Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 februari 2008, 00:51   #101
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
"Ik vind"? Stiptheid is vrij eenvoudig meetbaar. Volgens de cijfers over 2007 reed volgens de internationale 5-minutennorm 93,0% van de NS-treinen op tijd, het hoogste percentage sinds de jaren negentig. Bij de NMBS reed volgens diezelfde norm 89,2% van de treinen op tijd.

Ter vergelijking: bij de NS reed de voorbije vijf jaren steeds meer dan 90% van de treinen op tijd. We moeten terug naar 'rampjaren' 2001 (88,2%) en 2002 (89,3%) om nog zulke lage waardes bij de NS te zien. Wat dat betreft is bij NS een gestaag stijgende lijn te zien, tegelijk met de klanttevredenheid:

jaar - stiptheid - % reizigers dat voor op tijd rijden cijfer 7 of hoger geeft - % reizigers dat als algemeen oordeel cijfer 7 of hoger geeft
2001 - 88,2% - 21 - 45
2002 - 89,3% - 23 - 48
2003 - 90,5% - 29 - 56
2004 - 92,3% - 39 - 66
2005 - 91,8% - 40 - 67
2006 - 91,8% - 39 - 68
2007 - 93,0% - 45 - 70

Aan zo'n klanttevredenheidsonderzoek heb ik zelf al een aantal keren meegewerkt. Er worden dan (anonieme) enqueteformulieren rondgedeeld in de coupés, die na een minuut of tien tegelijk weer worden opgehaald.

Goed, in België heb je meer treinen die 5 minuten of zo vertraging hebben, maar anderzijds heb je in Nederland meer treinen die een half uur of meer vertraging hebben, afgeschaft of omgeleid werden. 2007 was trouwens een slecht jaar bij de NMBS, met veel stakingen, een veranderde dienstregeling en werken.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 februari 2008 om 00:52.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 01:01   #102
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
De NS heeft vorig jaar een volledig nieuwe dienstregeling doorgevoerd. Toch is dat niet ten koste van de stiptheid gegaan. Integendeel, de stiptheid is flink gestegen, van 91,8 naar 93,0%.

En nogmaals, bij de vergelijking tussen NL en B moet je meewegen dat de Nederlandse spoorwegen veel drukker worden bereden dan de Belgische. De gemiddelde frequentie ligt in NL hoger, treinen rijden tot later op de avond door en ook 's nachts rijden er reizigerstreinen, in de Randstad en sinds december jl. ook in Brabant. Bovendien tellen de rustige nevenlijnen in het noorden, het oosten en in Limburg niet mee voor de NS-cijfers, daar waar de tweeuursdiensten in de Ardennen wel meetellen voor de NMBS.
Ik vind het Belgische spoornet ook vrij druk en frequent, zeker tussen en rond de grote steden, maar ook richting West- en Oost-Vlaanderen. In BelgiË hebben ze wel geen nachttreinen, dat zou moeten, maar de NMBS rijdt toch veel later dan De Lijn. (bvb. de kusttram stopt er al mee om 10 u en vanaf 7 u maar om het uur!) Tenslotte is rijden met de trein in België ook een stuk voordeliger en betaalbaarder, dat weten de "Hollanders" trouwens ook, die kennen de Belgische voordeelformules dikwijls beter dan de Belgen zelf.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 01:02   #103
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.753
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Consumentenorganisaties hebben enkele jaren geleden met de NS afspraken gemaakt over tariefstijgingen boven de inflatie. Die mogen alleen stapsgewijs doorgevoerd worden, telkens de stiptheid op of boven een bepaalde waarde komt. Op die manier zijn de tarieven gestegen, tegelijk met de stiptheid.
Met als gevolg dat de trein nemen in Nederland een pak duurder is dan in België.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 01:11   #104
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.753
Standaard

Dimitri

Citaat:
Dit is toch wel grappig. Vroeger reed er drie keer per dag een gewone dagtrein naar Parijs, die ik in mijn jeugd nog heb meegemaakt en er toen niet minder dan zes uur over deed vanuit Rotterdam, met tussenstops in wereldsteden als Aulnoye en Saint-Quentin. Inmiddels is de reistijd teruggebracht tot ruim drie uur en als de HSL in gebruik wordt genomen, kun je om het uur in 2,5 uur van Rotterdam naar Parijs! En dat noem jij een verslechtering?
Niet noodzakelijk, maar het is wel veel duurder geworden hé. Bovendien kun je nu bijna niet meer met een gewone trein van België aar Nederland.



