Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2008, 14:18   #21
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik moet zeggen dat ik aanvallen op weerloze en kwetsbare figuren ook erger vindt. Kinderen, voornamelijk uit gemarginaliseerde milieu's, bevinden zich daaronder. Het is te zeggen, als er prioriteiten moeten gesteld worden in de samenleving zijn zij wat mij betreft de eerste die beschermd moeten worden. Tenslotte zijn zij ook nog in groei, en iedereen met een beetje mensenkennis weet dat wat er tijdens je jeugd gebeurd redelijk bepalend kan zijn voor je verder leven. Bovendien maken zij ook de toekomst uit. En als er op een gegeven moment een volledige generatie van misbruikte (bv.) 30-jarigen rondloopt voorspel ik niet veel goeds voor die samenleving. (Ik hoop dat ik niemand voor het hoofd stoot. Een minder gelukkige jeugd hoeft natuurlijk ook niet te betekenen dat latere problemen gegarandeerd zijn, zeker niet als er ergens een 'corrigerende' invloed optreedt, maar het vergroot de kans wel.
Oud 6 mei 2008, 14:18   #22
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Persoonlijk vind ik die aanvallen veel makkelijker te vermijden. Ik doe het in elk geval grotendeels. Een beetje verstand én inzet volstaan. Dat is totaal anders voor het risico op aanvallen op weg naar school dat sommige kinderen lopen.

Vergeleken met de aanvallen in de openbare ruimte heeft dat "aanvallen" een hoger virtueel gehalte.

Ik ben niet blind voor dit soort aanvallen, maar deze draad gaat daar wmb niet over. Ik nodig je uit er een aparte draad over te openen.
Integendeel, moeilijker te vermijden en niets virtueel aan, enkel geniepiger en beter georganizeerd en beter verdedigd in de EU.
Als je 't over roofdieren hebt moet je de moed hebben de lijn door te trekken.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 mei 2008 om 14:19.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:20   #23
Groentje-18

Standaard

Naar het schijnt dragen groepen die een bepaalde seksuele voorkeur hebben een bepaald kenmerk dragen (denk aan oorbellen met een bepaald symbool, t-shirts, ketting, tatoo, ...) zodat anderen met dezelfde voorkeur hem of haar kunnen herkennen... Bij pedofielen is dit ook zo. Moest de politie dit teken kennen zou het natuurlijk een stuk handiger zijn.
Oud 6 mei 2008, 14:26   #24
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Geen misdaad? Slachtoffer bestolen/vergiftigd, in gevaar gebracht, geen misdaad?
Door mijn winst te maximiliseren besteel noch vergiftig ik iemand en breng ook niemand in gevaar. Dus geen misdaad.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:27   #25
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Je zin is contradictorisch. Natuurlijk bestond het altijd, maar dat betekent niet dat het niet toegenomen kan zijn.

Iedereen die als adolescent of ouder in de jaren '60 en '70 door de straten van steden als Brussel en Antwerpen gelopen heeft, weet dat het toegenomen is en dat er voor bepaalde delen van die steden zelfs geen vergelijking mogelijk is. Het fenomeen is zich nu druppelsgewijs aan het verspreiden naar kleine provinciestadjes.

Vroeger was het risico om een roofdier tegen te komen en er slachtoffer van te worden van die orde dat het aanvaardbaar was en een normaal maatschappelijk leven mogelijk was. Dat komt nu in het gedrang als we niet ingrijpen.
Ik liep dus ook in die periode als adolescent door de straten van Antwerpen en Brussel. Ik ben nu weeral een 5 jaar weg uit Antwerpen, dus daarover heb ik geen firsthand knowledge meer. Over Brussel wel: Voor mij geen probleem. Ik heb me in die 5 jaar in Brussel nooit onveilig gevoeld, mijn familieleden en kenissen evenmin. Ook niet in St Jansmolenbeek, Anderlecht, Schaarbeek of zo.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 mei 2008 om 14:27.
Oud 6 mei 2008, 14:27   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Naar het schijnt dragen groepen die een bepaalde seksuele voorkeur hebben een bepaald kenmerk dragen (denk aan oorbellen met een bepaald symbool, t-shirts, ketting, tatoo, ...) zodat anderen met dezelfde voorkeur hem of haar kunnen herkennen... Bij pedofielen is dit ook zo. Moest de politie dit teken kennen zou het natuurlijk een stuk handiger zijn.
Ik denk niet dat pedo's een bepaalde tattoo laten zetten om hun seksuele voorkeur aan te duiden. Dat zou bijzonder stom zijn.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:31   #27
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
En zijn dat in elke stad dezelfde kenmerken? (bvb LonsdaleT-shirt="ik ben sadist"? Mijn T-shirts en polos zijn échte C&A, Hema, Wibra en Zeeman)

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 mei 2008 om 14:34.
Oud 6 mei 2008, 14:31   #28
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen die als adolescent of ouder in de jaren '60 en '70 door de straten van steden als Brussel en Antwerpen gelopen heeft, weet dat het toegenomen is en dat er voor bepaalde delen van die steden zelfs geen vergelijking mogelijk is. Het fenomeen is zich nu druppelsgewijs aan het verspreiden naar kleine provinciestadjes.
Neen, ik weet dat niet, hoogstens een vermoeden. Mediaruchtbaarheid vroeger/nu, betere politiewerking, verhoogde aandacht voor dergelijke criminaliteit, ....

