Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2008, 13:36   #321
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
* Diepe zucht *
een ondernemer betaalt geen 75% belasting.

Beter voorbeeld:
Een werknemer verdient 18.000,- bruto p.j. Daarbovenop betaalt de werkgever nog 7.000,- werkgeverslasten, totaal betaalt de werkgever 25.000,- per werknemer. De werknemer houd daar netto 15.000,- aan over.

4 werknemers: 100.000,-.

300.000,- omzet
40.000,- inkoop producten
260.000,- brutowinst

100.000,- personeelslasten
20.000,- huur winkel
80.000,- alle overige kosten, o.a. machines, onderhoud, energie.
200.000,- totaal kosten

260.000,- brutowinst
200.000,- kosten
60.000,- nettowinst (voor belasting)
15.000,- belasting (afhankelijk van bedrijfsvorm e.d.)
45.000,- inkomen voor ondernemer (bruto, afhankelijk van ondernemingsvorm e.d.)

Deze hele berekening is gelijk voor een keten of een een kleine zelfstandige. Alleen zal een keten moeten betalen voor de franchise of de formule. Die extra kosten worden goedgemaakt door extra omzet doordat de keten zit op de mooiste plekjes in de stad.

Omzet is essentieel. 10% minder omzet (10% x 300.000,-) zorgt voor een daling van de nettowinst van 50% (van 60.000,- naar 30.000,-). Dat is precies het verschil tussen: 'ik kan er goed van leven' en 'ik heb geen ruimte voor tegenvallers'. En bij 20% minder omzet is het over en sluiten...
Wat probeer je nu te bewijzen? Ik probeerde te illustreren dat gelijke belastingen relatief zwaarder doorwegen voor een zelfstandige dan voor een keten omdat beide opereren op een andere schaal. Schaalvoordelen en van die dingen, met andere woorden. Belastingen zijn wel degelijk gigantische kosten, voor de één moeilijker te dragen dan voor een ander.

Wie is er beter af, iemand die 50% van zijn €2.000 inkomen moet afstaan of iemand die 50% van zijn €2.000.000 moet afstaan? Wie gaat het moeilijker hebben met het aanwerven van één extra werknemer, denk je?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:36   #322
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
als de prijs x is voor de vrijmaking, en x+30% 2 jaar na de vrijmaking, sta mij toe dan te twijfelen aan de relevantie van die buzzwordjes ja.
Het is geen 30% gestegen op 2 jaar tijd. Maar toch goed geprobeerd.
Maar kom, laat ik even mee gaan in je verhaaltje.

Is dat érg dat de prijs dan 30% stijgt? En hoe verklaar jij het dan? Kapitalistische bakkers en supermarkten die samen werken om de prijzen te verhogen voor de arme consument?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:36   #323
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat tel je je opportuniteitskost niet mee

Nu, ik heb zelf nog nooit een brood met de hand gemaakt en heb geen idee welke kosten daarbij komen kijken, en dat hangt ook van persoon tot persoon af. Ik, als student, heb bijvoorbeeld geen oven om dat brood in te bakken. Als ik mij zo'n oven moet aanschaffen dan betwijfel ik ten sterkste of ik er nog geld ga uithalen.

Pardon?
En waarom zou je er dan geen geld uithalen?
Een investeringkost wordt toch zo ver ik weet afgeschreven over verschillende jaren tenzij je het USA systeem toepast waar je het in 1 jaar kan doen.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:37   #324
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ofte liberalisering (het woord zegt eigenlijk al genoeg)
Het zou leuk zijn om bakkers eens echt vrij te maken. Dus ook van belastingen en sociale diefstal bijdragen. Dat zou pas vrijmaking zijn.

Gevangenen die je een uurtje per dag vrij laat rondlopen op een grote koer, kan je toch ook moeilijk 'vrijmaken' noemen?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:39   #325
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
"Als het niet loonde om zelfstandige te zijn, dan zouden er geen zelfstandigen meer bestaan."
Voor vele zelfstandingen loont het op den duur inderdaad niet meer om nog zelfstandige te zijn. Zij stoppen er dan ook mee. Dat zijn de zelfstandigen die je niet ziet en die je nooit zal zien. Dat wil niet zeggen dat ze er zonder belastingen niet geweest zouden zijn.

Toch fijn als je wat nooit zal zijn als gevolg van belastingen niet in rekening moet nemen.
Oud 30 januari 2008, 13:40   #326
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Voor vele zelfstandingen loont het op den duur inderdaad niet meer om nog zelfstandige te zijn. Zij stoppen er dan ook mee. Dat zijn de zelfstandigen die je niet ziet en die je nooit zal zien. Dat wil niet zeggen dat ze er zonder belastingen niet geweest zouden zijn.

Toch fijn als je wat nooit zal zijn als gevolg van belastingen niet in rekening moet nemen.
En weigeren in te zien dat het stoppen van zelfstandigen eerder te maken heeft met de steeds harder nijpende liberalisering en dreiging door MO's..?

De sociale correcties die in West-europa worden toegepast op de vrije markt zijn heus niet "de reden" hoor..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:40   #327
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En waarom zou je er dan geen geld uithalen?
Omdat je kostenbesparing te klein is, door de hoge kosten die je zelf maakt.

Citaat:
Een investeringkost wordt toch zo ver ik weet afgeschreven over verschillende jaren tenzij je het USA systeem toepast waar je het in 1 jaar kan doen.
Versnelde afschrijvingen zijn hier in België ook toegelaten dacht ik.

De hoofdreden achter die afschrijvingen is de verspreiding van de kost over verschillende jaren, waar je dan geen belastingen op moet betalen. Maar daar moet iemand als individu geen rekening mee houden, want die kost kan je niet aftrekken van de belastingen.
Oud 30 januari 2008, 13:42   #328
mcielen
Provinciaal Statenlid

mcielen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Het is geen 30% gestegen op 2 jaar tijd. Maar toch goed geprobeerd.
die 30% ging niet over dat brood maar was een rekenvoorbeeldje. Ik zal dat er voor de slechte verstaanders als jij voortaan bijzetten.

Citaat:
Maar kom, laat ik even mee gaan in je verhaaltje.

Is dat érg dat de prijs dan 30% stijgt?
JA, aangezien de lonen niet gelijkmatig stijgen dankzij onze kapitalistische "vriendjes".

Citaat:
En hoe verklaar jij het dan? Kapitalistische bakkers en supermarkten die samen werken om de prijzen te verhogen voor de arme consument?
verklaring is simpel (misschien TE simpel voor liberalen?): we moeten met zijn allen steeds meer gaan verdienen omdat de producten steeds duurder worden omdat we met zijn allen steeds meer willen verdienen omdat de producten steeds duurder worden omdat .... enfin, je snapt het best wel als je even je hersencellen laat werken.
Oud 30 januari 2008, 13:42   #329
Heftruck

Standaard

Citaat:
De koepelorganisatie van bakkers is hier nochtans net voor veroordeeld.
Het is trouwens opvallend dat een vrijmaking van de markt, die volgens liberalen moet leiden tot prijsdalingen vaak (zoniet altijd) het omgekeerde effect heeft. Denk maar aan de energieprijzen, broodprijzen, ...
Laat ons dan ook duidelijk zijn; noch de broodmarkt noch de energiemarkt zijn werkelijk "geliberaliseerd". Iemand die het tegendeel beweert, doet niet anders dan uit zijn nek lullen. En dan is er nog dat gedoe met die centrale banken die ons allemaal den duivel aandoen en zo onliberaal zijn als maar kan.
Oud 30 januari 2008, 13:43   #330
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier maak je nu wel een heel grote fout.

Opportuniteitskosten moet je rekening mee houden.
Gezonken kosten moet je geen rekening mee houden, want die zijn gezonken.
hoe kan je nu iets een kost geven als je op dat tijdstip toch nooit de opportuniteit zou benutten?
't is kiezen tussen een uur niets doen en een uur brood bakken... Ge gaat toch ook niet zeggen dat terwijl je slaapt je zoveel geld VERLIEST ah nee want die tijd gebruik je toch niet dat staat vast. Ik weet niet of het echt bestaat maar daarom zeg ik dat jou opportuniteitskost toch gezonken is... (ik ken de termen wel hoor ik heb ze inderdaad wat ongelukig gebruikt)

Citaat:
Ik vraag me of hoeveel jaar ik mag kneden vooraleer ik aan m'n break even punt zit
ma neeje ook de lasagne die je erin steekt, de puree,... zo bedoelk met ALLES in rekening brengen. Alles dan optellen en stel dat je over 1000€ kost dan zal je na tien jaar elke dag eenmaal je oven te hebben gebruikt voor iets per bord een kost van 25 cents hebben. pfff...

Citaat:
Dan kan je beter aan powertraining doen
da's voor mietjes

Citaat:
Kostprijsberekening is iets waarmee veel bedrijven de voorbije decennia weinig rekening hebben gehouden. Die trend is momenteel volledig aan het omkeren.
mja ma hier voor de individuele consument is dat wat tè vind ik...(persoonlijk)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:44   #331
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
die 30% ging niet over dat brood maar was een rekenvoorbeeldje. Ik zal dat er voor de slechte verstaanders als jij voortaan bijzetten.
Met andere woorden; je neemt een niet-bestaande case-studie om te bewijzen dat onze argumenten niet waar zijn?