Citaat:
Essen-Roosendaal is een uurverbinding met de trein. De NMBS denkt er nog over om bij ingebruikname van de HSL alle treinen uit Antwerpen door te laten rijden naar Roosendaal, zodat een halfuursdienst zou ontstaan. Deze verbinding zal t.z.t. waarschijnlijk wel Europees aanbesteed moeten worden, waardoor het ook mogelijk is voor andere bedrijven om in te schrijven. Als die tenminste niet tegengewerkt worden door de Belgische overheid...
Welke treinen bedoel je? Die vanuit Brussel? Dat zal niet gebeuren denk ik. Voorlopig heb je de keus tussen de "boemel" Essen-Roosendaal of de dure benelux-trein, die binnenkort nog duurder zal worden.


Citaat:
Wat het overige trein- en busvervoer betreft is er al heel wat verbeterd in vergelijking met vroeger, maar er is inderdaad nog veel werk te doen. Tussen NL en D is dat een stuk makkelijker te regelen dan tussen NL en B, omdat België het spoorvervoer angstvallig in eigen hand probeert te houden en weinig inzet op nieuwe infrastructuur.
Vanuit Nederland is er anders ook weinig interesse, zie naar het debacle rond de Ijzeren Rijn.


Citaat:
nieuw sneltramnetwerk in Limburg met verbindingen naar Maastricht en Weert/Eindhoven. Ook aan de Duits-Nederlandse grens is al het een en ander verbeterd. Twee voorbeelden:
- Groningen - Oost-Friesland: vroeger reed er driemaal daags een Duitse sneltrein tussen Groningen en Oldenburg, nu rijdt er acht keer per dag een Nederlandse stoptrein van Arriva tussen Groningen en Leer. Arriva heeft onlangs aangegeven graag sneltreinen in te willen zetten naar Oldenburg en Bremen: http://www.dvhn.nl/article2994399.ece. Overigens heeft een slim bedrijf het gat in de markt al gedicht met een snelbusdienst van Groningen naar Oldenburg en Bremen.
- Twente - Bentheim/Westfalen: de spoorlijn tussen Enschede en Gronau is in 2002 heropend met moderne lichte dieseltreinen en de halfuurdienst loopt als een trein. Intussen wordt ook gesproken over een grensoverschrijdende stoptrein tussen Hengelo en Bentheim, waar nu alleen driemaal daags de intercity Amsterdam - Berlijn - Stettin de grens passeert. Ofwel gaat Syntus de stoptrein Zutphen - Hengelo - Oldenzaal doortrekken naar Bentheim en Nordhorn (dat nu geen reizigerstreinen heeft), ofwel gaat de Duitse spoorvervoerder Westfalenbahn de 'Wiehengebirgsbahn' Bielefeld - Bentheim doortrekken naar Oldenzaal. Zie http://www.tctubantia.nl/regio/olden...ein-rijden.ece en http://www.westfalenbahn.de/index.php?we_objectID=75
[/quote]

OK, maar wat De Lijn betreft is het een grote onvoldoende over de hele lijn... verbindingen zoals hierboven aangegeven zijn zonder meer slecht of onbestaande.

Wat ik maar wou duidelijk maken is dat staatsgrenzen, ondanks toenemende integratie langs beide grenzen in sommige streken, nog steeds een grotere belemmering vormen voor handel, vervoer, etc. dan gewest- of provinciegrenzen. Ik ben dan ook, onder andere hierdoor, sterk gekant tegen het optrekken van nieuwe staatsgrenzen, net als de overgrote meerderheid der Belgen.

