![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Europees Commissaris
|
![]() Tja, mijn beste, de geschiedenis is nu eenmaal wat ze is. Ze mag niet meer verdonkeremaand worden, dat is slecht voor de gezondheid.
Voor mij moet België niet principieel verdwijnen. De foute machtsverhoudingen die het van bij de aanvang gekenmerkt hebben, moeten er wel aan. Dat is essentieel. De vraag is: wat hebben de Franstaligen over voor het verder bestaan van België? Zijn zij bereid hun privileges op te geven? Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 08:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De zgn Brusselse machtspariteit is een belachelijk, niet functionerend schaamlapje om de Vlaamse meerderheid op Belgisch niveau aan banden te kunnen leggen. Al dat bricolagewerk moet weg. Er komt bovendien geen antwoord op mijn herhaalde vraag: wat hebben de Franstaligen over voor het in stand houden van België? Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 08:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dreigen met scheiding maakt weinig indruk als de tegenpatij toch weet dat het niet zult doen (wegens Brussel) Laatst gewijzigd door straatrue : 25 oktober 2007 om 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Toch wel. Ze willen het uiteenvallende België behouden, zelfs versterken. Daar moet iets tegenover staan.
Citaat:
Ik denk idd dat de meeste Franstaligen denken dat het niet menens is. Hun arrogant gedrag toont dat aan. Nu ja, ze zullen niet kunnen zeggen dat we niet genoeg signalen gegeven hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Staatssecretaris
|
![]() Vertel eens hoe belangrijk Brussel voor Vlaanderen is.
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
in de opmars.. dat in tegenstelling tot de huidige periode waarin de kleine talen, de regionale talen aan een hernieuwde belangstelling toe zijn zoals bv. het limburgs. Nogmaals : het toenmalige streven van één volk, één taal, één natie is achterhaald en 19de eeuws.. Evenzeer is de gedachte dat een gewestgrens (lees : deelstaatgrens)in wezen een taalgrens is.. Persoonlijk zou ik er geen graten in zien indien een vlaamse gemeenteraad het frans als voertaal gebruikt of een waalse gemeenteraad het duits...
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met andere woorden: zodra het onzalige Belgische concept van de aardbodem verdwenen is, zal Vlaanderen zich kunnen permitteren op een royale manier met zijn Franstalige minderheid om te gaan. En van mij mag dat zeer ver gaan. Alleen: na het verdwijnen van het huidige België. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel moet men inderdaad ongenegeerd kunnen spreken over het verleden. En dus ook de onrechtvaardige houding documenteren waarmee het 19e (en gedeeltelijk ook 20e) eeuwse België de Vlamingen en het Nederlands heeft bejegend. Ik zie hoegenaamd geen reden waarom dit zou afgedekt moeten worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar haalt u die prietpraat dan toch vandaan? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() Zegt een Vlaams Blokker dit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() De bron staat er toch bij, Hansken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Idem voor het Waals trouwens: onbruikbaar. Bekijk de zaken niet met een bril van de 21ste eeuw. Dat is volledig fout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als er in de 19e eeuw geen Nederlandse cultuurtaal bestond, in welke taal schreven dan wel Van Duyse, Conscience, Willaert, Vuylsteke, De Guyter, Bergmann, De Gheldere, Hiel, en de vele andere Vlaamse schrijvers? In welke taal, beste vriend, werd er dan geschreven in tijdschriften als "Vlaemsch België", "Het Handelsblad", "Belgisch Museum", "Artevelde", "De Roskam", "De Schrobber", "De Vlamesche School" alsook de zovele andere Vlaamse tijdschriften die kort na 1830 weer verschenen? In welke taal ging het eerste Taalcongres van 1841 dan door? In welke taal werd de eerste verklaring van de Vlaamse Beweging dan opgesteld (geschreven in 1847 onder de titel "Vlaemsche Beweging: Verklaring van grondbeginselen")? In welke schreef Snellaert dan toen hij zijn toen beroemd essay neerpende over het verschil tussen "Wael en Vlaming" (tevens de titel ervan)? Over welke taal gaat het dan wel toen het eerste KB van 1844 werd goedgekeurd, een tekst van Conscience (met als titel "De sleutel der gezuiverde spelling")? Zeg me eens, als er alleen maar dialecten bestonden, waarin schreven deze mensen dan wel? En over het Vlaamse identitair besef alsook de benamingen "Vlaming" en "Vlaanderen" heb ik al veel eerder geschreven. Ik blijf het dus herhalen. Niet voor u, maar wel voor de lezer die hier voor het eerst inhaakt: http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377 |
|
![]() |
![]() |