Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2007, 11:30   #61
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welja, ze mogen wat mij betreft de andere wetten even streng en nauwgezet toepassen. 't Wordt tijd dat de Belg eens gaat beseffen dat de wet er is om orde en stabiliteit te brengen in een gemeenschap, en er dus niet is om voortdurend te omzeilen.
Maar dat doen ze niet omdat het teveel moeite kost. Wat is er nu gemakkelijker dan het administratief afwerken van filtsboeten, die dan nog hun boetefonds spijzen, waarmede dan leuke dingen kunnen worden gekocht.

Laatst gewijzigd door Bob : 17 november 2007 om 11:31.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:32   #62
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De discussie gaat niet over de kostprijs van een flitspaal (of wat er allemaal mee samenhangt), maar wel over het bestaan van de flitspaal.
Het nut van een flitspaal is in mijn ogen niet voor de verkeersveiligheid, maar grotendeels om de kas te spijzen, om zo nog meer palen te kunnen zetten, om nog meer in de kas... enzovoort. In tijden van superboetes was dit waarschijnlijk ook om hun hele project te kunnen afbetalen, want deze hebben maar een tijd geduurd...
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:33   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar dat doen ze niet omdat het teveel moeite kost. Wat is er nu gemakkelijker dan het administratief afwerken van filtsboeten (waarvan ik mij afvraag, hoeveel er uiteindelijk betaald worden) die dan
Iedere keer dat dit op dit forum ter sprake komt, heb ik al gepleit voor het Nederlands model: de afhandeling van dergelijke boetes gebeurt door een private firma, zodanig dat de politie zich veel meer kan toeleggen op het terrein. In België wordt dit evenwel tegengehouden door de Franstaligen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:34   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Het nut van een flitspaal is in mijn ogen niet voor de verkeersveiligheid, maar grotendeels om de kas te spijzen, om zo nog meer palen te kunnen zetten, om nog meer in de kas... enzovoort. In tijden van superboetes was dit waarschijnlijk ook om hun hele project te kunnen afbetalen, want deze hebben maar een tijd geduurd...
Als dat uw mening is, dan moet u ervoor zorgen dat u bij het voorbij rijden van een flitspaal netjes de voorgeschreven snelheid aanhoudt. Dan is er toch geen probleem?

Alleen als u doelbewust de snelheidsborden negeert en te snel rijdt, hangt u immers. D�*�*r zit het immers: u wilt zich schijnbaar gewoon niet houden aan de richtsnelheid.
Oud 17 november 2007, 11:37   #65
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedere keer dat dit op dit forum ter sprake komt, heb ik al gepleit voor het Nederlands model: de afhandeling van dergelijke boetes gebeurt door een private firma, zodanig dat de politie zich veel meer kan toeleggen op het terrein. In België wordt dit evenwel tegengehouden door de Franstaligen.
We gaan nog akkoord geraken.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 11:42   #66
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat uw mening is, dan moet u ervoor zorgen dat u bij het voorbij rijden van een flitspaal netjes de voorgeschreven snelheid aanhoudt. Dan is er toch geen probleem?

Alleen als u doelbewust de snelheidsborden negeert en te snel rijdt, hangt u immers. D�*�*r zit het immers: u wilt zich schijnbaar gewoon niet houden aan de richtsnelheid.
Ik denk niet dat dit nog een geheim is nee (voor de niet k&k'ers misschien nog wel).

Ik wil maar zeggen dat de voorgeschreven snelheid soms absurd laag is, en juist op die plaatsen zetten ze flitspalen / camera's /auto's natuurlijk
Oud 17 november 2007, 11:48   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat dit nog een geheim is nee (voor de niet k&k'ers misschien nog wel).