Laatst gewijzigd door tomm : 1 februari 2008 om 01:14.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 06:49   #105
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.978
Standaard

Het gaat hier veel over personen-vervoer via de trein.
Laat ons het goederentransport via het spoor niet vergeten.
Wij moeten daar, intra-Europa, véél meer aandacht aan besteden.
Het aantal vrachtwagens op onze wegen dient drastisch te dalen.
INTRA-Europa = trein véél beter dan vrachtwagen.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 1 februari 2008 om 06:53.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 07:54   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Ze mogen nu eindelijk de metro die vanuit Rijssel rijdt naar de Belgische grens doortrekken naar Kortrijk!
Die stopt nu ergens in een sociale wijk in "Risquons Tout".

Het zou de economie van onze streek hier in West-Vlaanderen een enorme impuls geven: al die Rijselse burgers die hier komen een pint pakken, winkelen, lekker eten en (goedkoop!) drinken.

Voor de liefhebbers van metro's: die metro rijdt vanzelf, zonder bestuurder en legt vele kilometers af onder de grond langs allerlei plezante stadscentra.

Maar de (domme) middenstand van Kortrijk vreesde dat zijn klanten naar Rijssel zouden gaan (klopt allicht ook) en vergaten daarbij dat er een paar miljoen Fransen ook naar Kortrijk zouden komen.

Een metro die ook via Mouscron, Menen, Marke en Kortrijk komt zou een fantastische zaak zijn voor onze bewoners!

Voor degenen die dit science-fiction project nog nooit hebben meegemaakt: een aanbevolen ritje.
(rijden over autostrade van Gent naar Kortrijk. Voorbij Kortrijk rijden. daar overschakelen op de expressweg naar Doornik (afrit 1) afslag Mouscron (eerste afslag op expressweg). Daar naar rechts, blijven volgen tot over de grens en daar de weg vragen. Het ligt tenmidden van een godvergeten sociale woningwijk)
Je kan dan met die metro in allerleid stadjes afstappen en gaan wandelen, tot je in Rijssel komt. Daar kan je musea bezoeken, de winkelcentra en ook naar "villeneuve d' Asq" gaan om er een openluchtmuseum te bezoeken.
FORMIDABELE UITSTAP!
Bij mijn weten moet u niet kappen op de inwoners of middenstand van Kortrijk, maar wel op die van Moeskroen. De Rijselse metro komt immers bijna net aan de gemeentegrens van Moeskroen.

http://www.grootstad.org/plan.pdf
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 07:58   #107
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Een achterstandswijk die Risquons Tout heet? Is dat een grap?
Neen, dit is Belgisch...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 07:59   #108
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Goed, in België heb je meer treinen die 5 minuten of zo vertraging hebben, maar anderzijds heb je in Nederland meer treinen die een half uur of meer vertraging hebben, afgeschaft of omgeleid werden.
Zijn daar cijfers over te vinden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 08:00   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niet noodzakelijk, maar het is wel veel duurder geworden hé. Bovendien kun je nu bijna niet meer met een gewone trein van België aar Nederland.
Nogmaals: met dank aan Decroo die heel wat grensoverschrijdende lijnen tijdens zijn ambtsperiode heeft afgeschaft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 08:01   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vanuit Nederland is er anders ook weinig interesse, zie naar het debacle rond de Ijzeren Rijn.
Welk debâcle? Bij mijn weten is er nu toch een overeenkomst?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 09:49   #111
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Goed, in België heb je meer treinen die 5 minuten of zo vertraging hebben, maar anderzijds heb je in Nederland meer treinen die een half uur of meer vertraging hebben, afgeschaft of omgeleid werden. 2007 was trouwens een slecht jaar bij de NMBS, met veel stakingen, een veranderde dienstregeling en werken.
Treinen met vijf minuten vertraging rijden volgens de internationale 5-minutennorm nog op tijd. Die vallen dus binnen de 89,2% NMBS-treinen en 93,0% NS-treinen die op tijd reden (met max. vijf minuten vertraging).

In NL zelf wordt de NS afgerekend op de strengere 3-minutennorm, want inderdaad, als een trein vijf minuten te laat is, wordt dat door de meeste reizigers als vertraging beschouwd. Volgens die norm reed bij NS 87% van de treinen op tijd (met max. drie minuten vertraging). Op basis van deze 3-minutennorm mag de NS de tarieven verhogen. Deze norm is de voorbije jaren als volgt gestegen:
2001: 79,9%
2002: 81,2%
2003: 83,1%
2004: 86,0%
2005: 84,7%
2006: 84,8%
2007: 87,0%
De doelstelling is om deze norm uiteindelijk op 90% te krijgen.

