Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2008, 19:12   #41
FDM
Banneling

Standaard

priesters zijn er altijd beter van geworden onder cvp-bewind want ze staken nooit
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 07:34   #42
cor
Minister

Standaard

EFL, jouw redenering gaat telkens volgens hetzelfde stramien:

Ik ben een goed katholiek
Ik ben wel- en breeddenkend
Het katholicisme is wel- en breeddenkend.

Elk feit dat dit weerlegd is een uitzondering van iemand die het katholicisme niet gesnapt heeft.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 11:02   #43
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Ik lees misschien wel méér inhoud dan jou lief is. Gewoon al de teneur van je wij-versus-zij-discours wijst op een zodanige obsessie tot polarisatie, een zodanig zwartwitdenken, dat het ronduit lachwekkend wordt. En dan druk ik me nog zacht uit.

Het geeft op zijn minst te denken over je motivatie om uit ten treure diezelfde antikatholieke plaat te blijven grijsdraaien.

Volledig off topic: wil je je discussiegenoten het plezier doen een klein beetje beter te letten op het gebruik van UBB-code in je bijdragen? Die overtollige tags spelen me soms danig parten, en eigenlijk is het wel zo netjes dat jij zélf jouw rommel opruimt.
Ik polariseer helemaal niet. Ik ben geen antikatholiek of antimoslim. Waarom zou ik? Ik stel gewoon vast dat het een historische waarheid is, dat mensen die uit het echt gescheiden waren, in katholieke instellingen een job werd geweigerd of ontslagen werden tot in de jaren '50 van vorige eeuw. U betwist dit. Echtscheiding was in die tijd een taboe. Je mocht daar nog niet aan denken, laat staan uitspreken of als gescheiden persoon door het leven gaan. Echtscheiding was in die tijd ook een grote uitzondering. Mensen die uit het echt gescheiden waren, werden 'geostraciseerd' door de kerkelijke overheid voor wat een job betreft in hun christelijke instellingen. Er kleefde een smet aan. Dat was de realiteit vroeger. Zo was het gewoon.

Laatst gewijzigd door system : 15 april 2008 om 11:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 12:01   #44
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor Bekijk bericht

Wat dacht je van volgend stramien?
  • EFL is goed ingeburgerd in de katholieke Kerk. Hij ként de Kerk dan ook goed.
  • Hij merkt hoeveel buitenstaanders pretenderen de Kerk te kennen. Ook hier geldt - o ironie - dat de beste stuurlui aan wal blijken te staan.
  • En vooral: EFL merkt dat mensen afgehaakt hebben om de verkeerde redenen. Een simpel voorbeeld is de motivatievraag waarvan hij hierboven melding maakte, en die prompt als een weigering werd uitgelegd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cor
Elk feit dat dit weerlegd is een uitzondering van iemand die het katholicisme niet gesnapt heeft.
Er is een verschil tussen een bewering en een feit. Bovendien is er een verschil tussen een norm en een uitzondering. System heeft hierboven nog op geen enkele, maar dan ook geen enkele wijze aangetoond dat de door hem aangevoerde gebeurtenissen de norm vertegenwoordigen.

Ik heb daartegen gerepliceerd dat uitzonderingen nu eenmaal véél makkelijker aandacht "vangen" dan de normale gang van zaken, hoezeer de normale gang van zaken het uitzonderlijke ook te boven gaat. Ook heb ik de houding terzake geschetst van de man die op het punt stond tot paus te worden verkozen, eraan toevoegend dat die man stukken normerender is dan de eerste, de beste dorpspastoor. Op geen van beide tegenargumenten is System ernstig ingegaan.

Zolang System dus geen begin maakt met aan te tonen - bvb. aan de hand van kerkelijke wetsdocumenten, of desnoods niet-kerkelijke bronnen vanwege onderzoekers die één en ander belicht hebben - dat zijn voorbeelden wel degelijk normaal waren, blijft hetgeen hij beweert een bewering, geen feit!

Dat echtgescheidenen vroeger met de nek werden aangekeken werd méér vanuit sociale dan uit religieuze gronden ingegeven. Mensen hebben nu eenmaal nood aan normen, en iedereen die daarvan afwijkt, oogst enige weerstand. Dat is vandaag overigens niet anders hoor, wat dat betreft is onze sociale context nauwelijks veranderd.

