![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moest de meerderheid der Vlamingen nu anders beslissen, dan verlaat Vlaanderen België, en wordt de Vlaamse minderheid in wat rest van België zo klein dat tweetaligheid onhoudbaar wordt. Bovendien zullen de franstaligen zich terecht afvragen waarom de minderheid van Vlaamse Bursselaars meer privileges verdient dan de minderheid van franstaligen in Vlaanderen. Nu ligt alles gebetonneerd, en zijn Vlaamse Brusselaars beschermd door het federale kader. Als dat alles wegvalt, is de conclusie vanzelfsprekend, dat heeft niets met revanchisme te zien, alles met de objectieve omstandigheden. |
|
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Moesten wij de faciliteiten afschaffen in de Rand, dan zou ik het best begrijpelijk vinden als zij de faciliteiten afschaffen in Komen-Waasten, Edingen,...
#43 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat een enggeestig nationalisme.
|
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zie het probleem niet: dat zou nul komma nul verschil maken met de huidige situatie.
|
![]() |
![]() |
#45 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal niet, dat heet federalisme met respect voor alle talen en cultuurgemeenschappen in België, in tegenstelling tot uw enggeestig nationalisme. U wil een staat oprichten gebaseerd op het principe: een volk, een land, een bloed...
Laatst gewijzigd door tomm : 28 augustus 2007 om 11:43. |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() België en respect voor talen in één adem noemen is gedurfd, j'avoue. Of het ook goed is voor je geloofwaardigheid, laat ik aan de posters over. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() België staat voor veel landen synoniem met respect en vreedzame oplossingen voor taalproblemen, nergens ter wereld bestaan er taalminderheden zoals de Duitstaligen in de oostkantons of de Brusselse Vlamingen met meer rechten, of het moeten de Zweedstalige Finnen zijn...
|
![]() |
![]() |
#49 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nee, boy, als België voor iets bekend staat in de wereld is het wel zijn welig tierende corruptie en stammentwisten. Laatst gewijzigd door Kortaf : 28 augustus 2007 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
#50 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor de rest weet men af en toe dat er Frans wordt gesproken, en zeldzaam zijn de buitenlanders die wisten voor ze naar hier kwamen dat er nog een andere taal werd gesproken. België is maar een speldekop groot hé, en wij weten ook weinig of niets over Finland, Slovenië, Estland,... |
|
![]() |
![]() |
#51 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
zoals geschreven: in mijn kennissenkring heb ik geen weet van ook maar één vlaamsgezinde (let wel, ik gebruik heel bewust 'vlaamsgezind' ipv vlaams-nationalist. Niet iedereen die voorstander is van 'een verdergaande regionalisering' is 1) voorstander van separatisme als enige mogelijke uitweg, 2) aanbidder van het principe "één volk één staat") die, wanneer hij of zij spreekt over vlaanderen dit doet vanuit een haatgevoel jegens franstaligen, vanuit een wens dat het in Wallonië slecht zou gaan, niemand wiens wereld beperkt is tot Vlaanderen (of België), niemand die er ook maar aan denkt om geen ogen geest te hebben ten aanzien van franstalige collega's, buren,... niemand die eraan denkt zich op te sluiten in Vlaanderen/België.. Voor diegenen die ik persoonlijk kent is het denkbeeld van barricades op te werpen, paspoortcontroles in te voeren, treinen tegen te houden, economische boycots in te voeren gewoon 'absurd'.. en het erge is dat men dat aan de andere kant van de taalgrens blijkbaar serieus neemt... Ik zou zelfs zeggen: integendeel... ik ben zelf verre van een 'die hard flamingant', ik ben pas recent tot de N-VA 'bekeerd'... het beeld dat ik van N-VA en zijn sympathisanten had was - tot enkele jaren geleden - een van 'enggeestige, onverdraagzame