![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 29 juni 2007 om 00:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Minister-President
|
![]() Als je voor de openbare dienstverlening kan overstappen van de ene naar de andere overheid kan kun je overheden die hun macht misbruiken afstraffen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We moeten snel snel het voorstel van een imaginaire staat lanceren die absurd lijkt. daarmee kunnen we dan weer bewijzen dat Vlaanderen eigenlijk niet bestaat en dat onafhankelijkheid van Vlaanderen niet kan en niet mag bestaan. Zover zijn we weer na de zoveelste draad die de boel in die richting probeert te sturen. ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 29 juni 2007 om 00:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Herlees de rest. Ik heb er wat bijgetikt. Op de Baarle-dinges meeting kan ik helaas niet zijn. Sociale verplichtingen. Maar ik onthou het voor later hoor. En dat van die eerste post van me mag je vergeten... beetje vergist van draad. Het was in een draad door Doomy opgestart waar ik hem al ontmaskerde als de zoveelste belgicist die met een vraagstukje probeert te bewijzen dat vlamingen niet bestaan.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 29 juni 2007 om 00:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
|
![]() Citaat:
Maar je reactie lijkt gewoon op: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja... volgende forum meeting of zo... we zien wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Minister-President
|
![]() Sta mij toe om enkele voorstellen te doen.
*) De inwoners van een bestuurlijke eenheid (land, provincie, gemeente,...) krijgen altijd in een referendum het laatste woord over de konstitutionele zaken waar ze in hun bestuurlijke enheid zullen moeten mee leven: grondwet, bestuurlijke indeling (afscheiding, samensmelten), kieswetgeving (stemprocedure, al of geen kiesdrempel,...), taalwetgeving (streekoverschrijdende instruktietaal, streektaal, minderheidstaal), staatshoofd (vorst, president,...), enz. Een 55%-meerderheid is een minimum. In ieder geval is een gewone meerderheid niet voldoende voor konstitutionele wijzigingen, want de minderheid mag niet afhankelijk zijn van de willekeur van een toevallige meerderheid. Eventueel kun je er een dubbele meerderheid van maken van een 2/3-meerderheid van de verkozen raad van de bestuurlijke eenheid (parlement, provincieraad, gemeenteraad,...) en een 55%-referendummeerderheid van de inwoners. Voorbeeld: iedere gemeente/streek/provincie bepaalt zelf welke officiële talen ze op hun grondgebied erkennen. Ze moeten wel op zijn minst en streekoverschrijdende instruktietaal kiezen die ook buiten de Benelux wordt gebruikt (bijvoorbeeld Nederlands, Frans, Duits, Engels) om kommunikatie met andere provincies mogelijk te maken. Daarnaast mogen ze ook lokale streek- en minderheidstalen een lokaal officieel statuut geven als ze dit wensen. Dit is zeker iets waarop de inwoners van het Groot-Hertogdom Luxemburg zullen staan. Naast de instruktietalen Frans en Duits erkennen die ook de streektaal Letzenburgs. *) Alle bestuurlijke eenheden (land, provincie, streek, gemeente, dorp, wijk) krijgen dezelfde rechten en plichten. Ze moeten allemaal het recht krijgen om eventueel uit de (kon)federatie te stappen of andere bestuurlijke banden binnen de (kon)federatie aan te gaan. *) Er mogen ook gemeenschappen gevormd worden voor persoonsgebonden materies als sommige gemeenschappen (al dan niet grondgebonden) daar behoefte toe voelen. Die moeten dan wel een verkozen raad verkiezen, en die moet dan dezelfde rechten én plichten als de andere overheden krijgen. Die verkozen raad moet aan alle voorwaarden van een demokratische rechtstaat voldoen en de basisrechten van elk individu respekteren. Ze mag zich ook niet bezighouden met kriminele aktiviteiten (om te vermijden dat kriminele bendes zo hun eigen staat kunnen uitroepen en anderen onderdrukken). De leden van die gemeenschappen mogen ook (een deel van) hun belastingsgeld aan deze gemeenschap geven. *) Voor een aantal zaken stelt men onafhankelijke overheden in: sociale zekerheid (die bij sociale verkiezingen worden verkozen door alle inwoners van de Lage Landen), scholengemeenschappen (die door de ouders van de leerlingen/studenten worden verkozen),... *) De verschillende overheden (ook deze van de gemeenschappen) zijn aandeelhouder van een gemeenschappelijke belastingsdienst, een gemeenschappelijke politiedienst, een gemeenschappelijke justitie, een gemeenschappelijk leger, een gemeenschappelijke ifrastruktuur (wegen, havens,...), enz. De grootte van hun aandeelhouderschap wordt bepaald door de belastingbetalers, die op hun belastingsformulier de percentages vermelden die de verschillende overheden van hun belastingsgeld krijgen. Daarnaast mogen belastingsbetalers een deel van hun belastingen rechtstreeks naar een goed doel schenken (bijvoorbeeld Artsen Zonder Grenzen).
