Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2007, 11:17   #21
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Natuurlijk loopt de politieke kaste achter. Het volk is namelijk voor een unitair België met respect voor elke taalgroep.

Dat zegt de B.U.B. al 5 jaar en nu begint het eindelijk door te dringen.

Dat is goed en je bijdrage is eindelijk ook eens intelligent. Doe zo voort !
Ik dank u voor de vriendelijke complimenten.

Al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat u één klein elementje in mijn betoog overslaat: België grondig hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed opruimen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:23   #22
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Op een kaart zou het niet zo'n groot verschil maken een onafhankelijk Vlaanderen met of zonder enkele Waalse taalgrensgemeenten. Komen is trouwens nog altijd vrij anti-Vlaams ...
Frans-Vlaanderen, Rijsel, Komen-Moeskroen, Edingen, tientallen kleine taalgrensgemeenten van Kortrijk tot Luik, en als kers op de taart: Brussel 19 gemeenten.

Allemaal gemeenten en vele honderduizenden inwoners die Vlaanderen de voorbije drie eeuwen kwijtgeraakt is.

En dan zijn sommigen nog bereid om ook de zes faciliteitengemeenten rond Brussel op te geven om onafhankelijkheid te bekomen.

Waar zal het stoppen, zeg?

Als dit verlies het resultaat is van onze inspanningen, dan moeten we ons misschien eens dringend bezinnen over strategie. Voor mij is dit in elk geval duidelijk: onafhankelijkheid is me geen vierkante meter grondgebied meer waard.
Oud 20 december 2007, 11:25   #23
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Ik dank u voor de vriendelijke complimenten.

Al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat u één klein elementje in mijn betoog overslaat: België grondig hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed opruimen.
Moet ge die Brusselse franskiljon Hans1 ff horen, veel meer dan
Citaat:
Flaminganten zijn nazi's om misselijk van te worden
en verdere randdebiliteiten komt er niet uit, en dat noemt zijn bijdragen dan intelligent. Hij kan het maar niet aanvaarden dat er bij het volk en bij de grote partijen geen enkel serieus draagvlak is voor een unitair België, en dan Belgie nooit meer unitair zal worden.

Die Brusselse bourgeoise die zich vooral bevindt in Ukkel, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe blijft de grootste kanker binnen België. De gewone Waal moet ook niet van het FDF weten en ik betreur mij het kartel MR&FDF dan ook enorm. Alhoewel ik principieel een voorstander ben van een Groot-Nederland, spreekt een Heel-Nederland mij ook aan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:26.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 11:30   #24
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Frans-Vlaanderen, Rijsel, Komen-Moeskroen, Edingen, tientallen kleine taalgrensgemeenten van Kortrijk tot Luik, en als kers op de taart: Brussel 19 gemeenten.

Allemaal gemeenten en vele honderduizenden inwoners die Vlaanderen de voorbije drie eeuwen kwijtgeraakt is.

En dan zijn sommigen nog bereid om ook de zes faciliteitengemeenten rond Brussel op te geven om onafhankelijkheid te bekomen.

Waar zal het stoppen, zeg?

Als dit verlies het resultaat is van onze inspanningen, dan moeten we ons misschien eens dringend bezinnen over strategie. Voor mij is dit in elk geval duidelijk: onafhankelijkheid is me geen vierkante meter grondgebied meer waard.
We mogen inderdaad geen mm2 meer prijsgeven in ruil voor onze onafhankelijkheid, die Brusselse chantage moet ophouden.

En dan nu een nogal irredentische vorm van Vlaanderen:

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:40.
Oud 20 december 2007, 11:30   #25
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hij kan het maar niet aanvaarden dat er bij het volk en bij de grote partijen geen enkel serieus draagvlak is voor een unitair België, en dan Belgie nooit meer unitair zal worden.

...

Alhoewel ik principieel een voorstander ben van een Groot-Nederland, spreekt een Heel-Nederland mij ook aan.
Beste Debian,

Vlaanderen moet gewoon, op alle vlakken, aantrekkelijker zijn dan "België". We hebben dat grotendeels zelf in de hand. Als het zover is, zullen zeer vele oude problemen vanzelf opgelost geraken.
Oud 20 december 2007, 11:38   #26
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Beste Debian,

Vlaanderen moet gewoon, op alle vlakken, aantrekkelijker zijn dan "België". We hebben dat grotendeels zelf in de hand. Als het zover is, zullen zeer vele oude problemen vanzelf opgelost geraken.
Bij een Vlaamse staat zullen we wellicht dan wel dat minderheidsverdrag moeten tekenen, maar dit is voor mij geen probleem.

