Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2007, 18:32   #261
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Als Vlaams niet bestaat, bestaan er dan ook geen Vlamingen ?
Bedoel je dat als volk? Dat zal er vanaf hangen hoe ver je wilt teruggaan in de geschiedenis. Met dat te doen zal je snel merken dat origines snel vervagen. Mensen van Vlaamse afkomst zitten over de ganse wereld, maar je hoeft niet eens zover te gaan: kijk maar naar Wallonnië. Neem eens een telefoonboek vast van Henegouwen, Luik of Charleroi en je staat verbaasd hoeveel Nederlands klinkende namen je wel tegenkomt: oude Vlamingen dus die thans door die zogenaamde 'nieuwe' en 'enige echte' Vlamingen worden afgestoten. We (ik niet maar goed) noemen Walen profiteurs en luierikken, maar in feite hebben we het dan over onszelf of over nakomelingen van onze voorvaders. Vreemde evolutie, niet zo? Andersom ook, Walen die zich in Vlaanderen hebben gevestigd hekelen nu hun voorouders, de wereld op zijn kop. Onze vorige burgemeester Léona Detiège was zo 'n een oud-Waal van origine.

Kort gezegd: Vlamingen zitten overal, alleen zien ze er niet overal meer zo blank uit en spreken ze niet noodzakelijk 'Vlaams' of AN, maar vele anderen talen, van Chinees tot Swahili.

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 16 oktober 2007 om 18:37.
Abba Kovner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 18:38   #262
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo kan je de lijn verder trekken...geen Belgisch...ook geen Belgen?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 18:47   #263
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Abba Kovner Bekijk bericht
Bedoel je dat als volk? Dat zal er vanaf hangen hoe ver je wilt teruggaan in de geschiedenis. Met dat te doen zal je snel merken dat origines snel vervagen. Mensen van Vlaamse afkomst zitten over de ganse wereld, maar je hoeft niet eens zover te gaan: kijk maar naar Wallonnië. Neem eens een telefoonboek vast van Henegouwen, Luik of Charleroi en je staat verbaasd hoeveel Nederlands klinkende namen je wel tegenkomt: oude Vlamingen dus die thans door die zogenaamde 'nieuwe' en 'enige echte' Vlamingen worden afgestoten. We (ik niet maar goed) noemen Walen profiteurs en luierikken, maar in feite hebben we het dan over onszelf of over nakomelingen van onze voorvaders. Vreemde evolutie, niet zo? Andersom ook, Walen die zich in Vlaanderen hebben gevestigd hekelen nu hun voorouders, de wereld op zijn kop. Onze vorige burgemeester Léona Detiège was zo 'n een oud-Waal van origine.

Kort gezegd: Vlamingen zitten overal, alleen zien ze er niet overal meer zo blank uit en spreken ze niet noodzakelijk 'Vlaams' of AN, maar vele anderen talen, van Chinees tot Swahili.
Een volk word toch vereenzelvigd met zijn taal of heb ik het verkeerd voor ? We gaan er toch van uit dat in Wallonïe Walen wonen en Waals gesproken word (of liever werd). Idem voor Vlaanderen - dus als je stelt dat Vlaams niet bestaat dan heb je ook een probleem met het volk dat erachter steekt.

