Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2008, 22:52   #21
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het is wel duidelijk dat politici nog steeds moeten afleren om "ad-hoc" maatregelingetjes uit te vinden en doen alsof dat help....

Over de "milieuvriendelijkheid" en "efficiency" van het openbaar vervoer,en dan speciaal onze rampzalige bussen is het laatste woord nog niet gezegd..(weet iemand bijvoorbeeld hoe al die chauffeurs op hun bus raken )

Ondertussen kan er struktureel beter naar gestreefd worden dat het voertuigenpark sneller ge-updated wordt(jaag de voitures van ouder dan 10 jaar van de baan tenzij ze biobrandstof drinken).

Dit kan inderdaad door de aanschaf en het bezit van een wagen goedkoper te maken maar voor het gebruik zwaarder te doen betalen.DAT zou gerichte fiscaliteit zijn....het idee is al zo oud als de straat maar raakt er maar niet door....

(onze automarkt IS verzadigd,er zullen er niet meer bijkomen door deze maatregel)

stop met zeveren, ze gaan al die bussen roetfilteren, en een paar kunnen ze niet aanpassen die zetten ze aan de kant.

en ze gaan in Gent, Antwerpen hybride bussen inleggen. Met een pak subsidies uiteraard

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...tfilters.dhtml

Laatst gewijzigd door brother paul : 21 februari 2008 om 22:55.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 22:59   #22
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Met het beleid dat de overheid voerde, en de promotie die autoverkopers en automobielverenigingen maakten, hebben steeds meer mensen gekozen voor een dieselwagen. Terwijl LPG veel goedkoper en properder is.
Een nieuwe auto met benzinemoter en LPG-installatie is goedkoper dan dezelfde wagen met dieselmotor! Een liter LPG kost vandaag maximum 0,582 euro. Voor een auto op LPG betaal je wel nog een extra jaarlijkse rijtaks van ongeveer 150 euro. Terwijl deze voor dieselauto's werd afgeschaft
Waarom rijden niet meer mensen op LPG?
Die ontploffen al eens, je mag er niet mee in de meeste parkeergarages en je vindt maar weinig tankstations.

Laatst gewijzigd door filosoof : 21 februari 2008 om 23:05.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 23:03   #23
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Vlaams minister van Energie, Leefmilieu en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) wil onderzoeken of er financiële middelen zijn voor een premie voor roetfilters bij bestaande dieselwagens. Het gaat volgens een kabinetsmedewerker om de zogenaamde (half) open filters, die tot 50 procent van de roetdeeltjes tegenhouden. De roetdeeltjes zijn schadelijk voor de gezondheid en leveren een bijdrage aan de concentratie van fijn stof in de lucht.

400 euro
Crevits wil haar voorstel spiegelen aan het Nederlandse model, waar een premie van 400 euro toegekend wordt voor de plaatsing van een roetfilter op bestaande dieselwagens. Die premie zou volgens het kabinet ongeveer 80 procent van de kosten dekken.

HLN

...

Ik vraag me af waarom men de overheid...zeg maar alle voetgangers, gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers mee laten opdraaien voor deze 'vervuilers'.

Zou het niet rechtvaardiger zijn, de dieselprijs op te trekken, en zo alle dieselwagens voorzien van zo'n roetfilter?
Beste vriend;vele mensen hebben het al niet te breed en schaffen dan een diesel aan omdat ze op die manier wat kunnen besparen.
Voor mij is het simpel;stel de dieselprijs ong even hoog als de benzine dan stap ik over naar lpg,nog goedkoper dan diesel.
Neen,ik vind het niet rechtvaardiger.

Het zijn de fabriekanten die er maar voor moeten zorgen ze milieuvriendelijke wagens maken.
Marlboro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 23:04   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Vrachtwagenchauffers weten wel waarom ze in Belgie tanken, en belgische transportbedrijven tanken 5000liter, trekken de btw terug en weten heel goed dat ze nergens in europa goedkoper kunnen tanken...

Dat is de reden. Daarom dat ze de dieselauto's hun autotaks een verdubbeld hebben om dit te compenseren !
En om de kosten ziekteverzekering te dekken: het aantal astmapatienten stijgt evenredig met de dieselverkooop
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 23:07   #25
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom moet ik sociale belasting betalen om de ziektekosten van een een roker met longkanker te dekken?
Het is te gemakkelijk om steeds de 'schuld' bij anderen te leggen.
Correctie;wie laat er sigarretten toe
Daar begint het altijd mee;dat ze dan gewoonweg geen sigarretten meer verkopen en maken hier in belgie.Opgelost of toch deelsopgelost.
Oud 21 februari 2008, 23:08   #26
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom rijden niet meer mensen op LPG?
Omdat ik praktisch nergens pompen zie mee lpg
Oud 21 februari 2008, 23:15   #27
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Omdat ik praktisch nergens pompen zie mee lpg
Een 3liter lupo op koolzaad, en met uw 1000Liter koolzaad tank je gewoon 33000km thuis...

