Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 06:42   #461
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Mooie oplossing, maar ik zie het hier niet zo gauw ingevoerd worden. (buiten een enkel prestigeprojectje) Reden: kost veel en brengt véél te weinig op. De flikken willen vooral betrappen en dat doen ze vooral op die plaatsen waar de verkeerssituatie wel eens aanleiding geeft tot een versnelling. Op een langer traject vlakt zich dat uiteindelijk weer uit en dan hebben ze te weinig 'prijs'... Ik ben op meer dan vijfentwintig jaar intensief autorijden welgeteld twee keer geflitst en twee keer voor 50 € voor een overschrijding van de maximumsnelheid met 1 (51), resp. 1,5 (121,5) kilometer per uur. Nu weet ik wel dat je daar nog 6 km/u moet bijtellen voor de fameuze 'correctiefactor', maar evengoed blijft het een 'pekelzonde'. Ik hou nl. mijn ogen liever op de weg dan angstvallig gefixeerd te zijn op de kilometerteller. Bovendien was het telkens op plaatsen waar dit geen onmiddellijk gevaar voor andere weggebruikers opleverde. Zo ver zijn we ondertussen gekomen. De fameuze zero-tolerantie; het feest van de regelneven en potloodlikkers met de schone uitleg �* la Jan... Of het allemaal nog leefbaar blijft voor iedereen zal die gasten worst wezen. Als het maar opbrengt.
Dat is dan buiten de waard gerekend. Leterme is namelijk best geïnteresseerd om mee in het rekeningrijden-project van de Nederlandse overheid te stappen (bron). Dat project zou ingaan omstreeks 2011, als de opstart van het recent nog in slechte papieren zittende Galileo gebeurt.

Alle personenwagen's worden toch krachtens EG-richtlijn 2004/52/EG in 2011 verplicht om over een toestel te beschikken dat de positie-gegevens van het voertuig berekend door de straling van het satelietsysteem en doorstuurt naar een centraal punt middels GSM-technologie. Dat betekent dus dat de overheid praktisch real time de locatie van de voertuigen van haar burgers kan bepalen.

Via wat berekeningen kan de burger dus zo met ongeveer maximale efficiëntie beboet worden voor elke snelheidsovertreding die ie maakt, alsook voor andere verkeersovertredingen zoals spookrijden of foutief parkeren. Ook laat dit de overheid toe een tol te heffen naar gelang het exact gebruik van de openbare weg. Dat dit een serieuze invloed op het gedrag van de burger hoeft niet verklaard te worden. Desondanks wil ik hier toch even een gps-expert citeren uit een promotiefilmpje voor Galileo:

Position and its instant communication to others will be all pervasive, if you wish ubiquitous, just like time is. And just like time governs the present (and) the life of ordinary citizens so will position and its instant communication to others.

Ik vind overigens niet dat er qua cameragebruik in de openbare ruimte geen voorbeeld moet genomen worden aan de CCTV Nation bij uitstek, het UK.

Er gaan volgens mij later zelfs nog mensen nostalgisch worden als ze aan flitspalen denken. Hoe ongeloofwaardig dat dat voor hen momenteel ook mag lijken.

Laatst gewijzigd door netslet : 25 november 2007 om 06:47.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 07:00   #462
born2bewild
Banneling

Standaard

Galileo geraakt niet echt van de grond, of wel?
Is toch vooral een politiek project, eerder dan economisch...enig idee wat dat graptjen "de burger" kost?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 november 2007 om 07:10.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 07:10   #463
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
Dat Galileo project geraakt niet echt van de grond, of wel?
Is toch vooral een politiek project, eerder dan economisch...afwachten hoe dat afloopt.
Jawel, maar waarschijnlijk zal het echter niet operationeel zijn binnen de vooropgestelde streefdatum (2011).

De budgetteringsproblemen lijken opgelost te zijn, enkel Duitsland strubbelde nog wat tegen. Maar die zijn bezorgd dat het Franse bedrijf Thales een te grote rol in het project toebedeeld zal krijgen. (bron)

En het is wel degelijk ook een economisch project. Enig idee wat voor een immense groeimarkt navigatiesystemen en daarop steunende diensten zijn?

Laatst gewijzigd door netslet : 25 november 2007 om 07:14.
Oud 25 november 2007, 07:14   #464
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Enig idee wat voor een immense groeimarkt navigatiesystemen en daarop steunende diensten zijn?
min of meer. Wat is de toegevoegde waarde van Galileo diensten tov (enhanced) GPS/Glonass diensten, buiten deze voor de "overheid" en tewerkstelling?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 november 2007 om 07:19.
Oud 25 november 2007, 07:19   #465
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
min of meer. Wat is de toegevoegde waarde van Galileo diensten tov GPS diensten?
Een precisie van 2 meter tegenover met GPS zo'n 15 meter, alsook een gegarandeerde continue positionering (ook in tunnels en onder bruggen).