Citaat:
Vroeger was het risico om een roofdier tegen te komen en er slachtoffer van te worden van die orde dat het aanvaardbaar was en een normaal maatschappelijk leven mogelijk was. Dat komt nu in het gedrang als we niet ingrijpen.
Alvast mijn excuses voor deze kwalificatie, maar dit is criminele zever. Vanuit mijn jeugd kan ik mij moeiteloos een paar slachtoffers van de 'kom eens naar mijn kamer' valstrik voor de geest halen, die járen zichzelf maar moesten zien te behelpen met de opgelopen schade. Aanvaardbaar risico my ass... aanvaardbare collateral damage ter vrijwaring van de goede naam van belangrijke personen en instituten, ja

Voor de rest heb ik geen probleem met de kwalificatie roofdier, want dat zijn ze nu eenmaal. Maar als je denkt dat dat enkel gaat om Dutroux'tjes of de vieze man in de morsige overjas of iets te maken heeft met politie-efficiëntie.

De ergste roofdieren doen zich voor als lieve huisdiertjes.
Oud 6 mei 2008, 14:34   #29
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Dat denk ik ook, ja.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:37   #30
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.wikileaks.org/wiki/FBI_pedophile_symbols
Oud 6 mei 2008, 14:39   #31
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Neen, ik weet dat niet, hoogstens een vermoeden. Mediaruchtbaarheid vroeger/nu, betere politiewerking, verhoogde aandacht voor dergelijke criminaliteit, ....

Alvast mijn excuses voor deze kwalificatie, maar dit is criminele zever. Vanuit mijn jeugd kan ik mij moeiteloos een paar slachtoffers van de 'kom eens naar mijn kamer' valstrik voor de geest halen, die járen zichzelf maar moesten zien te behelpen met de opgelopen schade. Aanvaardbaar risico my ass... aanvaardbare collateral damage ter vrijwaring van de goede naam van belangrijke personen en instituten, ja

Voor de rest heb ik geen probleem met de kwalificatie roofdier, want dat zijn ze nu eenmaal. Maar als je denkt dat dat enkel gaat om Dutroux'tjes of de vieze man in de morsige overjas of iets te maken heeft met politie-efficiëntie.

Het ziet er meer maar uit dat "Rob Roy" denkt aan het nu verwijderd facho-artikel van Belien betreffende de zaak van Holsbeek :
Citaat:
een artikel na de moord op Van Holsbeeck, waarin hij de moordenaars beschreef als "roofdieren" en België opriep om het bezit van zelfverdedigingswapens uit het strafrecht te halenhttp://www.brusselsjournal.com/node/1001

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 mei 2008 om 14:58.
Oud 6 mei 2008, 14:40   #32
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik denk niet dat pedo's een bepaalde tattoo laten zetten om hun seksuele voorkeur aan te duiden. Dat zou bijzonder stom zijn.

Er zijn groepen die zich wel laten tatoëren. Het was dan ook maar een voorbeeld. Jammergenoeg denk ik niet dat zij het doen.
Oud 6 mei 2008, 14:41   #33
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Aha.
Als dat waar is en ik kom ooit iemand tegen met zo'n symbool.
Oud 6 mei 2008, 14:42   #34
Groentje-18

Standaard

Citaat:
En zijn dat in elke stad dezelfde kenmerken? (bvb LonsdaleT-shirt="ik ben sadist"? Mijn T-shirts en polos zijn échte C&A, Hema, Wibra en Zeeman)
Dat denk ik wel.
Netslet heeft het symbool hierboven net doorgelinkt. Maar ik weet niet of het waar is.
Oud 6 mei 2008, 14:48   #35
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat denk ik wel.
Netslet heeft het symbool hierboven net doorgelinkt. Maar ik weet niet of het waar is.
Ik zag de link. De eerste keer dat ik dat symbool zie.
Oud 6 mei 2008, 14:48   #36
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige mensen die zich te buiten gaan aan misbruik van of geweld tegen personen, verschillen daarin enkel van wilde dieren of razende honden door het feit dat ze ook tot het mensenras behoren. Verder is hun gedrag vanuit het oogpunt van hun medemensen gelijkaardig: ze kunnen op elk moment zonder goede reden gewelddadig aanvallen en medemensen kapotslaan, verminken of doden.

Blijkbaar zijn de politiediensten nu zover dat ze deze parallel gaan hanteren in hun opsporingsmethode, getuige het bericht hieronder afkomstig van Interpol. Het officieel beschouwen van een bepaald type criminelen als "roofdieren" kan alleen maar de politie-efficiëntie ten goede komen, en lijkt dus een goede zaak.

