Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Mars terraformere?
Ja, en wel zo snel mogelijk; eindelijk nog eens iets interessants 22 62,86%
Ja, zeker doen, maar het is nog iets te vroeg; laten we eerst afwachten wat er met global warming gebeurt 4 11,43%
Nee, dat kost teveel en er is al genoeg armoede en ongelijkheid op deze planeet 3 8,57%
Nee, we moeten eerst onze eigen planeet terraformeren; ecologische problemen hier eerst aanpakken 5 14,29%
Nee, mijn godsdienst zegt dat de Mens niet zelf leefbare planeten of nieuw leven mag scheppen 1 2,86%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2008, 19:05   #181
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Maar euhm, waarom moet dat met geld van iemand anders?

Dat is voor als het fout loopt, dan is het iemanders zijn geld dat verdwenen is.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:06   #182
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Omdat die andere mensen uiteindelijk ook de vruchten ervan plukken.
Tavek gaat geld stelen van andere mensen omdat die andere mensen daar misschien, in de ogen van Tavek, voordeel uit gaan halen.

Jep, zo kennen we ze. De collectivisten.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:07   #183
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat die andere mensen uiteindelijk ook de vruchten ervan plukken.
Dus gij moogt van mij 100 euro stelen als ge ermee een deel taarten gaat kopen? O_o
Oud 1 april 2008, 19:08   #184
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Het moet welvaart opbrengen, het moet gewenst zijn. Dát doet de privé. Niet wat een paar intellectuelen menen te mogen doen met het geld van anderen.
Wetenschap brengt welvaart op, alleen soms (vaak) niet op lange termijn. Men bouwt aan een collectieve basis van kennis waarop iedereen kan terugvallen. Kijk eens naar de enorme hoeveelheid publicaties waar men bijna gratis over kan beschikken. Stukje voor stukje bouwt men verder. En iedereen heeft daar baat bij. Of denkt u dat wij nieuwe methoden om kanker te bestrijden op 1 2 3 ontwikkelen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:09   #185
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht
Dus gij moogt van mij 100 euro stelen als ge ermee een deel taarten gaat kopen? O_o
dus taarten komen alle mensen ten goede? Al dan niet in een relatief verre toekomst?

Vind je het nog steeds een goede vergelijking?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:10   #186
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek gaat geld stelen van andere mensen omdat die andere mensen daar misschien, in de ogen van Tavek, voordeel uit gaan halen.

Het blijkt blijkbaar goed te werken, want de technologie en wetenschap gaan de laatste jaren keihard vooruit.

En het versnelt alleen maar. Allemaal mogelijk gemaakt door een collectieve database aan kennis waar iedereen toegang tot heeft.
Oud 1 april 2008, 19:10   #187
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

helpt dat, mensen in vakjes steken?
Oud 1 april 2008, 19:11   #188
the_special_one
Provinciaal Statenlid

the_special_one's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dus taarten komen alle mensen ten goede? Al dan niet in een relatief verre toekomst?

Vind je het nog steeds een goede vergelijking?
Ik vind het een geweldige vergelijking.
Ze brengt wat julie zeggen terug op kleinere schaal.

Heel de bevolking =>ik
het ten goede komen => taarten
Oud 1 april 2008, 19:13   #189
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het blijkt blijkbaar goed te werken, want de technologie en wetenschap gaan de laatste jaren keihard vooruit.

En het versnelt alleen maar. Allemaal mogelijk gemaakt door een collectieve database aan kennis waar iedereen toegang tot heeft.
Tavek, collectief is foei!

Tussen haakjes, de overheid verplicht defarmaceutische bedrijven om al hun klinische studies toegankelijk te maken voor het grote publiek. Daar durft het al wel eens mislopen nl.

Nog zo'n mooi voorbeeldje? Een universeel griepvaccin had al lang op de markt kunnen zijn, maar 12 jaar geleden zag geen enkel farmaceutisch bedrijf daar het nut (lees financieel voordeel) van in.
Oud 1 april 2008, 19:14   #190
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_special_one Bekijk bericht
Ik vind het een geweldige vergelijking.
Ze brengt wat julie zeggen terug op kleinere schaal.

Heel de bevolking =>ik
het ten goede komen => taarten
allee dan, flink van u
Oud 1 april 2008, 19:15   #191
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus: onafhankelijk van overheidssubsidies. Immers: hoe kan iets onafhankelijk zijn als het van een overheid afhankelijk is?

En dat er geen individuen zijn in uw wereld, is wel duidelijk. Iedereen is middel van Tavek zijn Groothen Plan - of in ieder geval behoort iedereen middel te zijn van datgene dat Tavek leuk vindt.
Tis fijn zo he, samen met Heftruck de mensen dom en onnozel noemen. Ge hebt alletwee toch een verschrikkelijke air.
Oud 1 april 2008, 19:15   #192
Heftruck

Standaard

Citaat:
Jij hebt geen FLAUW benul hoe wetenschap werkt.

Stel, 100 jaar geleden, een fysicus doet werk, op kosten van de universiteit/staat/whatever. Er komt geen bruikbaar resultaat uit, enkel wat bevindingen en stellingen. 20 jaar later, zit een andere wetenschapper door papers te bladeren, en ziets opeens de publicatie van 20 jaar terug. De informatie daar uit helpt hem enorm in zijn project om tot een baanbrekend resultaat te komen.

