Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2007, 13:59   #341
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederlanders en Vlamingen hebben niet één publieke cultuur, en dat maakt dat ze weinig met elkaar omgaan, weinig van elkaar weten en (relatief) weinig samenhorigheid voelen.
Net hetzelfde dus als tussen Vlamingen en Walen, maar dat ontkennen belgicisten alsof hun leven ervan afhangt.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 september 2007 om 13:59.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 14:01   #342
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Net hetzelfde dus als tussen Vlamingen en Walen, maar dat ontkennen belgicisten alsof hun leven ervan afhangt.
Vlamingen hebben meer contact met Walen, kunnen elkaars publieke cultuur verkennen (hoewel ze dat nauwelijks doen), delen een hoofdstad, een religie, en toch is de samenhorigheid relatief zeer laag. De factoren zijn precies het tegenovergestelde voor de Nederlanders. Dat is opzich een goede voedingsbodem voor de toekomst.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 14:40   #343
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Brabanders in Vlaanderen zich toch wel heel erg Vlaming voelen hoor, kijk maar naar Antwerpen.
Ik kan niet voor Limburgers spreken, maar wel iets over Brabanders. Brabanders hebben meer het gevoel wat met de 'zuidelijke'(grofweg Antwerpen, Vlaams Brabant, Waals Brabant* en Brussel) Brabanders te hebben. Waarvan ze door de loop van de geschiedenis gescheiden zijn. Voor een deel nostalgie naar het oude Hertogdom dus. Daarbij zijn ook de dialecten nog steeds verwant aan elkaar en delen Brabanders daarnaast i.t.t. veel andere Nederlanders oorspronkelijk (ontkerkelijking) een zelfde geloof en een verwante mentaliteit. Ofwel een soort Brabander-gevoel; Nederlandse Brabanders voelen wel iets van een band, maar zullen zich geen Vlaming noemen. (* ja en nee, historisch ja, nee omdat dat Franstalig is) Daarnaast hebben Brabanders en Limburgers ook wat met Vlamingen (nederlandstaligen in Belgie) in het algemeen, maar wat ik net omschreven heb, geldt in het bijzonder.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 23 september 2007 om 14:52.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 18:17   #344
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen hebben meer contact met Walen, kunnen elkaars publieke cultuur verkennen (hoewel ze dat nauwelijks doen), delen een hoofdstad, een religie, en toch is de samenhorigheid relatief zeer laag. De factoren zijn precies het tegenovergestelde voor de Nederlanders. Dat is opzich een goede voedingsbodem voor de toekomst.
Dat is 'm juist. Een vlaming heeft veel gemeen met een waal, maar geweldig veel meer met een nederlander. Bijvoorbeeld, hoeveel vlamingen keken er wel naar Tros muziekfeest. Maar naar een franstalige zender? Who cares.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 18:40   #345
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlanders en Vlamingen hebben niet één publieke cultuur, en dat maakt dat ze weinig met elkaar omgaan, weinig van elkaar weten en (relatief) weinig samenhorigheid voelen.
Daar ik goed vertrouwd ben met Zwitserland, zie ik best wel gelijkenissen in de verhouding tussen Zwitsers en Duitsers enerzijds en Nederlanders en Vlamingen anderzijds. In die twee gevallen hebben we te maken met volkeren die eenzelfde cultuur delen maar niet institutioneel maar ook identitair van elkaar gescheiden zijn. Daarnaast is er op bepaalde vlakken geen osmose en er heersen bepaalde, oude vooroordelen tegenover elkaar.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 18:42   #346
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet alweer, zeg?!!! "Vlamingen en Walen delen een religie"... A.U.B. wilt u eens die 19e eeuwse onzin laten vallen! Er zijn toch ook best wel wat Nederlanders die katholiek zijn? Daarenboven denk ik niet dat de godsdienst nog enig dominerende invloed heeft in het identitair aanvoelen in West-Europa.
Oud 23 september 2007, 18:56   #347
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Toch niet alweer, zeg?!!! "Vlamingen en Walen delen een religie"... A.U.B. wilt u eens die 19e eeuwse onzin laten vallen! Er zijn toch ook best wel wat Nederlanders die katholiek zijn? Daarenboven denk ik niet dat de godsdienst nog enig dominerende invloed heeft in het identitair aanvoelen in West-Europa.

