![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper? | |||
| Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... |
|
17 | 23,61% |
| Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... |
|
13 | 18,06% |
| Neen want... |
|
42 | 58,33% |
| Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 |
|
Banneling
|
Not a good look? Who cares. I'm not a scientist.
Laatst gewijzigd door Dycore : 9 oktober 2007 om 12:37. |
|
|
|
|
|
#302 |
|
Banneling
|
Volgens mij ligt die oorzaak en gevolg besloten in het hoe. Maar da's werkelijk een discussie over de inhoud van een term en dus niet bijzonder interessant.
|
|
|
|
|
|
#303 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 oktober 2007 om 12:33. |
||
|
|
|
|
|
#304 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Welke redenering ging er bijvoorbeeld vooraf op je ontwaken deze ochtend?
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#306 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Niettemin, de gebrekkige stelling doet geen afbreuk aan mijn punt, namelijk dat een redenering maken niet hetzelfde is als rationeel handelen of denken. Er kan immers op grond van incorrecte redeneringen gehandeld of gedacht worden, zoals de geschiedenis uitvoerig heeft bewezen. |
|
|
|
|
|
|
#307 |
|
Banneling
|
Mijn punt is dat dit contact (oerherinningering, oerband) wel degelijk zou kunnen bestaan. En dit zou ook kunnen verklaren waarom alle volkeren steeds weer een religie op poten zetten 'uit innerlijke drang'. En het zou kunnen verklaren waarom primitieve volkeren veelal pantheïstisch zijn of animistisch zijn. Zij zien (voelen?) de oerkracht (de geest) in alles.Wij noemen dit dan 'infantiel gedrag'. De vraag is of dit wel zo 'infantiel' is.
Laatst gewijzigd door system : 9 oktober 2007 om 12:42. |
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Die primitieve volkeren zagen ook een god of geest in de donder en bliksem. Vergeet dat niet. Religies worden naar mijn gevoel niet op poten gezet uit een onverklaarbare innerlijke drang, maar enkel om drie redenen: een simpele verklaring te vinden voor wat we niet weten, macht en organisatie, innerlijke rust en overwinning van angst. Dat is de reden van religie. Het is een wonderlijke formule, die éénmaal ontdekt meteen zijn succes bewees en nooit meer verdwenen is. Alles wordt oppeens stukken makkelijker. Doe ik iets verkeerd? 't Is de wil van god. En god ziet alles. Nu hebben ze daar camera's voor nodig want dat truukje pakt niet meer. Ik kan iets niet verklaren? t' Is god. Ik wil wetten opstellen: ze komen van god en bij overtreding ga je naar de hel. Voor sommige mensen geeft dit innerlijke rust. Zij kunnen niet leven met al die vragen en voelen zich goed bij het allesomvattende antwoord. Aantrekkelijk niet? Algehele controle. En o zo makkelijk. Je hoeft niets meer te verantwoorden. Laatst gewijzigd door Dycore : 9 oktober 2007 om 13:06. |
|
|
|
|
|
|
#309 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#310 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#311 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Je stelt dat men enkel de hoe-vraag kan beantwoorden ivm de natuur. Je stelt tevens dat oorzaak en gevolg besloten liggen in het hoe. Hieruit volgt dat men ook de waarom-vraag kan stellen ivm de natuur. Wat is de waarom-vraag immers anders dan: Waarom dat gevolg? Die oorzaak. En aangezien die twee zaken volgens jou besloten liggen in het hoe, is de waarom-vraag wel relevant ivm de natuur.
|
|
|
|
|
#313 | |
|
|
Oh Lombas, ik heb in heel mijn leven nog geen uitleg gehoord die aantoont dat geloof rationeel is, aan u de eer om de eerste te zijn die het wel kan!
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
|
|
|
|
|
#314 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Er is toch helemaal geen waarom? te beantwoorden in de natuur? Het waarom? duidt toch op een reden. Dat is toch menselijk, een reden? Een reden is toch geen oorzaak of een gevolg? |
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
|
Men kan enkel een eerste begin logisch verklaren als dit geen oorzaak zou vereisen, want zodra het eerste begin een oorzaak nodig heeft, dan is het niet meer het eerste begin, maar is die oorzaak het eerste begin, en zo beland je in een eindeloze lus.
|
|
|
|
|
|
|
#316 | ||
|
|
Citaat:
Pascal's wager is wel niet wat ik een rationele argumentatie noem. Ik heb tot nu toe nog nooit enige logische, rationele argumentatie gehoord die aanwijst dat een god plausibel is (en zonder goden heeft een religie maar bitter weinig meer on het lijf)
|
||
|
|
|
|
|
#317 |
|
Minister
|
Plantinga beweert juist dat er geen zijn.
|
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Als we bijvoorbeeld reason (reden) opzoeken in de Merriam-Webster woordenboek dan zien we daar als synoniem cause (oorzaak) staan.
|
|
|
|
|
#319 | |
|
|
Sinds wanneer is geloof rationeel?
|
|
|
|
|
|
|
#320 | ||
|
|
Citaat:
|
||
|
|
|