Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Haat jij de Islam?
Ja, 'tuurlijk! 10 25,00%
Nee. 23 57,50%
Weet ik niet/ andere mening 7 17,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2007, 22:32   #261
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik heb dat poppetje vaak genoeg gezien op Net, een soort van fabeldier-op-wieltjes en misschien zag ik het de eerste keer wel in dat boekje van Von Däniken maar dat is ook bij mij zoekgeraakt.
ach ja ... er begint me ergens een lichtje te branden.. 'k heb die boekskes ook verslonden
kan het zijn dat het ook een gouden artifact, een afbeeldeing dacht ik, betreft ?

Citaat:
Op verscheidene plaatsen op Net lees ik dat in de meeste omgevingen waar Indianen woonden een wiel geen nut gehad zou hebben voor transport-doeleinden.
als het echt uitgevonden ( dus het nut ervan inzien ) was lijkt het me het erg vreemd dat het nooit verder gebruikt geweest is, desnoods voor een andere applicatie dan transport

Laatst gewijzigd door praha : 28 november 2007 om 22:32.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 22:37   #262
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

ps. en dan te denken aan hun cyclische kalenders vaak afgebeeld op een ronde schijf
Oud 28 november 2007, 22:47   #263
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ach ja ... er begint me ergens een lichtje te branden.. 'k heb die boekskes ook verslonden
kan het zijn dat het ook een gouden artifact, een afbeeldeing dacht ik, betreft ?

als het echt uitgevonden ( dus het nut ervan inzien ) was lijkt het me het erg vreemd dat het nooit verder gebruikt geweest is, desnoods voor een andere applicatie dan transport
Ik herinner mij alleen iets in zwartwitfoto, geen idee of het goud was geweest. Ook, ergens een verhaal erbij dat de merkwaardigheid onderstreepte dat er verder niets met wielen was gedaan.

Zojuist nog een link gepasseerd op Net die aangaf dat ze al wèl in een periode een pottenbakkers-draaischijf hadden, dwz er zijn potten gevonden die alleen maar daarmee hadden kunnen zijn gemaakt.
Oud 29 november 2007, 19:12   #264
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Grappig hoe we van het onderwerp "islamhater" afgedwaald zijn naar het onderwerp "wiel". Wat mij betreft absoluut geen probleem, want het eerstgenoemde onderwerp komt hier naar mijn aanvoelen toch wel écht iets té overvloedig aan bod.

(Overigens is dat niet alleen de schuld van sommige niet-moslimforumleden; ook sommige moslimforumleden gaan niet helemaal vrijuit in deze.)
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 20:35   #265
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb ergens eerder gelezen dat het wiel zeer geleidelijk aan tot stand zou gekomen zijn ... de eerste stap hierin zou de uitvinding van een draaideur ( rond een spil ) geweest zijn... dan naar pottenbakkerswielen toe enz enz
eerste echte wielen uit hout rond zowat 3000 vC ergens midden oosten
Ja, dat zou deze wel eens kunnen zijn:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/ge...uitgespit.html

Enfin, wat het wiel betreft, denk ik dat we nu stilaan rond zijn...
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 20:47   #266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, dat speelgoedje-of-zo had wieltjes waarop het echt kon rijden.
Dat is ook zo. In de precolombiaanse culturen van Midden-Amerika is er een opmerkelijk verschijnsel. Deze beschavingen waren in staat om zeer degelijk georganiseerde staten en handelsystemen op te zetten. Ze bezaten een vorm van geld (cacaobonen), enz. Nu, het ontbreken van het wiel is des te opmerkelijker omdat, in principe, het wiel bekend was in Midden-Amerika. Kleine kleimodellen van dieren op wielen -misschien speelgoed of religieuze offers- zijn in de Mexicaanse graven van rond Christus' geboorte aangetroffen. Volgens sommige expersts moeten we hier zelfs spreken over een datum van 100 vóór Christus.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 20:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 20:52   #267
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Grappig hoe we van het onderwerp "islamhater" afgedwaald zijn naar het onderwerp "wiel". Wat mij betreft absoluut geen probleem, want het eerstgenoemde onderwerp komt hier naar mijn aanvoelen toch wel écht iets té overvloedig aan bod.

