Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2007, 16:13   #141
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amaj Bekijk bericht
Als je mij kunt aantonen dat mijn antwoord op jouw vraag een bijdrage levert tot het topic, dan zal ik je antwoorden.
Recyclage kosten dus
Citaat:
a) 4 auto's recycleren om de 5 jaar
b) 1 auto recycleren na 20 jaar
De rest is van ondergeschikt belang en mag vergeten worden ...
- verbruikskost en -vervuiling
- productiekost en -vervuiling
- ...

Voor elke gebruiker én wagen kan gemakkelijk berekend worden waar op basis van de wagen (motor) en het gebruik ervan (# kilometers, soort verkeer, ...), het omslagpunt ligt dus vanaf wanneer het interessanter wordt om te vervangen.
Oud 21 juni 2007, 16:18   #142
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Recyclage kosten dus

De rest is van ondergeschikt belang en mag vergeten worden ...
- verbruikskost en -vervuiling
- productiekost en -vervuiling
- ...

Voor elke gebruiker én wagen kan gemakkelijk berekend worden waar op basis van de wagen (motor) en het gebruik ervan (# kilometers, soort verkeer, ...), het omslagpunt ligt dus vanaf wanneer het interessanter wordt om te vervangen.
Dit antwoord werd reeds eerder gegeven in de post van
Aurora_Borealis vbmenu_register("postmenu_2746993", true); om 16u21
Amaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:24   #143
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, dan zijn met met 2 die aantonen dat jouw post éénzijdig en naïef was
Oud 21 juni 2007, 16:29   #144
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alweer éénzijdig bekeken, er bestaan vandaag al maatregelen voor mensen die hun nummerplaat inleveren en er een beloning voor krijgen, jij wil dus dubbel of trippel belonen?
In vergelijking met het voorstel Peeters zou dit op jouw voorbeeld het volgende geven:
-Het kost je niets om je auto in te leveren, maar je moet wel zelf je busabonnement betalen.

-Tov het kost je niets om je auto in te leveren maar je moet wel zelf je nieuwe auto betalen.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:34   #145
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed, dan zijn met met 2 die aantonen dat jouw post éénzijdig en naïef was
Edina en Aurora hebben in deze topic ons er willen voor waarschuwen, gestaafd door cijfermateriaal, dat het produceren en recycleren van een wagen gemiddeld evenveel vervuilt dan het daadwerkelijk gebruik ervan ( 150.000 km over 10j).
Ik treed deze mensen bij. Wat is er nu zo eenzijdig en naïef om deze mening bij te treden?
Ik ben tegen diefstal en manipulatie van de staat.... als jij leeft van de volksverlakkerij en dit dus ook goedpraat dan is dat voor jouw rekening. De aandachtige, en niet zo aandachtige lezer zal zijn besluit hieruit wel zelf trekken.

Hoop ik toch allé....

De werkelijke vervuiling voor het produceren zal wel niemand kunnen berekenen. Maar mijn boerenverstand zegt me dat dit wel eens een veelvoud zou kunnen zijn van hetgeen een wagen bij gebruik vervuilt.

Monstertrucks (+ onderhoud en ontwerp) voor ijzererts te ontginnen, accomodatie van ingenieursbureaus, ingenieurs die bij hun woon-werk-verkeer ook al vervuilen, ontginning en raffinage van ruwe olie om plastics te maken, assemblage, vervoer per boot uit Japan, korea bvb....
De logistiek errond....

Mijn gezond boerenverstand zegt me gewoon dat het efficienter is om zolang mogelijk met een wagen te blijven rijden....
Iemand die iets anders zegt wil ons bedriegen waar we bijstaan.
En uitgerekend voor die mannen betalen we belastingen....

Laatst gewijzigd door Amaj : 21 juni 2007 om 16:52.
Oud 21 juni 2007, 16:52   #146
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

In de plek van te zeiken, gewoon een effectieve gebruikstaks per kilometer invoeren. Wat dondert het dat een old timer in de garage staat?

Maar dat durven ze in Brussel niet he, effectief de brandstof nog een € of 2 per liter extra belasten...
Oud 21 juni 2007, 16:53   #147
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
Volgens Peeters rijden er ook te veel diesels rond. "We hebben jarenlang een verkeerd beleid gevoerd, namelijk een om dieselgebruik te promoten. Ook daar moeten we iets aan doen."
Ze hebben diesel gepromoot via de aanvullende dieseltax bovenop de verkeersbelasting, ofwa?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:57   #148
Amaj
Burgemeester

Amaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In de plek van te zeiken, gewoon een effectieve gebruikstaks per kilometer invoeren. Wat dondert het dat een old timer in de garage staat?

Maar dat durven ze in Brussel niet he, effectief de brandstof nog een € of 2 per liter extra belasten...
Of gewoon een intelligent systeem op de wagen die uw aantal werkelijk gereden kilometers onthoud....