Dit kan makkelijk aangetoond worden door het verschil tussen het stadsleven en het plattelandsleven onder de loupe te leggen. Waar stedelingen in zekere zin "beschermd" worden door een bepaalde mate van anonimiteit, speelt de sociale controle in een ruraal milieu veel sterker. Zeker vroeger, toen onze samenleving véél minder verstedelijkt was dan heden ten dage. Ook 50 jaar geleden hadden echtgescheidenen het in de stad stukken makkelijker dan op de boerenbuiten. Voor homo's geldt vandaag nóg, mutatis mutandis, iets gelijkaardigs: ook zij "gedijen" beter in een stedelijk dan in een ruraal milieu. Toch waren (en zijn) stedelingen niet per sé minder religieus, minder gelovig, of minder katholiek dan plattelanders.

Vanwaar dan dat verband tussen "brandmerken" en "katholiciteit"? Met dit vermeende verband werd een hele generatie zodanig rond de oren geslagen, dat men het als iets vanzelfsprekend is gaan beschouwen... terwijl het op niet meer dan drijfzand is gebaseerd. Of anders gezegd: de zondenbokkerij mag dan een relict zijn uit primitievere tijden, de hedendaagse, moderne 21e-eeuwer blijkt er nog evengoed mee behept als onze voorouders uit de jaren stillekes: alles wat er misgelopen is, is de schuld van "die katholieken", of van "de paus".

En dan zeggen dat die 21e-eeuwer zo hoog opsnijdt over zijn rationaliteit?! Nil nove sub solem! We zijn niet meer dan holbewoners die toevallig al weten hoe ze een stropdas moeten knopen en hoe ze Bach moeten spelen met hun voor- en achterpoten...
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 12:07   #45
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik polariseer helemaal niet. Ik ben geen antikatholiek of antimoslim. Waarom zou ik? Ik stel gewoon vast dat het een historische waarheid is, dat mensen die uit het echt gescheiden waren, in katholieke instellingen een job werd geweigerd of ontslagen werden tot in de jaren '50 van vorige eeuw. U betwist dit. Echtscheiding was in die tijd een taboe. Je mocht daar nog niet aan denken, laat staan uitspreken of als gescheiden persoon door het leven gaan. Echtscheiding was in die tijd ook een grote uitzondering. Mensen die uit het echt gescheiden waren, werden 'geostraciseerd' door de kerkelijke overheid voor wat een job betreft in hun christelijke instellingen. Er kleefde een smet aan. Dat was de realiteit vroeger. Zo was het gewoon.
Antwoord hierboven in mijn posting aan Cor: het taboe op echtscheiding werd veeleer ingegeven vanuit sociale dan op religieuze gronden. Ik ga het hier allemaal niet herhalen, maar het blijft me verbazen met welke hardnekkigheid men de religieuze kaart blijft spelen, zonder zelfs maar het sociale luik aan een gedegen onderzoek te onderwerpen.

Hardnekkigheid die me wel degelijk doet concluderen dat het jouw bedoeling is te polariseren. Velen delen die hardnekkigheid met je, trouwens. En de graad van vanzelfsprekendheid van het vermeende verband tussen "katholieke Kerk" en "brandmerking van echtgescheidenen" ligt zo hoog dat je je van je hardnekkigheid en je polarisatiedrang niet eens meer rekenschap geeft.
Oud 15 april 2008, 12:34   #46
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

u hebt het ook gemerkt
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 16:03   #47
cor
Minister

Standaard

Citaat:
...
Zolang System dus geen begin maakt met aan te tonen - bvb. aan de hand van ...
Ik had het niet over wat System zei; dat kun je beter aan hem zelf antwoorden.
Ik had het over het repeterend patroon in uw antwoorden aan mij.
Oud 15 april 2008, 17:18   #48
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Ik had het niet over wat System zei; dat kun je beter aan hem zelf antwoorden.
Ik had het over het repeterend patroon in uw antwoorden aan mij.
Ik heb nochtans maar één mening hoor. Of ik die nu ventileer tegenover jou of tegenover System of tegenover wie dan ook, het blijft wel degelijk dezelfde mening.

Alsof ik aan jou een ander verhaal zou vertellen dan aan System...
Oud 16 april 2008, 06:58   #49
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Alsof ik aan jou een ander verhaal zou vertellen dan aan System...
Tjeven zouden niet durven.
Oud 16 april 2008, 11:31   #50
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Tjeven zouden niet durven.
Tjeven benieten wat dat betreft absoluut geen monopoliepositie, hoor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be