![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Al kan ik me niet van de indruk ontdoen dat u één klein elementje in mijn betoog overslaat: België grondig hervormen in een pact tussen Walen en Vlamingen zonder tussenkomst van de Brussels-francofone racisten, en zo de foute machtsrelaties die dit land sinds 1830 beheersen voorgoed opruimen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Allemaal gemeenten en vele honderduizenden inwoners die Vlaanderen de voorbije drie eeuwen kwijtgeraakt is. En dan zijn sommigen nog bereid om ook de zes faciliteitengemeenten rond Brussel op te geven om onafhankelijkheid te bekomen. Waar zal het stoppen, zeg? Als dit verlies het resultaat is van onze inspanningen, dan moeten we ons misschien eens dringend bezinnen over strategie. Voor mij is dit in elk geval duidelijk: onafhankelijkheid is me geen vierkante meter grondgebied meer waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Die Brusselse bourgeoise die zich vooral bevindt in Ukkel, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe blijft de grootste kanker binnen België. De gewone Waal moet ook niet van het FDF weten en ik betreur mij het kartel MR&FDF dan ook enorm. Alhoewel ik principieel een voorstander ben van een Groot-Nederland, spreekt een Heel-Nederland mij ook aan.
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En dan nu een nogal irredentische vorm van Vlaanderen: ![]()
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vlaanderen moet gewoon, op alle vlakken, aantrekkelijker zijn dan "België". We hebben dat grotendeels zelf in de hand. Als het zover is, zullen zeer vele oude problemen vanzelf opgelost geraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Leuk irredentische kaart van Vlaanderen he? ![]()
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 20 december 2007 om 11:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Er op dit huidig moment is er - volgens mij - geen Waalse politicus die genoeg lef heeft om de dominantie van de Brusselse bourgeoise ongedaan te maken en resoluut voor de Vlaamse kant te kiezen. Natuurlijk wil ik er er werk van maken, al is een onafhankelijk Vlaanderen niet mijn einddoel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Anderzijds is er niets mis mee dat de Vlamingen dat proces actief proberen te stimuleren. Op dat vlak staan we imho nog nergens. We zitten vastgeroest in de oude, Belgische denkwijzen waarin de Walen de vijand zijn. Laten we dus wat nadenken en freewheelen. Mijn uitgangspunt is: als Vlaanderen aantrekkelijk wordt voor de gewone Waal, zal hij zich als vanzelf naar ons richten. Ik bedoel dit op het psychologische vlak, in de perceptie dus. Daar is heel wat werk te doen: wij moeten de Walen direct kunnen bereiken in plaats van via de beeldmisvorming van de racistische Brusselse kranten te moeten passeren. Laatst gewijzigd door Kortaf : 20 december 2007 om 12:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, maar het Waalse Gewest dat een belangenconflict inroept bij de splitsing van BHV en zich blijft laten gijzelen door het Brusselse establishment helpt evenmin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat we nodig hebben is een niet-Belgicistische verstandhouding tussen Walen en Vlamingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
jullie hebben het over de gewone Waal hé? niet over de Waalse politieker? zorg dan ervoor dat je niet overkomt als een zelfingenomen bullebak en je komt al vrij ver.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Europees Commissaris
|
![]() Daar is iets van. Maar wie dat probeert zonder het historische racisme dat "België" hen heeft ingepompt in de rekening te betrekken, zal uiteindelijk toch bedrogen uitkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In 1789 sprak 12 % van de fransen Frans (Geert Mak "In europa") Het streven naar één natie = één taal is een nevenverschijnsel van de franse revolutie en de basis van het zgn. "volksnationalisme" dat eigenlijk de verwezenlijking in zich droeg van "een taal is een dialect met een leger". Het is absluut niet zo lang geleden dat men als reiziger in de Nederlanden op een afstand van minder dan 50 km de plaatselijke gesproken taal niet meer kon verstaan.
Voor de belgische bourgeoisie anno 1830 sprak al het plebs "patois" en dat waren zowel de walen met hun heerlijke rechtstreeks van het soldatenlatijn afstammende dialect(enfamilie) als de west-vlamingen en de limburgers. Doorheen de geschiedenis is deze klasse van klassiek-liberale kapitalistische heersers het Frans als de "beschaafde" nationaal-belgische taal blijven aanzien.. Dat de "vlaamse beweging" voor een flink percentage met de bezettende machten tijdens oorlogsjaren ging collaboreren heeft de "vlaamse zaak" eigenlijk niet bijzonder geholpen. De realiteit, zichtbaar voor iedereen die België van op wat afstand beschouwd is eigenlijk onthutsend : België is een in hoofdzaak Nederlandstalig land (geworden ?). In elk meertalig land is er een numeriek overheersende taalgemeenschap die als plicht heeft de taalminderheden "te beschermen", taalminderheden die normaal de taal van de overheersende groep quasi "verplicht" meester moeten zijn. Welnu, deze logica was in België steeds omgedraaid : het was hier een taalminderheid die zich gedroeg als "meerderheid" en de echte meerderheid de kennis van hun taal als 2de taal opdrong. Intussen is het fenomeen van de 2talige Walen reeds wat ouder dan anno 2007.. zelfs 2talige bewoners van het departement du Nord waren legio in de tijden dat de commerciële uitstraling van de Benelux wat schitterender was dan die van "la région parisienne/ Ile de France".. Het oprichten van een Onafhankelijk Vlaanderen vanuit een culturele bekommernis om het "af te schermen" tegen vreemde taalinvloeden is in dit perspectief eigenlijk een uiting van een diepgeworteld minderwaardigheidscomplex. Het gebied waar wij wonen zijn voor mij de "zuidelijke Nederlanden", met een gemeenschappelijke cultuur, geschiedenis, op elkaar aangewezen, land dat voor de talrijke immigranten van oudsher de poort van Europa was en nog is. Je kan dit deel ook België of Vlaanderen noemen. De democratische bestuursvorm in de vorm van een democratische rechtstaat zal er hopelijk ook in de verre toekomst belangrijk blijven en een voorbeeld voor de rest van de wereld (Nederlanden = gidsland !). Vandaar het belang van federalisme en gemeentelijke autonomie om burgers zo dicht mogelijk bij het politieke leven te betrekken. Bruxelles heeft inderdaad een probleem : het afwijzen van meertaligheid, en in het bijzonder de taal van de meerderheid van de nederlandse (zuidnederlandse, vlaamse) bevolking brengt zelfs haar pisitie als europese hoofdstad in het gedrang ! Indien Bruxelles werkelijk een status van meertalige europese hoofdstad zou nastreven, zou er geen probleem zijn om de bestuurlijke grenzen van het "stadsgewest" te herzien ; ze zouden niet verschillen van de problemen van het vormen van een groot-Antwerpen of groot-Gent, grand-Liège ktp...
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President