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=gctsnthi
Oud 21 februari 2008, 23:21   #28
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Een 3liter lupo op koolzaad, en met uw 1000Liter koolzaad tank je gewoon 33000km thuis...

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=gctsnthi
Neem het mij niet kwalijk;ik ben van al die nieuwigheden zo niet op de hoogte .
Ik ben ook wel voor het milieu maar waarom moeten wij en met wij bedoel ik vooral de middelmatige en armere klasse zeg maar er weer het slachtoffer van worden en wij weer eens meer moeten gaan betalen??
Ze moeten maar die fabrikanten aanpakken en hun wagens milieuvriendelijker doen maken maarja,je hebt zoiets als een ferrari,die hebben gezegd ze daar niet aan meedoen en ik kan daar wel inkomen.
2 maten en gewichten alweer.

Ik weet 1 ding;dat mensen zoals de topicstarter eens moeten gaan beseffen dat als je zo'n zaken begint te doen je de kloof tussen arm en rijk steeds groter aan het maken bent.
Ik weet heel wat mensen die nauwelijks rond komen en dus een diesel aanschaffen omdat ze zich wat mee kunnen uitsparen door minder aan de pomp te moeten betalen.

Ik ben dat beu dat altijd de hardwerkende simpele weinig verdiende werkmens steeds uitgemolken word,wij zijn de melkkoeien en worden als citroenen uitgeperst.Ik word er moe van.
Oud 21 februari 2008, 23:31   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marlboro Bekijk bericht
Neem het mij niet kwalijk;ik ben van al die nieuwigheden zo niet op de hoogte .
Ik ben ook wel voor het milieu maar waarom moeten wij en met wij bedoel ik vooral de middelmatige en armere klasse zeg maar er weer het slachtoffer van worden en wij weer eens meer moeten gaan betalen??
Ze moeten maar die fabrikanten aanpakken en hun wagens milieuvriendelijker doen maken maarja,je hebt zoiets als een ferrari,die hebben gezegd ze daar niet aan meedoen en ik kan daar wel inkomen.
2 maten en gewichten alweer.

Ik weet 1 ding;dat mensen zoals de topicstarter eens moeten gaan beseffen dat als je zo'n zaken begint te doen je de kloof tussen arm en rijk steeds groter aan het maken bent.
Ik weet heel wat mensen die nauwelijks rond komen en dus een diesel aanschaffen omdat ze zich wat mee kunnen uitsparen door minder aan de pomp te moeten betalen.

Ik ben dat beu dat altijd de hardwerkende simpele weinig verdiende werkmens steeds uitgemolken word,wij zijn de melkkoeien en worden als citroenen uitgeperst.Ik word er moe van.
Excuseer, maar een auto kun je kiezen, uw gebruik van uw auto kun je kiezen. De belasting om bezit kun je niet veranderen..

Dus een variabele kilometertaks is weldegelijk iets dat je kunt veranderen door uw gedrag aan te passen betaal je minder belasting maar heb je toch nog altijd de optie op mobiliteit wanneer je het nodig hebt
Oud 21 februari 2008, 23:37   #30
Marlboro
Banneling

Standaard

Citaat:
Excuseer, maar een auto kun je kiezen, uw gebruik van uw auto kun je kiezen. De belasting om bezit kun je niet veranderen..

Dus een variabele kilometertaks is weldegelijk iets dat je kunt veranderen door uw gedrag aan te passen betaal je minder belasting maar heb je toch nog altijd de optie op mobiliteit wanneer je het nodig hebt
Ik heb altijd mijn wagen nodig voor na het werk;totaal geen openbaar vervoer,dus ik moet wel en aangezien ik toch een eindje moet rijden ook koop ik een goedkope manier,anders betaal ik mij blauw aan.
Oud 22 februari 2008, 00:24   #31
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Verwarmen met mazout, binnenkort een gesubsidieerde roetfilter in je schouw?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 06:23   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door josbedal Bekijk bericht
Verbruik zegt niet zoveel over de roetuitstoot hoor. Mijn 10 jaar oude diesel verbruikt zo'n 4,5 �* 5L/100km gemiddeld maar als ik vol op het gas ga kan ik beter mijn mistlicht even aanzetten...
Verbruik en co2-uitstoot is veel meer met elkaar verbonden.