Dat is echt wel een wereld van verschil, zo zal positionering binnen gebouwen (van kantoor naar kantoor) bvb ook perfect mogelijk zijn.

Ook beschikt de VS niet over de mogelijkheid tot het forceren van selectieve beschikbaarheid wat wel het geval is bij GPS.

Laatst gewijzigd door netslet : 25 november 2007 om 07:20.
Oud 25 november 2007, 07:19   #466
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Ik woon in een straat waar een school is in gelegen,en waar dikwijls straatrace worden gehouden met snelheden van dikwijls over de 100Km
Wij hebben dan ook met gans de buurt naar een flitspaal gevraagt,benieuwd dat we die gaan krijgen zé
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 07:22   #467
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Een precisie van 2 meter tegenover met GPS zo'n 15 meter, alsook een gegarandeerde continue positionering (ook in tunnels en onder bruggen).

Dat is echt wel een wereld van verschil, zo zal positionering binnen gebouwen (van kantoor naar kantoor) bvb ook perfect mogelijk zijn.

Ook beschikt de VS niet over de mogelijkheid tot het forceren van selectieve beschikbaarheid wat wel het geval is bij GPS.
Akkoord. (je laatste paragraaf is 1 vd politieke aspecten, net zoals de involvement van Chinezen en Russen)
De GPS mannen, die al 12 jaar volledig operationeel zijn, zitten natuurlijk ook niet op hun duim.
bron

Europa had - zonder politieke overwegingen- net zogoed op de GPS evolutie trein kunnen springen. Mij lijkt het een me-too project te zijn. Net zoals de VS al jaren het GSM success achterna hollen.

'k kan verkeerd zijn.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 november 2007 om 07:30.
Oud 25 november 2007, 07:58   #468
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe eens wat navraag. Die 'zwarte (kruis-)punten' zijn netjes in kaart gebracht. Het BIVV werkt daar actief aan mee trouwens.
Dat is geen antwoord op de vraag: zwarte punten waar volgens u geen flitscamera's staan. Uw bewering is immers dat men nalaat om daar camera's te plaatsen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 08:02   #469
born2bewild
Banneling

Standaard

jan vdb, vind jij zelf die (nabije) toekomst die netslet ons hier schetst zo positief? Vind je dat "er niet over" ?

Laatst gewijzigd door born2bewild : 25 november 2007 om 08:07.
Oud 25 november 2007, 08:08   #470
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mooie oplossing, maar ik zie het hier niet zo gauw ingevoerd worden. (buiten een enkel prestigeprojectje) Reden: kost veel en brengt véél te weinig op. De flikken willen vooral betrappen en dat doen ze vooral op die plaatsen waar de verkeerssituatie wel eens aanleiding geeft tot een versnelling. Op een langer traject vlakt zich dat uiteindelijk weer uit en dan hebben ze te weinig 'prijs'... Ik ben op meer dan vijfentwintig jaar intensief autorijden welgeteld twee keer geflitst en twee keer voor 50 € voor een overschrijding van de maximumsnelheid met 1 (51), resp. 1,5 (121,5) kilometer per uur. Nu weet ik wel dat je daar nog 6 km/u moet bijtellen voor de fameuze 'correctiefactor', maar evengoed blijft het een 'pekelzonde'. Ik hou nl. mijn ogen liever op de weg dan angstvallig gefixeerd te zijn op de kilometerteller. Bovendien was het telkens op plaatsen waar dit geen onmiddellijk gevaar voor andere weggebruikers opleverde. Zo ver zijn we ondertussen gekomen. De fameuze zero-tolerantie; het feest van de regelneven en potloodlikkers met de schone uitleg �* la Jan... Of het allemaal nog leefbaar blijft voor iedereen zal die gasten worst wezen. Als het maar opbrengt.

Enfin, de staat heeft ons zo ook meer dan dertig jaar voorgelogen dat de prijsverhogingen op tabaksproducten er kwamen om ons tegen onszelf te beschermen; dat het te doen was om onze gezondheid... Nu mensen beginnen te stoppen met roken, mag die prijs vooral niet té snel meer doorstijgen. Dat geflits is in hoofdzaak ook zo'n manier om geld in het chronisch lege bakske te krijgen.
Allemaal praat voor de vaak, daar je je snelheid zelf in de hand hebt. Hoe je het ook draait of keert, of hoeveel woorden je er ook aan moge verspillen, het staat als een paal boven water dat wie zich aan de snelheidsbeperkingen houdt gewoon niet geflitst wordt.

Onze gezinswagen bolt per maand gemiddeld 1 200 tot 1 500 kilometer, daarbij zijn de reiskilometers niet bijgerekend die de wagen jaarlijks ook nog eens te verwerken krijgt. Mijn vrouw heeft nog nooit een verkeersboete gehad, ik een enkele. Dat was dan nog in de tijd van mijn onbezonnen jeugd, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele jaren geleden, kort nadat ik mijn rijbewijs had gehaald.

En uw reacties blijven maar getuigen van dat typische individualisme dat zovele Belgische automobilisten kenmerkt: "Ik kan wel bepalen hoeveel ik rij en ik hoef bijgevolg geen rekening te houden met de borden". U blijft vergeten dat u zich overal aan de regels hoort te houden, ook in die omstandigheden waarvan u denkt dat er geen gevaar is eventjes diep op het pedaal te drukken.
Oud 25 november 2007, 08:12   #471
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik daag je bij deze formeel uit om het traject dat ik bijna dagelijks afleg (wonderwel zonder ooit geflitst te worden) eens na te rijden en u te verwonderen over de wonderen der verkeersinfrastructuur.
Welja, zodra ik in de mogelijkheid ben zal ik dat traject eens afrijden. Kunt u mij een nadere beschrijving geven (straatnrs of -namen)?
Oud 25 november 2007, 11:53   #472
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Onze gezinswagen bolt per maand gemiddeld 1 200 tot 1 500 kilometer, daarbij zijn de reiskilometers niet bijgerekend die de wagen jaarlijks ook nog eens te verwerken krijgt.
Tiens; ik doe dat op weekbasis, en snelheidsboetes komen er hier evenmin binnen
Maar, ik ben de onverantwoorde chauffeur die niet kan rijden
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 11:58   #473
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tiens; ik doe dat op weekbasis, en snelheidsboetes komen er hier evenmin binnen
Maar, ik ben de onverantwoorde chauffeur die niet kan rijden
Ja, u bent een onverantwoorde chauffeur omdat u een van de basisprincipes in het verkeer niet wenst te eerbiedigen.
Oud 25 november 2007, 12:29   #474
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, u bent een onverantwoorde chauffeur omdat u een van de basisprincipes in het verkeer niet wenst te eerbiedigen.
Big deal; zolang jij niet inziet dat jouw basisprincipes slechts werken wanneer deze op een zinvolle manier opgezet zijn, kan jij jezelf blijven wijsmaken dat je begaan bent met verkeersveiligheid, maar dan blijf je verder niet meer dan een roepende in de woestijn.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:33   #475
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welja, zodra ik in de mogelijkheid ben zal ik dat traject eens afrijden. Kunt u mij een nadere beschrijving geven (straatnrs of -namen)?
Simpel: u vertrekt aan de kerk van Merendree of Landegem en rijdt naar de kerk van het andere dorp. 2,5 km: let op de weg en begin alvast te tellen. Veel plezier!

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 12:39   #476
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Allemaal praat voor de vaak, daar je je snelheid zelf in de hand hebt. Hoe je het ook draait of keert, of hoeveel woorden je er ook aan moge verspillen, het staat als een paal boven water dat wie zich aan de snelheidsbeperkingen houdt gewoon niet geflitst wordt.
Net als een voetganger ook nooit zal geflitst worden. Voor een fietser is dat in principe wél mogelijk, maar die heeft dan weer geen nummerplaat.

Is het niet aan de overheid om de naleving van de wet ook niet té lastig te maken? Legistiek, zegt u dat wat? Wetsmatiging?

Sorry, ik leef nu eenmaal niet (meer) volgens het principe Befehl ist Befehl.

Citaat:
Onze gezinswagen bolt per maand gemiddeld 1 200 tot 1 500 kilometer, daarbij zijn de reiskilometers niet bijgerekend die de wagen jaarlijks ook nog eens te verwerken krijgt. Mijn vrouw heeft nog nooit een verkeersboete gehad, ik een enkele. Dat was dan nog in de tijd van mijn onbezonnen jeugd, veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele jaren geleden, kort nadat ik mijn rijbewijs had gehaald.
Wel, mijn wagen bolt gemiddeld 4x zoveel (reiskilometers ook niet meegerekend) en vooral langs gewestwegen dan nog. Twee kleine snelheidsovertredingen (zie hoger) op meer dan 25 jaar. En niet uit onbezonnenheid. Gewoon pech gehad op plaatsen waar de verkeerssituatie iets meer aandacht vroeg dan het tellertje op het dashbord en vooral: op plaatsen waar de flikken hun 'snelheidsvalletjes' heel graag spannen. Had niks met verkeersveiligheid te maken.

