![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper? | |||
Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... |
![]() ![]() ![]() |
17 | 23,61% |
Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,06% |
Neen want... |
![]() ![]() ![]() |
42 | 58,33% |
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De term god impliceerd een mythisch wezen, de term "oerkracht" impliceerd voor mij een natuurkundig fenomeen, meetbaar, zelfs tastbaar, in andere woorden, geen god, maar "slechts" een kracht, zoals zwaartekracht er een is.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nochmaals, een god valt buiten het gebied dat de wetenschappen mee bezig zijn, wetenschap zal nooit een god kunnen bewijzen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
Minister
|
![]() De mens heeft toch een hogere bewustzijn dat de rest van de creatie,een mens kan kiezen,dieren en planten niet.
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz Laatst gewijzigd door guerin : 5 oktober 2007 om 06:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Provinciaal Statenlid
|
![]()
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 5 oktober 2007 om 10:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U weet dat de kerstman een verhaaltje is, omdat, ik quote: "we weten dat het een sprookje is. We weten dat het een verhaaltje is dat men vertelt aan kinderen. We kunnen zelfs met het nodige historisch onderzoek te weten komen vanwaar dit verhaaltje komt. Het verschil met god is dat we niet weten of het een sprookje is." Nu, de "schepper", die dus materie zou geschapen hebben, is eigenlijk de scheikunde. Het is uitvoerig bewezen hoe materie ontstaat. Dat is een chemisch proces. Volstaat dit bewijs dan niet? En bij de kerstman wel? Meer moet je niet weten. Als er al een eerste begin was, dan hoeft de mens zich daar niet om te bekommeren, want dat eerste begin heeft met ons niets te maken. Dat is iets wat de mens nooit zal achterhalen, maar waarvan we zeker mogen zijn dat het wetenschappelijk verklaarbaar is. Het is honderd procent zeker dat dit eerste begin geen god is waar de mens mee verbonden is of waar hij mee in contact kan treden. Voor de ogen van deze 'god', het eerste begin, is ieder atoompje gelijk zou je kunnen stellen. Een steen betekent even veel als een mens. Maar wie zegt dat er een eerste begin was? Einstein vermoedde reeds dat materie uit pure ruimte kon geschapen worden. Enkel en alleen door middel van energie. Of uit een klein atoompje kan enorme energie ontstaan. Gesteld dat er een eeuwig eerste begin was, kan niet uitgesloten worden dat er meerdere eeuwige eerste beginnen waren. Eeuwigheid is namelijk eeuwig. Vanaf dat je eeuwigheid veronderstelt, kan je niet langer uitsluiten dat heel wat materie rond ons eeuwig kan zijn. Laatst gewijzigd door Dycore : 5 oktober 2007 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
Banneling
|
![]() Of de mens nu kan kiezen is nog maar de vraag. Afgezien daarvan, de mens heeft een 'ander' bewustzijn. Of dat 'ander' bewustzijn nu 'hoger' is, is een kwestie van het hanteren van criteria.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Banneling
|
![]() Ja, dat zegt u. En u kunt die kracht niet meten. Dus zegt u: deze kracht bestaat niet. Maar dat is voorbarig. Nogmaals, het is niet omdat u ze niet kunt meten dat ze niet bestaat. U kunt de 8ste dimensie ook niet meten. Bestaat ze daarom niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#152 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jij stelt jezelf niet werkelijk de vraag 'hoe'? Maar 'waarom'? Daar kan je idd lang naar zoeken. Ik zeg niet chemie is leven. Ik zeg dat leven ontstaat en bestaat dankzij chemische processen die onderhevig zijn aan de wetten van de fysica. We weten wel hoe materie ontstaat. Dat we niet de ganse onstaansgeschiedenis kennen lijkt me voor de hand liggend. Laatst gewijzigd door Dycore : 5 oktober 2007 om 13:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Banneling
|
![]() Dat weet ik niet. Ik zal dit ook nooit kunnen weten omdat ik me niet kan terugplaatsen in zo'n situatie. Wat ik wel weet is er in de loop van de geschiedenis zo goed als geen volkeren zijn die niet geloven in een soort god. Wat daarom nog niet wil zeggen dat hij zou bestaan. Maar ook niet wil zeggen dat er geen bestaat.
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat we die oerkracht niet kunnen meten ligt in zijn antwoord besloten. Niettemin is ze potentieel meetbaar. Dat is de gedachte die de term 'oerkracht' oproept bij vele mensen. Daarbij denken ze niet aan een god, in de klassieke en enige betekenis van het woord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Banneling
|
![]() Gebruik dan geen woorden waar de mensen zich blind op staren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#157 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 14:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
Banneling
|
![]() Ruimdenkende mensen staren zich daar niet op blind en zien het godsbegrip veel ruimer. U zou dat ook moeten doen.
Laatst gewijzigd door system : 5 oktober 2007 om 14:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je zal merken: het is sluitend bewezen. Laatst gewijzigd door Dycore : 5 oktober 2007 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Naar mijn opvatting probeert men een zo duidelijk mogelijke terminologie te hanteren, zodat men verstaanbaar is. Terminologie heeft zo al voldoende beperkingen, dat het niet opzettelijk ingewikkelder gemaakt moet worden. Laatst gewijzigd door Dycore : 5 oktober 2007 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |