Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 21 november 2007, 21:32   #81
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Dat onnozel College van Wijzen is net zoals Costa indertijd bedoelt om de beloofde staatshervorming van de baan te schuiven. Er is zelfs nooit een serieus gesprek geweest.

Ik had dan nog liever een staatshervorming gezien met toegevingen van beide kanten, dan het behoud van de huidige toestand, want dit is gewoon het slechtste wat er kan gebeuren voor Vlaanderen.

Diegenen die twijfelen aan mijn intenties voor Vlaanderen kennen mij niet.
Alles voor meer Vlaanderen, alleen moet men ook eens leren kijken naar wat er mogelijk is. Ik opteer voor een grondige staatshervorming op korte termijn die beloofd geweest is door het Vlaams Kartel voor 10 juni, die Vlaanderen meer vrijheid heeft. Het is zeer gemakkelijk om stoere praat te verkopen maar als het er op aan komt, dan alles bij het oude te laten.
Dat moet ik niet !
vanwaar dat verbeten vasthouden aan een "eigen" Vlaamse staat, max4westland ? We moeten Wallonië koesteren als of het ons eigen grondgebied zou zijn. En aanvaarden dat de franstalige ook van Vlaanderen kan houden. Voor de rest moet die taalgrens verdwijnen. Of men nu frans spreek of nederlands, men is Belg.
PAJOT is offline  
Oud 21 november 2007, 21:38   #82
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Dus als de Palestijnen zich nu eens zouden neerleggen bij de Israëlische realiteit, zouden ze ook veel gelukkiger zijn?
Ze zullen misschien minder ontploffen
Mij maakt het allemaal niet zoveel uit, als er maar eindelijk eens een deftig bestuur komt, helaas sluit de huidige structuur van België dat zowiezo uit, dus de boel aanpassen of in twee kappen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 21 november 2007, 21:44   #83
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
vanwaar dat verbeten vasthouden aan een "eigen" Vlaamse staat, max4westland ? We moeten Wallonië koesteren als of het ons eigen grondgebied zou zijn. En aanvaarden dat de franstalige ook van Vlaanderen kan houden. Voor de rest moet die taalgrens verdwijnen. Of men nu frans spreek of nederlands, men is Belg.
Ik koester Holland, Duitsland, Luksemburg, Wallonië, Frankrijk en Engeland alsof het mijn eigen grondgebied zou zijn.
Ik aanvaard dat al die nationaliteiten van Vlaanderen houden.
Na de Vlaamse onafhankelijkheid, is de taalgrens vanzelf weg.
Of men Vlaams of Engels of ... spreekt, men is Europeaan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 21 november 2007, 22:08   #84
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik koester Holland, Duitsland, Luksemburg, Wallonië, Frankrijk en Engeland alsof het mijn eigen grondgebied zou zijn.
Wel, zo zie ik het ongeveer ook. We zijn al met twee.
Hallebarde is offline  
Oud 21 november 2007, 22:52   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou de taalgrens moeten verdwijnen en wat is de correlatie tussen die stelling en het feit dat we elkaar moeten respecteren en liefhebben?

Volgens uhebben de Zwitsers elkaar niet lief, respecteren ze elkaar niet, want ja, in dat land zijn er strikt afgebakende eentalige gemeenten.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 21 november 2007, 23:35   #86
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Een breed vlaams front kan, maar moet het dan wel eens zijn over het doel. Vermits de meerderheid van de vlaamse kiezers geen voorstander zijn van "een onafhankelijk vlaanderen" (de definitie ervan verschilt overigens sterk zelfs tussen de zgn. separatisten) zal een "gemeenschappelijk doel" in ieder geval een afgezwakte vorm zijn in de zin van "confederalisme" "federalisme" of alle mogelijke vormen van meer/minder autonomie. Het eenvoudigste is gewoon het EU begrip van subsidiariteit met een klemtoon op culturele identiteit als uitgangspunt te hanteren.

Wat is er dan in 's hemelsnaam verkeerd aan om met de "Walen, Duitstaligen en Brusselaars" aan tafel te gaan zitten en de zaak ten gronde uit te praten ? Het positieve is dat "de die-hard belgicistische status-quo kringen" hun tegenstand tegen fundamentele onderhandelingen uiteindelijk hebben opgegeven in het besef dat er een overgrote meerdrheid van kiezers in het land "verandering" wenst.

1. Een "evolutie/revolutie " wordt door een minderheid gedaan.
Pas op met je respons op mijn opmerking !

2. Er is niets verkeerd om met mensen aan tafel te zitten, maar in welke taal verloopt de communicatie! Maar....... mss is de tijd om aan tafel te zitten verstreken, mss zijn "we" heel hard aan het discussieren om als getrouwd koppel een aparte slaapkamer te organiseren en dan volgt de rest wel later en die zal volgen......

