![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat beslist de RvB; bij fortis 17 man groot. En die hebben allemaal mooie opslag gekregen. Jullie geloven blijkbaar echt in het romantisch sprookje dat de aandeelhouders 'de eigenaar' zijn van het bedrijf...en dat ze daarom medezeggenschap hebben over de dagelijkse werking van het bedrijf. Op papier zijn ze eigenaar maar over zulke zaken hebben ze niets van inspraak. Citaat:
En dat de RvB hun eigen lonen in verhouding vindt staan is nogal logisch. Moest ik mijn eigen loon mogen bepalen samen met mijn directe collega's ![]() "Jefke, vinde gij ook niet dat wij ongeloofelijk ons best doen? Ja Maes, ik geef u 1.5 miljoen euro opslag omdat ge zo goed zijt Merci Jefke, ge zijt nen toffe gast" Citaat:
Dat hij zichzelf echter zo'n loon kan geven en ondertussen 500 man laat afvloeien is pervers op zijn best. En dat kan mij wel bommen. Aan de ene kant besparen en je jezelf daarna zo'n opslag geven omdat je (samen met de rest van de RvB) van jezelf je tevreden bent dat je zo veel hebt kunnen besparen is niet meer van deze tijd. Als je natuurlijk van mening bent dat ethisch ondernemen niet hoeft, heb je volledig gelijk |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
MAAR Fortis stelt zelf: Citaat:
Citaat:
2. Code lippens is voorlopig enkel toegespitst op belgische, beursgenoteerde ondernemingen. Voor buitenlandse ondernemingen hebben sommige landen hun eigen ethische codes opgesteld
Laatst gewijzigd door Maes_P : 3 april 2008 om 09:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En wat die code betreft had ik ook niet anders verwacht. Zo'n code is onzin hoe ga je anders nog topmensen aantrekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
de code is niet voldoende effectief |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ga werken, heb vrienden en kan doen en laten wat ik wil. Ik ben gelukkig in wat ik heb. Dat het met een goedgevulde rekening allemaal een beetje makkelijker gaat kan ik wel geloven, maar dat 'minder' maakt het volgens mij net leuk. Wanneer ik een auto nodig heb dan moet ik daar eerst een tijdje van dromen (zit voorlopig in deze stap ![]() Ik kan mezelf verbeteren en 'stijgen op de sociale ladder'. Ik kan mezelf nog uitdagen om te verbeteren. Een topmanager kan presteren zoals verwacht word of kan op zijn bek gaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet allemaal uiteraard, maar een raad van bestuur heeft naast een aantal onafhankelijken steeds vertegenwoordigers voor de (hoofd)aandeelhouders zitten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
En jawel, de Rvb bestaat naast een aantal onafhankelijken uit de aandeelhouders. Als je dan toch in je kinderlijke vergelijking verder wil gaan: als Jefke en jij een eigen bedrijfje hebben, en je hebt genoeg omzet om je dergelijk loon toe te zeggen, dan moeten jullie dat vooral doen. 't Is toch jullie geld... Citaat:
Citaat:
En zoals ik al zei, een bedrijf dat het met 500 man minder kan doen en zo 30M€ kan besparen, moet dat maar niet doen en die kerels gewoon behouden? Ga jij met je eigen geld ook zo kwistig om? Citaat:
En waarom pleit jij voor het gooien met geld? |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Gouverneur
|
![]() De code kan maar beter overgenomen worden op wereldniveau. Wanneer deze effectief genoeg is en mondiaal uitgevoerd wordt dan betekent deze code op zich al een economische groei...
