Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2007, 20:53   #381
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Ik denk dat ie ooit in het Waals parlement zat (voor extreem-rechts) maar voor de rest geen kat die hem nog kent.

foto=eedaflegging
was toen groot schandaal in Wallonië.
Lang na de oorlog dus....

Hoe heet de kerel?
Oud 23 september 2007, 20:55   #382
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hoe heet de kerel?
Olivier Delcourt (FN)
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 21:00   #383
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

By the way..
Ik heb vandaag nog iets interessants gevonden.

http://www.epo.be/uitgeverij/extrain...0_6445_326_8-B

De zwarte baron de Bonvoisin komt er ook weer in voor. Hij was een kopstuk van het extreem rechtse Front de La Jeunesse. Dat lidmaatschap werd een zekere politiecommissaris uit het Brusselse fataal. De Belgische kranten stonden er een tijdlang vol van. Aan baron de Bonvoisin werd lang niet zoveel aandacht besteed....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 23 september 2007 om 21:02.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2007, 21:01   #384
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Olivier Delcourt (FN)
Dank je.
Ik zal eens googelen naar meer info over die man.
Oud 24 september 2007, 06:12   #385
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brood is nog zo iets: meeste Belgen willen wel echt brood van een echte bakker hé.
En geen brood in plastic zakje.

Inderdaad veel soorten in NL supermarkten maar je hebt niet de indruk dat er veel verschil is.

Op de radio gehoord: in Nederland verkocht Lidl zogenaamd volkoren brood; maar dat was +/- wit brood met kleurstof.
Daar gaan we weer met wat onzin. "De meeste Belgen willen dit of dat..." Er worden dagelijks honderdduizenden broden verkocht in de Belgische supermarkten. In de Makro, Colruyt, DH, GB, Carrefour, Lidl, Aldi, Spar... Soms in een papieren zak, maar evenzeer in plastic.

Met ieder bericht dat u hier over Nederland en Nederlanders schrijft, wordt duidelijker dat u gewoon niet met Nederland vertrouwd bent. Geen verschil in broden? Menslief, in Nederland kan je verschillende broodsoorten kopen die men zelfs bij de gewone bakker in België niet vindt.

En dat bericht over de Lidl ging daar niet over. Er waren klachten geweest van Nederlandse consumenten over de kwaliteit van het Lidl-volkorenbrood dat veel te weinig zemelen bevatte. Er is daar wat te doen rond geweest, zelfs zodanig dat het uitdeinde naar België waar Lidl België zich haastte te benadrukken dat hun brood van een andere producent kwam. Ondertussen heeft Lidl Nederland de zaak uitgeklaard. Dit bewijst trouwens dat Nederlanders wel wakker liggen van de kwaliteit van het brood, en dus "echt brood" willen.

Trouwens, kunt u mij eens omschrijven wat volgens u "echt brood" is? Is "echt brood" alleen verpakt in een papieren zak? En zit "onecht brood" in een plastic? Wordt het verschil tussen de twee dan gemaakt door de soort verpakking? Wist u trouwens dat veel bakkers (in België als in Nederland) geen warme bakkers meer zijn, maar ofwel een onderdeel zijn geworden van een bakkersketen ofwel het brood zelf inkopen bij een grote producent? Daarom ook dat de Vlaamse Bakkersfederatie (ja, beste vriend, ook de Belgische bakkersgilde bestaat niet meer en de zaak werd jaren geleden al gesplitst) daarom het label "ambachtelijke bakker" heeft gelanceerd? Heel wat bakkers in Vlaanderen krijgen gewoon een dergelijk label niet meer, omdat ze een aantal brood- of banketsoorten bij een groothandel inkopen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 06:15   #386
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is een feit dat de Hollanders boven de Moerdijk toch wat 'ingetogener', minder bourgondisch leven dan in het Zuiden, wat zuiniger leven. Vermoedelijk is het nog een erfenis uit de Calvinistische tijd. Maar het is ook waar: tijden zijn snel aan het veranderen maar toch merkt men het verschil nog.
Mijn talrijke contacten met Nederlanders hebben me geleerd dat Nederlanders niet "zuiniger" leven, maar wel bewuster en veel rationeler omgaan met hun zuurverdiende centjes. Bij ons gooien we het gemakkelijker door ramen en vensters, ook al omdat een goede indruk maken in onze contreien nog steeds als heel belangrijk wordt geacht. Een trouwfeest moet overvloedig zijn, want wat zal de familie, vrienden, buren... allemaal zeggen. Bij heel wat Nederlanders speelt dat veel minder een rol, wat ook resulteert in vaak minder overdadige huwelijksfeesten. Tegelijkertijd denkt de Nederlander meer na aan wat hij het dan wel wil besteden. Want, wees gerust, besteden doet hij wel.
Oud 24 september 2007, 07:14   #387
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn talrijke contacten met Nederlanders hebben me geleerd dat Nederlanders niet "zuiniger" leven, maar wel bewuster en veel rationeler omgaan met hun zuurverdiende centjes. Bij ons gooien we het gemakkelijker door ramen en vensters, ook al omdat een goede indruk maken in onze contreien nog steeds als heel belangrijk wordt geacht. Een trouwfeest moet overvloedig zijn, want wat zal de familie, vrienden, buren... allemaal zeggen. Bij heel wat Nederlanders speelt dat veel minder een rol, wat ook resulteert in vaak minder overdadige huwelijksfeesten. Tegelijkertijd denkt de Nederlander meer na aan wat hij het dan wel wil besteden. Want, wees gerust, besteden doet hij wel.
Dan hebt u andere kontakten dan ik. Ik heb familie wonen in Nederlands Limburg. Als er mensen uit het Noorden bij hen op bezoek komen, hoor je telkens weer dat de mensen uit Den Haag of Utrecht toch een heel andere mentaliteit hebben en ook heel anders eten. Veel bezadiger, meer 'karig'.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 07:29   #388
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
En hoe zou u dan peilen naar dat bewustzijn?
Dat er een eeuw lang vanuit Vlaanderen gestreefd is naar een eigen deelstaat met een eigen parlement, en dat die nu al 30 jaar bestaan én goed werken, lijkt me een sterke aanwijzing.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 07:36   #389
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Luckas Vander Taelen is geen Belgisch-nationalist.
Noch tracht hij hier "het bestaan van België te verantwoorden". Noch veralgemeent hij wat u noemt "een vaag persoonlijk gevoel van herkenning" tot "identiteit".
Hij probeert een "Belgische identiteit" te bewijzen op basis van:
1/ een anti-Nederlands gevoelen
2/ een gevoel van herkenning tussen Vlamingen en Franstalige Belgen.

