![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Hashiwokakero : 18 november 2007 om 01:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Wat je hier doet is een staaltje geven van het zogenoemde utilitariteitsdenken, waarin alles absoluut nuttig moet zijn. Wat nutteloos is, wordt meteen afgedaan als waardeloos. Religie is maar één menselijke activiteit waarvan het "nut" niet direct valt aan te tonen. Andere menselijke "nutteloze" activiteiten zijn kunst en filosofie bijvoorbeeld. Waarom moet iemand per sé het schilderpenseel of hamer & beitel ter hand nemen? Waarom gedraagt de mens zich als een dier dat met voor- en achterpoten Bach speelt? Waarom zette de mens Bach ooit zijn muzikale beslommeringen op notenbalken? Om te genieten, zeg je? Daarmee ben ik het volstrekt met je eens. Zelf organist geniet ik van mijn spel, en hoop ik dat de kerkgangers er ook van genieten. Komt het jou dan raarder over dat ik ook geniet van de idee dat er een God is Die van me houdt en op Wie ik steeds kan rekenen? Een paar dagen terug nog richtte ik een lange posting posting aan Yayhazakarya, waaruit volgend fragment. Daar legde ik er de nadruk op hoe mijn geloof in God mijn "genieten" nog intenser kan maken: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#203 |
Banneling
|
![]() ElFlamencoLoco, trouw met mij!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik vind het gewoon onnodig om een idool te creëren. Met alle respect voor jou als jij je goed voelt met zo'n idool. Dan ben ik blij voor jou.
![]() |
![]() |
#205 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Burgemeester
|
![]() bvb. een olifantenhoofd met ettelijke armen...
![]() |
#207 |
Minister
|
![]() Ik denk meer aan een popster of een topsporter, wanneer het woord "idool" weerklinkt.
Kennelijk hebben mensen idolen nodig, want massaal "vereren" zij hun favoriete zanger/muzikant/voetballer/tennisser. Grenst het vragen van een handtekening of een gesigneerde foto dan niet aan "verering", dan is het in elk geval niets meer en niets minder dan idolisatie. Uitgerekend dergelijke idolisatie is mij totaal vreemd, waarde Pies Descalzos. Ik heb geen idolen; ik "kijk niet op" naar anderen; wel beschouw ik ze (althans in principe) als mijn "gelijken" aan wie ik respect verschuldigd ben. Maar "opkijken"? Nooit gedaan. Ligt niet in de aard van het beestje. Kortom: in de houding van het tienermeisje dat haast hysterisch wordt wanneer ze haar favoriete popgroep aan het werk hoort, of in de houding van de voetbalsupporter die par force een gesigneerde foto wil bemachtigen uit de handen van zijn held herken ik me totaal niet. Mijn relatie met God is van een gans andere orde, die zeer moeilijk onder woorden te brengen is. Jazeker, God is de Enige naar wie ik "opkijk". Maar het is veel méér dan gewoon maar "opkijken". Het "opkijken" is niet eens het belangrijkste aspect van mijn relatie met Hem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Minister
|
![]() Ben nog steeds vrijgezel.
![]() Niet echt van het trouwlustige soort dus... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#209 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#210 |
Vreemdeling
|
![]() Zeg slimmerik,
Ik ben zo'n domme aanhanger van dan nog meteen een van de meest verschrikkelijke godsdiensten ter wereld: het christendom, meer bepaald, de rooms-katholieke kerk. Omdat ik zo dom ben, weet ik het antwoord niet op enkele vragen: *Kan u mij uitleggen wat het verschil is tussen goed en kwaad? Of bestaat dat niet, goed en kwaad? *Hoe kan orde uit chaos voortkomen (ontstaan van natuurwetten)? Of kan orde zomaar uit het niets verschijnen, zoals floep daar staat een computer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik kijk ook niet op naar popsterren en dergelijke, voor sommigen heb ik wel een enorm respect.
![]() |
![]() |
#212 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Kort gezegd komt mijn punt erop neer dat ik mijn relatie tot God allerminst als idolisatie zou omschrijven. Het heeft weinig met idolen te maken hoor. Misschien heeft het wel gewoon met mijn identiteit zélf te maken. Al vele jaren ervaar ik het geloof als iets dat uit mijn diepste zelve opborrelt. Dan heb je geen idool nodig hoor. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Parlementslid
|
![]() Dom zijn ze niet, verwend daarentegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Minister
|
![]() Daar zou wel eens iets van waar kunnen wezen.
Maar voel je vooral niet te beroerd je nader te verklaren, want op het eerste gezicht doe je hier een interessante uitspraak. Alleszins voelt deze gelovige zich "verwend", jazeker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#218 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
In een andere topic heeft iemand redelijk recent een antwoord gegeven op die orde en chaos vraag...
![]() |
![]() |
#219 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar... Van boeken word je slim, niet wijs... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |