Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 31 juli 2007, 20:24   #201
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

"Postjesjagers" noemen ze dat ook nog wel

Pas op, ik zou ook wel eens graag op een kabinet zitten... lijkt mij intellectueel ook uitdagend om het beleid echt te kunnen meevormen...
Wiley E Coyote is offline  
Oud 31 juli 2007, 20:26   #202
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Pas op, ik zou ook wel eens graag op een kabinet zitten... lijkt mij intellectueel ook uitdagend om het beleid echt te kunnen meevormen...
Zo leggen die het ook altijd uit. De kabinetten zouden beter afgeschaft worden. Wat daar aan wetgeving uitkomt is in het beste geval onzin en in het slechtste waanzin.
Rene Artois is offline  
Oud 31 juli 2007, 23:20   #203
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Ik ga akkoord en zelfs nog verder. In elke partij, beleids- of niet, vormt zich zo'n laag die fanatiek de partijleiding volgen. Al is het maar vanuit de overtuiging dat de leiding ergens heen gaat en dat zij in hun slipstream meekunnen.
Juist.

Citaat:
Dat staat los van de vraag over of de kans op regeringsdeelname.
Dat staat daar in mijn ervaring niet los van. Die groep apparatsjiks waar je het over hebt bepalen vaak de toon en domineren vaak de stemmingen in partijraden, zelfs op congressen.
Kortaf is offline  
Oud 1 augustus 2007, 06:43   #204
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
maar als enkel de wet van de meerderheid telt is de mindeheid gedoemd om te verdwijnen,... of oh.. paradox zich los te scheuren van de meerderheid,...
uw minderheid is wel heel ondemocratisch ingesteld hé, of heb jij zo weinig vertrouwen in democratie ? ... maar voorts, elk volk heeft recht op zelfbeschikking hé ...
Anna List is offline  
Oud 1 augustus 2007, 10:03   #205
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uw minderheid is wel heel ondemocratisch ingesteld hé, of heb jij zo weinig vertrouwen in democratie ? ... maar voorts, elk volk heeft recht op zelfbeschikking hé ...
sinds wanneer verbiedt de democratie "neen" te zeggen tegen voorstellen die u schaden,...
speurneus is offline  
Oud 1 augustus 2007, 12:13   #206
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
sinds wanneer verbiedt de democratie "neen" te zeggen tegen voorstellen die u schaden,...
heb ik het ergens over censuur of verbod op oppositievoeren gehad ?!
Anna List is offline  
Oud 1 augustus 2007, 14:33   #207
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Zo leggen die het ook altijd uit. De kabinetten zouden beter afgeschaft worden. Wat daar aan wetgeving uitkomt is in het beste geval onzin en in het slechtste waanzin.
Daar ben ik mee akkoord, laat de administratie beter de wetgeving schrijven die hebben er meer ervaring in, de kabinetten kunnen dat de richtlijnen geven in welke richting het ontwerp moet en de politieke beleidskeuzes vastleggen.

Kebinetten afschaffen is echter geen goed idee. Een minister heeft adviseurs nodig die hem op politiek vlak kunnen adviseren. Het is wel een feit dat veel kabinetten een deel van de taken van de administratie "usurperen". "Ons" kabinet doet dat gelukkig niet en laat de administratie zijn werk doen. Kabinetten zouden derhalve in omvang en bevoegdheid beperkt dienen te worden tot zuiver raadgeven.
Oud 1 augustus 2007, 14:34   #208
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Dat staat daar in mijn ervaring niet los van. Die groep apparatsjiks waar je het over hebt bepalen vaak de toon en domineren vaak de stemmingen in partijraden, zelfs op congressen.
Tsja, hoeveel partijleden gaan er daadwerkelijk naar zo een congress... alleen de die hards zoals die apparatsjiks...
Oud 1 augustus 2007, 15:23   #209
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

[quote=Kortaf;2822183]Nee, dat wist ik niet! Aangenaam verrast...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zoals je weet ben ik het daar volmondig mee eens. Het is wel spijtig dat het de angsthazen aan gene kant van de taalgrens zo gemakkelijk wordt gemaakt door de schreeuwlelijkerds aan deze kant van de taalgrens, en omgekeerd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf

Enkel als ze de macht heeft, natuurlijk. Wie in een de facto minderheidspositie zit, houdt de knip op de beurs. Ik denk dat Brussel én de Walen er zeer veel baat bij hebben om België eens een paar decennia te laten runnen door de Vlamingen.

Antwoord:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi

Toch als het Vlamingen zouden zijn uit het clubje van de Heel-Nederlanders zoalste gij en ekik, hé !

