Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2007, 15:29   #41
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Draai het eens om: hoe kun je problemen oplossen als je ze niet ten gronde wilt aanpakken? Men weet nu al dat deze staatshervorming gevolgd gaat worden door weer een nieuwe over x aantal jaar, omdat ook deze niet ver genoeg gaat om het probleem op te lossen. Dan ben je toch jezelf en iedereen voor de gek aan het houden?!

Je moet de schuld niet altijd bij de ander zoeken.
Hoe zijn we in die logica van die hervormingen gestapt? Omdat de ene gemeenschap de andere tegenhield.
Ik kan wel snappen dat de Walen niet warm lopen voor meer hervormingen (alhoewel), maar als Onkelinkx nu eens een beetje respect had gehad voor Vlaamse gevoelens, als Flahaut nu eens wel afgerekend werd op z'n gigantische flaters, als Reynders nu eens die 800 miljoen euro niet verloren had, als Franstaligen nu eens niet alles fout willen verdelen (50/50) , moesten ze eens een beetje moeite doen inzake gezondheidszorg, hadden ze wel een activeringsbeleid voor werklozen, enz enz enz, dan kwamen de Vlamingen niet af met splitsingen.

Of denk je ook dat Vandenbroucke een verborgen agenda heeft?
Oud 20 augustus 2007, 15:33   #42
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ik geef je dus gelijk. Onze politici zijn inkonskwent, halfslachtig en verre van transparent. Maar ze zijn ook zo omdat de Vlaming zelf zo is. Het is de Vlaamse kiezer die niet weet wat hij wilt. Hij wilt meer autonomie, maar weigert stil te staan bij de gevolgen. De Vlamingen willen alleen over hun lot beslissen, maar vertikken het om de knoop door te hakken. Onze politici voelen dat aan en nemen dus zelf een dubieuze houding aan.

Als er de Vlamingen iets kan verweten worden (buiten tactische blunders die iedereen wel eens begaat) dan is het inderdaad dat.

De Vlaamse kiezer moet nu eindelijk eens zeggen of hij een onafhankelijke natie-staat wenst of niet. Dat is echter enkel mogelijk via een referendum 'die ook de franstaligen lang hebben tegengehouden).
Inderdaad: enerzijds wil de Vlaming België liefst behouden, maar anderzijds wil hij niets met de andere helft van het land te maken hebben. Dat is naïef. Een referendum haalt daarom weinig uit: men kiest België zonder de gevolgen te aanvaarden.

Nee, het zal eerder zijn dat de Vlaming voor voldongen feiten geplaatst wordt als de politici er inderdaad niet meer uit komen. De Vlaamse partijen kunnen dan met goed fatsoen aan hun kiezers vertellen dat ze er alles aan gedaan hebben om hun programma binnen België uitgevoerd te krijgen, maar dat het niet gelukt is en een splitsing dus onafwendbaar is.

Citaat:
Pas op, het stuk van LLB is ironisch bedoeld. Of de auteur werkelijk tot dat inzicht is gekomen is verre van zeker.
Indien de auteur niet, dan toch wel een aantal lezers. Franstaligen zijn niet allemaal achterlijk.

Nog bedankt voor de vertaling trouwens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 15:42   #43
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Hoe zijn we in die logica van die hervormingen gestapt? Omdat de ene gemeenschap de andere tegenhield.
Ik kan wel snappen dat de Walen niet warm lopen voor meer hervormingen (alhoewel), maar als Onkelinkx nu eens een beetje respect had gehad voor Vlaamse gevoelens, als Flahaut nu eens wel afgerekend werd op z'n gigantische flaters, als Reynders nu eens die 800 miljoen euro niet verloren had, als Franstaligen nu eens niet alles fout willen verdelen (50/50) , moesten ze eens een beetje moeite doen inzake gezondheidszorg, hadden ze wel een activeringsbeleid voor werklozen, enz enz enz, dan kwamen de Vlamingen niet af met splitsingen.

Of denk je ook dat Vandenbroucke een verborgen agenda heeft?
Als blijkt dat je niet kunt samenwerken, waarom zou dan die samenwerking ten dele in stand houden? Ik zou gewoon nuchter vaststellen dat het niet gaat en er helemaal mee kappen. Zeker als het al zo lang misloopt als in België. Jezelf nog verder kwellen met telkens nieuwe halfslachtige staatshervormingen die niets oplossen, lijkt me nogal dom.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 15:54   #44
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als blijkt dat je niet kunt samenwerken, waarom zou dan die samenwerking ten dele in stand houden? Ik zou gewoon nuchter vaststellen dat het niet gaat en er helemaal mee kappen. Zeker als het al zo lang misloopt als in België. Jezelf nog verder kwellen met telkens nieuwe halfslachtige staatshervormingen die niets oplossen, lijkt me nogal dom.
Tja, hier vertrek je vanuit de fictie dat we leven in een democratie en machtsgroepen en zuilen een marginaal verschijnsel zijn.
Oud 20 augustus 2007, 16:36   #45
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind ook dat de weigering terecht is, helemaal volgens de regels van he federalisme. De Vlamingen moet dan maar hun conclusies trekken.
Oud 20 augustus 2007, 21:02   #46
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht
Euhm.... sla eens een Vlaamse krant open of zo. 't Is al Waals wat vals is.
En ik wacht nog steeds op een voorbeeld.