Mvg, Joeri

Even aannemende dat U uw wagen nodig hebt,WAAROM rijdt U met een relatief oude voituur?

Omdat de aanschaf van een nieuwe- een serieuze zaak is natuurlijk,des te erger als je beseft dat zowieso meer dan 21% van het bedrag dat je neertelt niks met die auto te maken heeft

Daar zit hem het probleem bij iederen die zelf zijn wagen moet betalen,met of zonder gemonteerde roetpot ergens achteraan

Enkel rijke Mid-Lifers en bedrijven kunnen zich op den duur nog(en op kosten van de staat) versneld,nieuwe wagens,veroorloven.....

Voor de rest van ons zijn er gelukkig de opkomende Aziatische merken

Laatst gewijzigd door kelt : 22 februari 2008 om 06:26.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 06:36   #33
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die ontploffen al eens, je mag er niet mee in de meeste parkeergarages en je vindt maar weinig tankstations.
Auto's op LPG zijn onderworpen aan de strengste veiligheidvoorschriften. Een LPG-tank moet bestand zijn tegen extreme warmte (een half uur in vuur) en tegen de schokken bij een ongeval. Bij het minste lek sluit de LPG-tank automatisch. De kans op ontploffing is zo goed als onbestaand. Heb jij weet van een auto op LPG die ontplofte?
In België is het vinden van een tankstation geen enkel probleem, langs de autosnelweg heeft ieder tankstation LPG. Behalve in de kleine gemeenten, vind je overal LPG.
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas...ons-LPG-BE.htm
Je mag er inderdaad niet in de meeste parkeergarages, naar het schijnt omdat de ventilatieroosters alleen bovenaan en niet onderaan geplaatst zijn, en LPG is lichter dan lucht.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 07:09   #34
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Auto's op LPG zijn onderworpen aan de strengste veiligheidvoorschriften. Een LPG-tank moet bestand zijn tegen extreme warmte (een half uur in vuur) en tegen de schokken bij een ongeval. Bij het minste lek sluit de LPG-tank automatisch. De kans op ontploffing is zo goed als onbestaand. Heb jij weet van een auto op LPG die ontplofte?
In België is het vinden van een tankstation geen enkel probleem, langs de autosnelweg heeft ieder tankstation LPG. Behalve in de kleine gemeenten, vind je overal LPG.
Je mag er inderdaad niet in de meeste parkeergarages, naar het schijnt omdat de ventilatieroosters alleen bovenaan en niet onderaan geplaatst zijn, en LPG is lichter dan lucht.
Dat is omdat er een overdruk systeem zit in LPGtank, dus als je bij koud weer -10° voltankt en je gaat dan daarna gezellig ind e garage staan +15° j-komt de LPG stillekes onder druk eruit.
Oud 22 februari 2008, 08:36   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Auto's op LPG zijn onderworpen aan de strengste veiligheidvoorschriften. Een LPG-tank moet bestand zijn tegen extreme warmte (een half uur in vuur) en tegen de schokken bij een ongeval.
Kwatch. Een LPG tank is niet meer of minder dan een goed uitgevoerde druktank, die als vereiste 5 maal de gebruiksdruk als limiet heeft. De duur van blootstelling aan vuur kan je niet afmeten op een arbitraire manier. Een LPG tank bovenop een waakvlammetje gaat er niet te veel van aantrekken, maar een LPG tank bestookt met een gerichte vlam van een lasbrander.... BOEM, steekvlam zal je plezier zijn.
Als veiligheidsklep zit er een veer in, die een plaat met dichting over een gat drukt. De doorsnee van het gat en de kracht van de veer zullen ervoor zorgen dat de plaat weggedrukt word bij een bepaalde overdruk in de tank. En zo de petrolium dampen weg laat lekken tot de druk weer gezakt is tot onder de veerkracht. Dat weggelekte gas gaat de brand wel aanwakkeren.
Die bepaalde overdruk is 1.5 keer de werkdruk.
Kwa schokken. Who cares, het is geen nitroglycerine. De tank moet gewoon sterk genoeg zijn om die 5 maal gebruiksdruk te weerstaan. Wat wel voor een sterke tank zorgt.

Citaat:
Bij het minste lek sluit de LPG-tank automatisch. De kans op ontploffing is zo goed als onbestaand. Heb jij weet van een auto op LPG die ontplofte?
Hangt er van af waar het lek is. Een moderne LPG instalatie heeft een electrische afsluiter op de tank, een normaal gesloten 2/2 klep die alleen op commando de tank opend. Als het lek op de tank zelf zit, maakt het geen donder uit trouwens. Als het lek op de leiding zelf zit, dan maakt het ook niet uit. Of men zou een klep moeten gebruiken die bij een bepaalde gassnelheid afsluit. En dan moet die gecalibreerd zijn op het verbruik van die instalatie. Want hoe gaat zo'n beveiliging weten dat het een lek is, of een zware voet?
De enige ontplofte LPG wagens waar ik weet van heb, waren idioten die hun tank overvuld hadden. Je mag maar maximaal 80% vloeibare LPG in je tank hebben. En moderne installaties hebben een systeem waarmee je niet verder kan vullen. (een vlotter zoals in je WC spoelbak)

Citaat:
Nooit last gehad van het feit dat ik met een LPG wagen reed. Ik zorgde er gewoon voor dat ik mijn benzinetank altijd vol had. En dan daar de grote LPG tank bij. Heen en weer Praag zonder tanken, geen probleem. En dan in Luxemburg de benzine tank vullen, en verder karren op LPG.

Citaat:
LPG is zwaarder dan lucht, en het zal zich verzamelen op het laagste niveau, tot de LEL is brereik (Lowest Exlposion Limit, ergo, de laagste concentratie om een explosie te verorzaken). Dat is de hoofdreden waarom je niet mag parkeren in ondergrondse garages. En dat zou op te lossen zijn met een setje ventilatoren die constant een luchtstroom opwekken.
Oud 22 februari 2008, 08:44   #36
Gargamel
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door metten Bekijk bericht
Verwarmen met mazout, binnenkort een gesubsidieerde roetfilter in je schouw?
Das nog niks,er loopt een groene minister rond met het idee, van iedereeen een gesubsidieerde CO2 filter in de kont te steken
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 08:53   #37
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gargamel Bekijk bericht
Das nog niks,er loopt een groene minister rond met het idee, van iedereeen een gesubsidieerde CO2 filter in de kont te steken
heeft er iemand een calculatie van de CO2 en methaangas die de zoogdieren (inclusief mens) produceren.
Oud 22 februari 2008, 08:54   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Verwonderd me niks van een "Echte Groene". Die zijn niet slimmer.

Want ik zou een CO2 filter over mond en neus plaatsen.
Oud 22 februari 2008, 10:09   #39
josbedal
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Even aannemende dat U uw wagen nodig hebt,WAAROM rijdt U met een relatief oude voituur?
Heel simpel, als student heb ik niet even 15.000 euro ofzo te spenderen. Ik doe wel weekendwerk maar daar krijg ik helaas geen bedrijfswagen
Als ik om half 9 op de campus wil raken zou ik 's avonds rond 22u30 de laatste bus moeten nemen omdat de verbinding hier zo slecht is

Mvg, Joeri
josbedal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 12:19   #40
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Vlaams minister van Energie, Leefmilieu en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) wil onderzoeken of er financiële middelen zijn voor een premie voor roetfilters bij bestaande dieselwagens. Het gaat volgens een kabinetsmedewerker om de zogenaamde (half) open filters, die tot 50 procent van de roetdeeltjes tegenhouden. De roetdeeltjes zijn schadelijk voor de gezondheid en leveren een bijdrage aan de concentratie van fijn stof in de lucht.

400 euro
Crevits wil haar voorstel spiegelen aan het Nederlandse model, waar een premie van 400 euro toegekend wordt voor de plaatsing van een roetfilter op bestaande dieselwagens. Die premie zou volgens het kabinet ongeveer 80 procent van de kosten dekken.

HLN

...

Ik vraag me af waarom men de overheid...zeg maar alle voetgangers, gebruikers van het openbaar vervoer, fietsers mee laten opdraaien voor deze 'vervuilers'.

Zou het niet rechtvaardiger zijn, de dieselprijs op te trekken, en zo alle dieselwagens voorzien van zo'n roetfilter?
Er moet alleszins iets gebeuren. Dit is zeker beter dan gewoon niets doen.

Het boetefonds hiervoor gebruiken zou al een goed idee zijn om het te financieren en dan ook op de smog-dagen auto's zonder roetfilter verbieden te rijden. Zo, zou het Belgische wagenpark snel voorzien zijn van een roetfilter.

Maar helaas, zijn er vele groeperingen die hier vierkant tegen zijn : de ene vinden dat de bedrijven de dupe zijn (wergeversorganisaties) , andere vinden dan weer dat de arme werknemer hiervan de dupe is (sociale organisaties), nog anderen vinden dan dat de vervuiler geen geld mag krijgen (ecologische organisaties) , ... en zo blijven we gezellig in een ronde draaien zonder dat er iets opgelost wordt.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be