Vlamingen die

-*onverwijld* het BROV invoeren,
- het elektronisch stemmen afschaffen,
- investeringen en volksinitiatieven aanmoedigen en ondersteunen in �*lle wijken, gemeenten en regio's (Waalse zowel als Vlaamse) die dat ècht nodig hebben of die ècht waardevolle ideeën willen verwezenlijken,
- de belastingsdruk zo laag mogelijk maken,
- Brussel tot een volwaardige autonome regio binnen het Vlaamse gewest (desnoods als 6e provincie) hervormen,
- de corruptie harder dan ooit tevoren bestrijden,
- het koningschap afvoeren en als kers op de taart :

- het recht op afscheiding per referendum erkennen en zelfs mee helpen organiseren indien gewenst,

wat kunnen de Franstaligen zich eigenlijk nog méér wensen?

Laatst gewijzigd door djimi : 1 augustus 2007 om 15:25.
djimi is offline  
Oud 1 augustus 2007, 15:53   #210
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
-*onverwijld* het BROV invoeren,
- het elektronisch stemmen afschaffen,
- investeringen en volksinitiatieven aanmoedigen en ondersteunen in �*lle wijken, gemeenten en regio's (Waalse zowel als Vlaamse) die dat ècht nodig hebben of die ècht waardevolle ideeën willen verwezenlijken,
- de belastingsdruk zo laag mogelijk maken,
- Brussel tot een volwaardige autonome regio binnen het Vlaamse gewest (desnoods als 6e provincie) hervormen,
- de corruptie harder dan ooit tevoren bestrijden,
- het koningschap afvoeren en als kers op de taart :

- het recht op afscheiding per referendum erkennen en zelfs mee helpen organiseren indien gewenst,
Mmmm... aantrekkelijk programma. Als ge daarmee opkomt, hebt ge mijn stem! (Vooral die zesde provincie staat mij aan )
Kortaf is offline  
Oud 1 augustus 2007, 16:32   #211
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Stel N-VA stapt uit het kartel, dan mag je 1 ding niet uit het oog verliezen. Er is nog altijd een gemeenschappelijke fractie in Kamer en Senaat, daar het niet anders mag volgens het reglement.

Ge kunt u wel inbeelden in welke mate het getreiter en het tegen werken van de CD&V'ers, de werking van de N-VA'ers kan benadelen...
Wat staat er dan precies in dat reglement? Dat Kamerleden verplicht zijn bij de fractie te blijven waarvoor ze zijn verkozen? Lijkt me niet houdbaar.

Als er geen aparte fractie gevormd mag worden, kunnen de N-VA'ers desnoods met LDD een fractie vormen. Geen probleem. Ben je meteen met z'n tienen (of elven/twaalven als er nog N-VA'ers bij komen door regeringsdeelname van CD&V-Kamerleden)!

Belangrijkste troef van de N-VA is echter, dat als de N-VA niet meedoet, de rooms-blauwe regering geen meerderheid heeft (nu 76 van de 150, maar dat lijkt me niet werkbaar en dan mag er ook geen enkele N-VA'er meer bij komen). Daarom zal men wel rekening houden met de eisen van de N-VA. CD&V wil trouwens zelf ook niet afgaan door met regeringsdeelname het kartel op te blazen, lijkt me.
Dimitri is offline  
Oud 1 augustus 2007, 16:42   #212
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mmmm... aantrekkelijk programma. Als ge daarmee opkomt, hebt ge mijn stem! (Vooral die zesde provincie staat mij aan )
'k Had het kunnen denken, begot !

Ook als die zesde provincie een 'speciaal statuut' zou krijgen?
djimi is offline  
Oud 1 augustus 2007, 16:49   #213
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook als die zesde provincie een 'speciaal statuut' zou krijgen?
Ge bedoelt een grootmoedig cultureel autonomiestatuut? Ja, daar ben ik voorstander van, zolang het binnen de Vlaamse (deel)staat is.

Zoals ik vandaag ergens op dit forum las, volstaat het eigenlijk de gewestbevoegdheden over te dragen aan de Vlaams regering, Brussel alle provinciale bevoegdheden te geven, de gemeenschapsbevoegdheden voor de Franstaligen bij de Cocof te laten en de bestaande taalwet toe te passen.

Ge ziet, veel moet er niet veranderen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 1 augustus 2007 om 17:03.
Kortaf is offline  
Oud 1 augustus 2007, 16:59   #214
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
heb ik het ergens over censuur of verbod op oppositievoeren gehad ?!
neen, maar wat voor zin heeft oppositievoeren als de meerderheid toch beslist,..
speurneus is offline  
Oud 1 augustus 2007, 17:06   #215
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1. Ge bedoelt een grootmoedig cultureel autonomiestatuut? Ja, daar ben ik voorstander van, zolang het binnen de Vlaamse (deel)staat is.

2. Zoals ik vandaag ergens op dit forum las, volstaat het eigenlijk de gewestbevoegdheden over te dragen aan de Vlaamse regering, Brussel alle provinciale bevoegdheden te geven, de gemeenschapsbevoegdheden voor de Franstaligen bij de Cocof te laten en de bestaande taalwet toe te passen.

3. Je ziet, veel moet er niet veranderen.
1. Zéééér grootmoedig, en zo cultureel als de pest. Zo'n beetje als Tijl Uylenspieghel zowel grootmoedig als cultureel als een pest kon zijn, met een fikse scheut Pietje Bell, Sjors en Sjimmie, de Kapoentjesclub èn de professoren Barabas en Gobelijn.

2. Het leven kan soms so simpel zijn.

3. Juicht, kinderen der aarde, HET LEVEN IS SIMPEL !!

Zouden Leterme en C° intellectueel in staat zijn d�*t zelfs maar bij benadering te begrijpen - te vatten en te bevatten - of zijn ze genetisch gedoemd tot het steeds weer hervallen in de oude, onproductieve en door velen (wellicht de meerderheid) der geweune menschen gelyk aste gy en ekik ook nog eens ongewenste politiekerspatroontjes?
Zouden ze ooit zo'n schoon dagdroompje in hun benauwende hersenpannetjes durven binnenlaten en, al was het maar een ogenblik lang, overwegen en er vervolgens voor goed naar hunkeren ooit zèlf eens met zoiets voor de dag te kunnen komen?
djimi is offline  
Oud 1 augustus 2007, 17:18   #216
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zouden Leterme en C° ... ooit zo'n schoon dagdroompje in hun benauwende hersenpannetjes durven binnenlaten en, al was het maar een ogenblik lang, overwegen en er vervolgens voor goed naar hunkeren ooit zèlf eens met zoiets voor de dag te kunnen komen?
Even de deur naar de realiteit terug op een kier zetten: zouden onze francofone medelanders wel zomaar te vinden zijn voor insertie in Vlaanderen als zesde provincie (met behoud van de Cocof)?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 1 augustus 2007 om 17:43.
Kortaf is offline  
Oud 1 augustus 2007, 17:41   #217
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Even de deur naar de realiteit terug op een kier zetten: zouden onze francofone medelanders wel zomaar te vinden voor insertie in Vlaanderen als zesde provincie (met behoud van de Cocof)?
Leterme en (een stuk van) C° ?

We kunnen hen proberen te overtuigen, maar dat zal wel keihard werk worden, vrees ik.

En wat dan nog?

'Als de Berg niet naar Mohammed wil komen, dan gaat Mohammed naar de Berg.'

En : 'waar een wil is, is een weg'.

Nu nog ne GPS vinden. En e goe pèèrd.

Laatst gewijzigd door djimi : 1 augustus 2007 om 17:44.
djimi is offline  
Oud 1 augustus 2007, 21:36   #218
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Toen de apparatsjiks binnen de VU in september 1998 Bert Anciaux volgden met zijn ID21-avontuur had dit niets met regeringsdeelname te maken. Om maar aan te duiden dat dit fenomeen speelt mbt alle strategische en ideologische koerswijzigingen die een partijleiding door wenst te voeren. Bij kwesties waar regeringsdeelname op het spel staat komt dit alleen meer tot uiting.
Rene Artois is offline  
Oud 1 augustus 2007, 21:39   #219
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Om maar aan te duiden dat dit fenomeen speelt mbt alle strategische en ideologische koerswijzigingen die een partijleiding door wenst te voeren.
Om, na een lange uitweiding, weer tot bij het begin van deze subdiscussie te komen: zoals de opname van JMDD en zijn Vlaamsgezinde rechtsliberalen dus...
Kortaf is offline  
Oud 1 augustus 2007, 21:47   #220
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Om, na een lange uitweiding, weer tot bij het begin van deze subdiscussie te komen: zoals de opname van JMDD en zijn Vlaamsgezinde rechtsliberalen dus...
Waarin volgens u de partijleiding de partijraad gedwongen zou hebben JMDD buiten te zetten, hetgeen niet correct was. Had ook maar weinig met regeringsdeelname te maken.
Rene Artois is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be