Ik wil maar zeggen dat de voorgeschreven snelheid soms absurd laag is, en juist op die plaatsen zetten ze flitspalen / camera's /auto's natuurlijk
Wel, dan moet u maar de gevolgen dragen van een dergelijke houding. Zoals reeds gezegd, mogen ze nog veel meer flitspalen zetten en ik spreek de hoop uit dat u een hele reeks boeten erbij krijgt. Zoveel tot u het leert. Verkeer is immers een samenspel van verschillende actoren, en om het goed te laten verlopen is het nodig dat iedereen zich aan de afspraken ook. Dus ook aan de snelheidsbeperkingen. Aan u de keuze.
Oud 17 november 2007, 11:55   #68
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, dan moet u maar de gevolgen dragen van een dergelijke houding. Zoals reeds gezegd, mogen ze nog veel meer flitspalen zetten en ik spreek de hoop uit dat u een hele reeks boeten erbij krijgt. Zoveel tot u het leert. Verkeer is immers een samenspel van verschillende actoren, en om het goed te laten verlopen is het nodig dat iedereen zich aan de afspraken ook. Dus ook aan de snelheidsbeperkingen. Aan u de keuze.
Tot hier toe heb ik al mijn boetes betaald als het een troost mag wezen, maar ik mag toch op zijn minst vragen stellen over het feit wat hier allemaal gaande is eh? Terwijl ik me soms blauwbetaal aan flitsboetes, zie ik nog elke dag mensen die zebrapaden, rode lichten, voetgangers, fietsers en zelfs éénrichtingsstraten negeren, niet pinken op ronde punten, parkeren op voet- en/of fietspaden, middelvingers opsteken, bochten extreem afsnijden,... (en zo kan ik nog even doorgaan) maar die moeten toch nooit iets betalen? Is dat dan veiliger dan 140 km/h rijden op een dun bevolkte autostrade?
Oud 17 november 2007, 11:58   #69
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hoort uit te bollen VOOR het bord en niet NA het bord. Elementaire verkeersreglementering. Als u niet bereid bent die te volgen, moet u maar op de blaren zitten. Ik heb daar hoegenaamd geen medelijden voor.
Maar die borden staan er niet overal.
Vooral met de zone 30 borden hebben ze er een stevig handje van weg om die zomaar ergens neer te planten, zonder waarschuwing. Die borden zijn dan nog zo minuscuul dat je wel heel aandachtig moet turen naar de aanwezigheid van borden voor je ze opmerkt.
Hier in de buurt is zo'n leukerd: een baan waar je 70 mag, maar wel met plots een zone 30 van 500 meter, onaangekondigd, het bord staat dan nog vlak na een bocht ook. In een bocht let ik dus op het verkeer dat rond me rijdt, niet op minuscule borden langs de kant van de weg, en de eerste keer dat ik daar passeerde reed ik jolig 70 langs het 'einde zone 30' bord omdat ik het gewoon niet gezien had. En ja, er worden daar een pak mensen geflitst. En niet op het moment dat die school daar uit is, nee, zo 's avonds, als het donker is, en liefst nog als het geregend heeft.

Die zone 30 borden zijn trouwens écht bedoeld om de mensen het geld uit de zakken te kloppen. Als het zo belangrijk is dat iedereen in zo'n zone 30 rijdt, waarom maken ze die borden dan zo klein? Waarom geen knoert van een bord? Dan kan niemand er naast kijken.

Citaat:
Neen, ik zal geen enkele uitvlucht zoeken. Er gebeuren immers heel wat ongelukken "uit verstrooidheid". In het verkeer moet men zoveel mogelijk aandachtig zijn. Wie dan door onoplettendheid toch een overtreding begaat en daarvoor beboet wordt, hoort zich bewust te zijn van zijn fout. Ik zal dat in ieder geval doen.
De meeste snelheidsovertredingen die ik maak zijn net uit oplettendheid. Ik rijd iedere dag langs een baan waar het verkeer enorm hectisch in elkaar zit. Getuige ook het aantal accidenten. Ik ga me dan dus echt niet bezig houden met mijn dashboard in het oog te houden; ik kijk echt liever naar het verkeer rond me en vooral naar de mensen die ofwel aan het sukkelen zijn omdat ze de baan niet kennen, ofwel naar de mensen die de boel verklooien door er wel heel rap te willen zijn en zich overal te willen tussenschieten. Ik kijk dus meer achter mij en voor mij dan op mijn dashboard, en dat is helemaal niet onoplettend zijn. Hoeveel ik dan rij kan me weinig schelen. Ik weet dat ik dan af en toe 10 km te snel rijdt, so what? Dat betekent niet dat je onveilig of verstrooid bent.