Met vriendelijke groet.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  
Oud 22 november 2007, 00:59   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welja.
Wallonië koestert het Vlaamse grondgebied immers ook alsof het het hunne is. Of er nu Frans of nederlands gesproken wordt, men is Belg.

Marie Arena denkt er zo trouwens ook over.

Citaat:
BRUSSEL 20/11 (BELGA)
Marie Arena, minister-presidente van de Franse gemeenschap, zegt dinsdag dat ze "alle wettelijke middelen" zal gebruiken om zich te verzetten tegen het decreetvoorstel dat in het Vlaams parlement is ingediend over de inspectie op de Franstalige scholen in de faciliteitengemeenten. Arena spreekt alvast van een "nieuwe kaakslag".
De Vlaamse meerderheidspartijen hebben een voorstel van decreet uitgewerkt dat bepaalt dat de pedagogische en taalinspectie over acht Franstalige basisscholen in de faciliteitengemeenten onder de bevoegheid van de Vlaamse gemeenschap vallen. Daardoor zullen de scholen de Vlaamse eindtermen en onderwijsdoelstellingen moeten volgen, maar kunnen ze zich ook inschrijven in het Vlaamse zorgbeleid, benadrukken de indiener.
Het voorstel kwam er nadat onderhandelingen tussen de ministers van onderwijs van de Vlaamse en Franse gemeenschap, Frank Vandenbroucke en Marie Arena, op niets uitdraaiden.
Arena ziet het voorstel alvast niet zitten. "Onze kinderen mogen niet gegijzeld worden door het radicalisme van Vlaamse verkozenen", zegt ze in een mededeling. Volgens haar zou het decreet een nieuwe stap betekenen in het doen verdwijnen van die scholen. "Op termijn worden de meest elementaire rechten, praten en leren in zijn eigen taal, bedreigd", meent ze.
Arena hekelt ook de Franstalige liberalen van de MR, die zonder te wachten op het gevraagde "gebaar" van Vlaamse zijde, toegezegd hebben dat ze zullen meewerken aan een staatshervorming.
Oud 22 november 2007, 06:41   #88
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Welja.
Wallonië koestert het Vlaamse grondgebied immers ook alsof het het hunne is. Of er nu Frans of nederlands gesproken wordt, men is Belg.

Marie Arena denkt er zo trouwens ook over.
Citaat:
"Onze kinderen mogen niet gegijzeld worden door het radicalisme van Vlaamse verkozenen"
De Franstalige interpretatie van de begrippen 'personaliteitsprincipe' en 'territorialisteitsprincipe' wordt hier ook nog maar eens mooi verwoord. Het blijven ONZE kinderen, die het recht hebben te praten en te leren in ONZE taal, in ONS land. Waar ze ook gaan wonen in Belgique, ze blijven verbonden aan de Francofonie en die band moet eeuwig en altijd behouden blijven.
Bedankt voor de eeuwigdurende solidariteit, beste Vlamingen. In ruil zullen we jullie gemeenten ook in de toekomst verder blijven verfransen en trachten in te lijven.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 november 2007, 08:58   #89
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
En het is wel de partij zelf niet maar berichten als die van dhr. Max van Dietschland, die zes randgemeenten wil afgeven in ruil voor een staatshervorming, zijn ook niet van aard om het vertrouwen in uiterstrechts te versterken.
Er hoeft geen vertrouwen te bestaan tav uiterst rechts, dat in Vlaanderen mss een half tot een heel percentje kiezers kan bekoren.
Tenzij je het VB als een uiterstrechtse partij beschouwt, natuurlijk .
In dat geval , welkom bij de politiek correcten.
Oud 22 november 2007, 09:05   #90
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Fransen hebben Vlaanderen van Nederland afgepikt.
Noemt u dat houden van?
I amsterdam is offline  
Oud 22 november 2007, 09:07   #91
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou de taalgrens moeten verdwijnen en wat is de correlatie tussen die stelling en het feit dat we elkaar moeten respecteren en liefhebben?

