Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2007, 09:05   #501
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Welk schandalig beleid?
Willem I weigerde in te gaan op de terechte eisen voor een evenredige vertegenwoordiging in het parlement, voor de zuidelijke Nederlanden. Hij vond ook de Noord-Nederlanders superieur aan de zuidelijke en liet dit ook duidelijk merken. Hij stond allerminst open voor dialoog en heeft zo de radicalisering alleen maar in de hand gewerkt in het zuiden.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:16   #502
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Misschien leggen wij Vlamingen die nuance iets anders, maar ik interpreteerde Ardennees zijn vraag gewoon als "nooit jammer gevonden?"

Jij zegt ten minste geen lullige dingen als "jullie Belgen hebben het zelf gezocht met die Fransen"
En daarom is de geschiedenis eigenlijk wel belangrijk, er zijn zoveel vooroordelen die weg moeten.

Moest Vlaanderen bij Nederland gebleven zijn, zonder Wallonië, dan was dat nu waarschijnlijk een regio waar Hollanders mee zouden lachen net zoals ze nu lachen met Limburgers, meer niet. Duitsland is nog jonger en wie wil er daar de boel nu nog splitsen?
Houdt toch eens op met je gezeur over Hollanders
Je weet nog niet half hoe de Limburgers en Brabanders al jaren zitten te mekkeren als kleine kinderen over Hollanders.
Wat hebben zij gedaan voor de Nederlandse zaak?
Wat hebben de Vlamingen gedaan voor de Nederlandse zaak?
Het enige dat Limburgers, Brabanders en Vlamingen altijd doen is zich op de borst kloppen voor hun bescheidenheid en Hollanders arrogantie verwijten.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:19   #503
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Willem I weigerde in te gaan op de terechte eisen voor een evenredige vertegenwoordiging in het parlement, voor de zuidelijke Nederlanden. Hij vond ook de Noord-Nederlanders superieur aan de zuidelijke en liet dit ook duidelijk merken. Hij stond allerminst open voor dialoog en heeft zo de radicalisering alleen maar in de hand gewerkt in het zuiden.
Noord Nedeland zat helemaal niet op een koning te wachten.
Wij waren hier al 200 jaar een Republiek.
Het was de machtspolitiek van onze buurlanden die in ons Willem I hebben opgedrongen.
Oud 4 augustus 2007, 09:45   #504
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Aan jou is blijkbaar de regels zelf lezen niet eens besteed.
Ga je stoer doen?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 09:47   #505
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga nu eerst maar eens teruglezen wat je nota bene zelf geschreven hebt en waar ik op reageerde, voor je jezelf nog verder belachelijk maakt.
Been there, done that. Je hebt gewoon de nuance verplaatst opdat je je eigen gelijk zou kunnen "staven". Je hebt de kern van de zaak genegeerd.
Citaat:
Ik kan me niet herinneren dat ik d�*t ooit gezegd heb...
Heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd? Ik heb enkel vermeld dat dergelijke uitspraak wel degelijk heeft plaatsgevonden. Dat was met jouw voorbeeldje helemaal niet het geval.
Oud 4 augustus 2007, 10:09   #506
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
STENGERS, J., De revolutie van 1830, in: MORELLI, A.(red.), De grote mythen uit de geschiedenis van België, Vlaanderen en Wallonië, Berchem, EPO, 1996, p. 127 - 135.
Ardennees, ik ben geen historicus, maar ik weet wel dat je uit de berg werken die voorhanden zijn over de Nederlandse tijd en de Belgische afscheuring, nu juist die hebt gepikt die afkomstig zijn van anti-Vlaamse, zelfs Belgicistische francofonen.

Sorry, maar dat is gewoon de Pirenne-geschiedenis die wij op school opgedrongen gekregen hebben. Willem I heeft in die 15 jaar meer gedaan voor Vlaanderen dan België in de hele eeuw die er op volgde: investeringen in de haven van Antwerpen, bescherming van de katoenindustrie, aanleg van nieuwe wegen en kanalen, installeren van een Nederlandstalig onderwijsnet tot in de kleinste dorpen etc. etc.