vendelzwaaiers' (tot mijn grote schaamte).. Het is net door met N-VAers in contact te komen, met hen te discussiëren, dat ik mijn vooroordeel heb moeten bijstellen (ik kan uiteraard alleen maar spreken over de mensen die ik voldoende ken.. en ik geef toe, met sommigen kan ik het minder vinden.. maar die ken ik dan weer niet zó goed dat ik ze tot mijn 'kennissenkring' reken). De man bijvoorbeeld, via wie ik eigenlijk N-VA echt 'ontdekt' heb, heeft ook een leefwereld die verre van beperkt is tot Vlaanderen.. die bovendien van mening is dat mensen vanonder hun klokkentoren moeten komen... Of het nu de 'vlaamse klokkentoren' is of de 'Belgische'... Zelf probeer ik mij voldoende bewust te zijn van wat er zich in de wereld afspeelt (al geef ik toe dat ik er te weinig van af weet..), ik ben van het principe : men bakt overal brood en als er geen brood is, is er wel rijst... Ik werk in een internationale context, de voertaal is in het merendeel van de gevallen Engels, met franstalige collega's, contactpersonen en tegenpartijen doe ik mijn best in het Frans... ik leer elke dag bij en ik ben blij... Ik zou, moesten de familiale omstandigheden het toelaten, met veel plezier een ervaring in het buitenland gaan opdoen.. Ik lees regelmatig websites van franstalige kranten (en ik ben niet de enige 'enggeestige vlaams-nationalist' die dat doet, zeker wanneer ik vermoed dat de insteek wel eens anders zou kunnen zijn.. niets zo interessant als die met elkaar te vergelijken, ervan op te steken en desgevallend je eigen mening bij te stellen of begrip op te brengen voor... Ik ben enggeestig? maar niet x% van de franstaligen die na de RTBF-reportage er nog niet eens aan denken om af te stemmen op het vrt nieuws????) Ik hou idd van mijn moedertaal en vind dialecten (ongeacht of het nu 'Vlaamse' of 'Franse' zijn, een verrijking en geen reden om te minachten.. Dialecten zijn zo rijk, zo vol emotie, zo expressief... (ik kijk dus verre van neer op iemand die - wat voor dialect ook - spreekt... da's toch wel wat anders dan het discours dat ik al te vaak heb gelezen: vlamingen spreken 'patois' en verstaan zelfs elkaar niet.. waarom zouden we nederlands leren? Is dát geen vorm van enggeestigheid? zich uberhaupt niet interesseren voor het nederlandstalige taalgebied?) Ja, in zoverre je vlaamsgezinden gelijkt stelt met mensen die enkel denken binnen het hokje 'vlaanderen' en wiens blik niet verder rijkt dan de 'vlaamse grens', volledig blind voor wat er buiten die grenzen gebeurt, zich terugplooien op hun eigen taal etc.. dan ben ik het met je eens dat die mensen enggeestig zijn.. maar dan moet je wel (afijn moeten.. van mij MOET je niets..) de eerlijkheid aan de dag leggen en diezelfde analyse toepassen op 'die hard belgicisten' voor wie het hokje niet verder gaat dan 'belgië' en voor mensen die zich 'belgicist' noemen maar wiens belangen en wiens visie beperkt is tot hun eigen groepsbelangen, om het te concretiseren: die zich 'belg' noemen, maar eigenlijk alleen maar denken aan hun eigen regionale belangen... naar mijn persoonlijke mening (maar goed, wat is die uiteindelijk waard) geeft iemand die (i) alle vlaamsgezinden over dezelfde kam scheert en (ii) zich beperkt tot 'alle vlaamsgezinden zijn enggeestig' en 'al de rest zijn goede belgen, die per definitie, omdat ze pro belgië zijn 'ruimdenkend zijn', alleen maar blijk van de eigen enggeestigheid... ik heb verre van een probleem met franstaligen omdat ze toevallig geen vlaming zijn (k kan het met verschillende goed tot zeer goed vinden) en ik heb ook geen probleem met mensen die het separatisme nastreven (ook al hoeft dat voor mij niet ultieme doel te zijn) en ik heb al evenmin een probleem met iemand omdat hij voorstander is van herfederalisering.. omdat hij of zij oprecht gelooft in het unitaire belgië... Ik hoef het met hen niet eens te zijn en zij niet met mij... ieder mag mij proberen overtuigen van zijn mening, maar wel met voldoende open geest om ook mijn tegenargumenten te aanhoren en indien er geen eensgezindheid kan worden gevonden, die tegengestelde meningen te aanvaarden... Citaat:
vlaamsgezind = regionaliseren = enggeestig belgicist = niet regionaliseren = ruimdenkend beetje weinig nuance, niet? Citaat:
daarnaast: waar is die tweetaligheid in wallonie? die paar faciliteitengemeenten? overigens, was het niet in een van die gemeenten dat men ooit een kleuterschooltje heeft geboycot? Men slaagt er zelfs nog niet in om in BHV een voldoende tweetalige MUG te installeren.. dus: om te kunnen spreken over de houdbaarheid moet er eerst iets geweest zijn dat men kan behouden.. aangezien de tweetaligheid ongewenst was door de franstalige politiek, werd die nooit landelijk ingevoerd.. Of heb je het over Brussel: tja.. vlamingen zouden bij een eventuele splitsing kunnen vragen voor een minimale bescherming, net zoals franstaligen dat zouden kunnen... (uiteraard in de mate dat Brussel bij Wallonië zou aansluiten). Voor de rest heb ik er overigens geen probleem mee dat men de consequenties op taalgebied moet aanvaarden.. Ik heb zelf ook ooit overwogen om naar franstalige gebied te gaan wonen.. in welk geval ik ook niet zou moeten vragen om overal in het nederlands bediend te worden.. Citaat:
maar ik blijf mij afvragen wat de link is met de gequote post.. ik had het daar immers niet over de gebruikte taal, maar wel over 'het invoeren van pastpoortcontroles, het opwerpen van barricades, het tegenhouden van treinen, het invoeren van een economische boycot... ' persoonlijk vind ik dat wel zielig.. of nog: pas op of wij verkopen jullie geen water meer, jullie gaan bij ons geen diensten meer mogen leveren... men zou ei zou na de ligging van de schelde veranderen... tsss en dat voor die 'ruimdenkende belgicisten-wereldburgers'.... laat mij toe dat ik daarbij toch wel enige bedenkingen heb... |
||||
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
een vlaamsgezinde is niet per se iemand die een staat wil oprichten puur volgens het principe: één volk, één land, één bloed... zonder enig respect voor iemand anders...(een vlaamsgezinde beschouwt zich heus niet noodzakelijk als 'ubermensch' - er zijn er misschien wel.. maar diezelfde bedenking maak ik mij ook bij bepaalde belgicisten... ![]() ooit al aan gedacht dat de vlaamsgezindheid is gegroeid uit een gebrek aan respect voor taal en cultuurgemeenschappen? dat de vlaamsgezindheid in de rand toeneemt omdat men het gevoel heeft wel te moeten respecteren maar zelf niet te worden gerespecteerd? ooit al aan gedacht de gewesten er zijn gekomen op verzoek van het rijke franstalige zuiden? terwijl het armere noorden eigenlijk op dat ogenblik alleen maar respect wou voor de taal en de cultuurgemeenschap? dat het rijkere zuiden helemaal geen respect wou opbrengen voor het noorden en de eentaligheid verkoos boven de tweetaligheid.. dat in het zuiden men nog zeer recent in hetzelfde bedje ziek is.. dat men namelijk vindt dat, zelfs als men in vlaanderen komt wonen men - uit respect - geen nederlands hoeft te leren; dat op franstalige fora, door 'goede belgicisten' nog regelmatig wordt verkondigd dat Vlamingen elkaar niet verstaan, het geen enkel nut heeft om nederlands te leren, dat de vlamingen veel beter frans kunnen leren, dat de vlamingen geen nederlands verstaan... want alleen maar 'patois' spreken en je dus met het 'AN' in vlaanderen nergens komt.. dat zelfs de inrichtende machten van de scholen in het zuiden des lands nog vaak engels geven en geen of amper nederlands... dat, in een, op vlak van rechtspraak, tweetalig land, er op vandaag nog steeds juristen afstuderen wiens professionele wereld beperkt is tot de franstalige vonnissen en arresten.. (jammer genoeg begint zich dit ook meer en meer aan nederlandstalige kant te manifesteren... met de mentaliteit: waarom zouden wij de inspanning doen als een ander weigert omgekeerd diezelfde inspanning te leveren) dat in het federalistische belgië