De calvinistische gestrengheid en soberheid zit toch nog altijd een beetje (veel) in de Nederlanders en de katholieke Belg kon dankzij de biecht wel eens sjoemelen, maar dan spons erover. Dat is ook nog lang niet verdwenen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 19:05   #348
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
De calvinistische gestrengheid en soberheid zit toch nog altijd een beetje (veel) in de Nederlanders en de katholieke Belg kon dankzij de biecht wel eens sjoemelen, maar dan spons erover. Dat is ook nog lang niet verdwenen.
U kent overduidelijk geen enkele Nederlander van onder de Grote Rivieren. Vrienden van me wonende in Noord-Brabant en een uit Nederlands-Limburg zijn ware bourgondiërs die in niets moeten onderdoen voor de Vlaming die maar al te graag een grote lekkerbek is. Sjoemelen is er veel minder bij, maar dat heeft niets met katholiek of protestants zijn, wel met de aanvaarding van de overheid. De Nederlander voelt de overheid als legitiem aan, de Belg niet. Dat zorgt ook voor een andere ingesteldheid. Daarnaast is de bestuurssituatie wel ietsje anders in Nederland dan België.
Oud 23 september 2007, 19:21   #349
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommigen halen hier halen het anders wel aan. Het zou invloed hebben op de ''cultuur''. Ik wou het er bijzetten zodat niemand over zou beginnen te mekkeren, maar dat bleek nogal averechts te werken.
Oud 23 september 2007, 19:25   #350
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Vooral als je de leegloop van de kerken in acht neemt... pastoors tekort bij bosjes!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 19:27   #351
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
U kent overduidelijk geen enkele Nederlander van onder de Grote Rivieren. Vrienden van me wonende in Noord-Brabant en een uit Nederlands-Limburg zijn ware bourgondiërs die in niets moeten onderdoen voor de Vlaming die maar al te graag een grote lekkerbek is. Sjoemelen is er veel minder bij, maar dat heeft niets met katholiek of protestants zijn, wel met de aanvaarding van de overheid. De Nederlander voelt de overheid als legitiem aan, de Belg niet. Dat zorgt ook voor een andere ingesteldheid. Daarnaast is de bestuurssituatie wel ietsje anders in Nederland dan België.
Als ik al voor een ding naar Nederland opkeek, was het wel voor hun manier van werken met wetgeving. België is een fantastisch voorbeeld van hoe het NIET moet, en die spelen dan graag voorbeeld voor de EU. Waarschijnlijk ook daardoor dat de EU zo een rattenest is!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 19:27   #352
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Boven de rivieren wonen ook ''bourgondiërs''. Ik heb altijd een hekel aan die term gehad omdat het een plaats impliceert, terwijl men gewoon levensgenieter bedoelt. En ik ken er genoeg hier in Apeldoorn, hier woont immers geen katholiek!
Oud 23 september 2007, 19:28   #353
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Als ik al voor een ding naar Nederland opkeek, was het wel voor hun manier van werken met wetgeving. België is een fantastisch voorbeeld van hoe het NIET moet, en die spelen dan graag voorbeeld voor de EU. Waarschijnlijk ook daardoor dat de EU zo een rattenest is!
In België is alles iets corrupter, net zoals dat in de meeste Romaanse landen het geval is. Nederland heeft meer een voorbeeld genomen aan het strikte en uitstekend georganiseerde Duitsland. De Vlaamse regering is ook op deze manier georganiseerd, en functioneert m.i. goed.
Oud 23 september 2007, 19:29   #354
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommigen halen hier halen het anders wel aan. Het zou invloed hebben op de ''cultuur''. Ik wou het er bijzetten zodat niemand over zou beginnen te mekkeren, maar dat bleek nogal averechts te werken.
Doet me eraan denken
Link
Citaat:
De Nederlandse en Hongaarse ministers van Buitenlandse Zaken hebben woensdagavond in Boedapest een centrum geopend ter voorbereiding van het grootste Nederlands-Vlaamse cultuurfestival ooit gepresenteerd in het buitenland.
Citaat:
De ministers onthulden tegelijk het langwerpige, door blauwe kringen getypeerde, logo van wat officieel het "LOW Festival" heet. LOW staat voor 'lage landen'.
Het vooral op hedendaagse kunst gerichte festival, variërend van het Nederlands Kamerkoor tot en met uit Vlaanderen afkomstig jong muzikaal geweld, wordt georganiseerd van midden februari tot medio maart 2008. Er zijn al minstens 25 locaties voor afgehuurd, inclusief theaters, kerken en andere ruimten.
Vooral de ruim zestig muziek-, film- en literatuurvoorstellingen en exposities zullen naar verwachting 150.000 bezoekers trekken, en indirect via de media nog ruim een miljoen mensen, aldus de Nederlandse organisator, Jan Kennis.
"Dit is voor Nederland het grootste culturele festival dat wij buiten de grenzen hebben, samen met Vlaanderen, hetgeen ook uniek is", bevestigde de Nederlandse buitenlandminister Maxime Verhagen. Het festival wordt ook gebruikt als aanloop naar 2010, wanneer de Hongaarse stad Pecs de Culturele Hoofdstad van Europa is.
Oud 23 september 2007, 19:30   #355
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Boven de rivieren wonen ook ''bourgondiërs''. Ik heb altijd een hekel aan die term gehad omdat het een plaats impliceert, terwijl men gewoon levensgenieter bedoelt. En ik ken er genoeg hier in Apeldoorn, hier woont immers geen katholiek!
Het is voldoende om naar de supermarkten te kijken: in NL vind je geen 11en30 soorten koffie van allerlei merken.