Genre smartcard bvb.... nodig om de wagen te starten en die de duurtijd en km onthoud en 1 maal per jaar ingelezen wordt waarna de afrekening volgt. Deze smartcard kan men dan ook koppelen aan een alcohol test....teveel gedronken en de motor start niet....
Oud 21 juni 2007, 16:58   #149
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
In vergelijking met het voorstel Peeters zou dit op jouw voorbeeld het volgende geven:
-Het kost je niets om je auto in te leveren, maar je moet wel zelf je busabonnement betalen.

-Tov het kost je niets om je auto in te leveren maar je moet wel zelf je nieuwe auto betalen.

Je krijgt een busabonnement wanneer je je nummerplaat inlevert, je krijgt een bonus wanneer je je oude wagen vervangt.
Oud 21 juni 2007, 16:58   #150
Jéhan
Partijlid

Standaard

Citaat:
als je niet zo naief was zag je dat deze berekening gedaan werd voor de nieuwe golf. Niet te verwarren met de golfjes van pre 1996.
Jéhan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:59   #151
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bewijsmateriaal voorhanden?
Dat heb ik reeds verschillende keren uitgelegd en doe jij nog eens over hier:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
Het hangt van tal van factoren af waaronder type wagen (oude en nieuwe), frequentie van gebruik, afgelegde kilometers,... enz enz.

Makkelijk te berekenen is dat dus helemaal niet. En gezien de gigantische impact van productie en recyclage op de vervuiling zal dat omslagpunt in de meerderheid van de gevallen veel later vallen.

En een kleine wagen zonder opties van 10 jaar oud vervangen door een nieuwe SUV met airco en andere energieverslindende opties betekent trouwens sowieso geen enkele winst voor het milieu.

Kortzichtige maatregelen dus, die er alleen op gericht zijn de autoindustrie te doen draaien.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 16:59   #152
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Edina en Aurora hebben in deze topic ons er willen voor waarschuwen, gestaafd door cijfermateriaal, dat het produceren en recycleren van een wagen gemiddeld evenveel vervuilt dan het daadwerkelijk gebruik ervan ( 150.000 km over 10j).
Edina? En dan nog met cijfermateriaal?
Oud 21 juni 2007, 17:02   #153
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Waarom? Omdat productievervuiling later niet zo erg is als productievervuiling nu?
Hoe je het ook draait of keert, die productievervuiling komt er whatsoever en hetgeen je tot nutoe al in de lucht geblazen hebt, daar verandert niemand nog wat aan. Waarom dan alsnog nog wat extra vervuiling de lucht in blazen?
Begrijp je nu echt niet dat regelmatige vervanging van de wagen het aantal wagens dat geproduceerd moet worden doet toenemen en dus ook de productievervuiling? Iemand die zijn wagen om de 20 jaar vervangt heeft maar de helft van het aantal wagens nodig dan iemand die zijn wagen om de 10 jaar vervangt hé!
Oud 21 juni 2007, 17:02   #154
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Makkelijk te berekenen is dat dus helemaal niet. En gezien de gigantische impact van productie en recyclage op de vervuiling zal dat omslagpunt in de meerderheid van de gevallen veel later vallen.
... Bewijsmateriaal?

Citaat:
En een kleine wagen zonder opties van 10 jaar oud vervangen door een nieuwe SUV met airco en andere energieverslindende opties betekent trouwens sowieso geen enkele winst voor het milieu.
Zegt alweter Edina zo zonder enige overpeinzing

Nogmaals ... Bewijsmateriaal?
Oud 21 juni 2007, 17:03   #155
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Of gewoon een intelligent systeem op de wagen die uw aantal werkelijk gereden kilometers onthoud....

Genre smartcard bvb.... nodig om de wagen te starten en die de duurtijd en km onthoud en 1 maal per jaar ingelezen wordt waarna de afrekening volgt. Deze smartcard kan men dan ook koppelen aan een alcohol test....teveel gedronken en de motor start niet....
En wat is het verschil met zo'n smartcard en een kilometerbijhoud systeem ten opzichte van effectief belasting op verbruik?

Och ja, dan worden het buitenlands doorvoertransport niet belast....
Oud 21 juni 2007, 17:04   #156
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Begrijp je nu echt niet dat regelmatige vervanging van de wagen het aantal wagens dat geproduceerd moet worden doet toenemen en dus ook de productievervuiling? Iemand die zijn wagen om de 20 jaar vervangt heeft maar de helft van het aantal wagens nodig dan iemand die zijn wagen om de 10 jaar vervangt hé!
Stop nu eindelijk eens met het wilde om je heen getrap en ga data verzamelen waarin je je standpunten bewijst!
Oud 21 juni 2007, 17:07   #157
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Hoe kom je tot die conclusie? Het volstaat dat een golf die 10 jaar geleden gebouwd werd, 26% meer CO2 uitstoot om het productie-effect teniet te doen. En gezien de uitrusting van nieuwe modellen met katalysatoren en roetfilters, lijken me die percentages gemakkelijk haalbaar. Meer nog, de policy van de EU spreekt zelfs over een 25% cut in CO2 emissies over een periode van 5 jaar...

http://europa.eu/rapid/pressReleases...ence=IP/07/155
Voor CO2 zou je inderdaad na iets meer dan 10 jaar een break-even halen, dat klopt (ik heb misschien wat te vroeg tot mijn conclusie gekomen). Maar voor NOx en PM zullen zware reducties moeten worden bereikt (roetfilters, maar zeer zeker ook ammoniak/ureum geïnjecteerde denox filters) om vervanging te verantwoorden...