Ik herinner mij na het B-H-V debacle trouwens nog een Waalse krantenkop met een foto van de Waalse onderhandelaars (Reynders, Di Rupo, Onkelinx) met daaronder de tweetalige tekst "Goed Gedaan" (bien joué).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:10   #47
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Meneer Van De Woestyne heeft heimwee naar België van de 19de eeuw.
Er zijn er andere die heimee hebben naar de veertiende eeuw, dat is al om even hard mee te lachen zeker ?
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:10   #48
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik wacht nog steeds op een voorbeeld.
Wat verwacht je nu? Dat ik de commentaren van Luc Van Der Kelen van de afgelopen weken ga beginnen opzoeken en hier copypasten? Waarna jij, als Vlaams-nationalist, alles weglacht? Ik reageerde op de stelling dat de Vlaamse pers de Walen nooit negatief belicht. Zeg nu zelf, da's toch quatsch.

De teneur in het Laatste Nieuws en de VUM-gazetten is er een van totaal onbegrip t.o.v. de Waalse situatie. De Walen zijn onredelijk, moeten getemd worden, zijn bedriegers, en ga zo maar door. Nogmaals: daarmee zeg ik niet dat de Vlamingen niet in hun recht zijn; feit is alleen dat de Walen niet kunnen toegeven. Ze hebben ronkende verklaringen afgelegd tegenover hun achterban, de MR zit opgescheept met het FDF en het CdH voelt de hete adem van de PS op gemeenschaps- en gewestelijk niveau. Ze zitten vast.

Citaat:
Ik herinner mij na het B-H-V debacle trouwens nog een Waalse krantenkop met een foto van de Waalse onderhandelaars (Reynders, Di Rupo, Onkelinx) met daaronder de tweetalige tekst "Goed Gedaan" (bien joué).
Ik heb nergens beweerd dat de berichtgeving van de Waalse pers niet gekleurd zou zijn. Wel integendeel.

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 20 augustus 2007 om 22:15.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:23   #49
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
Er zijn er andere die heimee hebben naar de veertiende eeuw, dat is al om even hard mee te lachen zeker ?
Welke personen? Ik, persoonlijk, herdenk de Guldensporenslag niet.
Oud 20 augustus 2007, 22:29   #50
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
feit is alleen dat de Walen niet kunnen toegeven. Ze hebben ronkende verklaringen afgelegd tegenover hun achterban, de MR zit opgescheept met het FDF en het CdH voelt de hete adem van de PS op gemeenschaps- en gewestelijk niveau. Ze zitten vast.
Ze zitten vast, kunnen niet toegeven, ook al hebben ze ongelijk.

'Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten' is een wijs spreekwoord. Jammer genoeg eentje van die vlaamse boeren waar de Franstaligen zo op neerkijken.

Ik wens ze in alle geval van ganser harte al de brandblaren toe die ze verdienen. Liefst derdegraads.
Oud 20 augustus 2007, 22:39   #51
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zijne Heerlijkheid Bekijk bericht
Wat verwacht je nu? Dat ik de commentaren van Luc Van Der Kelen van de afgelopen weken ga beginnen opzoeken en hier copypasten? Waarna jij, als Vlaams-nationalist, alles weglacht? Ik reageerde op de stelling dat de Vlaamse pers de Walen nooit negatief belicht. Zeg nu zelf, da's toch quatsch.

De teneur in het Laatste Nieuws en de VUM-gazetten is er een van totaal onbegrip t.o.v. de Waalse situatie. De Walen zijn onredelijk, moeten getemd worden, zijn bedriegers, en ga zo maar door. Nogmaals: daarmee zeg ik niet dat de Vlamingen niet in hun recht zijn; feit is alleen dat de Walen niet kunnen toegeven. Ze hebben ronkende verklaringen afgelegd tegenover hun achterban, de MR zit opgescheept met het FDF en het CdH voelt de hete adem van de PS op gemeenschaps- en gewestelijk niveau. Ze zitten vast.
Het is toch wel al veelbetekenend dat een belgicist als Luc Van Der Kelen (lid van B-Plus) de houding van de Franstaligen aan de kijk stelt. Maar ik denk persoonlijk niet dat Van Der Kelen een Walenhater is.