(Overigens is dat niet alleen de schuld van sommige niet-moslimforumleden; ook sommige moslimforumleden gaan niet helemaal vrijuit in deze.)
Er is kan hier geen sprake zijn van 'schuld'. Gewoon afdwalen kan soms zeer nuttig zijn en is menselijk. Vele ontdekkingen zagen zo het licht.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 20:53.
Oud 29 november 2007, 20:58   #268
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er is kan hier geen sprake zijn van 'schuld'. Gewoon afdwalen kan soms zeer nuttig zijn en is menselijk. Vele ontdekkingen zagen zo het licht.
Mijn opmerking behelsde niet het afdwalen, doch wel de manifestatie van islamhaat op dit forum.
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 20:59   #269
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb dat poppetje vaak genoeg gezien op Net, een soort van fabeldier-op-wieltjes en misschien zag ik het de eerste keer wel in dat boekje van Von Däniken maar dat is ook bij mij zoekgeraakt.

Op verscheidene plaatsen op Net lees ik dat in de meeste omgevingen waar Indianen woonden een wiel geen nut gehad zou hebben voor transport-doeleinden.
In het boek van Von Däniken 'Waren de Goden kosmonauten' staat de afbeelding in ieder geval niet.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 20:59.
Oud 29 november 2007, 21:02   #270
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ja, dat zou deze wel eens kunnen zijn:
http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/ge...uitgespit.html
neen dat was 'm niet

Citaat:
Enfin, wat het wiel betreft, denk ik dat we nu stilaan rond zijn...
denk het ook ... hoe kwamen we daar ook alweer terecht trouwens ?
ach ik zie het al .... door een bewering van ElFlamencoLoco in vraag te stellen ... zo kom je dus uit bij het wiel
Oud 29 november 2007, 21:06   #271
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Mijn opmerking behelsde niet het afdwalen, doch wel de manifestatie van islamhaat op dit forum.
Het mag natuurlijk niet te lang duren, maar 'afdwalen' kunt u vergelijken met 'blijven hangen' in een café op een onverwacht moment. Het zijn vaak de beste momenten. Zelfs/óók in hersenland.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 21:10.
Oud 29 november 2007, 21:07   #272
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het boek van Von Däniken 'Waren de Goden kosmonauten' staat de afbeelding in ieder geval niet.
een ander dan ?
btw ging dit over die eindeloze uiteenzetting over die maya-kalenders of ging dit over de ark des verbond die een manna-machine bleek ?
achteraf gezien, in feite jammer dat ik die boekskes al lang naar de boekencontainer heb gedragen ...
Oud 29 november 2007, 21:09   #273
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het mag natuurlijk niet te lang duren, maar, afdwalen kunt u vergelijken met 'blijven hangen' in een café op een onverwacht moment. Het zijn vaak de beste momenten. Zelfs/óók in hersenland.
schol !
Oud 29 november 2007, 21:09   #274
system
Banneling

Standaard

Citaat:
een ander dan ?
btw ging dit over die eindeloze uiteenzetting over die maya-kalenders of ging dit over de ark des verbond die een manna-machine bleek ?
achteraf gezien, in feite jammer dat ik die boekskes al lang naar de boekencontainer heb gedragen ...
Moet u nooit doen.
Oud 29 november 2007, 21:15   #275
Aeternitas
Banneling

Aeternitas's schermafbeelding

Standaard

Ik heb niets tegen de Islam zelf, maar wel tegen het feit dat die godsdienst meer dan eender welke andere misbruikt wordt om mensen te overheersen. Net zoals het Christendom vroeger, dus.
Aeternitas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2007, 21:21   #276
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Moet u nooit doen.
neen ik ben daar ook achter gekomen, al heb ik daar al een heleboel naartoe gedragen... met als redenen : plaats tekort, internet als informatiebron, zaken in geen 20 jaar bekeken

maar een boek is onvervangbaar : zo had ik hier een paar oudere ingebonden schoolboeken over elektronische schakelingen, radartechnologie, tv-ontwerp ed.... alles style radiobuislampen
een mens doet daar in feite niks meer mee dus ik dacht : hup buiten
al dik spijt van, 'k denk dat ik ze ga terughalen