Het aandeel niet gereden treinen ligt al jaren vrij stabiel rond de 1,5%. (Terzijde: ik vind het begrip "afgeschaft" dat in België gebruikt wordt niet erg gelukkig. Ik zou denken dat de trein uit het spoorboekje is geschrapt. Het gaat waarschijnlijk weer om een letterlijke vertaling uit het Frans...)

Waar je het idee vandaan haalt dat veel treinen lange vertragingen hebben, is mij een raadsel. Dat komt tegenwoordig maar zelden voor. Trouwens, lange vertragingen hebben meteen invloed op de klanttevredenheid.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 10:09   #112
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik vind het Belgische spoornet ook vrij druk en frequent, zeker tussen en rond de grote steden, maar ook richting West- en Oost-Vlaanderen.
Kun je nagaan hoe druk het in NL is. Ik heb jarenlang in de buurt van een spoorlijn gewoond, dus ik spreek uit ervaring. Bijna alle spoorlijnen in Nederland hebben inmiddels een halfuurdienst. Heel wat anders dan de tweeuurdiensten in de Ardennen. In de Randstad rijden er gemiddeld acht treinen per uur over de hoofdassen. En dan hebben we het nog niet over het goederenvervoer!

Citaat:
In BelgiË hebben ze wel geen nachttreinen, dat zou moeten, maar de NMBS rijdt toch veel later dan De Lijn. (bvb. de kusttram stopt er al mee om 10 u en vanaf 7 u maar om het uur!)
Bussen rijden 's avonds meestal minder, omdat busvervoer minder aantrekkelijk is. De trein heeft zowel lange- als korteafstandsreizigers, de bus alleen mensen die korte afstanden afleggen. Daarom kan de trein tot middernacht rendabel blijven rijden, terwijl de bus dat meestal niet haalt. In Drenthe vertrok mijn bus om 22.30 uur voor het laatst, terwijl de laatste trein van Zwolle naar Emmen om 00.30 uur en naar Groningen om 01.00 uur gaat.

Alleen de grote steden hebben ook een nachtnet voor de bus.

Citaat:
Tenslotte is rijden met de trein in België ook een stuk voordeliger en betaalbaarder, dat weten de "Hollanders" trouwens ook, die kennen de Belgische voordeelformules dikwijls beter dan de Belgen zelf.
Nederlanders weten altijd wel waar de voordeeltjes te halen zijn.

Van België naar Nederland reizen is trouwens erg duur door de grenstoeslag. Zo is een kaartje van Utrecht naar Maastricht even duur als een kaartje van Maastricht naar Luik, een veel kortere afstand. NS Hispeed (v/h NS Internationaal) is inderdaad erg duur in vergelijking met de buitenlandse collega's. Internationale kaartjes kun je beter bij de DB of de NMBS kopen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 10:11   #113
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Met als gevolg dat de trein nemen in Nederland een pak duurder is dan in België.
Maar daar krijg je dan ook een betere dienstverlening voor.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 10:34   #114
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Niet noodzakelijk, maar het is wel veel duurder geworden hé. Bovendien kun je nu bijna niet meer met een gewone trein van België aar Nederland.
Er zijn nu maar twee grensovergangen in gebruik, dus zo vreemd is dat niet.

Als het even meezit, komen er binnenkort dankzij Vlaanderen twee grenslijnen in Limburg bij.

Citaat:
Welke treinen bedoel je? Die vanuit Brussel? Dat zal niet gebeuren denk ik. Voorlopig heb je de keus tussen de "boemel" Essen-Roosendaal of de dure benelux-trein, die binnenkort nog duurder zal worden.
Ik bedoel de stoptrein Antwerpen Centraal - Essen, een halfuurdienst die een keer per uur doorrijdt naar Roosendaal. De NMBS denkt erover om in de toekomst beide treinen door te laten rijden naar Roosendaal.

