zit het nu met RIJSSEL? Is toch de originele naam?

Is DUINKERKEN nu DUINKERKEN of DUNQERQUE (of hoe zeggen ze het ginder?)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 15:30   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
In Griekenland staan op de hoofdwegen de naamborden zowel in Latijns als Grieks schrift. Geen Engels, maar wel de letterlijke weergave van het Griekse woord in Latijnse schrifttekens. Athene wordt dan "Athina", Pireüs "Peiraias", enzovoort. Op kleinere wegen, in dorpen... staat alles alleen in het Grieks schrift.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2007, 15:31   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zit het nu met RIJSSEL? Is toch de originele naam?
Lille als Rijsel zijn beide originele benamingen. Rijsel komt van Ter IJsel, wat "op 't eiland" betekent, terwijl Lille van l'île komt wat eveneens "eiland" betekent.
Oud 27 april 2007, 15:34   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is DUINKERKEN nu DUINKERKEN of DUNQERQUE (of hoe zeggen ze het ginder?)
Duinkerke natuurlijk, "de kerk in de duinen". Dit naar analogie van Middelkerke bijvoorbeeld, eveneens aan de kust gelegen. In Nederland heeft men het echter vaker over "Duinkerken", misschien ingegeven door familienamen als "Van Duinkerken" (een ervan een bekend katholiek schrijver uit Nederland)
Oud 27 april 2007, 16:16   #155
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
In Griekenland staan op de hoofdwegen de naamborden zowel in Latijns als Grieks schrift. Geen Engels, maar wel de letterlijke weergave van het Griekse woord in Latijnse schrifttekens. Athene wordt dan "Athina", Pireüs "Peiraias", enzovoort. Op kleinere wegen, in dorpen... staat alles alleen in het Grieks schrift.
Gôh, niet eens zelfs in het Turks erbij?
Oud 28 april 2007, 00:41   #156
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Was het indertijd - nog onder unitair België - niet kinderachtig om een officiële lijst op te stellen waarbij heel wat Vlaamse steden en dorpen een officiële Franstalige benaming kregen, daar waar er geen enkele wederkerigheid werd toegepast voor de gemeentenamen in Wallonië?

Deze kinderachtigheid afschaffen is juist een teken van volwassenheid.
Ik hoef nochtans niet ver te gaan, om plaatsnamen in Wallonië in het Nederlands te zien. In Brussel rijden nog dagelijks treinen naar Opzullik, Zinnik, Borgworm, etc. Ware het niet dat er steeds een Franse vertaling bijstond, ik zou begot niet geweten hebben waar in 's hemelsnaam Opzullik ligt...
Nog meer? Jurbeke, Tubeke, Wezet, Kasteelbrakel, Eigenbrakel, Glaaien, Nijvel, alle provinciehoofdsteden... En waarom niet? Wavre is toch net zo hard Waver? Net zoals Antwerpen altijd wel Anvers zal blijven, of Kortrijk Courtrai. Ach, dat ze doen. Mij lijkt het vooral een overbodige pesterij.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 01:34   #157
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Ik hoef nochtans niet ver te gaan, om plaatsnamen in Wallonië in het Nederlands te zien. In Brussel rijden nog dagelijks treinen naar Opzullik, Zinnik, Borgworm, etc. Ware het niet dat er steeds een Franse vertaling bijstond, ik zou begot niet geweten hebben waar in 's hemelsnaam Opzullik ligt...
Nog meer? Jurbeke, Tubeke, Wezet, Kasteelbrakel, Eigenbrakel, Glaaien, Nijvel, alle provinciehoofdsteden... En waarom niet? Wavre is toch net zo hard Waver? Net zoals Antwerpen altijd wel Anvers zal blijven, of Kortrijk Courtrai. Ach, dat ze doen. Mij lijkt het vooral een overbodige pesterij.
Ligt Brussel dan in Wallonië?
Oud 28 april 2007, 01:36   #158
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ben ik de enige die de relevantie van dit onderwerp niet inziet?
Echt. Pure bezigheidstherapie van het parlement imo. :/
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2007, 05:42   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U snapt het overduidelijk niet. In de officiële lijst waren al deze namen niet te vinden. Enkel voor de Vlaamse steden en gemeenten had men een OFFICIELE Franse variant. D�*t is het onderwerp van deze discussie; niet het bestaan van varianten (wij spreken ook over "Parijs" en "Londen", maar dat zijn ook geen officiële varianten).
Oud 28 april 2007, 08:23   #160
luc broes

Standaard

Citaat:
Dat is nu weer typisch voor een Belgisch groentje. Altijd bereid om de biotoop van de zeldzame rode spin te verzorgen, maar de bescherming van onze eigen Vlaamse biotoop is overbodige pesterij;
Voor een Engelsman moet de officiële naam van onze universieitsstad Leuven zijn en niet Louvain.

Laatst gewijzigd door luc broes : 28 april 2007 om 08:53.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be