Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2008, 14:02   #61
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In de andere landen is men meestal blij dat men eens zijn Frans kan gebruiken; zelfde probleem voor Engelsen die in het buitenland komen. iedereen wil zijn Engels oefenen.
Ik ben wel blij van mijn Frans eens te oefenen als ik naar Brussel ga, maar niet in die mate dat ik met mijn Nederlands nergens meer terecht kan.
Oud 21 mei 2008, 14:05   #62
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle Bekijk bericht
Ik neuk er regelmatig eentje. Goed contact dus.
ik ook, voor de rest zijn het schatten van mensen die "Walen"........
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:10   #63
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Na drie maanden Barcelona kon ik al meer Spaans dan die gasten, die al 50 jaar in Brussel woonden. Er zitten vast veel aardige mensen tss die Franstaligen, maar nog meer domme kloten.
Ze leven in een vorm van 19de eeuws cultureel autisme en zijn daar vaak nog fier op ook, reden waarom ze maar blijven achteruit boeren. Dat autisme was vroeger typisch voor franstalige landen, maar nu zelfs Frankrijk het achter zich aan het laten is, raken onze Belgische francofonen stilaan geïsoleerd als de laatste culturele autisten van het vasteland.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:14   #64
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
In de andere landen is men meestal blij dat men eens zijn Frans kan gebruiken; zelfde probleem voor Engelsen die in het buitenland komen. iedereen wil zijn Engels oefenen.
Die landen zijn dan ook niet anderhalve eeuw platgeslagen, beledigd en leeggezogen door Franstaligen. In sommige landen weigert men nu nog altijd Duits te verstaan omwille van enkele jaren Duitse bezetting.
Oud 21 mei 2008, 14:22   #65
Hrafnar
Banneling

Hrafnar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hebt u contacten met Franstaligen (werk, vrienden, bijvoorbeeld) en, als ja, hoe zijn die contacten? Kunnen Franstaligen en Vlamingen nog met elkaar spreken?
Ja, ik heb contact met Franstaligen, en die zijn zelfs bijzonder goed te noemen. Telkens als ik een ticket voor de péage heb ingelost, doen ze netjes het slagboompje voor me open, zeggen keurig au revoir, en kan ik vervolgens doorblazen richting Spanje.
Hrafnar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 14:23   #66
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ooit eens stage gelopen in een groot bedrijf in Brussel en dat was een vreemde ervaring. Ik had nooit gedacht dat iemand die al heel zijn leven in Brussel woont, met dan nog eens een Vlaamse achternaam, geen drie Nederlandse woorden na elkaar uit zijn strot kan krijgen. Na drie maanden Barcelona kon ik al meer Spaans dan die gasten, die al 50 jaar in Brussel woonden. Er zitten vast veel aardige mensen tss die Franstaligen, maar nog meer domme kloten. Het was ook totaal verdeeld, aan de ene kant de Vlamingen en aan de andere de Franstaligen. En het was natuurlijk bijna altijd de Vlaming die moest omschakelen naar het Frans. De Franstaligen die deftig Nederlands konden, kon je op één hand tellen. Die waren meestal getrouwd met een Vlaming of ja...woonden in Vlaanderen. Het bedrijf had een naar sfeertje. Ik was dan ook blij toen ik daar weg was.
Wij ervaren reeds in onze jeugd zeer vlug dat een vreemde taal leren nodig is:
wij kijken tv en horen Engels - zij kijken tv en horen altijd Frans

zij gaan op reis en gaan vaak naar Frankrijk = Frans en zelfs aan de kust = Frans
wij gaan even buiten Vlaanderen is je hebt al een andere taal nodig.

Vlaanderen, NL en Scandinavië = uitzonderingen in West-Europa.

andere landen/talen beseffen vaak pas op latere leeftijd hoe belangrijk een vreemde taal is.

Laatst gewijzigd door azert : 21 mei 2008 om 14:23.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 15:53   #67
luc broes

Standaard

Citaat:
In de andere landen is men meestal blij dat men eens zijn Frans kan gebruiken.
Dat is alvast niet de gewoonte in Z.O. Azië nl in Vietnam, Laos & Cambodia. Je ziet daar wel nog enkele Franse opschriften (een verplichting om Fr subsidies te krijgen), maar iedereen wil Engels spreken.
Vlaanderen is één van de weinige 'ex-bezette' gebieden waar Fr nog verplichte tweede taal is. En dan is het nog niet goed genoeg.
Oud 21 mei 2008, 16:24   #68
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij ervaren reeds in onze jeugd zeer vlug dat een vreemde taal leren nodig is:
wij kijken tv en horen Engels - zij kijken tv en horen altijd Frans

zij gaan op reis en gaan vaak naar Frankrijk = Frans en zelfs aan de kust = Frans
wij gaan even buiten Vlaanderen is je hebt al een andere taal nodig.