Citaat:
JA, aangezien de lonen niet gelijkmatig stijgen dankzij onze kapitalistische "vriendjes".
Moeten lonen gelijkmatig stijgen als een goed duurder wordt door schaarste? Zo ja, waarom?
Enne, niet zeveren, hé. Loonindexeringen bestaan, hé.

Citaat:
verklaring is simpel (misschien TE simpel voor liberalen?): we moeten met zijn allen steeds meer gaan verdienen omdat de producten steeds duurder worden omdat we met zijn allen steeds meer willen verdienen omdat de producten steeds duurder worden omdat .... enfin, je snapt het best wel als je even je hersencellen laat werken.
Kan je de invloed van geldcreatie op dat fenomeen even verduidelijken? Of negeer je dat gewoon,
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:44   #332
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
En weigeren in te zien dat het stoppen van zelfstandigen eerder te maken heeft met de steeds harder nijpende liberalisering en dreiging door MO's..?

De sociale correcties die in West-europa worden toegepast op de vrije markt zijn heus niet "de reden" hoor..
Welke vrije markt?
Oud 30 januari 2008, 13:44   #333
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Laat ons dan ook duidelijk zijn; noch de broodmarkt noch de energiemarkt zijn werkelijk "geliberaliseerd". Iemand die het tegendeel beweert, doet niet anders dan uit zijn nek lullen.
gij zijt uit uw nek aant lullen, ze zijn wel geliberaliseerd, mss nog niet zo hard als gij zoudt willen, maar al wel te hard voor mij en ik ben zeker niet de enige.
Oud 30 januari 2008, 13:44   #334
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De sociale correcties die in West-europa worden toegepast op de vrije markt zijn heus niet "de reden" hoor..:roll
:
Daar heb je gelijk in hoor. Maar stellen dat die multinationals zelfstandigen wel tegenhouden is evenzeer fout. Je kan net zo goed beweren dat multinationals aanzetten tot zelfstandig ondernemen, omdat er dan vraag naar nieuwe producten ontstaat. De meeste multinationals richten zich immers enkel tot een beperkt productassortiment. Hierdoor kan jij inspelen op andere producten.
Oud 30 januari 2008, 13:45   #335
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Welke vrije markt?
dat bedoel ik dus.
Gelul van de bovenste plank; ge spreekt vanuit uw beperkt standpunt en met oogkleppen op. De markt is m.i. véel te "vrij" op een aantal vlakken. Vrij is daarbij trouwens een misleidend woord, omdat het maar voor een aantal spelers echt "vrij" is in realiteit.
Oud 30 januari 2008, 13:46   #336
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als de prijs x is voor de vrijmaking, en x+30% 2 jaar na de vrijmaking, sta mij toe dan te twijfelen aan de relevantie van die buzzwordjes ja.

wat een kortzichtige zin .
Als ze nu de treinen gaan liberaliseren dan gaat de prijs ook wat hoger schieten betekent dat dan per se dat uw treinticket duurder is?
pas op tis nen instinker
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2008, 13:46   #337
Heftruck

Standaard

Citaat:
gij zijt uit uw nek aant lullen, ze zijn wel geliberaliseerd, mss nog niet zo hard als gij zoudt willen, maar al wel te hard voor mij en ik ben zeker niet de enige.
Allez dan, als jij 't zegt. Sta mij toe daar anders over te denken.
Oud 30 januari 2008, 13:46   #338
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Daar heb je gelijk in hoor. Maar stellen dat die multinationals zelfstandigen wel tegenhouden is evenzeer fout. Je kan net zo goed beweren dat multinationals aanzetten tot zelfstandig ondernemen, omdat er dan vraag naar nieuwe producten ontstaat. De meeste multinationals richten zich immers enkel tot een beperkt productassortiment. Hierdoor kan jij inspelen op andere producten.
de evolutie gaat echter andersom?

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 30 januari 2008 om 13:47.
Oud 30 januari 2008, 13:46   #339
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Allez dan, als jij 't zegt. Sta mij toe daar anders over te denken.
ik zeg't
Oud 30 januari 2008, 13:49   #340
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat je kostenbesparing te klein is, door de hoge kosten die je zelf maakt.

Versnelde afschrijvingen zijn hier in België ook toegelaten dacht ik.

De hoofdreden achter die afschrijvingen is de verspreiding van de kost over verschillende jaren, waar je dan geen belastingen op moet betalen. Maar daar moet iemand als individu geen rekening mee houden, want die kost kan je niet aftrekken van de belastingen.
Ik denk dat die kostenbesparing toch zo klein niet is.
neem kortweg een halve euro/brood. Dan zit ik al aan 1.5 euro/week dan is op 3 jaar tijd men oventje betaald. En dan houd ik nog geen rekening met andere dingen die ik kan doen met men oven.
Voor de meeste gezinnen heeft kortaf toch gelijk hoor.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be