Is dat nu weggegooid werk geweest ? Stel dat kernfissie mogelijk is geworden daardoor ? Heeft de maatschappij dit dan al niet driedubbel dik terug verdiend ?
Ik zie het anders. "Wetenschappelijke" vooruitgang komt er maar als gevolg van technologische vooruitgang, gestuurd door voornamelijk trial & error, die toelaat nieuwe dingen te meten en reeds gekende dingen beter te meten e.d.

Enneuh, steekt het niet dat je qua argumentatie niet verder komt dan "stel, stel, stel"?

Enneuh, dat gedoe van kernfissie, nee, dat verdient zich niet noodzakelijk terug. Er zijn ook andere manieren. Bovendien vergeet je nu erg leuk dat een hoop mensen daar verdomd veel van hun koopkracht voor hebben zien verdwijnen. Daar gaan zij dus ook nooit meer iets van terugzien. Dat steekt wel, als je bij wijze van voorbeeld, dat geld evengoed had kunnen betalen om de opvoeding van je kinderen te betalen.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2008, 19:16   #193
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Tavek, collectief is foei!

Tussen haakjes, de overheid verplicht defarmaceutische bedrijven om al hun klinische studies toegankelijk te maken voor het grote publiek. Daar durft het al wel eens mislopen nl.

Nog zo'n mooi voorbeeldje? Een universeel griepvaccin had al lang op de markt kunnen zijn, maar 12 jaar geleden zag geen enkel farmaceutisch bedrijf daar het nut (lees financieel voordeel) van in.
Ik ga over een goeie maand aan een doctoraat beginnen dat verder gaat op mijn huidige werk. Ik zou niet kunnen zonder achtergrondwerk van andere instellingen of universiteiten.

Stel u voor dat we in een maatschappij komen waarin enkel de mensen die er voor betalen toegang krijgen tot bepaalde informatie......
Oud 1 april 2008, 19:20   #194
Heftruck

Standaard

Citaat:
Enig idee van de kosten? Enig idee van de mate waarin farmaceutische bedrijven hinder ondervinden van de overheid?

Indien je niet al te veel weet van die industrie, en die indruk heb ik, zou ik er maar over zwijgen. Domme en onjuiste dingen zijn eerder snel gezegd.

Het is natuurlijk altijd fijn een karikatuur te kunnen maken en dat aan te dragen als dé argumentatie. Niet dat het een relevant argument is ofzo, maar men heeft dan toch weer even aandacht gehad.
Oud 1 april 2008, 19:21   #195
Heftruck

Standaard

Citaat:
Stel u voor dat we in een maatschappij komen waarin enkel de mensen die er voor betalen toegang krijgen tot bepaalde informatie......
Ben je voor of tegen patenten en copyright?
Oud 1 april 2008, 19:25   #196
Heftruck

Standaard

Citaat:
Tis fijn zo he, samen met Heftruck de mensen dom en onnozel noemen. Ge hebt alletwee toch een verschrikkelijke air.
Wij doen niet anders dan jij. Maar in feite ben jij nog erger. Wij hebben gewoon de pretentie het beter te weten dan jij. Jij hebt de pretentie te weten voor alle mensen waaraan ze hun geld moeten geven. Sterker nog, jij hebt de pretentie te denken dat dat diefstal rechtvaardigt.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 1 april 2008 om 19:26.
Oud 1 april 2008, 19:25   #197
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ben je voor of tegen patenten en copyright?
Patenten in zijn huidige vorm wel. Daar is niets mis mee. Een patent impliceert dat je uitvinding bescherming krijgt. Maar je moet het wel openbaar maken, wat weer toelaat dat men met die kennis aan de gang kan, als men er maar niet commercieel mee begint.
Oud 1 april 2008, 19:27   #198
Heftruck

Standaard

Citaat:
Patenten in zijn huidige vorm wel. Daar is niets mis mee. Een patent impliceert dat je uitvinding bescherming krijgt. Maar je moet het wel openbaar maken, wat weer toelaat dat men met die kennis aan de gang kan, als men er maar niet commercieel mee begint.
Dan ben je een hypocriet. Je wil wel de baten, niet de kosten. Typisch.
Oud 1 april 2008, 19:33   #199
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan ben je een hypocriet. Je wil wel de baten, niet de kosten. Typisch.
Weet u wat bedrijven doen zonder patenten ?

Niets voor niets worden patenten "the fuel for innovation" genoemd. Omdat het toelaat dan men geld kan verdienen met technologie en wetenschap, zonder dat anderen dubbel werk hoeven te doen. Openbaarheid van wetenschap is essentieel.
Oud 1 april 2008, 19:42   #200
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij doen niet anders dan jij. Maar in feite ben jij nog erger. Wij hebben gewoon de pretentie het beter te weten dan jij. Jij hebt de pretentie te weten voor alle mensen waaraan ze hun geld moeten geven. Sterker nog, jij hebt de pretentie te denken dat dat diefstal rechtvaardigt.
Ik heb die morele afweging gemaakt voor mijn eigen, dank u. Ik heb er geen problemen mee dat via de belasting wetenschappelijk onderzoek wordt verricht. Zelfs al vinden bepaalde figuren dat ze dat liever niet willen sponsoren. En schijnbaar denken zowat alle andere landen op deze planeet er ook zo over.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be