Laatst gewijzigd door praha : 29 november 2007 om 21:21.
Oud 29 november 2007, 21:29   #277
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aeternitas Bekijk bericht
Ik heb niets tegen de Islam zelf, maar wel tegen het feit dat die godsdienst meer dan eender welke andere misbruikt wordt om mensen te overheersen. Net zoals het Christendom vroeger, dus.
klopt
maar al bij al lijkt me dat nog maar een fractie te zijn in vergelijking met het Christendom
en van die fractie is het dan slechts een heel kleine fractie waar we rechtstreeks met geconfronteerd worden
dus ik vind die hele hetze nogal overdreven zeker als men het dan nog gaat beschouwen als inherent met die religie
in feite kan je bijna gaan stellen dat de niet-islam-gelovige het grootste misbruik pleegt als men de islam-gelovige vanuit zijn eigen interpretatie gaat belemmeren, beknotten, bestrijden en zelfs afslachten
Oud 29 november 2007, 21:29   #278
system
Banneling

Standaard

Citaat:
neen ik ben daar ook achter gekomen, al heb ik daar al een heleboel naartoe gedragen... met als redenen : plaats tekort, internet als informatiebron, zaken in geen 20 jaar bekeken

maar een boek is onvervangbaar : zo had ik hier een paar oudere ingebonden schoolboeken over elektronische schakelingen, radartechnologie, tv-ontwerp ed.... alles style radiobuislampen
een mens doet daar in feite niks meer mee dus ik dacht : hup buiten
al dik spijt van, 'k denk dat ik ze ga terughalen
Ja , op een gegeven ogenblik denkt men: wat moet ik nog met al die boeken. Dus, ik gooi ze weg. Maar is dat vaak (niet altijd voor sommige boeken) een foute beslissing. Neem nu de boeken van Von Däniken of Robert Charroux, of Peter Coll (die een antwoord schreef op Von Däniken) en vele anderen. Deze boeken blijven interessante informatie. Maar daarom nog geen exacte informatie natuurlijk. Edoch, soms wel.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 21:31.
Oud 29 november 2007, 21:35   #279
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja , op een gegeven ogenblik denkt men: wat moet ik nog met al die boeken. Dus, ik gooi ze weg. Maar is dat vaak (niet altijd voor sommige boeken) een foute beslissing. Neem nu de boeken van Von Däniken of Robert Charroux, of Peter Coll (die een antwoord schreef op Von Däniken) en vele anderen. Deze boeken blijven interessante informatie.
mmm, interessante informatie zou ik het nu niet meteen durven noemen ... al heb je vaak dat bepaalde delen dat wel kunnen zijn die men net in andere werken eruit laat wegens het niet mooi inpassen van de algemene visie op die of gene cultuur of beschaving : bv dat plaatje

het is vooral een stukje nostalgische waarde, medunkt en het terug resumeren van de bruikbare stukjes/denkpatronen/besluittrekkingen in de periode van mijmeren toen je die boeken las

en het is pas nu door deze topic dat ik weer de drang kreeg om daarin te gaan neuzen
Oud 29 november 2007, 21:37   #280
system
Banneling

Standaard

Citaat:
mmm, interessante informatie zou ik het nu niet meteen durven noemen ... al heb je vaak dat bepaalde delen dat wel kunnen zijn die men net in andere werken eruit laat wegens het niet mooi inpassen van de algemene visie op die of gene cultuur of beschaving : bv dat plaatje

het is vooral een stukje nostalgische waarde, medunkt en het terug resumeren van de bruikbare stukjes/denkpatronen/besluittrekkingen in de periode van mijmeren toen je die boeken las

en het is pas nu door deze topic dat ik weer de drang kreeg om daarin te gaan neuzen
En waarom dan niet interessant? Een alternatief standpunt is altijd interessant. Of het nu de waarheid is? Dat is wat anders. Maar deze vraag stelde Pontius Pilatus zich reeds. Tenminste... indien het waar is dat Pontius zich ooit deze vraag heeft gesteld, hetgeen ik tenzeerste betwijfel in de ons aangeboden historische context.

Laatst gewijzigd door system : 29 november 2007 om 21:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be