Wat de mengeling van Vlamingen en Walen onderling betreft, dat is nu juist de essentie van Belgïe en wat het zo boeiend maakt.
Oud 16 oktober 2007, 18:48   #264
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Zo kan je de lijn verder trekken...geen Belgisch...ook geen Belgen?
Belgisch is geen taal voor zover ik weet, behalve rond Waregem
Oud 16 oktober 2007, 18:53   #265
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De Belgische hoftaal is nog steeds Frans. Dus, als we het prototype van De Belg nemen, onze Monarch.
Dan komen we tot de conclusie dat De Belg een steuntrekkende, Franssprekende allochtoon is die na enkele generaties nog steeds niet geïntegreerd is.
Oud 16 oktober 2007, 18:56   #266
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Een volk word toch vereenzelvigd met zijn taal of heb ik het verkeerd voor ?
Voor sommige Vlaams-nationalisten (ik verwijs bv naar het Vlaams Belang) is taalbeheersing maar een onderdeel, een eerste stap. Behoren tot het Vlaamse Volk houdt voor hen onder meer in dat je geen moslim bent (religie) , ook de bloedlijn telt (ius sanguinis, lees maar Filip Dewinters Baas in Eigen Land daarover) enz... Een goed geïntegreerde Vlaming van bv aziatische of afrikaanse origine, zie ik nog niet direct senator of volksvertegenwoordiger worden in een Vlaams nationale partij zoals NV-a of Vlaams Belang. Absurd dus. Hun slogan "Pas je aan dan mag je blijven' is een holle doos, waar elke nieuwkomer die niet over de juiste antecedenten en ethnische kenmerken beschikt, er goed aan doet die slogan te negeren want dan zal hij snel van een kale reis thuiskomen.
Oud 16 oktober 2007, 19:05   #267
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
als je stelt dat Vlaams niet bestaat dan heb je ook een probleem met het volk dat erachter steekt
Ik persoonlijk heb helemaal geen problemen met mensen die zich persé Vlamingen willen noemen, ongeacht ze blank, geel of zwart zijn. Vlamingen zijn geen ras of cultuur maar een meltingpot van vanalles en nog wat, die nog alle decennia van kleur, waarden en tradities veranderen. 'Mijn volk' bevind zich niet alleen in Vlaanderen maar ook in Wallonnië, in Nederland en Noord-Frankrijk, maar ook nog veel verder: Canada, Noord- en Zuid-Amerika, mijn vader woont in Italië en mijn zus in Australië. Allemaal Vlamingen? Wanneer ben je dan geen Vlaming meer? Wie bepaalt dat je wèl of niet een Vlaming bent? Het Vlaams Belang zou die job graag uitoefenen en drukt dat regelmatig impliciet en soms expliciet ook zo uit: "die zijn het en die zeker niet". Ik zou dat nooit aandurven omdat het niet humaan en niet ethisch te verantwoorden valt. Je kan het niet eens wetenschappelijk verdedigen. 'Eigen Volk' is een holle kreet.
Oud 16 oktober 2007, 19:11   #268
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor sommige Vlaams-nationalisten (ik verwijs bv naar het Vlaams Belang) is taalbeheersing maar een onderdeel, een eerste stap. Behoren tot het Vlaamse Volk houdt voor hen onder meer in dat je geen moslim bent (religie)
Heb je weer aan de drugs gezeten?
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 19:15   #269
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Heb je weer aan de drugs gezeten?
Bent u altijd zo 'n onuitstaanbaar kreng geweest, of heeft deze innerlijke toestand u pas onlangs overvallen?

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 16 oktober 2007 om 19:15.
Oud 16 oktober 2007, 20:51   #270
sn00py
Banneling

Standaard

Citaat:
Bent u altijd zo 'n onuitstaanbaar kreng geweest, of heeft deze innerlijke toestand u pas onlangs overvallen?
Sinds de eerste post die ik van u gelezen heb. (graptje wè Pol)
Maar serieus,dat kan je toch niet menen: Behoren tot het Vlaamse Volk houdt voor hen (het VB) onder meer in dat je geen moslim bent (religie).
Niet omte zeveren, maar kun je dat aantonen?
sn00py is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2007, 22:08   #271
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

Kelt stelde :

Citaat:
Bemerk overigens dat het Keizerlijke Duitse leger in het geheel geen rekening hield met de Britse landstrijdkrachten,daar was tot ruwweg halfweg 1915 ook geen enkele reden toe....(terwijl een Duits legerkorps zich tot ver in 1915 kon bezighouden met alle Britten tesamen,waren komplete legers nodig om de Fransen weg te drukken)

Het meest bepalende element in het begin van WO1,"het mirakel van de Marne',was overigens een (kostbaar) Frans maneuver dat het ganse "Schlieffen-plan" definitief in de soep deed.....