Citaat:
Vanuit Nederland is er anders ook weinig interesse, zie naar het debacle rond de Ijzeren Rijn.
Daar heeft Nederland zelf weinig aan maar wel last van, vandaar. Maar er is ondertussen een arbitrageuitspraak, dus de aanleg hangt nu alleen nog af van de financiering.

Citaat:
OK, maar wat De Lijn betreft is het een grote onvoldoende over de hele lijn... verbindingen zoals hierboven aangegeven zijn zonder meer slecht of onbestaande.
Tja, als Vlaanderen met De Lijn nu zelf in het spoor zou kunnen investeren...

Citaat:
Wat ik maar wou duidelijk maken is dat staatsgrenzen, ondanks toenemende integratie langs beide grenzen in sommige streken, nog steeds een grotere belemmering vormen voor handel, vervoer, etc. dan gewest- of provinciegrenzen. Ik ben dan ook, onder andere hierdoor, sterk gekant tegen het optrekken van nieuwe staatsgrenzen, net als de overgrote meerderheid der Belgen.
De belemmeringen aan de grens worden juist steeds verder afgebouwd. Het openbaar vervoer is langzaam de achterstand op het wegverkeer aan het inhalen, getuige de gerealiseerde of nog te realiseren grensprojecten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2008, 11:09   #115
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Kun je nagaan hoe druk het in NL is. Ik heb jarenlang in de buurt van een spoorlijn gewoond, dus ik spreek uit ervaring. Bijna alle spoorlijnen in Nederland hebben inmiddels een halfuurdienst. Heel wat anders dan de tweeuurdiensten in de Ardennen. In de Randstad rijden er gemiddeld acht treinen per uur over de hoofdassen. En dan hebben we het nog niet over het goederenvervoer!


Bussen rijden 's avonds meestal minder, omdat busvervoer minder aantrekkelijk is. De trein heeft zowel lange- als korteafstandsreizigers, de bus alleen mensen die korte afstanden afleggen. Daarom kan de trein tot middernacht rendabel blijven rijden, terwijl de bus dat meestal niet haalt. In Drenthe vertrok mijn bus om 22.30 uur voor het laatst, terwijl de laatste trein van Zwolle naar Emmen om 00.30 uur en naar Groningen om 01.00 uur gaat.

Alleen de grote steden hebben ook een nachtnet voor de bus.
Wat tussen Nederlandse regionale steden dus blijkbaar de norm is, haal je hier zelfs niet eens tussen Brussel en de verschillende provinciehoofdplaatsen. Als je na middernacht nog uit Brussel weg wil, moet je op het openbaar vervoer niet meer rekenen. In de omgekeerde richting, naar Brussel toe, vertrekken de laatste treinen doorgaans zelfs nog een uur eerder. Op andere lijnen is het nog een stuk eerder afgelopen. Vanuit Antwerpen bijvoorbeeld vertrekt de laatste trein richting Gent al rond 23.00 uur.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:46   #116
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nu reeds zie je dat de bussen van De Lijn, TEC en MIVB niet altijd op elkaar afgestemd zijn.
Vanuit Moeskroen rijden de Lijn en de Tec, zonder veel overleg blijkbaar, naar Menen; want vaak min op meer op hetzelfde moment.
En bijna parallel rijdt aan de Franse kant een Franse bus naar Halluin waarbij hij tot aan de grens met Menen komt.

Zou mits overleg heel wat beter kunnen.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:48   #117
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Stevaert vandaag in De Morgen


"Kijk eens, het zou bijzonder kortzichtig zijn om vandaag een mobiliteitsplan voor een regio uit te werken, zonder rekening te houden met de hst. Een gouverneur moet opkomen voor zijn provincie. Maar het zou even bekrompen zijn om vandaag een hst-station voor Hasselt of Genk te eisen: dat heeft geen zin. Maar we hebben een fonkelnieuw hst-station, op een paar kilometer afstand van Tongeren. Waarom dat dan niet gebruiken? In Luik, in een stad waarmee Limburg achthonderd jaar lang verenigd was in het hetzelfde prinsbisdom?