Leuk irredentische kaart van Vlaanderen he? Volgens die kaart zou Vlaanderen zou dus opnieuw bestaan uit Brussel, de Franse Westhoek (wel niet Rijsel/Lille), Zeeuws-Vlaanderen, de Jekervallei voor de corridor naar Voeren en andere taalgrensgemeenten zoals Moeskroen, Dottenijs, het Waalse Kluisbergen, Vloesberg, Elzele, Lessen, Edingen, Betekom, Nethen en Hamme-Mille ...

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:40.
Oud 20 december 2007, 11:47   #27
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bij een Vlaamse staat zullen we wellicht dan wel dat minderheidsverdrag moeten tekenen, maar dit is voor mij geen probleem.
Dat kan zelfs nog vroeger, namelijk van zodra het Belgische staatsracisme van de macht verdreven is. En dat is net het thema van deze draad.

Citaat:
Leuk irredentische kaart van Vlaanderen he? Volgens die kaart zou Vlaanderen zou dus opnieuw bestaan uit Brussel, de Franse Westhoek (wel niet Rijsel/Lille), Zeeuws-Vlaanderen, de Jekervallei voor de corridor naar Voeren en andere taalgrensgemeenten zoals Moeskroen, Dottenijs, het Waalse Kluisbergen, Vloesberg, Elzele, Lessen, Edingen, Betekom, Nethen en Hamme-Mille ...
Leuk, maar is het alleen maar een Spielerei of wil je er ook werk van maken?
Oud 20 december 2007, 11:52   #28
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Dat kan zelfs nog vroeger, namelijk van zodra het Belgische staatsracisme van de macht verdreven is. En dat is net het thema van deze draad.

Leuk, maar is het alleen maar een Spielerei of wil je er ook werk van maken?
Maar hoe wilt u de banden tussen de Brusselse bourgeoise en de Walen verbreken? Langs beide kanten wordt er steeds meer en meer over intensievere samenwerking gesproken en ze hebben nu ook l'Axe Wallonie-Bruxelles opgericht.

Er op dit huidig moment is er - volgens mij - geen Waalse politicus die genoeg lef heeft om de dominantie van de Brusselse bourgeoise ongedaan te maken en resoluut voor de Vlaamse kant te kiezen.

Natuurlijk wil ik er er werk van maken, al is een onafhankelijk Vlaanderen niet mijn einddoel.

Citaat:
Oud 20 december 2007, 12:06   #29
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar hoe wilt u de banden tussen de Brusselse bourgeoise en de Walen verbreken?
Op de eerste plaats moeten de Walen dat zelf doen. Zo'n proces start aan de basis, als een soort stille volksopstand, en neemt veel tijd om op het publiek-politieke vlak te geraken. Het is een beetje vergelijkbaar met wat zich in de jaren '90 in Vlaanderen afgespeeld heeft. De bedoeling van deze draad was aan te tonen dat dat proces imho begonnen is.

Anderzijds is er niets mis mee dat de Vlamingen dat proces actief proberen te stimuleren. Op dat vlak staan we imho nog nergens. We zitten vastgeroest in de oude, Belgische denkwijzen waarin de Walen de vijand zijn.

Laten we dus wat nadenken en freewheelen. Mijn uitgangspunt is: als Vlaanderen aantrekkelijk wordt voor de gewone Waal, zal hij zich als vanzelf naar ons richten. Ik bedoel dit op het psychologische vlak, in de perceptie dus. Daar is heel wat werk te doen: wij moeten de Walen direct kunnen bereiken in plaats van via de beeldmisvorming van de racistische Brusselse kranten te moeten passeren.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 20 december 2007 om 12:08.
Oud 20 december 2007, 12:10   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op de eerste plaats moeten de Walen dat zelf doen. Zo'n proces start aan de basis, als een soort stille volksopstand, en neemt veel tijd om op het publiek-politieke vlak te geraken. Het is een beetje vergelijkbaar met wat zich in de jaren '90 in Vlaanderen afgespeeld heeft. De bedoeling van deze draad was aan te tonen dat dat proces imho begonnen is.