Belgen zijn minder gesteld op die beperkte keuze.

Je vindt in Nederland ook weinig of geen grote winkels zoals bij ons Carrefour, of net over de grens Auchan.
Oud 23 september 2007, 19:32   #356
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Doet me eraan denken
Link
[b]
Dat zal ook weer te maken hebben met de uitstekende verstandhoudingen tussen de Nederlandse en Vlaamse christendemocraten. Hierbij verwijs ik naar het wegenvignet.
Oud 23 september 2007, 19:33   #357
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is voldoende om naar de supermarkten te kijken: in NL vind je geen 11en30 soorten koffie van allerlei merken.

Belgen zijn minder gesteld op die beperkte keuze.

Je vindt in Nederland ook weinig of geen grote winkels zoals bij ons Carrefour, of net over de grens Auchan.
In Nederland is het (wegens beperkte ruimte o.a.) verboden detailhandel en gigantische centra te hebben buiten de bebouwde kom, heb ik mijn aardrijkskundeleraar horen vertellen. Anders was Walmart hier al wel gekomen. Enne... weinig koffiekeuze? Ik vind het wel meevallen hoor. In elk gehucht vind je hier een koffiezaak waar je keuze hebt uit honderden verschillende soorten verse bonen.
Oud 23 september 2007, 19:35   #358
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Dit is Belgisch nationalisme toen . Er is in al die jare niets veranderd

Laatst gewijzigd door De rechtvaardige rechter : 23 september 2007 om 19:37.
De rechtvaardige rechter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 19:40   #359
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
In Nederland is het (wegens beperkte ruimte o.a.) verboden detailhandel en gigantische centra te hebben buiten de bebouwde kom, heb ik mijn aardrijkskundeleraar horen vertellen. Anders was Walmart hier al wel gekomen. Enne... weinig koffiekeuze? Ik vind het wel meevallen hoor. In elk gehucht vind je hier een koffiezaak waar je keuze hebt uit honderden verschillende soorten verse bonen.
Koffie was voorbeeld hé - vkon ook een ander product geweest zijn.

gigantische centra = verboden omdat de mensen dat aanvaarden hé. Bij ons zou dat verbod niet pakken, denk ik. Mensen zouden wel aandringen bij de politieke partijen om daar verandering in te brengen.
Oud 23 september 2007, 19:43   #360
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Koffie was voorbeeld hé - vkon ook een ander product geweest zijn.

gigantische centra = verboden omdat de mensen dat aanvaarden hé. Bij ons zou dat verbod niet pakken, denk ik. Mensen zouden wel aandringen bij de politieke partijen om daar verandering in te brengen.
Niemand heeft er problemen mee. We weten niet wat we missen. Hier zijn supermarkten eenmaal wat kleinschaliger. Klaarblijkelijk maakt dat voor de prijzen niets uit, die zijn hier lager dan in Vlaanderen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be