inkomsten van verkeersboetes deels worden verdeeld volgens een verdeelsleutel op basis van gewest, en niet op basis van regio.. terwijl het mij persoonlijk toch niet onlogisch voorkomt te redeneren dat waar er meer boetes worden uitgeschreven er normaliter meer problemen zouden moeten zijn en men derhalve in die streek zou moeten investeren...waar nodig in overleg met andere regio's.. dat ook hieromtrent blijkbaar geen echte discussie mogelijk was.. en er een radicale non volgde... dat in het federalistische belgië vlaanderen maatregelen neemt gelieerd aan het milieu, en meer specifiek aan filevorming (smog-regeling) - je kan discussiëren over het nut ervan.. maar het is wél zo dat de fileproblemen, verkeersproblemen in een groot stuk van vlaanderen anders zijn dan in een groot stuk van wallonië... de boetes die dit oplevert voor een zeker stuk naar wallonië gaan? dat diezelfde regionale instantie die de maatregel heeft afgekondigd, oordeelt dat het eigenlijk niet opportuun is om nu reeds boetes te innen, wordt teruggefloten door de FEDERALE overheid? dat het federalistische belgie discussie inzake de ijzeren rijn niet hebben voorkomen.. dat men in het federalistische belgië men zich zelfs verzet tegen de mogelijkheid om met regionale gelden extra investeringen te doen? .. Laatst gewijzigd door vulpes : 28 augustus 2007 om 21:46. |
|
![]() |
![]() |
#53 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() en het gebrek aan kennis van het nederlands (waardoor men ook de nederlandstalige pers moeilijk kan consulteren) zal ook geen goed doen.. overigens.. is de taalproblematiek in BHV inzake de gezondsheidszorg zelfs niet internationaal erkend? |
|
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#55 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() vulpes
onzin.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens Maingain zelf spreekt ook Nederlands... Het gaat voor de echte flaminganten niet over franstaligen die Nederlands moeten leren, maar over het feit dat alle Frans uitgebannen moet worden uit de rand, ook in gemeenten waar de meerderheid al vele decennia overwegend Frans spreekt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
#56 |
|
![]() Tomm, wat is eigenlijk uw mening over het koningshuis?
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben republikein. Maar het is natuurlijk wel zo dat de verwijdering van het koningshuis in de huidige context aangegrepen zou worden door separatisten om het separatisme te promoten. Ik ben voor een symbolische president zoals in Israel of Duitsland, afwisselend een franstalige en een Vlaming.
|
![]() |
![]() |
#58 | |
|
![]() Citaat:
![]() Wat zou u denken van gewoon een eerste minister, van een regering gesteund door de Kamer. Geen president, geen koning (het federalisme even buiten beschouwing latend)
![]() |
#59 |
Europees Commissaris
|
![]() Niet met mij althans...
#60 | ||||||||||
|
![]() [quote=tomm;2888203]vulpes
onzin.. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
a propos ook in het Frans heeft men dialecten hoor. Zet maar eens een Fransman uit het Noorden naast een Fransman uit het zuiden naast mekaar. De ene zijn "pain" is geen "pen" hoor... ('k heb het over brood) Citaat:
Heb je daar trouwens cijfers van of kan ik je op je woord geloven ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij bent ook het negatieve advies van de Waalse regering vergeten zeker dat gretig aangehaald werd door de Nederlandse minister..... Tot slot nog even opmerken dat door mensen zoals jij, soms (of meestal) de stelling geldt : iedere migrant is dadelijk "landgenoot" en wordt a priori beschouwd als "geïntegreerd" en die mag niet van het grondgebied verwijderd worden. Waarom moeten dan mensen uit Franstalig Belgie voor eeuwig en altijd Franstalig blijven en beschouwd worden ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! Laatst gewijzigd door Tegendradigaard : 30 augustus 2007 om 13:44. |
||||||||||
![]() |