Voor dat laatste geeft hij enkel zijn eigen aanvoelen als bewijs. Waar zijn anders al die aanwijzingen van een "veel groter collectief bewustzijn" tussen Vlamingen en Franstaligen?

Ridicuul historiserend nationalisme dus. Valt tegen van Vander Taelen.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 24 september 2007 om 07:37.
Oud 24 september 2007, 07:41   #390
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat ie ooit in het Waals parlement zat (voor extreem-rechts) maar voor de rest geen kat die hem nog kent.

foto=eedaflegging
was toen groot schandaal in Wallonië.
Foto indertijd genomen bij de eedaflegging voor de gemeenteraad in Charleroi.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 07:42   #391
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is voldoende om naar de supermarkten te kijken: in NL vind je geen 11en30 soorten koffie van allerlei merken.

Belgen zijn minder gesteld op die beperkte keuze.

Je vindt in Nederland ook weinig of geen grote winkels zoals bij ons Carrefour, of net over de grens Auchan.
Het aantal koffiemerken in de supermarkten: eindelijk hét topargument om België te behouden en vooral niets met Nederland te maken te hebben.

Het Belgisch nationalisme is radeloos, zo te zien...
Oud 24 september 2007, 07:46   #392
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Selectief dat jullie zijn, ongelofelijk...
Het steekt eenieders ogen uit dat jij daarentegen zeer evenwichtig reageert, alle standpunten eerlijk behandelt en steeds beide gezichtspunten in aanmerking neemt...
Oud 24 september 2007, 13:48   #393
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het steekt eenieders ogen uit dat jij daarentegen zeer evenwichtig reageert, alle standpunten eerlijk behandelt en steeds beide gezichtspunten in aanmerking neemt...
Als een Vlaams-nationalist foto's van Degrelle en co post, krijgt hij niet het verwijt dat hij in het verleden leeft en dat we die pagina moeten omslaan en in het heden denken.

Als je daar als Belgicist dan eenzelfde post plaatst om aan te tonen dat ook daar fouten hebben plaatsgevonden, krijg je direct het verwijt dat je altijd naar de nazi's e.d. moet verwijzen om je gelijk te behalen.

Ik zie hier geen logica in hoor. Ik zie hier enkel selectiviteit in...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 14:56   #394
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan hebt u andere kontakten dan ik. Ik heb familie wonen in Nederlands Limburg. Als er mensen uit het Noorden bij hen op bezoek komen, hoor je telkens weer dat de mensen uit Den Haag of Utrecht toch een heel andere mentaliteit hebben en ook heel anders eten. Veel bezadiger, meer 'karig'.
U leest best eens opnieuw wat ik geschreven heb.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 24 september 2007 om 14:57.
Oud 24 september 2007, 16:15   #395
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leest best eens opnieuw wat ik geschreven heb.
Ik ben van mening dat de Nedelanders (Hollanders uit het Noorden zeker) wel degelijk 'zuiniger' leven. U zei van niet.

Laatst gewijzigd door system : 24 september 2007 om 16:21.
Oud 24 september 2007, 16:21   #396
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Wat hebben deze generalisaties in godsnaam voor zin?? Nou, nou, de gemiddelde Nederlander leeft zuiniger dan de gemiddelde Belg/Vlaming. ('There are lies, there are damned lies and there are statistics') Want daar zijn jullie nu mee bezig; het nut hiervan ontgaat me volkomen.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 16:22   #397
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Wat hebben deze generalisaties in godsnaam voor zin?? Nou, nou, de gemiddelde Nederlander leeft zuiniger dan de gemiddelde Belg/Vlaming. ('There are lies, there are damned lies and there are statistics') Want daar zijn jullie nu mee bezig; het nut hiervan ontgaat me volkomen.
Het nut van uw opmerking ontgaat me evenzeer.

Laatst gewijzigd door system : 24 september 2007 om 16:23.
Oud 24 september 2007, 16:22   #398
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat valt wel mee hoor. Mijn familie is Limburgs en voor de rest woont mijn familie verspreid over het hele land. Op wat variëteit in specialiteiten na is het overal hetzelfde.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 16:27   #399
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben van mening dat de Nedelanders wel degelijk 'zuiniger' leven. U zei van niet.
Het ligt er maar aan hoe je 'zuinig' definieert.

Trouwens, de Nederlanders? Uw familie in Nederlands Limburg is toch ook Nederlands? Weleens in de Achterhoek een bruiloft meegemaakt?

Uw argumenten slaan nergens op.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 16:46   #400
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het ligt er maar aan hoe je 'zuinig' definieert.

Trouwens, de Nederlanders? Uw familie in Nederlands Limburg is toch ook Nederlands? Weleens in de Achterhoek een bruiloft meegemaakt?

Uw argumenten slaan nergens op.
U hebt te vroeg gepost. Zie mijn finaal antwoord.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be