Anderzijds is er niets mis mee dat de Vlamingen dat proces actief proberen te stimuleren. Op dat vlak staan we imho nog nergens. We zitten vastgeroest in de oude, Belgische denkwijzen waarin de Walen de vijand zijn.

Laten we dus wat nadenken en freewheelen. Mijn uitgangspunt is: als Vlaanderen aantrekkelijk wordt voor de gewone Waal, zal hij zich als vanzelf naar ons richten. Ik bedoel dit op het psychologische vlak, in de perceptie dus. Daar is heel wat werk te doen: wij moeten de Walen direct kunnen bereiken in plaats van via de beeldmisvorming van de racistische Brusselse kranten te moeten passeren.
acties zoals die van de NVA met die vrachtwagens of de constante verwijzingen naar de luie Waal van het VB gaan niet echt helpen hé.
Oud 20 december 2007, 12:13   #31
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Edingen, overigens een aanrader voor een toeristische uitstap. Het heeft een echt historisch centrum met smalle kronkelende straatjes en een schitterend park dat nog van de hertogen van Arenberg dateert.

Misschien moeten we een volgende forummeeting maar eens net over de taalgrens houden, schitterende plekken genoeg: Aat, Zinnik, Edingen, Rebecq, Nijvel, Waver, Gembloers, Borgworm...
Charleroi is een oud voorstel - maar dat gaat misschien wat ver..

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:15   #32
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
acties zoals die van de NVA met die vrachtwagens of de constante verwijzingen naar de luie Waal van het VB gaan niet echt helpen hé.
Nee, maar het Waalse Gewest dat een belangenconflict inroept bij de splitsing van BHV en zich blijft laten gijzelen door het Brusselse establishment helpt evenmin.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:15   #33
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zolang het Belgische staatsracisme enige macht overhoudt, zal dit soort dingen blijven gebeuren.

Wat we nodig hebben is een niet-Belgicistische verstandhouding tussen Walen en Vlamingen.
Oud 20 december 2007, 12:17   #34
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Nee, maar het Waalse Gewest dat een belangenconflict inroept bij de splitsing van BHV en zich blijft laten gijzelen door het Brusselse establishment helpt evenmin.
niet kijken naar een ander maar zelf het goede voorbeeld geven hé.

jullie hebben het over de gewone Waal hé? niet over de Waalse politieker?

zorg dan ervoor dat je niet overkomt als een zelfingenomen bullebak en je komt al vrij ver.
Oud 20 december 2007, 12:23   #35
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
zorg dan ervoor dat je niet overkomt als een zelfingenomen bullebak en je komt al vrij ver.
Daar is iets van. Maar wie dat probeert zonder het historische racisme dat "België" hen heeft ingepompt in de rekening te betrekken, zal uiteindelijk toch bedrogen uitkomen.
Oud 20 december 2007, 12:24   #36
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Natuurlijk loopt de politieke kaste achter. Het volk is namelijk voor een unitair België met respect voor elke taalgroep.

Dat zegt de B.U.B. al 5 jaar en nu begint het eindelijk door te dringen.

Dat is goed en je bijdrage is eindelijk ook eens intelligent. Doe zo voort !
Ik vraag me af welke bronnen jij gebruikt. In de peilingen die ik gezien heb waren er telkens tegen de 40% seperatisten en kom aub niet aanzetten met die ene peiling van een ander topic, want met zo'n onduidelijke vraagstelling kun je onmogelijk een conclusie trekken.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:35   #37
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik vraag me af welke bronnen jij gebruikt. In de peilingen die ik gezien heb waren er telkens tegen de 40% seperatisten en kom aub niet aanzetten met die ene peiling van een ander topic, want met zo'n onduidelijke vraagstelling kun je onmogelijk een conclusie trekken.
Meer genuanceerde peilingen kwamen op 12% separatisten...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:49   #38
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

In 1789 sprak 12 % van de fransen Frans (Geert Mak "In europa") Het streven naar één natie = één taal is een nevenverschijnsel van de franse revolutie en de basis van het zgn. "volksnationalisme" dat eigenlijk de verwezenlijking in zich droeg van "een taal is een dialect met een leger". Het is absluut niet zo lang geleden dat men als reiziger in de Nederlanden op een afstand van minder dan 50 km de plaatselijke gesproken taal niet meer kon verstaan.