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
1) Ik ben geen belgicist, maar een libertair autonomist. 2) De West-Vlaamse identiteit is voor mij minder imaginair dan de "Belgische"/Groot-Brusselse en "Vlaamse"/Groot-antwerpse. Dat merk ik vooral als ik in Brussel of Antwerpen ben. 3) Wél ben ik voorstander van een Benelux-federatie met provinciale deelstaten naar het model van de Zwitserse kantons. Dat ligt dus eigenlijk niet zo ver van hetgeen die Baarle-groep wil. Wél vind ik dat de voorgestelde oplossingen gewoon een kopie zijn van ofwel de oude unitaire Belgische of Nederlandse staat, ofwel de konfederatie tussen de Belgische deelstaten. En voor enkel een kopie met een andere vorm en naam wil ik hetgeen nu bestaat niet inruilen. Men zal dus met meer over de brug moeten komen. 4) Ik ben opgegroeid in een flamingantisch nest. Op zich vond ik de taalstrijd in het vroegere België gerechtvaardigd. Ik vind het dan ook logisch dat dit wordt doorgetrokken naar de streek- en minderheidstalen binnen "Vlaanderen". Maar het bekrompen "Eigen volk eerst"-maatschappijmodel van de "Vlaamse" beweging voor hun "Vlaanderen" was mijn ding niet. Ik ervaarde dit konservatisme als verstikkend, vooral toen ik mij een eigen mening over de dingen begon te vormen en mijn eigen identiteit ontwikkelde. Die "Vlaamse" beweging staat helemaal niet open voor andere identiteiten dan de hunne op "hun" grondgebied. Ze willen alleen maar een identitaire eenheidsworst, waarbij alles dat "anders" is uit den boze is. 5) Individueel zelfbeschikkingsrecht is een logische doortrekking van regionaal zelfbeschikkingsrecht. Vandaar dat mensen met anarchistische en libertaire opvattingen soms uit een regionalistisch nest komen. 6) Ik verwijt de "Vlaamse" beweging vooral haar hypokrisie als het op de vrijheden van anderen aankomt. Ik verwijt het hen ook dat het van een bevrijdende emancipatiebeweging voor het gewoon volk is omgevormd tot een elitair en zelfvoldaan parvenu-klubje die bulkt van het welvaartschauvinisme en -helaas- ook vaak racisme. Vroeger nam de "Vlaamse" beweging het op voor de gewone werkmensen die het Frans niet machtig waren en geminacht werden door de franstalige boergeoisie; nu verdedigt ze vooral de belangen van de patroons en de nieuwe boergeoisie(bv. de Warande-groep)
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 29 juni 2007 om 02:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ook in het nieuwe staatsverband zul je de verschillen tussen de verschillende streken niet kunnen overbruggen zonder kommunautaire spitstechnologie. Kijk maar naar de huidige "Vlaamse" regering: ook die moet ervoor zorgen dat geen enkele provincie binnen haar gewest tekort wordt gedaan. Dit lijkt toch erg op de "Belgische" wafelijzerpolitiek?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 29 juni 2007 om 02:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
|
![]() Citaat:
Het zijn de Belgicisten die zich verzetten tegen een referendum, niet de Vlaamsgezinden om de eenvoudige reden dat het organiseren van zo een referendum, ongeacht de uitslag, reeds een overwinning zou betekenen op het publicitaire , propagandistische vlak. Denk maar aan Di Rupo, die zijn eigen voorstel na luttele uurtjes terug introk, na eens goed 'nagedacht' te hebben. Dubbele moraal, idd. Er is geen politiek relevante beweging die streeft naar autonomie van Westhoekië of Maaslandië maar wel een honderd jaar oude brede Vlaamse beweging.