Bemerk overigens dat het Keizerlijke Duitse leger in het geheel geen rekening hield met de Britse landstrijdkrachten,daar was tot ruwweg halfweg 1915 ook geen enkele reden toe....(terwijl een Duits legerkorps zich tot ver in 1915 kon bezighouden met alle Britten tesamen,waren komplete legers nodig om de Fransen weg te drukken)

Het meest bepalende element in het begin van WO1,"het mirakel van de Marne',was overigens een (kostbaar) Frans maneuver dat het ganse "Schlieffen-plan" definitief in de soep deed.....

onderschat de legers van de Republiek niet !
Je studeert toch géén geschiedenis, Kelt ? Ach ja, zélfs in Wikipedia wordt het verkeerd uitgelegd ...

Het Schlieffen-plan had één basis : "De arm van de meest rechtslopende Duiste soldaat moest nat worden van het kontakt met het water van het Engelse Kanaal ...". De commandant van het meest rechtse duitse leger, Von Kluge, is van deze grondregel afgeweken én stormde op Parijs af ... kan je het voorstellen, Kelt, later tegen je kleinkinderen te kunnen ver-tellen : "Ik veroverde Parijs" ... Had hij gelijk ? Ja !

Je zegt :

Citaat:
onderschat de legers van de Republiek niet !
maar dan moet je er wel aan toevoegen het woord : traagheid ! Eén typische eigenschap van de fransprekenden ...

Het meest linkse franse leger stond op het punt voorbijgestoken te worden; zoals alle franse legers bevond het zich véél te vér naar rechts - links werd nauwelijks verdedigd; ook niet door de troepen die uit Noord-Afrika waren aangevoerd ... Ten andere, géén mop : de Ulahnen, de duitse verkeningscavalerie, was o.a. champagne aan 't degusteren in Bretagne én ... Bordeaux.

Plots, kreeg Von Kluge een lumineus idee : ik laat Parijs voor wat het is, zwenk af naar rechts (voor hem) en omsingel en vernietig die uitgeputte fransen ... zie zwenking kostte tijd, nog grotere vermoeidheid bij zijn troepen ... én de fransen konden herademen, reorganiseren, voorraden aanvoeren ... én de rest kennen we ...

Die lompe duitssprekenden toch ....

In je post heb je het ook over de taal van de onderofficieren ... Ook hier zit je er naast ... Mag ik je voor méér uitleg verwijzen naar C2C. Inderdaad, zowel in het leger van de Tsaar als van Stalin als van latere pseudo-communisten, bestond het Onderofficieren-Korps, een elite (!), voor meer dan 90% uit Ukraïniërs ... die zélfs veelal weinig of géén russisch spraken.

Bedankt voor de aandacht.
Oud 16 oktober 2007, 22:12   #272
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

abbak Kovner stelde :

Citaat:
'Eigen Volk' is een holle kreet.
ga je dat ook in :

Georgië

verkondigen.

Innige deelneming !
Oud 16 oktober 2007, 22:12   #273

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een leger dat Frans spreekt verliest een oorlog altijd. De laatste Franse overwinning is inmiddels 200 jaar geleden.
Het vreemdelingenlegioen dan niet meegerekend.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 05:22   #274
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Flaminganten voeren regelmatig het feit op dat tijdens WO1 Vlaamse soldaten sneuvelden omdat ze de franstalige bevelen niet begrepen.
In die tijd werden Vlaamse eenheden door Vlaamse officieren en onderofficieren bevolen. Tijdens hun korte opleiding moesten ze franstalige bevelen aangeleren die ten velde gebruikt werden omdat:

1. er toen géén AN bestond en iedereen slechts zijn eigen streektaaltje sprak, Vlaamse bevelhebbers incluis.

2. om misverstanden te vermijden werden tijdens de gevechten de voornaamste bevelen in het frans gegeven.