Citaat:
En uw reacties blijven maar getuigen van dat typische individualisme dat zovele Belgische automobilisten kenmerkt: "Ik kan wel bepalen hoeveel ik rij en ik hoef bijgevolg geen rekening te houden met de borden". U blijft vergeten dat u zich overal aan de regels hoort te houden, ook in die omstandigheden waarvan u denkt dat er geen gevaar is eventjes diep op het pedaal te drukken.
Hey... ik ben een individu, Jan! Sue me...
Ik ben geen hielenlikkend regimehoertje dat braaf met de hieltjes klakt gewoon omdat een ambtenaartje zevende klas vindt dat ik in de pas moet lopen. Ik dénk na over wat ik doe en doe de moeite om de regels na te leven, maar voor mij inderdaad geen rode verkeerslichten in het midden van de woestijn. Daar veeg ik inderdaad m'n gat aan af.

Oud 25 november 2007, 13:24   #477
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Akkoord. (je laatste paragraaf is 1 vd politieke aspecten, net zoals de involvement van Chinezen en Russen)
De GPS mannen, die al 12 jaar volledig operationeel zijn, zitten natuurlijk ook niet op hun duim.
bron

Europa had - zonder politieke overwegingen- net zogoed op de GPS evolutie trein kunnen springen. Mij lijkt het een me-too project te zijn. Net zoals de VS al jaren het GSM success achterna hollen.

'k kan verkeerd zijn.
Het zijn niet enkel economische overwegingen die leiden tot de keuze voor Galileo. Men is nu niet meer afhankelijk van de russen of de amerikanen voor plaatsbepaling.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 21:38   #478
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het zijn niet enkel economische overwegingen die leiden tot de keuze voor Galileo. Men is nu niet meer afhankelijk van de russen of de amerikanen voor plaatsbepaling.
das (verre) toekomstmuziek
Oud 25 november 2007, 23:04   #479
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is dan buiten de waard gerekend. Leterme is namelijk best geïnteresseerd om mee in het rekeningrijden-project van de Nederlandse overheid te stappen (bron). Dat project zou ingaan omstreeks 2011, als de opstart van het recent nog in slechte papieren zittende Galileo gebeurt.

...
Ik lees in die richtlijn vooral heel veel voorwaarden die nog lang niet vervuld zijn. Maar los van de problemen inzake privacy (alweer...) is het wél een systeem waar ik me in kan vinden.

Trajectbewaking is ook een systeem dat veel beter bijdraagt tot verkeersveiligheid, omdat het de overheid verplicht om er minstens een goed over na te denken i.p.v. de controles te concentreren op plaatsen waar vooral de pakkans het grootst is en niet noodzakelijk -vaak niet zelfs- waar de verkeersveiligheid dit het meest vraagt.

Oud 26 november 2007, 07:51   #480
Animalman
Parlementsvoorzitter

Animalman's schermafbeelding

Standaard

2,5 miljoen km's, Jantje, zonder een enkel ongeval, no thanks to de 'goeie, plichtsbewuste, regelneven of -fetisjisten.

Drie boetes: Om 23.30Hr op vrijdagavond geflitst aan 78 op de bergaf in Meerdaalbos, N25. Met mijn trekker nota bene. Een zwart punt if ever I've seen one met al die schoolgaande eekhoorns!!!!
Nog eentje voor foutief parkeren van mijn combinatie (het verschil tussen stationeren en parkeren ontging de vlaamse flik, ik was duidelijk franstalig en MOEST de bon op), met draaiende motor, gedurende bijna twee minuten terwijl ik bij een klant ging vragen waar ik mij moest zetten om te laden.
De derde was met mijn moto: een snelheidsverandering in het midden van een (overigens mooie) bocht, van 90 naar 50. Wie denkt dat ik in het midden van een bocht vol in de ankers ga duiken zuiver en alleen voor hun geldklopperij... Ligt trouwens nog in proces, er stond geen bord aan mijn rechterkant, het was enkel op de weg geschilderd, onwettig volgens mij, ook volgens de politierechtbank, maar niet volgens de locale brigade. N828 trouwens, in het midden van de bossen, als u ooit eens tot daar geraakt.

Die hollandse trajectcontrole heb ik al gezegd wordt ook in de UK gebruikt. Heeft al veel van onze mannen geld gekost, vooral op de weg naar Arnhem, rond Eindhoven geloof ik.

Ik dacht al dat u een weggebruiker was. Als u 15000km per jaar zou doen zoals de gemiddelde autobestuurder had u misschien een reden om te piepen, maar nu kan ik uw uitlatingen enkel afdoen als het geblaat, gezwets of gezwam (kies zelf het meest toepasselijke) van iemand die wel graag aan anderen zaken wil opleggen waar hij zelf de botten verstand van heeft. Een goeie belg dus. Waar op de M25 was het nu? Als u iemand beschuldigd moet u dat kunnen bewijzen vind ik.

"Lead, follow, or get out of the way."
Animalman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be