Wat jij aanhaalt zijn de conflictpunten die het Belgicistische establishment opwierp, daar had Vlaanderen maar weinig voordeel bij.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:24   #507
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Been there, done that. Je hebt gewoon de nuance verplaatst opdat je je eigen gelijk zou kunnen "staven". Je hebt de kern van de zaak genegeerd.

Heb ik gezegd dat jij dat hebt gezegd? Ik heb enkel vermeld dat dergelijke uitspraak wel degelijk heeft plaatsgevonden. Dat was met jouw voorbeeldje helemaal niet het geval.
Been there, but nowhere near the clue.

Ga het nog maar eens proberen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:27   #508
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Je weet nog niet half hoe de Limburgers en Brabanders al jaren zitten te mekkeren als kleine kinderen over Hollanders.
Het enige dat Limburgers, Brabanders en Vlamingen altijd doen is zich op de borst kloppen voor hun bescheidenheid en Hollanders arrogantie verwijten.
Wel, breng eerst eenheid in je eigen staatje, en kom dan eens terug mekkeren over een groot-nederland... Jij WIL gewoon meer ambras in het straatje...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 10:31   #509
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ardennees, ik ben geen historicus, maar ik weet wel dat je uit de berg werken die voorhanden zijn over de Nederlandse tijd en de Belgische afscheuring, nu juist die hebt gepikt die afkomstig zijn van anti-Vlaamse, zelfs Belgicistische francofonen.

Sorry, maar dat is gewoon de Pirenne-geschiedenis die wij op school opgedrongen gekregen hebben. Willem I heeft in die 15 jaar meer gedaan voor Vlaanderen dan België in de hele eeuw die er op volgde: investeringen in de haven van Antwerpen, bescherming van de katoenindustrie, aanleg van nieuwe wegen en kanalen, installeren van een Nederlandstalig onderwijsnet tot in de kleinste dorpen etc. etc.

Wat jij aanhaalt zijn de conflictpunten die het Belgicistische establishment opwierp, daar had Vlaanderen maar weinig voordeel bij.
Zéér juist opgemerkt. De FRANStalige burgerij voelde nattigheid wegens minder en minder belangrijk. Meer nederlands enzo.. De verfransing werd gestopt... vlamingen kregen onderwijs in eigen taal... DAT kon toch niet he...

.
Oud 4 augustus 2007, 10:36   #510
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Been there, but nowhere near the clue.
Tja, als jij de kern van de zaak verplaatst krijg je zo'n dingen...
Citaat:
Ga het nog maar eens proberen.
Ga jij het nog maar eens proberen i.p.v. hier de betweter uit te hangen.

Jij verzint iets, iets wat helemaal niet ter sprake is gekomen. Ik citeer een uitspraak die via google en andere kanalen perfect gevonden kan worden. Jij doet alsof die uitspraak nooit heeft plaatsgevonden. Sorry, maar waar zijn we dan in godsnaam mee bezig???

Laatst gewijzigd door Kim : 4 augustus 2007 om 10:38.
Oud 4 augustus 2007, 10:48   #511
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Zéér juist opgemerkt. De FRANStalige burgerij voelde nattigheid wegens minder en minder belangrijk. Meer nederlands enzo.. De verfransing werd gestopt... vlamingen kregen onderwijs in eigen taal... DAT kon toch niet he...
niet akkoord. De Franstalige burgerij uit Gent was orangistisch, deze burgerij was immers een handelsburgerij, en de handel werd door het Hollands bestuur bevorderd.

Kortaf: Jean Stengers is één van de meest eminente historici van het einde van de vorige eeuw en zijn beroepsernst -en kennis staat buiten kijf.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 11:04   #512
Dimitri

Standaard

Citaat:
Als hij de Noordelijken toch zo superieur vond, hoe komt het dan dat in de Eerste Kamer meer Zuidelijken dan Noordelijken zaten? Nochtans werd de Eerste Kamer door de koning persoonlijk samengesteld d.m.v. benoeming voor het leven.
Oud 4 augustus 2007, 11:11   #513
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tja, als jij de kern van de zaak verplaatst krijg je zo'n dingen...

Jij verzint iets, iets wat helemaal niet ter sprake is gekomen. Ik citeer een uitspraak die via google en andere kanalen perfect gevonden kan worden. Jij doet alsof die uitspraak nooit heeft plaatsgevonden. Sorry, maar waar zijn we dan in godsnaam mee bezig???
Tjongejonge, kun je nu echt niet lezen of hoe zit dat?

Ik zal het nog maar eens voorkauwen dan:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
En nog een punt: vervang het woordje "Waal" of "Franstalige" in de posts van sommige Vlaams-nationalisten én Nederlanders hier door het woordje "Marokkaan" en je krijgt evenzeer een klacht jegens racisme aan je broek.
Hmm, eens kijken: "Marokkanen hebben een waardeloze mentaliteit". Mwa, vind het niet echt schokkend hoor.
Zie je 'm nu?
Oud 4 augustus 2007, 11:17   #514
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Breda is niet representatief voor heel Noord-Brabant. Brabant is een zeer goed geïntregeerde provincie binnen Nederland. Hele aardige mensen, ook tegen Hollanders. Dit in tegenstelling tot de Limburgers.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 11:18   #515
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja Dimitri, hang niet zo de betweterige Hollandse Duitser uit!
Oud 4 augustus 2007, 11:21   #516
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
niet akkoord. De Franstalige burgerij uit Gent was orangistisch, deze burgerij was immers een handelsburgerij, en de handel werd door het Hollands bestuur bevorderd.

Kortaf: Jean Stengers is één van de meest eminente historici van het einde van de vorige eeuw en zijn beroepsernst -en kennis staat buiten kijf.
Hoe korter bij de grens met Nederland, hoe meer ze profiteerden van de handel, maar hoe minder het frans aan bod kwam. Zuidelijker werden ze ook wel beter, maar hadden hun franse roots duidelijk de overhand. Hun macht was beperkt, en de verfransing tegengehouden. Fransgezinden (frankrijklovers) zagen een teruggang van de verfransing, en zoiets mocht zeker niet gebeuren. Macht is iets raars he... En farnstalig chauvinisme is van alle tijden.

Zelfs NU nog proberen de franstaligen steeds meer Vlaams grondgebied te pakken te krijgen. Gelukkig voor ons is de taalgrens getrokken, en zal die niet gauw veranderd worden

"la belgique sera latiné ou sera pas" wél, "ne sera plus jamais" is dichtbij. Eindelijk

.
Oud 4 augustus 2007, 11:23   #517
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tjongejonge, kun je nu echt niet lezen of hoe zit dat?
Ik kan perfect lezen. Sterker nog: ik ben zelfs verdergegaan op jouw post.

Citaat:
Ik zal het nog maar eens voorkauwen dan
Verslik je niet he...
Citaat:
Zie je 'm nu?
Ik zag 'm daavoor ook, anders had ik er niet op ingegaan...

En kan jij nu eens even lezen wat ik verder heb geschreven? Met name dat een bestaande uitspraak "Walen zijn luiaards, profiteurs en dieven" als zijnde racistisch wordt bestempeld als je "Walen" vervangt door "Marokkanen" of "allochtonen"?

Dus Dimitri: ophouden met selectief lezen en even de lijn doortrekken, wil je?
Oud 4 augustus 2007, 11:23   #518
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wel, breng eerst eenheid in je eigen staatje, en kom dan eens terug mekkeren over een groot-nederland... Jij WIL gewoon meer ambras in het straatje...

Die Belse verhalen van jou kennen we ondertussen ook wel.
Voor mij hoeft Groot Nederland ook niet met zoveel zeurpieten er bij.

In Nederland moet er inderdaad de komende jaren nog heel wat ontschot worden en bergen overtollig bestuur moeten nog opgeruimd worden.
Eerst zullen de burgers van ons land weer vertrouwen moeten krijgen in de overheid en daarna kunnen we misschien over een hereniging met Vlaanderen gaan praten.
Oud 4 augustus 2007, 11:27   #519
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland is een eenheidsstaat in welke geen enkele regio significante tekenen van seperatisme vertoont. Dit in tegenstelling tot België.
Oud 4 augustus 2007, 11:29   #520
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederland is een eenheidsstaat in welke geen enkele regio significante tekenen van seperatisme vertoont. Dit in tegenstelling tot België.
Friesland?

"Nieuwe partij voor een onafhankelijk Friesland"

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuw...fhankelijk.xml

Laatst gewijzigd door Kim : 4 augustus 2007 om 11:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be