Nog zo'n mythe die als realiteit word afgedaan door een hoopje volksmislijders.
Een hardnekkige mythe die al vele jaren standhoud in extremistische Vlaams-nationale middens is die van de verhouding Franstaligen versus Nederlandstaligen aan het IJzerfront. Nog tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw kon je in folders van het IJzerbedevaartcomité lezen "dat 85 tot 90% van de frontsoldaten Vlamingen waren" gevolgd door hardnekkige mythe nummer twee: "dat Vlaamse soldaten de dood werden ingezonden omdat ze de Franstalige bevelen niet begrepen".

Verschillende nauwgezette studies van slachtoffertellingen door bv. F.Stevens (in 1976 en bijgewerkt in 1980), Luc Schepens (1978) en later H. Keymeulen en Luc De Vos, zullen dit cijfer naar onderen bijstellen en op dit ogenblik komt men tot een meer realistische verhouding van ongeveer 65% Vlamingen (waarbij de tweetaligen bij de Vlamingen worden gerekend) en ongeveer 35% Franstaligen. Die verhouding komt al aardig in de buurt van de werkelijke taalverhoudingen in ons land.

Dit doet echter niks af aan het feit dat er inderdaad meer Vlamingen aan het IJzerfront stierven dan Walen ook omdat ze als gewone soldaten in de frontlinies zaten en doordat ze de Franse taal niet meester waren nagenoeg geen enkele promotiekansen hadden om aan de eerste linies (waar de meeste slachtoffers vielen) te ontkomen.

De tweede mythe die nog steeds voortleeft, daarvoor heeft het wetenschappelijk historisch onderzoek tot op heden geen enkel bewijs van kunnen vinden dat Vlamingen de bevelen van hun effectief Franstalige officieren niet zouden begrepen hebben en mede daardoor een zekere dood tegemoet liepen. Noch in dagboeken of persoonlijke brieven van Vlaamse soldaten, noch in Vlaamse geschriften, noch in de open brieven van de Frontbeweging (toch niet bepaald een onpartijdige bron!) wordt van deze 'onverstaanbare bevelen die Vlamingen de dood injoegen' gewag gemaakt.

Deze mythes moeten blijkbaar ontstaan zijn lang na het einde van WO I maar zullen tijdens het interbellum handig opgeklopt worden door de Frontpartij (Vlaamsche Front) en haar latere opvolgers zoals het VNV, het Verdinaso en DeVlag zowel voor als tijdens WO II. Na het einde van WO II zullen ze opnieuw verder gecultiveerd worden door de naoorlogse Vlaams-nationale partijen en bewegingen zoals bv. de Vlaamsche Concentratie, de Volksunie, tot aan het huidige Vlaams Blok/Belang.

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 17 oktober 2007 om 05:40.
Oud 17 oktober 2007, 05:39   #275
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sn00py Bekijk bericht
Behoren tot het Vlaamse Volk houdt voor hen (het VB) onder meer in dat je geen moslim bent (religie).
Niet omte zeveren, maar kun je dat aantonen?
Ja zeker, niks makkelijkers dan dat, maar die discussie doet in deze topic niks ter zake maar hoort thuis in de rubriek Godsdienst en levensovertuiging

Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 17 oktober 2007 om 05:39.
Oud 17 oktober 2007, 06:02   #276
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, er is één belangrijk punt waarover we het nog niet gehad hebben namelijk solidariteit en respect. We kunnen moeilijk eisen van de nieuwkomers dat ze AN beheersen en beoefenen en wij hen in die belangrijke (zeg gerust essentiële) integratie-stap, niet zouden tegemoet komen door zelf het AN daadwerkelijk te beoefenen in de dagelijkse omgang. Los van de Vlaamse emancipatie door taalbeheersing, zit er ook het integratieluik aan vast waar het geven en nemen is. Taal is voor mij de ultieme vorm van solidariteit en respect. Het heeft helemaal geen zin om onder elkaar wat West-Vlaams gegrom te produceren met het enige resultaat, dat de ander zich opnieuw buiten gesloten weet. Dit ondanks zijn buitengewone inspanning om deze of gene streektaal te beheersen, maar daar niet voor wordt beloond. We leren een taal om met elkaar te kunnen communiceren en doordat we dat kunnen, kunnen we veel problemen oplossen en voorkomen. Ik blijf dus pleiten voor de onvoorwaardelijke vernietiging van alle dialecten in ons land, voor onszelf als Vlamingen en voor de anderstaligen die door AN te leren met ons wensen te communiceren hartstochtelijk aan te moedigen.
Dat is pas onzin, nl. het taalgebruik van een volk gaan afstemmen op immigranten. Hier zien we een mooi staaltje hoe het verstand verduisterd wordt door politiek correct denken waarbij men uiteindelijk de rollen omdraait en niet de migrant zich conformeert aan een dominerende cultuur (en dus ook taal) maar men het omgekeerde betracht.

Ik communiceer even goed en met evenveel nuance in mijn dialect als in het AN. Alleen zie ik daar geen enkele tegenstelling in: dialect is er voor mijn streekgenoten, AN voor alwie die welbepaalde streektaal niet beheerst. Daarvoor zal ik mijn dialect niet verloochenen. Daarom geef ik het ook door aan mijn kinderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 06:03   #277
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er geen Oostenrijks bestaat, bestaan er dan geen Oostenrijkers? Als er geen Zwitsers bestaat, bestaan er dan Zwitsers?
Oud 17 oktober 2007, 06:05   #278
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal je je toch de plaats herinneren waar je dat gehoord hebt, of is dat taboe ?
Als ik me goed herinner, was dat in Millam.
Oud 17 oktober 2007, 06:09   #279
Abba Kovner
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is pas onzin, nl. het taalgebruik van een volk gaan afstemmen op immigranten.
Niet enkel de immigranten. Met mijn Antwerps dialect kan ik onze klanten in Limburg, West- en Oost Vlaanderen en Nederland niet bedienen. Maar integendeel, het impact dat AN beoefenen heeft op de rest van de Nederlands(dialect)sprekenden is enorm. Je wordt er pas goed ernstig door genomen. En die [taal]ernst -en vooral het gebrek daaraan- is er mede de oorzaak van dat Vlaanderen en zijn Vlamingen zo lang als een achterlijk gebied en volk werd voorgesteld en behandeld. Naast de sociale kwelling natuurlijk maar dat is een andere kwestie.
Oud 17 oktober 2007, 06:12   #280
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u de zaken volledig verkeerd ziet. Als men misbruiken aankaart in Wallonië, dan betekent dit geenszins dat men de Vlaamse voorouders van een aantal huidige politici (of gewone Walen) hekelt. Integendeel, vaak waren die voorouders heel hard werkende mensen die in de mijnen of industrie rond Charleroi of Luik hun brood hebben verdiend. Vaak ten koste van hun eigen gezondheid, want het werk was niet zelden vuil en smerig, en daarnaast ook vaak slecht betaald.

Wij stoten niemand af. Alleen hanteren we geen merkwaardige "bloed en bodem"-theorieën zoals u schijnt te doen. Een bepaalde familienaam is wat mij betreft geen onfeilbare aanduiding welke identiteit iemand heeft. Ik zelf ben van moederskant (via de mannelijke lijn) van buitenlandse origine; die kant van de familie draagt een buitenlandse familienaam maar, doordat die voorouder al heel lang geleden in Vlaanderen is blijven steken, beschouwt zichzelf als door en door Vlaming. Net zo zijn heel veel afstammelingen van Vlaamse arbeiders nu door en door Waal geworden. Dat is nu eenmaal heel normaal: deze mensen hebben zich aan hun leefomgeving aangepast, hebben Frans/Waals geleerd, hebben zich ingeschakeld in het sociaal weefsel van Wallonië en zijn door de opvolging van de generaties Waal onder de Waal geworden.

Ik zie bijgevolg echt niet wat voor u het probleem is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be