Kijk, ik wil vooral met mijn bijdrage aantonen dat wanneer men spreekt over milieu-impact van voertuigen, men alleen maar denkt aan wat er aan uitlaatgassen wordt geproduceerd. Dit terwijl de milieu-impact meer omvat zoals productie en ontmanteling. Dit is ook de reden waarom ik nogal sceptisch sta tegenover heel die hybriede-hype van tegenwoordig: ze vertegenwoordigen een veel grotere materiaalkost tegenover de uitsparing aan brandstofverbruik. (En nee: ik ga zeker niet zover als een recente Amerikaanse studie die stelde dat een Hummer H2 beter is voor het milieu dan een Toyota Prius...)
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 17:12   #158
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Voor CO2 zou je inderdaad na iets meer dan 10 jaar een break-even halen, dat klopt (ik heb misschien wat te vroeg tot mijn conclusie gekomen). Maar voor NOx en PM zullen zware reducties moeten worden bereikt (roetfilters, maar zeer zeker ook ammoniak/ureum geïnjecteerde denox filters) om vervanging te verantwoorden...

Kijk, ik wil vooral met mijn bijdrage aantonen dat wanneer men spreekt over milieu-impact van voertuigen, men alleen maar denkt aan wat er aan uitlaatgassen wordt geproduceerd. Dit terwijl de milieu-impact meer omvat zoals productie en ontmanteling. Dit is ook de reden waarom ik nogal sceptisch sta tegenover heel die hybriede-hype van tegenwoordig: ze vertegenwoordigen een veel grotere materiaalkost tegenover de uitsparing aan brandstofverbruik. (En nee: ik ga zeker niet zover als een recente Amerikaanse studie die stelde dat een Hummer H2 beter is voor het milieu dan een Toyota Prius...)
Beste Aurora_Borealis,

Die Amerikaanse studie stelde niet (NIET) dat, zoals jij omschrijft, een Hummer H2 beter is voor het milieu dan een Toyota Prius.

Die Amerikaanse studie berekende dat de ecologische voetafdruk net na productie van de Prius groter is dan de Hummer. Eens men die wagen gaat gebruiken haalt de Hummer de Prius al snel in, maar de vervuiling door productie voor de Prius is enorm (battrerijen e.d.)

Wanneer ze echter de vergelijking zouden maken tussen een Prius en pakweg een Golf kan het wel eens blijken dat de Prius pas milieuvriendelijker is dan de Golf wanneer hij de status van old timer heeft bereikt (25 jaar).
Oud 21 juni 2007, 17:23   #159
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
Mag ik nu eens even een vraag stellen?
(in iets bredere context dan).
Dit initiatief rond het uit roulatie halen van auto's ouder dan tien jaar is om de co2-uitstoot te verminderen en zodoende het milieu te sparen.
Ik kan mij ook bij andere toestellen voorstellen dat deze milieuvervuilend zijn.

Wat ik niet begrijp is het volgende: men raadt aan om vb de televiesie niet in slaapstand maar volledig uit te zetten, men vraagt om niet onnodig lichten te laten branden en dergelijke. Maar tot wat draagt dit bij, behalve dan tot een lagere energiefactuur. Met andere woorden, wat draagt dit bij tot een beter milieu?
Hoe minder men verbruikt hoe lager de co2 uitstoot. Hoe minder men verbruikt hoe lager (tijdelijk) de energiefactuur hoe minder winst voor de energiebedrijven. Resultaat: duurdere energie! Zie Electrabel!
En hoe lager het verbruik van fossiele brandstoffen hoe minder co2 uitstoot hoe lager (tijdelijk) de brandstofkosten...etc
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2007, 17:24   #160
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stop nu eindelijk eens met het wilde om je heen getrap en ga data verzamelen waarin je je standpunten bewijst!
Waarom bewijs jij niet dat de meeste auto's na 10 jaar hun omslagpunt bereikt hebben? Je zal het er op zijn minst mee eens moeten zijn dat zo'n arbitraire grens belachelijk is daar er te veel factoren zijn die dat beïnvloeden zoals ik al schreef. Dat heeft weinig let in het wil om me heen trappen, maar alles met de realiteit. En dat weet je maar al te goed.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be