![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Minister
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
|
![]() Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat die Kerk over een know how beschikt waar alle andere (recentere) spirituele instellingen, instituten of groepen gewoon een puntje aan kunnen zuigen. Ik betreur het enorm dat die Kerk haar know how bijzonder slecht propageert, tot bij haar eigen bedienaars toe. Laat me dit eventjes illustreren met een voorbeeldje. Een paar jaar geleden passeerde ik per fiets (o.a.) in Assisi. Het jaar daarop nam onze pastoor een paar weken verlof, om met een viertal van zijn confraters op retraite te gaan in Assisi. Hij was daar al ooit eens geweest, maar dat was jaren geleden, lang vóór de aardbeving van de jaren '90. Ons gesprek kwam op de wederopbouw die in 2001, toen ik daar geweest was, al heel flink opgeschoten was. Ik vertelde hem - hij is slechts een jaar of 6 ouder dan ik, we zijn dus generatiegenoten - hoe goed ik me in Italië gevoeld heb bij het samen bidden van de Rozenkrans. In geen enkel ander (Mediterraan) land heb ik zovelen die Rozenkrans weten bidden: niet alleen oudere dames, maar ook veel jonge mensen. Toevallig bracht ik de meimaand - een dikke maand vóór mijn passage in Assisi - door op Sardinië en Sicilië. Mei, Mariamaand, werd ook daar uitzonderlijk sterk beleefd. Meermaals parkeerde ik mijn fiets tegen de muur van een kleine kapel, om er samen met de talrijke aanwezigen die Rozenkrans te bidden. De pastoor verwonderde zich over mijn gehechtheid aan die Rozenkrans: "Maar dat is toch allemaal van den ouwen tijd! Dat krijg je aan geen jongeren meer kwijt. Niemand begrijpt dat gebed toch nog." Na terugkeer uit Assisi was hij plots een heel andere mening toegedaan. Hij gaf toe dat het van zijn jeugdjaren geleden was dat hij nog een Rozenkrans had gebeden. Maar erin ondergedompeld door dé specialisten bij uitstek - de gewone Italiaan met zijn uitbundige inborst - raakte hij ervan overtuigd dat die Rozenkrans wel degelijk een machtig gebed is, dat mensen héél diep kan raken. Ik voegde er nog een uitspraak aan toe uit de mond van niemand minder dan de Dalai Lama, toen die, op bezoek in Europa enkele jaren terug, zich verwonderd afvroeg wat al die westerlingen in het boeddhisme kwamen zoeken. Een westers boeddhist antwoordde hem: "Wij zoeken mantra's, heer Dalai Lama." Waarop de man, nog meer verwonderd, terugkaatste: "Waarom neem je dan niet die van jullie zélf: de Rozenkrans? Zelfs wij, boeddhisten, beschikken niet over zo'n lange, uitgebreide en grote mantra. Dat is geen mantra, doch een Mantra met hoofdletter." Ik blijf er bij: de Kerk verkoopt haar know how op dit ogenblik niet erg goed. Dat is deels te wijten aan de secularisatie, maar deels ook aan een te overtrokken reactie daarop, in de eerste jaren na Vaticanum II. De vorige generatie priesters dragen daarin m.i. een zware verantwoordelijkheid, doordat zij in véél te grote mate de liturgische vormen en de duiding van de sacramenten verwierpen, die nochtans eeuwenlang hun deugdelijkheid hadden bewezen. En dat hebben noch Johannes XXIII, noch Paulus VI voor ogen gehad met het aggiornamento: met modernisering bedoelden geen van beide pausen dat men het kind maar met het badwater moest weggooien. Het resultaat: een hele generatie "lauwe" gelovigen die denken dat sacramenten "rechten" zijn, die in het beste geval niet veel verder komen dan wat ten dode opgeschreven liturgische experimentjes, kortom: mensen die wel een klokje horen luiden, maar het klepeltje niet langer weten hangen. Als een geluk bij een ongeluk brengt het huidige priestertekort wél mee dat meer en meer leken zich ernstig engageren, zich opnieuw laten vormen en zich meer en meer de know how weer eigen maken. De weg is nog lang, en bovendien is er de foutenlast uit het verleden die katholieken morgen ervoor moet behoeden de fouten van vorige generaties niet meer te begaan. Zelf geloof ik voldoende in het gewicht van de know how, om haar niet te laten teloorgaan. Toen ik vorig jaar, samen met 3 andere leden van onze parochieploeg, te voet naar Scherpenheuvel vertrok - ik woon slechts een 10-tal km daarvandaan, en in de streek leeft de traditie van voetbedevaarten nog enigszins - stonden daar tot onze verbazing een viertal jongeren tussen 16 en 18, die in het parochieblad gelezen hadden dat we om 7 uur 's ochtends aan de kerk vertrokken om om 9 uur de mis bij te wonen in de basiliek in Scherpenheuvel. Dat was vele jaren geleden dat jongeren nog in parochiaal verband meestapten. Die jongeren verwonderden er zich wel een beetje over dat wij aan elke kapel waar we passeerden eventjes halthielden voor een korte bezinning en het bidden van een tientje, voorbereid door één van onze ploegleden. Ook aan het tweede kapelletje bleven ze er nog wat onwennig bijstaan. Aan het derde kapelletje bewogen hun lippen aarzelend mee, aan het vierde baden ze luidop mee, en aan het vijfde - niet eens halverwege - vroeg ik hen om alleen te bidden omdat de korte bezinning toevallig over ouderen handelde: niets toepasselijker om de jeugd voor die ouderen te laten bidden. En wat belangrijker is: die jongeren, nochtans het bidden enigszins verleerd, hoefden we niet eens uit te leggen waarom wij hén dat lieten bidden. (Het zesde kapelletje was een gebed voor de jeugd, wat wij op onze beurt alleen baden.) We gingen naar de mis van 9 uur, dronken koffie in één van de cafés daar en gingen - samen met onze pastoor en met een aantal oudere parochianen die per auto waren gekomen - naar de grote rozenkransweg, waar we de Rozenkrans baden. Die 4 jongeren hebben dat helemaal meegelopen. Na afloop vonden ze zo'n Rozenkrans wel wat aan de lange kant, maar ze weten dit wel aan hun gebrek aan ervaring, zoals zij dat noemden. We gingen daarna weer een café binnen voor een bol soep met een boterham, of een sandwich - sommigen gaven de voorkeur aan frietjes met stoofvlees - en vertrokken weer naar huis. Het was aangenaam lenteweer met een felblauwe lucht en de natuur in volle bloei. We leven hier in de fruitstreek, en al die appel- en perenbloesems... het heeft wel iets. Bovendien wandelden we dit keer zo ongeveer linea recta huiswaarts, de veldpaden en de holle wegen volgend, typisch voor dit stukje Hageland, genietend van dit alles, sommigen luidop en anderen in stilte. Mijn muzikale inborst - ik ben o.a. actief als organist en koorleider - bracht me ertoe een eenvoudig lied te zingen dat zo ongeveer iedereen wel kent, hoe weinig hij ook nog naar de kerk gaat. Citaat:
Die know how, simpel en doeltreffend, heeft eeuwenlang zijn kracht en deugdelijkheid bewezen. Eeuwenlang heeft de ene generatie zijn geloof op die wijze doorgegeven aan de volgende. De reden waarom de Kerk anno 2008 zo aarzelt om die know how te gebruiken, ligt volgens mij vooral in het gebrek aan durf vanwege veel gelovigen om hun geloof te veruitwendigen. Ooit zat ik met een priester aan tafel in een restaurantje, en verbaasde ik me erover dat hij niet eens vooraf een kruisteken sloeg. Hem daarop aansprekend, luidde het: "Maar je zit hier in een restaurant. Hier doé je dat toch niet." Hoezo niet? Als zelfs de bedienaars het niet meer durven, waarom zouden leken het dan wél doen. Ik reageerde gewoon door de handen te vouwen, een kort gebed te fluisteren, en hem smakelijk eten te wensen. Dat doe ik altijd, omdat ik het thuis zo geleerd heb, én er de zin van inzie. Nog nooit heeft iemand me daarop aangesproken in negatieve zin, en ik doe het ook niet met groot vertoon. Maar nalaten doe ik het niet! Met die know how - en dit zeg ik niét in een poging je te paaien - mag de Kerk geenszins het monopolie opeisen inzake spirituele ontwikkeling. Precies dát maakt deel uit van de hierboven genoemde foutenlast uit het verleden. Een Kerk van de 21e eeuw zal enige "concurrentie" naast zich moeten dulden, hedendaagse geëngageerde gelovigen zijn zich daar maar al te wel van bewust en hebben er dan ook geen probleem mee. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
|
![]() Zeg, wilt ge nu eens samenvatten wat ge eigenlijk te zeggen hebt. Gij staat precies op ne preekstoel, maar ik heb totaal geen zin om die lange epistels te lezen.
't Gaat toch weer niet over marieke van den beenhouwer ... waarop gij zei, en onze pastoor die ..., en dienen italiaan die ... toen ge platten band had met uwe fiets in Tchechoslovakije. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
|
![]() Cor,
Niemand verplicht je om mijn lange epistels te lezen. Maar dat niemand mij verplichte om datgene te schrijven wat, waarom en hoe hij wil dat ik schrijf. Als anderen hier zich van de discussie afmaken met wat simpel knip-&plakwerk, zoals de eerste, de beste papegaai, mijn "preken" zijn tenminste de vrucht van mijn eigen denkarbeid. Dus, wil je weten wat ik te zeggen heb, tja... dan lees je dat epistel maar. Ben je daartoe niet bereid, dan zie je beter af van discussie met mij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() Bizar, op basis waarvan krijgen die dan subsidies? (Want bij de Kerk is dat toch via het aantal ingeschrevenen in het doopregister, dacht ik?)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||||||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
|
![]() Hehe, "godzijdank" voor internet op luchthavens
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Al eens over nagedacht dat de 10 geboden niet na te leven vallen? "Gij zult niet begeren" bestaat er iemand die daar niet schuldig aan is? Iedereen die naar zijn eigen leven terugkijkt merkt dat hij ooit de smeerlap heeft uitgehangen. Jij denkt nogal nuchter over religie, je gelooft de bijbel niet letterlijk, maar je neemt je voor een goed mens te zijn. Mijn respect daarvoor trouwens. Maar niet iedereen heeft jouw verstand. Kan je er inkomen dat veel religieuzen zich zorgen maken over iets waar jij (en terecht) niet wakker van ligt? Wel dan begrijp je waarom ze zo bang zijn om dood te gaan. Citaat:
__________________
![]() |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Spiritus vivificat
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En bovenal, het zal wel aan mij liggen, maar ik heb meer respect voor mensen die bewust risico lopen vanwege hun medeleven met hun medemens, dan vanwege hun geloof.
__________________
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
Minister
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
|
![]() Citaat:
Hoe gelovig die man ook is, hij kan perfect niet-gelovige terminale zieken begeleiden. Het gaat hem niet zozeer om wat de palliatieve werker zegt of doet, als om zijn aanwezigheid tout court. De palliatieve werker moet daartoe openstaan voor elk signaal van de zijde van de zieke, en zeker niet omgekeerd, zoals jij ten onrechte denkt. Het kunnen openstaan voor de zieke vereist hoe dan ook een spirituele inspanning. En die kan je alleen opbrengen als je jezelf spiritueel gevormd hebt. Daarmee heb ik zeker niet gezegd dat alléén de katholieke Kerk (of religie in het algemeen) spiritueelvormend is; alleszins houdt die goeie vriend staande dat zijn eigen geloof hem helpt om zieken bij te staan, zelfs al is die zieke in het geheel niet gelovig en is Gods naam de laatste die hij wel wil horen. Het heeft hem ook geholpen het verdriet om het veel te vroege verlies verlies van zijn vrouw te sublimeren. Dus je kan op beide oren slapen: wij zijn het hier lang niet oneens met mekaar, integendeel. In de wijze waarin jij hier een (overigens best realistische) poging onderneemt in de huid van een terminaal zieke te kruipen, herken ik maar al te goed datgene wat ik vaak van die vriend te horen krijg, én datgene dat ik zelf heb moeten meemaken toen ik enkele jaren terug aan het doodsbed van een dierbaar familielid moest waken. Citaat:
Ik ben me ervan bewust dat (ook) de katholieke Kerk in het verleden meer dan eens zeer nadrukkelijk gedreigd heeft met de hellestraf, waarbij ze tegelijkertijd het offer van O.-L.-Heer - datgene waarmee Hij de hele mensheid voor eeuwig en altijd heeft vrijgekocht - wat naar de achtergrond schoof. Sommige strengprotestantse stromingen doen dit ook vandaag nog. Wellicht dat in zulk klimaat angst een kans krijgt. Ik ben een zgn. "postconciliaire" gelovige, mijn geboortejaar (1965) markeert het einde van Vaticanum II. Hoewel al die veranderingen niet van de ene op de andere dag in alle parochies wereldwijd doordrongen - zeker niet in de kleine plattelandsparochie waar ik al mijn hele leven woon en werk - heb ik als kind niet echt veel herinneringen aan de "straffende God"; tegen die tijd waren de donderpreken wel écht uit de kerken gebannen hoor. Als 18-19-jarige heb ik een crisis doorgemaakt, waarbij ook mijn geloof in vraag werd gesteld. Tijdens die crisis heb ik de evaluatie durven aangaan het element "angst" op de weegschaal te leggen. Vandaag, zoveel jaren later, kan ik je garanderen dat, mocht angst zelfs maar de minste drijfveer geweest zijn, EFL géén gelovige meer was geweest. En belangrijker: dat die evaluatie positief uitviel voor het geloof, had niet alleen met EFL's eigen geloof te maken, doch ook met dat van de gelovigen in zijn omgeving - in de eerste plaats zijn eigen ouders. Mocht hij bij hen ook maar een zweem van angst aangevoeld hebben... dan zou zijn discours op dit forum héél anders geluid hebben. Ik geef toe dat in sommige milieus aan de (typisch menselijke) doodsangst wordt geappeleerd om het geloof (of wat daar desgevallend voor moet doorgaan) erin "gepompt" te krijgen. Als ik Dawkins lees, dan merk ik dat hij het vooral over dat soort gelovigen heeft. Maar dan mag je niet vergeten dat hij, als evolutiebioloog, het vaak aan de stok krijgt met creationisten. Het enige verwijt dat ik hem maak is dat hij te weinig rekening houdt met het simpele feit dat lang niet alle gelovigen creationisten zijn, en dat er daar wel degelijk lieden tussenzitten die even sterk de evolutieleer verdedigen, helpen uitbouwen en populariseren als hijzelf. Als Engelstalige komt hij uiteraard vooral in contact met Engelstalige gelovigen: het protestantisme in vele Engelstalige landen, vooral in de States, blijkt om één of andere reden juist vatbaarder voor het creationisme, dan protestantse, orthodoxe of katholieke stromingen hier in Europa. En ik ben het met hem eens dat angst voor het onbegrijpelijke dé voedingsbron is voor creationisme. Misschien hangt die angst samen met de doodsangst, vandaar Dawkins conclusie als zouden alle gelovigen bang zijn. Dawkins zou eens naar onze contreien moeten komen, en hier met gelovigen praten. Ik ben er zeker van dat hij zijn mening op zijn minst zal nuanceren, want hij lijkt me een zeer verstandig man. De redenen waarom angst in bepaalde religieuze stromingen méér kansen krijgt dan in andere liggen hem volgens mij in de graad van militant en fanatiek karakter. Hoe militanter en/of fanatieker een geloof, hoe makkelijker er kan ingespeeld worden op angst. Minder militante gelovigen vinden het juist absoluut uit den boze dat een beroep op angst zou gedaan worden om het geloof erin te "pompen". En wel omdat voor minder militante gelovigen niet zozeer de kwantiteit telt (waardoor dat "gepomp" overbodig wordt), doch de kwaliteit. Of nog anders gezegd: ik beschouw mezelf als een niet-militant gelovige. Niet in het minst voel ik de aandrang mijn geloof in anderen te "pompen", en al helemaal niet door aan (bewuste of onbewuste) angsten te gaan appeleren. In tegenstelling tot die proselitisch ingestelde militanten die ervan uitgaan dat zij de ongelovigen moeten bekeren, ga ik ervan uit dat niet ik, maar Hij Die groter is die bekering bewerkstelligt. Dus, als iemand uit mijn omgeving zich bekeert omdat hij zich door ene EFL geraakt voelt, dan is het absoluut uit den boze mocht EFL die pluim op zijn hoed steken. Die houding nam ik overigens niet (alleen) uit mezelf aan, maar die werd me bijgebracht vanuit de gelovige omgeving waarin ik opgroeide, en die me gevormd heeft tot wie ik nu ben. Daaruit mag zonder meer besloten worden dat nagenoeg geen enkele gelovige in mijn omgeving proselitisch, militant en/of fanatiek ingesteld zijn. Niemand van hen die een pluim op eigen hoed zal steken, mocht iemand uit zijn omgeving geroerd worden door zijn geloofsbeleving. Citaat:
Enfin... ik had toch graag eens geweten uit welke bron jij concludeert als zouden mensen in Lourdes sneller dodelijk ziek worden, dan indien zij daar niet heen mochten getogen zijn. Bovendien lijkt het me toe dat je - net zoals mijn niet-gelovige Franse vriendin - ervan uitgaat dat al die zieken daarnaartoe gaan in de hoop (fysiek) te genezen. Nochtans heb ik weet van mensen die in hun allerlaatste levensstadium nog naar Lourdes trokken, en dit niet zagen als laatste strohalm, maar integendeel als een laatste voorbereiding op hun onvermijdelijke dood. Ik heb mensen in Lourdes weten afscheid nemen van hun dierbaren, in vrede met hen en met zichzelf, en ja... velen van hen lieten inderdaad ginder het leven. Als je al die "gevallen" meeneemt in de statistieken waarop jij je mogelijk baseert, dan kom je tot een veel eenvoudiger conclusie: waar veel terminaal zieken samenkomen, tja... daar sterven er ook méér, hé. Of dacht je dat gelovigen met het idee behept zijn dat zulks voor hén niet geldt? Overigens kan het ook nog anders uitgelegd worden: als er zovele zieken in Lourdes samenstromen, en zij komen allemaal in contact met hetzelfde water, waarom sterven er dan niet veel méér? Wetenschappers hebben dat water onderzocht, en het bevat niet de minste geneeskrachtige eigenschap, en al evenmin is het bacteriedodend. Er zijn talloze andere plaatsen waar uit warm- of koudwaterbronnen water opwelt dat véél geneeskrachtiger is dan het water van Lourdes. Dat Lourdeswater is doodgewoon gezond drinkwater, en die bron is er één zoals er zovele zijn in de bergen. Dezelfde vraag stelt men zich rond de taferelen die zich al eeuwenlang in de Indische stad Benares afspelen. Hindoes nemen er massaal een ritueel bad in de sterk vervuilde Ganges. Toch sterven er relatief weinig mensen, en verwondert men zich erover hoe dat toch komt. Grappig dat jij als niet-gelovige in dergelijke context de duivel tersprake brengt... Misschien is die helemaal niet zo machtig als het ons toeschijnt, of... misschien is Gods macht wel veel groter dan zelfs de sterkst in zijn schoenen staande gelovige vermag te bevroeden. Wie zal het zeggen...? Rest me je een goede reis en een behouden thuiskomst toe te wensen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementslid
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
|
![]() Normaal gezien mag de overheid geen geld of wat dan ook ter beschikking stellen van eender welke religie. De overheid moet enkel de vrijheid van religie garanderen en voor de rest moet zo vooral zich niet en nooit bemoeien met religie. (toch niet in onze tijd , dit was anders in het OT ten tijde van de Israelieten). Gods woord is trouwens niet veranderd, alle religies die de bijbel niet 100% volgen zijn valse religies, maar omdat in onze tijd christenen eigenlijk geen eigen land hebben zullen we ons moeten tevreden stellen met godsdienstvrijheid.
Dus ja als de overheid geld geeft aan de katholieke kerk dan is dit verkeerd net zoals ze trouwens ook geen geld of gebouwen aan enige andere religie zouden mogen geven. Waarom ? De reden is heel erg simpel nl zodra de overheid geld geeft aan een religie bepaald zij de regels ! Dit leidt altijd tot gecompromitteerde kerken van welke religie dan ook. Een echte kerk (ik spreek hier nu even voor het christendom alleen) is een kerk die zichzelf bedruipt !!! We zien dit nu trouwens bij de islam waar ze de moskeeën willen "erkennen" en zo bepaalde "ongewesnte" elementen niet langer toelaten om als imam of wat dan ook de moslims toe te spreken ........ dit is een duidelijk voorbeeld waarom men dus nooit als echte kerk zich zou mogen laten bedruipen door de overheid. Voor echte christelijke kerken zou moeten gelden dat God de autoriteit is en de overheid moet zich daar niet mee bemoeien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
|
![]() Citaat:
Ik akkoord met schepen Heylen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() De overheid haalt haar geld ook bij SM-liefhebbers, daarvoor dan ook maar infrastructuur voorzien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
|
![]() Citaat:
Goed zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
|
![]() Het vetgedrukte werkwoord staat niet in mijn woordenboek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
|
![]() Net zoals katholieken gerustgesteld worden met de waarheid dat God hen bijstaat?
Op dat vlak is er op het eerste zicht niet veel verschil tussen godsdienstige en niet-godsdienstige mensen. Dat heb ik geprobeerd, tweemaal zelfs, maar het lukte me echt niet om na de eerste hoofdstukken nog verder te lezen. Kunt u me a.u.b. zeggen naar welk onderzoek Dawkins verwijst, of waar ergens in het boek ik het kan vinden? Citaat:
Zo zijn er ook nog andere voorbeelden van christenen die zich, ondanks gevaar, hebben ingezet voor zieken en armen. Denk bijvoorbeeld aan mensen zoals pater Damiaan en Oscar Romero. Net zoals hen zijn er tal van "onbekenden" die dagelijks een stuk van zichzelf geven voor hun medemensen. Citaat:
Persoonlijk heb ik respect voor alle mensen die zich inzetten voor anderen, ongeacht of het nu om christenen, boeddhisten, vrijzinnigen of eender wie gaat.
__________________
Spiritus vivificat
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Minister
Geregistreerd: 14 oktober 2004
Berichten: 3.023
|
![]() Citaat:
Ge weet dan toch wat ge schrijft, hoop ik? Citaat:
Laatst gewijzigd door cor : 27 maart 2008 om 11:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Minister
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
|
![]() Hoe zit het? Ben je nog zinnens ons gesprek op ernstige toon voort te zetten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 27 maart 2008 om 12:57. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
|
![]() Wees nu eens zo vriendelijk die stelling te onderbouwen. Iedereen kan om het even wat wauwelen. Onderbouwing blijkt heel vaak een heel ander paar mouwen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||||||
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat dat ziekenhuis betreft, sommige risico's moeten we accepteren. Maar ze zelf gaan opzoeken lijkt me een andere categorie te zijn. Citaat:
Trouwens, ja ik ga ervan uit dat de meerderheid naar ginder trekt om te genezen. Zo zie ik het ook vermeld in de brochures. En waarom verkopen ze water van lourdes? Toch niet om te gebruiken bij meditatie zodra je terug thuis bent. Je zal wel gelijk hebben dat velen naar ginder trekken vanwege de sfeer, samenhorigheid, sereniteit en wat al meer. Maar je zal zelf ook moeten toegeven dat velen naar ginder trekken voor een mirakel. De kerk zelf pakt uit met haar 60 geregistreerde mirakels. Wist je trouwens dat Hitchens zelf ooit tot het panel van experts werd toegelaten om een mirakel te beoordelen? De conclusie van de wetenschappers was "geen mirakel" Nochtans staat het nu op de officiele lijst met de vermelding "door wetenschappers bevestigd". Wordt je daar niet boos van? Citaat:
__________________
![]() Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 maart 2008 om 14:43. |
||||||
![]() |
![]() |