Laatst gewijzigd door BCD : 3 april 2008 om 09:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeg eens wie jij als onafhankelijk beschouwt in de RvB van fortis: hun namen vind je hier: http://www.fortis.com/governance/board_of_directors.asp Citaat:
Citaat:
![]() En met die 500 banen hebben ze 145 miljoen bespaard. En niet omdat ze te veel kosten hadden. Door de fusie met ABN-AMRO: daardoor konden ze 'optimaler aan kostenbeheersing doen'; wat moet je anders als je slechts 4 miljard netto winst maakt? Nogmaals: dat die gast zoveel verdient vind ik obsceen maar daar gaat het mij hier niet om! Het gaat erom dat ze eerst besparen op personeel en dan lonen gaan verhogen: daar gaat het hier om Citaat:
Ik pleit voor het gooien met geld? Ik ben tegen opslag voor directeurs van bedrijven die blijkbaar moeten besparen en ik ben tegen het gooien van geld? |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er zijn anders genoeg topmensen die een loonplafond bepleiten (enquête Trends vorig jaar).
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarschijnlijk zijn het net degenen die nog af en toe met hun personeel praten en de boel managen.
![]() |
#175 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een paar crue uitspraken, maar zeer to the point imho:
http://www.knack.be/nieuws/economie/...ticle2994.html http://www.trends.be/nl/4-1426-43762...t-met-15-.html "Van Witteloostuijn wil er geen misverstand over laten bestaan: hij heeft een heel groot respect voor de ondernemer. 'Dat is iemand die risico neemt, met eigen ideeën en met passie voor het product iets opbouwt.' Maar met afgrijzen kijkt hij naar de topmanager: 'Die neemt geen enkel risico met zijn eigen kapitaal. Sterker nog: als het goed gaat, krijgt hij een extra premie, als het slecht gaat een gouden handdruk. Dus of het nu goed gaat of slecht gaat met een bedrijf, het levert hem altijd geld op. Dat noem ik geen risico meer.'" "In Knack heeft Vlerick-professor en Trends-columnist Marc Buelens het over gebrek aan economische logica: "Het is geen kwestie van vraag en aanbod, maar van opbod," klinkt het. "Als de top waanzinnig veel geld verdient, heeft dat een effect op de niveaus daaronder. Economisch gesproken is het dus een slechte beslissing om de CEO te veel te betalen, omdat je kosten daardoor stijgen. En psychologisch gesproken, als je weet hoe de mens in elkaar zit, besef je dat die toplonen nog een ander groot nadeel hebben, wie te veel verdient, heeft ook veel zorgen. Zulke mensen zijn niet meer bezig met het managen van hun bedrijf, maar met het managen van hun privéfortuin."
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Waar de meesten geen probleem mee hebben...
![]() Bron: De Standaard 03/04/08 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Onafhankelijk = geen vertegenwoordiger van aandeelhoudergroepen en geen executive van Fortis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ga jij zo met je geld om? Citaat:
Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ook loopt hij het risico vroegtijdig te moeten stoppen door kwetsuren. Ik kan er mee leven dat die zoveel krijgen. Een manager kan tot zijn dood bakken geld verdienen. Bvb Lippens en Co
![]() |
![]() |
#180 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat velen hier schijnen te vergeten, is hoe die 3,9M€ van vorig jaar opgebouwd zijn. Een basissalaris van 750k€ (hetgeen in de normale range van lonen voor CEO's ligt); de rest is een bonus die afhangt van zijn performantie en die van het bedrijf. Dat wil dus zeggen, 750k€ vast en 3,15M€ variabel. Als zodanig is die bonus geen kost maar vergelijkbaar met een divident dat aan aandeelhouders gegeven wordt. De dag dat hij ipv 4miljard slechts 1M€ winst maakt, of zelfs verlies draait, zal hij dergelijke bonussen wel op zijn buik kunnen schrijven, samen met zijn job. Als je dus gaat stellen dat dergelijke lonen te hoog zijn en je kosten negatief beïnvloeden, wil je eigenlijk afstappen van het principe van variabele verloning. Ik wil trouwens de eerste harde roeper hier nog zien, die ermee zou instemmen om 80% van zijn verloning variabel te maken, en afhankelijk van zijn prestaties en die van het bedrijf... |
|
![]() |
![]() |