Volgens uhebben de Zwitsers elkaar niet lief, respecteren ze elkaar niet, want ja, in dat land zijn er strikt afgebakende eentalige gemeenten.
Wat betekent elkaar liefhebben in een huwelijk dat op de klippen is gelopen?
Naar mijn mening betekent dat, in goed overleg de scheiding regelen.
I amsterdam is offline  
Oud 22 november 2007, 09:10   #92
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De natiestaten blijven in Europa zeer belangrijk.
Door een steeds groter Europa worden zij nog belangrijker.
De samenwerking in Europa kan alleen maar blijven bestaan ,als de de natiestaten worden geaccapteerd en gerespecteerd.
I amsterdam is offline  
Oud 22 november 2007, 09:22   #93
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De natiestaten blijven in Europa zeer belangrijk.
Door een steeds groter Europa worden zij nog belangrijker.
De samenwerking in Europa kan alleen maar blijven bestaan ,als de de natiestaten worden geaccapteerd en gerespecteerd.
'Natiestaten' zijn een ding van het verleden, die door Europa juist hun relevantie verloren hebben.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 november 2007, 09:27   #94
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
De Fransen hebben Vlaanderen van Nederland afgepikt.
Dat is , in een notedop, wat er werkelijk gebeurd is in 1830.
Spijtig dat zelfs sommige Flaminganten dat niet door hebben, maar dat is gelukkiglijk een niet zo grote minderheid.
Oud 22 november 2007, 10:18   #95
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De taalgrens moet verdwijnen, want het is een compleet overbodige verdeling die alles alleen maar complexer maakt. Bovendien wordt het als excuus gebruikt om aan de andere grenzen te prutsen. We hebben de provincie-/gewestgrenzen, dat is genoeg. Vlaams gewest > NL, Waals Gewest > FR, Brussels Gewest > FR+NL

Toch?

Laatst gewijzigd door Johan217 : 22 november 2007 om 10:19.
Johan217 is offline  
Oud 22 november 2007, 10:23   #96
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
De taalgrens moet verdwijnen, want het is een compleet overbodige verdeling die alles alleen maar complexer maakt. Bovendien wordt het als excuus gebruikt om aan de andere grenzen te prutsen. We hebben de provincie-/gewestgrenzen, dat is genoeg. Vlaams gewest > NL, Waals Gewest > FR, Brussels Gewest > FR+NL

Toch?
Juist, dit is de taalgrens. Willen of niet. Geef het kind een andere naam, het blijft hetzelfde. Nota: Halle-Vilvoorde ligt in het vlaamse gewest. De faciliteitengemeenten ook.

Laatst gewijzigd door Cyrano : 22 november 2007 om 10:23.
Cyrano is offline  
Oud 22 november 2007, 10:55   #97
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
'Natiestaten' zijn een ding van het verleden, die door Europa juist hun relevantie verloren hebben.
Wat bedoel je hier mee?
Philips Inc. is offline  
Oud 22 november 2007, 10:58   #98
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht

Toch?
Je spreekt jezelf tegen: als de taalgrens moet verdwijnen, dan moet er twee/drietaligheid woden ingevoerd over het gehele belgische territorium. Het zijn de Walen en franstaligen die dit hebben tegengehouden ... remember ...
Philips Inc. is offline  
Oud 22 november 2007, 11:03   #99
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc. Bekijk bericht
Wat bedoel je hier mee?
Je hebt zopas zelf het antwoord hierop in een andere draad geleverd:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=213

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 22 november 2007 om 11:04.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 november 2007, 12:01   #100
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc. Bekijk bericht
Je spreekt jezelf tegen: als de taalgrens moet verdwijnen, dan moet er twee/drietaligheid woden ingevoerd over het gehele belgische territorium. Het zijn de Walen en franstaligen die dit hebben tegengehouden ... remember ...
Ik remember dat zeer goed

Het probleem met de taalgrens is dat deze geen vast gegeven is: naarmate mensen verhuizen zal de taalgrens verschuiven. Met dit systeem kan je onmogelijk een stabiele situatie hebben, want dit zou betekenen dat men bv. om de 10 jaar de grens zou moeten verleggen. En we weten ondertussen wel hoeveel problemen dat met zich meebrengt... Het is een instrument voor linguisten en sociologen, maar zou staatkundig geen enkele betekenis mogen hebben. Dat bedoel ik dus met "verdwijnen".

Volledige 2/3-taligheid zal tegenwoordig ook in Vlaanderen zeer moeilijk aanvaardbaar zijn. Maar volgens mij moet dit kunnen in het Brusselse gewest, en uitsluitend op administratief niveau in geheel Vlaams- en Waals Brabant. Met administratief niveau bedoel ik tweetalige ambtenaren en "texte francais sur demande"/"nederlandse tekst op aanvraag" voor officiële documenten. Niet tweetalige straatnamen of dat je op school in het NL/FR moet terecht kunnen.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 22 november 2007 om 12:12.
Johan217 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be