Ik was het afgelopen jaar geabonneerd op de Standaard en beledigingen heb ik niet gezien; hoogstens een paar harde woorden na de PS-schandalen in Charleroi (wat overigens wel logisch is). En je mag ook niet het samenwerkingsverband tussen De Standaard en Le Soir vergeten. De huidige columnisten, zoals Mia Doornaert, Peter Vandermeersch en Bart Brinckman en Marc Reynebeau kan je trouwens moeilijk vlaamsgezinden noemen; de tijd dat Manu Ruys er nog journalist was; ligt ondertussen toch al een tijdje achter de rug.

Welke media zijn dan wel anti-Waals? De VRT? De Morgen?
Oud 20 augustus 2007, 22:50   #52
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
'Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten' is een wijs spreekwoord. Jammer genoeg eentje van die vlaamse boeren waar de Franstaligen zo op neerkijken.
Heb je het nu over 'de Franstalige politici' of over 'de Franstaligen'. Want 'de Franstaligen' kijken helemaal niet neer op 'de Vlaamse boeren'.

(Ik woon in de Rand, op een steenworp van het Brussels gewest, en kom zeer vaak in contact met Franstaligen; ik kan het m.a.w. weten.)

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 20 augustus 2007 om 22:51.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 22:50   #53
hurycane
Provinciaal Gedeputeerde

hurycane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ze zitten vast, kunnen niet toegeven, ook al hebben ze ongelijk.

Ik wens ze in alle geval van ganser harte al de brandblaren toe die ze verdienen. Liefst derdegraads.
Ze zijn allemaal verkeerd. Als de Walen voorstellen om Brussel op te splitsen maar de mensen daarover zelf te laten kiezen is het toch ook niet goed ?!

Dus het is NON en NEEN en wat vingerwijzen. Comedy capers is er niks tegen !
hurycane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 23:03   #54
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isabella Bekijk bericht
money money money....
Juist, dat is de essentie waar het om gaat ..... Vlamingen wensen steeds meer geld, Walen hebben schrik geld te verliezen.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 23:04   #55
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gezien de laatste verkiezingsuitslagen is dat zeker geen unitair België.
Of zelfs niet eens België zoals we t nu kennen.

Er is gekozen pro een onafhankelijk vlaanderen, of een verregaande staatshervorming.
Dus als 's volks wil wet is dan...
Dat werd het volk ingefluisterd door onhandige politici want ze zitten nu met de gebakken peren....... een onmogelijke regering vormen.
Niet het volk maar de politici dragen hiervoor een zware verantwoordelijkheid.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 20 augustus 2007 om 23:19.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 23:22   #56
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Het is toch wel al veelbetekenend dat een belgicist als Luc Van Der Kelen (lid van B-Plus)
En de loge.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 23:32   #57
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
En de loge.
Siegfried Bracke, zelfverklaard vurig orangist, is ook lid van de loge.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 09:07   #58
Isabella
Burgemeester

Isabella's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Juist, dat is de essentie waar het om gaat ..... Vlamingen wensen steeds meer geld, Walen hebben schrik geld te verliezen.
Citaat:
Dat werd het volk ingefluisterd door onhandige politici want ze zitten nu met de gebakken peren....... een onmogelijke regering vormen.
Nee, Vlamingen eisen niet 'steeds meer geld' ze wensen hun eigen geld

Het werd het volk niet ingefluisterd. 'Het volk' kan zelf via internet en verschillende andere bronnen opzoeken waarom het tussen Vlaanderen en Wallonië niet wil lukken.
'Het volk' ondervind die verschillen zelf ook wel, daar hebben ze geen politici voor nodig.
Isabella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 09:30   #59
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, Vlamingen eisen niet 'steeds meer geld' ze wensen hun eigen geld

Het werd het volk niet ingefluisterd. 'Het volk' kan zelf via internet en verschillende andere bronnen opzoeken waarom het tussen Vlaanderen en Wallonië niet wil lukken.
'Het volk' ondervind die verschillen zelf ook wel, daar hebben ze geen politici voor nodig.
Goed gezien, Isabella!
Door onze politici en de regimegetrouwe media krijgen we hoe dan in hoofdzaak leugen en bedrog voorgeschoteld. Dankzij het internet kan iedereen die in de waarheid geïnteresseerd is hun leugens en bedrog doorprikken. Meer dan waarschijnlijk is dit dé reden waarom de 'Vlaamse' onderhandelaars iets minder vlug door de knieën gaan onder druk van het Belgische establishment dan dit de voorbije 175 jaar het geval was.

De Vlaming lijkt eindelijk te ontwaken, en hij krijgt genoeg van het vertikken van de eigen 'volksvertegenwoordigers' om zijn belangen te verdedigen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 augustus 2007 om 09:31.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 10:05   #60
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
a ja, want het volk, dat kan niet voor zichzelf denken, dat is maar dom en doet wat politici hun influisteren

Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be