Of die grote 'verstrooidheid' op plaatsen waar je nog nooit geweest bent: je bent net een druk kruispunt voorbij waar het wat stressy was, je kent de baan niet dus je hebt op het verkeer gelet en gezorgd dat je geen accidenten veroorzaakt hebt, maar het kruispunt is voorbij en je hebt helaas niet op het snelheidsbord gelet. Hoe snel rijdt je dan? Je kunt dan misschien 30 gaan rijden omdat je het bord niet gezien hebt, maar dan zorg je voor onveilige toestanden want iedereen rond je rijdt 100. Dan misschien maar mee rijden met de stroom? Ooooh hoe erg, die verstrooidheid, je had wel eens een accident kunnen veroorzaken omdat je niét op dat bord hebt gelet.

Een vriend van mij is geflitst op de derde dag dat de snelheid op een baan waar je al eeuwen 90 mag naar 70 was teruggebracht. Die snelheidsbeperking wordt aangeduid door 1 bord. Als je daar al jaren iedere dag rijdt, dan let je dus niet meer op die borden. Het is gewoon geldklopperij om de snelheid, zonder aankondiging en zonder speciale aandacht, te verlagen en d�*n natuurlijk lekker te staan flitsen.
Het was de eerste dag dat hij die baan nam na de snelheidsverlaging. En ooh hoe stout van hem, hij dacht dat het gewoon een dag als een ander was.

Citaat:
't Wordt tijd dat de Belg eens gaat beseffen dat de wet er is om orde en stabiliteit te brengen in een gemeenschap, en er dus niet is om voortdurend te omzeilen.
Regels moeten vooral nuttig zijn. Ik zie er het nut niet van in om iedereen naar zijn snelheidsmeter te doen kijken om te zien of men niet te snel rijdt, ipv naar hetgeen dat écht belangrijk is, nl. het verkeer rond u.

Ik rijd liever aan 40 per uur door een zone 30 dan een kind aan te rijden omdat ik aan het controleren was of ik wel 30 reed
Oud 17 november 2007, 12:00   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot hier toe heb ik al mijn boetes betaald als het een troost mag wezen, maar ik mag toch op zijn minst vragen stellen over het feit wat hier allemaal gaande is eh? Terwijl ik me soms blauwbetaal aan flitsboetes, zie ik nog elke dag mensen die zebrapaden, rode lichten, voetgangers, fietsers en zelfs éénrichtingsstraten negeren, niet pinken op ronde punten, parkeren op voet- en/of fietspaden, middelvingers opsteken, bochten extreem afsnijden,... (en zo kan ik nog even doorgaan) maar die moeten toch nooit iets betalen? Is dat dan veiliger dan 140 km/h rijden op een dun bevolkte autostrade?
Respecteer de verkeersregels en u hoeft zich geen vragen te stellen. Als iedereen dat doet, dan is er geen probleem.
Oud 17 november 2007, 12:02   #71
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Respecteer de verkeersregels en u hoeft zich geen vragen te stellen. Als iedereen dat doet, dan is er geen probleem.
Ik respecteer geen dingen waar ik niet akkoord met ben.
Oud 17 november 2007, 12:11   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik respecteer geen dingen waar ik niet akkoord met ben.
Geen probleem, jongen. Betaalt u maar uw boetes. En hopelijk komen er in de toekomst nog heel veel, zelfs zodanig dat u omwille van recidivisme uw rijbewijs een tijdje mag inleveren.
Oud 17 november 2007, 12:13   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Een vriend van mij is geflitst op de derde dag dat de snelheid op een baan waar je al eeuwen 90 mag naar 70 was teruggebracht. Die snelheidsbeperking wordt aangeduid door 1 bord. Als je daar al jaren iedere dag rijdt, dan let je dus niet meer op die borden. Het is gewoon geldklopperij om de snelheid, zonder aankondiging en zonder speciale aandacht, te verlagen en d�*n natuurlijk lekker te staan flitsen.
Het was de eerste dag dat hij die baan nam na de snelheidsverlaging. En ooh hoe stout van hem, hij dacht dat het gewoon een dag als een ander was.
Echt wel pure prietpraat. Vervang het bord door een roodlicht of een juist aangebracht zebrapad. Eens kijken of u dezelfde onzinnige redenering gaat bovenhalen als u dan een kind omver rijdt dat juist oversteek, want ja, "al eeuwen" ligt daar geen zebrapad, "al eeuwen" staat daar geen roodlicht.

Een weggebruiker hoort aandachtig te zijn en nooit iets voor vanzelfsprekend te nemen.
Oud 17 november 2007, 12:13   #74
Tavek
Banneling

Standaard

In Nederland is het simpel: binnen bebouwde kom 50, buiten bebouwde kom 80; tenzij anders aangegeven. Maar meestal doet men dat zorgvuldig dmv een bord en lijnen op de baan. Een bord bebouwde kom mis je niet hoor.

En omdat men daar ook hun infrastructuur zo hebben gemaakt dat hard rijden moeilijk wordt,is het een pak veiliger.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 12:15   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In Nederland is het simpel: binnen bebouwde kom 50, buiten bebouwde kom 80; tenzij anders aangegeven. Maar meestal doet men dat zorgvuldig dmv een bord en lijnen op de baan. Een bord bebouwde kom mis je niet hoor.
Inderdaad, daarom is de beste oplossing dat het verkeersreglement geregionaliseerd wordt. Hierdoor kan de richtsnelheid in heel Vlaanderen 50 km/u in bebouwde kom en 70 km/u buiten de bebouwde kom worden, waardoor die zee van 70 km/u-borden eigenlijk kunnen verdwijnen. Wel stel ik vast dat men, in navolging van Nederland, al heel veel zoneborden plaatst.
Oud 17 november 2007, 12:18   #76
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
In plaats van wat meer pestregeltjes op te stellen zullen ze beter eens wat meer patrouilles de baan opsturen om die cowboys eens van de baan te halen, die denken dat ze alle baanvakken enzo tegelijk mogen gebruiken, of elke vorm van verkeersagressie mogen toepassen.

DAT zijn de boosdoeners!

Wat vinden jullie er nu van?
Uiteraard zijn dat de boosdoeners, maar dat vereist echte controles ipv ergens botweg aan de kant wat te staan flitsen en dat brengt minder op. Verder moet je het niet zoeken.

Iedereen die regelmatig de baan op moet en wat kilometers afdraait, weet dat snelheid niet dé doorslaggevende factor is. Onaangepaste snelheden en onaangepast rijdgedrag, d�*t zorgt voor ongelukken. De rest is weinig meer dat prietpraat, goed om jezelf interessant te maken/voelen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2007, 12:20   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Uiteraard zijn dat de boosdoeners, maar dat vereist echte controles ipv ergens botweg aan de kant wat te staan flitsen en dat brengt minder op. Verder moet je het niet zoeken.

Iedereen die regelmatig de baan op moet en wat kilometers afdraait, weet dat snelheid niet dé doorslaggevende factor is. Onaangepaste snelheden en onaangepast rijdgedrag, d�*t zorgt voor ongelukken. De rest is weinig meer dat prietpraat, goed om jezelf interessant te maken/voelen.
Dit alles is evenwel geen rechtvaardiging om zich niet aan de richtsnelheden te houden. M.a.w. de opmerking is totaal naast de zaak.
Oud 17 november 2007, 12:20   #78
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daarom is de beste oplossing dat het verkeersreglement geregionaliseerd wordt. Hierdoor kan de richtsnelheid in heel Vlaanderen 50 km/u in bebouwde kom en 70 km/u buiten de bebouwde kom worden, waardoor die zee van 70 km/u-borden eigenlijk kunnen verdwijnen. Wel stel ik vast dat men, in navolging van Nederland, al heel veel zoneborden plaatst.
Inderdaad, idem dito voor het geval dat men hier een bord moet plaatsen na ieder kruispunt: pure geldverspilling: maak er gewoon een zone van !
Oud 17 november 2007, 12:22   #79
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht

Ik dacht dat je Ingenieur waart Sfax ?

Snelheid levert op : tunnelvisie, kortere reactietijden, langere stopafstanden, exponentieel grotere schade bij ongeluk.....

Dus het heeft wel degelijk zin om de snelheid te beperken. Ook al voel jij je erg veilig in je goedgebouwde duitse wagen.
Oud 17 november 2007, 12:22   #80
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit alles is evenwel geen rechtvaardiging om zich niet aan de richtsnelheden te houden. M.a.w. de opmerking is totaal naast de zaak.
Ze is er totaal op mijn beste.
Durf een kat een kat te noemen en zie gewoon in dat dergelijke acties weinig met verkeersveiligheid te maken hebben, en alles met het spijzen van de kas.

Dat het voor jou geen rechtvaardiging is, d�*t is irrelevant.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be