"Trouwens, let op mijn woorden: Luik zal binnen afzienbare tijd zijn 'draai' maken. Het zal veranderen van een industrieel kerkhof in een voorspoedige regio, met nieuwe bedrijven op die oude, industriële sites. Mijn Oost-Limburgse vrienden van Maastricht lopen Luik nu al plat Sommige willen van de taalgrens een economische grens maken: pas avec moi.

Laatst gewijzigd door straatrue : 2 februari 2008 om 16:49.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 16:49   #118
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Beetje verder:

"Wij Limburgers ergeren ons mateloos aan de navelstaarderij van de Vlaamse overheid. Ik kreeg onlangs zo'n Vlaams foldertje in handen, met daarop de trekpleisters van het land. Voor Limburg stond er één bolletje: stad Hasselt. De legende vermeldde daarbij: 'forest'. Bos! Antwerpen stond voor 'city en 'trade' enzovoort, Leuven voor 'university'. Maar sommigen denken dat wij nog altijd als Eburonen in de wouden leven. Maar denk je dat dat foldertje Luik vermeldde? Maastricht? Düsseldorf? Stefaan De Clerck zal ook wel gezucht hebben, want Lille of Tourcoing hebben ze er vanzelfsprekend ook niet bij gezet. Neen neen: de Vlaamse wereld stopt aan de grenzen van Vlaanderen.
"Ik wil geen provincialist zijn. Een provincialist sluit zich op, is op zichzelf gericht. Zij die binnen de Vlaamse overheid denken dat Vlaanderen de maat van alle dingen is: dát zijn de echte provincialisten.

Laatst gewijzigd door straatrue : 2 februari 2008 om 16:50.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 18:58   #119
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Vanuit Moeskroen rijden de Lijn en de Tec, zonder veel overleg blijkbaar, naar Menen; want vaak min op meer op hetzelfde moment.
En bijna parallel rijdt aan de Franse kant een Franse bus naar Halluin waarbij hij tot aan de grens met Menen komt.

Zou mits overleg heel wat beter kunnen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De TEC
De Lijn

= de bussen van het apartheidsregime
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2008, 19:11   #120
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 33.978
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Stevaert vandaag in De Morgen

"Kijk eens, het zou bijzonder kortzichtig zijn om vandaag een mobiliteitsplan voor een regio uit te werken, zonder rekening te houden met de hst. Een gouverneur moet opkomen voor zijn provincie. Maar het zou even bekrompen zijn om vandaag een hst-station voor Hasselt of Genk te eisen: dat heeft geen zin. Maar we hebben een fonkelnieuw hst-station, op een paar kilometer afstand van Tongeren. Waarom dat dan niet gebruiken? In Luik, in een stad waarmee Limburg achthonderd jaar lang verenigd was in het hetzelfde prinsbisdom?

"Trouwens, let op mijn woorden: Luik zal binnen afzienbare tijd zijn 'draai' maken. Het zal veranderen van een industrieel kerkhof in een voorspoedige regio, met nieuwe bedrijven op die oude, industriële sites. Mijn Oost-Limburgse vrienden van Maastricht lopen Luik nu al plat Sommige willen van de taalgrens een economische grens maken: pas avec moi.
Citaat:
Luik zal binnen afzienbare tijd zijn 'draai' maken. Het zal veranderen van een industrieel kerkhof in een voorspoedige regio, met nieuwe bedrijven op die oude, industriële sites.
Arcelor Mittal investeert in een nieuwe hoogoven in Gent, bij Sidmar. Deze hoogoven plaatsen zij in Gent omdat Gent nu enkel dichter bij de zee ligt dan Luik. Van dit soort industrie zal Luik het alvast niet moeten hebben.

Merk op:
ondertussen chanteert deze firma de regering om een hoogoven te kunnen heropstarten in Luik (omdat er tijdelijk een hoogconjunctuur is in de vraag naar staal, en zij geen reservecapaciteit hebben, behalve de stilgelegde hoogoven te Luik).

Merk verder op:
zij zijn niet bereidt te betalen voor de extra CO²-rechten die deze heropstart vereist. Ondertussen hebben zij vorig jaar 100.000 euro verdient aan de verkoop van diezelfde CO²-rechten.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 2 februari 2008 om 19:12.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be