Bron en foto
Ik vind die kwalificatie eerlijk gezegd, buiten het feit dat ze naar gedrag toe zeker een relevantie inhoudt, ongepast voor een politieverslag. De reden is dat ze een duidelijk oordeel inhoudt: de auteur onmenselijkt de dader tot een dier. Dat oordeel is niet alleen fout, want die dader is wel degelijk een mens, maar het ook niet aan de politie om dit soort oordelen de wereld in te sturen. De politie is er om de wet te laten toepassen, meer niet, zij moeten geen rechter beginnen spelen.
Oud 6 mei 2008, 14:55   #37
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het ziet er meer maar uit dat "Rob Roy" denkt aan het nu verwijderd facho-artikel van Belien betreffende de zaak van Holsbeek :
Nee hoor, ik citeer een opsporingsbericht van Interpol, de grootste Europese politie-organisatie.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 14:57   #38
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zag de link. De eerste keer dat ik dat symbool zie.

Waarom probeert u zo om ons daarvan te overtuigen?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2008, 15:08   #39
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Ik vind die kwalificatie eerlijk gezegd, buiten het feit dat ze naar gedrag toe zeker een relevantie inhoudt, ongepast voor een politieverslag. De reden is dat ze een duidelijk oordeel inhoudt: de auteur onmenselijkt de dader tot een dier. Dat oordeel is niet alleen fout, want die dader is wel degelijk een mens, maar het ook niet aan de politie om dit soort oordelen de wereld in te sturen. De politie is er om de wet te laten toepassen, meer niet, zij moeten geen rechter beginnen spelen.
Wel ik walg dus van zo'n zakkenwasserij gedachte hé, het is meer dan tijd om de stier bij horens te vatten en pedo's zijn mensen die het leven van andere mensen kapotmaken en hoeven derhalve niet meer onder de noemer mens behandeld te worden. Sommigen beweren dat het een ziekte is, allemaal goed en wel maar helaas wel een ziekte met enorm veel recedivisten dus kan je ze beter ineens uit de weg ruimen.
Oud 6 mei 2008, 16:03   #40
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Wel ik walg dus van zo'n zakkenwasserij gedachte hé, het is meer dan tijd om de stier bij horens te vatten en pedo's zijn mensen die het leven van andere mensen kapotmaken en hoeven derhalve niet meer onder de noemer mens behandeld te worden. Sommigen beweren dat het een ziekte is, allemaal goed en wel maar helaas wel een ziekte met enorm veel recedivisten dus kan je ze beter ineens uit de weg ruimen.
Besef dat wat jij hier zakkenwasserij noemt neerkomt op de basisprincipes van de rechtsstaat die in onze contrijen met veel bloed en tranen is tot stand gekomen. Als er hier een scheiding van machten heerst die de uitvoerende van de rechterlijke macht scheidt, dan is dat onder andere omdat we uit historische drama's hebben geleerd dat het heel gevaarlijk is om de mensen die de wet uivoeren ook de macht te geven om recht te spreken.
De politie gaat haar boekje te buiten door de kwalificatie "roofdier" te gebruiken, omdat ze daarmee voor rechter speelt en omdat ze bovendien een verdachte veroordeelt die nog niet voor de rechter is verschenen.

Ik kan begrijpen dat mensen heel kwaad zijn op misdadigers die hun kinderen verkrachten, maar het is van het allergrootste belang dat politie en gerecht koelbloedig te werk gaan en zich in hun woorden en daden niet laten beïnloeden door persoonlijke emoties. Als de politie zwaardere woorden en methoden begint te gebruiken voor bepaalde misdadigers, op basis van een persoonlijke morele inschatting, dan ligt de totale willekeur van de politiestaat op de loer.

Ook inhoudelijk ga ik niet akkoord met wat je zegt. Of je het nu graag hoort of niet, maar zelfs de meest wrede pederast is en blijft een mens, hoe "dierlijk" je zijn gedrag ook kunt vinden. Het is niet makkelijk om vrede te nemen met de onbehaaglijke idee dat er mensen zijn die er net uitzien zoals jij en ik, en die op elk moment onherroepelijke schade kunnen toebrengen aan hun medemensen zonder de minste wroeging. Maar die onbehaaglijke idee is spijtig genoeg de werkelijkheid, en die moeten we recht in de ogen kijken in plaats van door truukjes als onmenselijking (bv. door iemand een "roofdier" te noemen) de waarheid te verhullen. Mensen als Dutroux zijn mensen zoals jij en ik, met een persoonlijke geschiedenis, een jeugd, een moeder en een vader, vrienden, ideeën, angsten, dromen, enz. We kunnen pas vooruitgang boeken als we de oorzaken begrijpen waardoor zij tot hun verschrikkelijke daden zijn kunnen komen, en we kunnen die oorzaken pas onderzoeken als we eerst en vooral accepteren dat zij mens zijn.

Maar als je dan toch persé de link met het dierenrijk wil maken: Ghandi heeft ooit gezegd dat je de graad van beschaving van een maatschappij kunt aflezen van hoe die maatschappij met haar dieren omgaat. Je zou dat kunnen uitbreiden en zeggen dat je die graad van beschaving ook kunt afleiden van hoe een maatschappij met haar misdadigers omgaat.

Laatst gewijzigd door Doki : 6 mei 2008 om 16:05.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be