![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zie ook bovenstaand bericht aan Uh-Huh. Laatst gewijzigd door Dycore : 23 november 2007 om 21:42. |
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Burgemeester
|
Toen ik in de lagere school zat gingen wij elke maand met de school naar de kerk. Ik weet nog dat die priester de Bijbelse teksten op de 'miraculeuse' wijze interpreteerde, dus dat Jezus dat brood echt vermenigvuldigde met wat hocus pocus. En zo hebben wij dat in de tijd meegekregen op school.
|
|
|
#303 | |
|
Minister
|
Citaat:
Pas nadat ik voor het eerst van die andere interpretatie hoorde, pas toén kreeg het verhaal voor mij een zinnige betekenis. Welk voorbeeld immers kan ik nemen aan een Jezus die Zich te pas en te onpas bedient van Zijn goddelijke machten, en Die "vergeet" van Mens te zijn? Want dát is de centrale boodschap van het christendom: een God Die Zich niet te goed voelt om ook méns te zijn. Zo openbaart Jezus Zich voortdurend: de kleine zwakke mens, die wij allemaal zijn. En die we tot voorbeeld kunnen nemen. Dat is geenszins "compatibel" met de wijze hoe de Broodvermenigvuldiging in onze jeugdjaren werd uitgelegd. Hoe kan ik Jezus tot voorbeeld nemen als Hij dingen doet die ik met geen mogelijkheid ter wereld kan doen? Hokuspokus kán ik gewoon niet. Punt uit. Maar mensen overhalen tot solidariteit... om datgene wat ze te veel hebben te delen met anderen die te weinig hebben. Dat kan ik misschien wél. |
|
|
|
|
|
|
#304 | |||
|
Minister
|
Citaat:
Maar ik maak me sterk dat ik minder deugdzame interpretaties vrij makkelijk kan bekritiseren, zeker waar zij tegen de geest van de tekst en van de ganse bijbelse boodschap ingaan. Een voorbeeldje: ik weet dat Apartheid stoelt op (o.a.) een aantal verzen uit Numeri hoofdstuk 33, waarop o.a. ook de joden zich vandaag nog steeds baseren voor hun claim op het land Israël. Het centrale vers luidt als volgt: Citaat:
Omdat Jezus Zelf het Oude Testament met een heel eigen bril leest - Hij was bijzonder goed vertrouwd met de Schrift - waarmee Hij de God van de joden tot God van de ganse mensheid maakt, kan Apartheid makkelijk onderuitgehaald worden vanuit de Bijbel zélf. Want Apartheid gaat in tegen de geest van de bijbelse boodschap. Hier één van de fragmenten uit het Evangelie waarmee "God-met-ons" (joden) "God-met-ons-allen" (christenen) wordt. De ontmoeting tussen de Kananese vrouw en Jezus. Ik citeer alleen het allerbelangrijkste vers uit dit verhaal: Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
#306 | |
|
Banneling
|
Citaat:
I.v.m. de koran: bepaalde verzen daarvan waren énkel gericht aan Mohammed en hebben betrekking op één of andere situatie van die tijd. Ze hebben dus géén universele waarde maar zijn niet duidelijk afgebakend (koranverzen volgen elkaar gewoon op), waardoor er misverstanden kunnen onstaan als men zich niet informeert. |
|
|
|
|
|
|
#307 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
In een tijd waarin de ene messias na de andere opstond, moest Jezus bewijzen dat hij de échte Messias was. (Anders zou hij door de mensen niet worden geloofd.) Wat zijn de tekenen van God die aantonen dat hij dat ook is: - zijn miraculeuze geboorte; hij had immers geen biologische vader - hij was een drager van God's woord, het Evangelie - hij kon wonderen verrichten (niet uit eigen kracht maar) met behulp van de heilige geest Voor sommige mensen was dit een beetje moeilijk te bevatten, waardoor ze Jezus (en de heilige geest) als goddelijk gingen beschouwen, terwijl hij (en de geest) ook maar onder het gezag van God stond(en). De redenen waarom u hem als voorbeeld zou moeten nemen is niet énkel omdat hij zo'n goed mens was, maar omdat hij een profeet van God is. Natuurlijk niet; redenen: zie hierboven. Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#308 | |||
|
Minister
|
De ene zit gevangen in zijn eigen wil, de andere in iemand anders woord.