![]() |
![]() |
#173 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Houdt je plannen binnen Belgie ,want dan heb je al meer dan genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
|
![]() Citaat:
De fout die de BUB maakt is dat het een model wil toepassen dat in België niet werkt. In Nederland, in Vlaanderen en sommige andere landen werkt het wel. Dat heeft nu eenmaal te maken met de geschiedenis en samenstelling van het land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() Maar je hebt er wel meer overheden voor nodig die hetzelfde werk doen dat nu door één overheid gedaan wordt. Dat lijkt me niet efficiënt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||||||
|
![]() Citaat:
Overigens worden de onderwerpen van referenda uiteraard beperkt tot de bevoegdheden van het niveau waarop het referendum wordt gehouden. Gemeenten bepalen bijv. met wie ze samenwerken of samengaan, dus moet hierover op gemeentelijk niveau een referendum gehouden worden. De nationale overheid bepaalt bijv. de kieswetgeving, dus moet hierover op nationaal niveau een referendum worden gehouden. Citaat:
Overigens hoeft er in Luxemburg geen referendum over gehouden te worden, want daar is het Luxemburgs al erkend. Als Luxemburg ooit al zin heeft om zich aan te sluiten bij Vlaanderen en Nederland, dan zal dat sowieso een aparte lidstaat worden en alle bevoegdheden behouden die het nu heeft m.u.v. die waarop met wederzijdse instemming samengewerkt wordt. Het enige dat in Luxemburg zou moeten veranderen, is dat het Nederlands als vierde taal ingevoerd wordt, omdat Nederlands nu eenmaal de overkoepelende taal is. Citaat:
Binnen de eigen bevoegdheden mag men uiteraard besluiten met anderen samen te werken of juist zich af te scheiden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#178 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In België wordt onderwijs aangeboden door privéscholen, katolieke zuil, gewest, provincies, gemeentes. Als je niet tevreden bent van de ene kun je overstappen naar de andere. Die scholen krijgen subsidies naargelang hun leerlingenaantallen. Dan moéten scholen wel hun best doen als ze niet willen hebben dat de ouders van hun leerlingen weglopen naar een andere school.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 29 juni 2007 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dan moeten gemeenschappen op basis van (instruktie)taal ook maar met zo'n statuut als vereniging tevreden zijn. Nu krijgen de gemeenschappen op basis van de officiële Belgische instruktietalen (Nederlands, Frans, Duits) een voorkeursbehandeling tegenover gemeenschappen op andere identitaire basissen (godsdienst, levenswijze, streektaal, muzieksmaak,...). Citaat:
Citaat:
De overheden die geen belastingsgeld krijgen toegewezen zullen niets kunnen investeren in die gemeenschappelijke dienstverlening, zullen er dan ook niets uit terugkrijgen, en zullen dan vanzelf verdwijnen. Dan is de verhouding tussen belastingbetaler en overheid er meer een van een klant van een bedrijf dan van een onderdaan van een groep gewapende mannen met een monopolie op het geweld. Dat is op demokratisch vlak een héél groot verschil. Overigens, wordt Rijkswaterstaat in Nederland in de praktijk ook niet behandeld als een soort "overheid" waarvoor aparte verkiezingen worden georganizeerd?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 29 juni 2007 om 22:18. |
|||
![]() |
![]() |