Voor de belgische bourgeoisie anno 1830 sprak al het plebs "patois" en dat waren zowel de walen met hun heerlijke rechtstreeks van het soldatenlatijn afstammende dialect(enfamilie) als de west-vlamingen en de limburgers.
Doorheen de geschiedenis is deze klasse van klassiek-liberale kapitalistische heersers het Frans als de "beschaafde" nationaal-belgische taal blijven aanzien.. Dat de "vlaamse beweging" voor een flink percentage met de bezettende machten tijdens oorlogsjaren ging collaboreren heeft de "vlaamse zaak" eigenlijk niet bijzonder geholpen.

De realiteit, zichtbaar voor iedereen die België van op wat afstand beschouwd is eigenlijk onthutsend : België is een in hoofdzaak Nederlandstalig land (geworden ?). In elk meertalig land is er een numeriek overheersende taalgemeenschap die als plicht heeft de taalminderheden "te beschermen", taalminderheden die normaal de taal van de overheersende groep quasi "verplicht" meester moeten zijn. Welnu, deze logica was in België steeds omgedraaid : het was hier een taalminderheid die zich gedroeg als "meerderheid" en de echte meerderheid de kennis van hun taal als 2de taal opdrong.

Intussen is het fenomeen van de 2talige Walen reeds wat ouder dan anno 2007.. zelfs 2talige bewoners van het departement du Nord waren legio in de tijden dat de commerciële uitstraling van de Benelux wat schitterender was dan die van "la région parisienne/ Ile de France".. Het oprichten van een Onafhankelijk Vlaanderen vanuit een culturele bekommernis om het "af te schermen" tegen vreemde taalinvloeden is in dit perspectief eigenlijk een
uiting van een diepgeworteld minderwaardigheidscomplex.

Het gebied waar wij wonen zijn voor mij de "zuidelijke Nederlanden", met een gemeenschappelijke cultuur, geschiedenis, op elkaar aangewezen, land dat voor de talrijke immigranten van oudsher de poort van Europa was en nog is.
Je kan dit deel ook België of Vlaanderen noemen. De democratische bestuursvorm in de vorm van een democratische rechtstaat zal er hopelijk ook in de verre toekomst belangrijk blijven en een voorbeeld voor de rest van de wereld (Nederlanden = gidsland !). Vandaar het belang van federalisme en gemeentelijke autonomie om burgers zo dicht mogelijk bij het politieke leven te betrekken.

Bruxelles heeft inderdaad een probleem : het afwijzen van meertaligheid, en in het bijzonder de taal van de meerderheid van de nederlandse (zuidnederlandse, vlaamse) bevolking brengt zelfs haar pisitie als europese hoofdstad in het gedrang ! Indien Bruxelles werkelijk een status van meertalige europese hoofdstad zou nastreven, zou er geen probleem zijn om de bestuurlijke grenzen van het "stadsgewest" te herzien ; ze zouden niet verschillen van de problemen van het vormen van een groot-Antwerpen of groot-Gent, grand-Liège ktp...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 12:51   #39
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Bruxelles heeft inderdaad een probleem : het afwijzen van meertaligheid, en in het bijzonder de taal van de meerderheid van de nederlandse (zuidnederlandse, vlaamse) bevolking brengt zelfs haar pisitie als europese hoofdstad in het gedrang ! Indien Bruxelles werkelijk een status van meertalige europese hoofdstad zou nastreven, zou er geen probleem zijn om de bestuurlijke grenzen van het "stadsgewest" te herzien ; ze zouden niet verschillen van de problemen van het vormen van een groot-Antwerpen of groot-Gent, grand-Liège ktp...
Zie je wel dat we vanuit totaal verschillende invalshoeken tot een gelijkaardige analyse kunnen komen...
Oud 20 december 2007, 15:49   #40
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Edingen, overigens een aanrader voor een toeristische uitstap. Het heeft een echt historisch centrum met smalle kronkelende straatjes en een schitterend park dat nog van de hertogen van Arenberg dateert.
Edingen is wellicht zo'n stadje waar men bij de talentelling niet durfde zeggen dat men NL sprak want toen lag de collaboratie in WO2 nog te vers in het geheugen en toen had het FR nog veeeeel meer prestige.
Het FR was toen nog wat het EN nu is.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be