Citaat:
Rumi kan trouwens best wel als gezagsvol aanzien worden. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden dat dit een verhaal is rond de figuur van Mozes, geen verslag van een historische gebeurtenis. Citaat:
Citaat:
Edit: Fout, het komt blijkbaar uit de Mathnavi (http://www.rumionfire.com/mathnavi/)
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 24 november 2007 om 17:35. |
|||
|
|
|
|
|
#309 | ||||||
|
Minister
|
Citaat:
Citaat:
Hij sláágde erin 5000 mannen (want vrouwen en kinderen werden in deze telling niet opgenomen) tot onderlinge solidariteit te bewegen. Als dát niet als bewijs kan worden beschouwd. Dat Hitler erin slaagde miljoenen Duitsers achter zich te scharen had alles te maken met de technische middelen die hij te zijner beschikking had, en Christus daarentegen niet. Bovendien zegt kwantiteit niets; kwaliteit daarentegen wél. Citaat:
Blijkbaar hoefde Hij Zijn goddelijkheid niet eens te tonen met bovennatuurlijke krachten, maar kon Hij het Zich rustig veroorloven Zich te beperken tot Zijn menselijke talenten, om toch geloofwaardig over te komen als de mensgeworden God. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
|
|
|
|
|
#310 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Het is ook opvallend dat je het boek koppelt aan de tijdsgeest. Hoe wil je dat in godsnaam doen? Me dunkt dat jij meer weet van de koran zelf dan van haar geschiedenis, want tussen beide bestaan heel wat tegenstrijdigheden. Je zal je in elk geval nooit volledig kunnen inleven in die tijdsgeest. Dat is onmogelijk. Je boekje is dus aan talloze beperkingen onderworpen. En vreemd dat je dit dan durft koppelen aan een perfecte god. |
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Minister
|
Citaat:
Dat wil nog lang niet zeggen dat iedereen de Bijbel op identiek dezelfde manier moet lezen. Ik kan met respect voor zowel letter als geest tot een ietwat andere interpretatie komen dan jij; deels door mijn specifieke gevoeligheden, deels door mijn specifieke beperkingen. Maar die gevoeligheden en die beperkingen mogen nooit leiden tot een veronachtzaming van letter of geest van de tekst. Of nog anders gezegd: dat "de" (enige) correcte lezing niet bestaat belet geenszins het bestaan van talloze "foute" lezingen, die door elk christen die oprecht zowel letter als geest respecteert, makkelijk op losse schroeven kunnen worden gezet. Of nog anders: van gelijk welke interpretatie kan je moeilijk zeggen of zij "correct" is; maar je kan wél zeggen of zij "fout" zit. Bijbellezingen die aanzetten tot haat, discriminatie enz... gaan overduidelijk in tégen de geest van de bijbelse boodschap. Van dergelijke interpretaties kan je dus probleemloos stellen dat zij "fout" zitten. Evengoed kan je dat stellen m.b.t. bijbellezingen die letterlijk stellen dat God de wereld in 6 dagen schiep. De geest van die tekst uit Genesis is immers uitdrukkelijk niét wetenschappelijk, en daarom dus ook niet in concurrentie met de wetenschap; wie deze tekst dus als een wetenschappelijk essay benadert respecteert geenszins de geest waarin deze tekst tot stand kwam. |
|
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 25 november 2007 om 14:21. |
|
|
|
|
|
|
#314 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wonderbaarlijk genoeg hebben die zogenaamde interpretaties, meestal voorzien van vele aanhalingstekens, jou en je soortgenoten nog nooit tegengehouden om letterlijke bijbelcitaten te poneren indien deze in je kraam van pas kwamen. Hopla, foetsie die interpretaties, weg die aanhalingstekens... Citaat:
Citaat:
Dergelijke concessies aan de moderne opvattingen betekenen absoluut niet dat het geloof in één of ander goddelijk wezen te rijmen valt met rede of rationaliteit. Evenmin betekent het dat godsdienstige tradities in principe openstaan voor nieuwe kennis. Het betekent alleen dat het onontkoombaar nuttig of wenselijk is geworden om bepaalde geloofsartikels ofwel te compleet te negeren ofwel te herinterpreteren. De Grote Geniale Truuk is echter het te laten voorkomen alsof jullie er uit eigen beweging toe hebben besloten.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 25 november 2007 om 16:22. |
|||
|
|
|
|
|
#315 | ||||
|
Minister
|
Citaat:
Toevalligerwijze zit ik vandaag in een andere discussiedraad verwikkeld in een gesprek rond het (volgens mij overroepen) verbod van de vroegere katholieke Kerk, dat bijbellezing door leken onmogelijk zou gemaakt hebben. Buiten dat dit een overstatement is - discussieer hierover gerust in die andere draad, niet hier - getuigt de voorzichtigheid van de katholieke Kerk wel degelijk van de zorg om de Bijbel niet zomaar door om het even wie uit te laten leggen. Tot op vandaag blijft het leergezag - de uitleg van de Bijbel - binnen de RKK uitsluitend voorbehouden aan de clerus. Dat zelfs deze voorzichtigheid niet volstond blijkt uit bepaalde zwarte bladzijden uit de kerkgeschiedenis, waarin zelfs bepaalde lieden uit de clerus zich met de Bijbel in de hand, schuldig maakten aan de grofste misdaden tegen de mens(elijk)heid. Maar dan nóg zou de kerkgeschiedenis er veel zwarter uitgezien hebben, mocht iedereen zomaar vrijelijk de bijbel interpreteren en aan anderen uitleggen. Ontegensprekelijk heeft de katholieke Kerk méér zwarte geschiedenis geschreven dan de protestanten. Niet omdat katholieken bloeddorstiger of slechter zouden zijn; wél omdat zij al veel langer bestaan en veel talrijker zijn. Dat neemt niet weg dat ook protestantse groeperingen zich te buiten zijn gegaan. Nemen we maar eens de wortels van een vandaag als pertinent abject beschouwde ideologie zoals Apartheid onder de loupe: die stamt regelrecht uit een te letterlijke lezing van (o.a.) Numeri 33, waarin de geest van de integrale bijbelse boodschap zwaar met voeten werd getreden. De reden daarvan? Nederlandse missionarissen vonden dat het geloof van de kolonisten op de Kaap, die al jaren van hun heimat waren geïsoleerd, er erg op achteruit gegaan was. Bovendien waren die kolonisten grotendeels analfabeet. Dus startte men vanuit Nederland een alfabetisatieproject op, en stuurde men talloze dominees naar Zuid-Afrika om die lui daar weer "op het juiste spoor" te brengen. Precies omdat er in het protestantisme geen echt leergezag is gedefinieerd, kon en mocht iedereen de Bijbel dan maar gaan interpreteren zoals het toevallig in zijn kraam te pas kwam. Met als flutargument dat het OT belangrijker is dan het NT, omdat het omvangrijker is. (Terwijl precies dat NT christenen van joden onderscheidt - maar dat "vergat" men maar, gemakshalve...) Of kortweg: het is niet omdat je kan lezen, dat je kan interpreteren. Om te kunnen interpreteren is méér nodig dan kennis van de 26 letters van ons alfabet. Zeker wanneer het een oud geschrift als de Bijbel betreft. Terloops merk ik maar al te graag op dat we vandaag geen haar beter zijn dan die Kaapse Boeren uit de 17e eeuw. We kunnen allemaal weliswaar lezen; maar slechts weinig mensen ken ik, die in staat zijn om zich uit datgene wat zij lezen een eigen originele mening te destilleren. Voor mij is dat bewijs genoeg dat velen klaarblijkelijk het interpreteren nog niet machtig zijn; gebrek dat ze vaak schaamteloos maskeren door een overvloed aan papegaaienwerk en eindeloze herhalingen ervan. Interpreteren is een kunst, beste Dycore! Of toch tenminste een kunde. Het gebrek aan die kunde, dát is het eigenlijke gevaar; méér dan de tekst die moet geïnterpreteerd worden. Niet alleen de Bijbel, maar zelfs het verhaal van Superman - toch niet direct het sterkste verhaal met de beste plot - houdt gevaren in; enkele jaren geleden, in de States, wierp een volwassen man zich nog te pletter uit de 10e verdieping, mét een pakje van Superman aan. Dacht die arme donder nu dat hij écht zou kunnen vliegen, net zoals zijn held die hij zo aanbad? En wat denk je van lui die de acteur lastigvallen die toevallig de rol van "slechterik" speelt in hun geliefde soap? Ik hoop dat we het niet moeten meemaken dat brave huismoeder A acteur B gewoon op straat een mes in de buik ploft omdat personage C dat hij in feuilleton D speelt zojuist hoofdpersonage E een rotstreek heeft geleverd... Ook dát heeft met interpretatie te maken, en met de gevaren ervan, wanneer mensen de kunde van het interpreteren niet (goed) machtig zijn. Citaat:
Zomaar een greep uit de losse pols, hoor. Neen, dat OT behoort wezenlijk tot mijn geloof. Maar ik lees het door de bril van het NT, waarmee het onlosmakelijk gekoppeld is; dat onderscheidt immers mij, christen, van een jood. Om de simpele reden dat mijn Verlosser nooit dat OT heeft willen tenietdoen - zelfs niet één enkel "haaltje" ervan; Hij heeft dat OT aangevuld, Hij heeft voltooid wat niet af was. Lees zelf maar: Citaat:
Citaat:
|
||||
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Minister
|
Citaat:
Heel eenvoudig om dit ene zinnetje op losse schroeven te zetten. Ik ben alweer zo vrij geweest één enkel woordje rood te verven. (Wat doe ik dat toch graag.) Wie is "jullie"? Antwoord me daar eens op. |
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Een uiterst zielige doch evenwel begrijpelijke reactie van jouwentwege.
|
|
|
#318 | |
|
Minister
|
Citaat:
Kennelijk kan/durf je mijn vraag niet beantwoorden? Spijts de smiley is ze nochtans bloedserieus bedoeld. Daarom herhaal ik ze: wie bedoel je met "jullie"? |
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#320 | |||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||||||
|
|
|