Vlaanderen, NL en Scandinavië = uitzonderingen in West-Europa.

andere landen/talen beseffen vaak pas op latere leeftijd hoe belangrijk een vreemde taal is.
Huh...je redenering klopt niet. Wij kijken tv en horen Engels, maar spreken, toch de meeste onder ons, een aardig mondje Frans. Dat zijn dus drie talen. De meesten onder hen kunnen enkel één taal. Ik denk dat die mensen gewoon gemakzuchtig zijn. Ik had het trouwens over Brusselaars, dat zijn mensen die dagelijks in contact zijn met het Nederlands, zeker zij die op kantoor werken. Als je dan op zijn minste niet enkele zinnetjes Nederlands kunt brabbelen...tja..dan is dat gewoon zielig. Oftewel ben je oerdom of is je haat tegenover de Vlamingen enorm.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 17:13   #69
luc broes

Standaard

Citaat:
Huh...je redenering klopt niet. Wij kijken tv en horen Engels, maar spreken, toch de meeste onder ons, een aardig mondje Frans. Dat zijn dus drie talen. De meesten onder hen kunnen enkel één taal. Ik denk dat die mensen gewoon gemakzuchtig zijn. Ik had het trouwens over Brusselaars, dat zijn mensen die dagelijks in contact zijn met het Nederlands, zeker zij die op kantoor werken. Als je dan op zijn minste niet enkele zinnetjes Nederlands kunt brabbelen...tja..dan is dat gewoon zielig. Oftewel ben je oerdom of is je haat tegenover de Vlamingen enorm.
Ik denk dat het eerst onverschilligheid is en intellectuele luiheid om de stap te zetten.
Als ze dan min of meer verplicht worden, dan wordt het wrevel, en mogelijk uiteindelijk haat.
Oud 21 mei 2008, 18:15   #70
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Zo te horen heeft iedereen goede contacten met franstaligen. Ik ook trouwens.
Daarom dat ik het eens zo bizar vind dat er op dit forum zoveel mensen de franstaligen bestempelen als de baarlijke duivel!

Misschien is mijn signature nog zo dom niet...
Verbaast je dat werkelijk? De meeste Franstaligen die ik ontmoet zijn eveneens vriendelijk maar wanneer ik dan hoor dat weer één of andere Franstalige professor of partijvoorzitter een 'corridor' eist of een annexatie van die en die Vlaamse gemeenten, heb ik dan het recht om even verbijsterd te reageren?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:21   #71
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ik had het trouwens over Brusselaars, dat zijn mensen die dagelijks in contact zijn met het Nederlands, zeker zij die op kantoor werken. Als je dan op zijn minste niet enkele zinnetjes Nederlands kunt brabbelen...tja..dan is dat gewoon zielig.
Inderdaad onbegrijpelijk. Ik ken er zo ook een paar. Geboren en heel hun leven gewoond in Ukkel, ingenieur van beroep, en als je dan vraagt: "wat voor biertje wil je?", dan kijken ze je onbegrijpend aan. Geen oude pee hé, een sympatieke man van ongeveer 35. En die vindt daar blijkbaar niets abnormaals aan, dat hij na al die tijd nog niet één eenvoudig zinnetje Nederlands verstaat.

Dit soort mensen is de directe oorzaak van het verdwijnen van België.
Oud 21 mei 2008, 19:27   #72
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht
ik ook, voor de rest zijn het schatten van mensen die "Walen"........
Niet te veel stoefen. Volgens je avatar ben je eerder het type van de hoorndrager.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 19:53   #73
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niet te veel stoefen. Volgens je avatar ben je eerder het type van de hoorndrager.
goed lezen wat er hieronder staat, iets waar jij niet meer kunt van genieten wegens de haat die je in u draagt........
Bijgevoegde afbeelding(e)

Oud 21 mei 2008, 19:59   #74
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
goed lezen wat er hieronder staat, iets waar jij niet meer kunt van genieten wegens de haat die je in u draagt........
Haat? Ik maakte alleen maar een grapje. Denk jij misschien dat jij daar het alleenrecht op hebt?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 20:35   #75
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Haat? Ik maakte alleen maar een grapje. Denk jij misschien dat jij daar het alleenrecht op hebt?

allee sorry, ik ben content dat het niet altijd ernstig moet zijn......
Oud 21 mei 2008, 20:44   #76
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Inderdaad onbegrijpelijk. Ik ken er zo ook een paar. Geboren en heel hun leven gewoond in Ukkel, ingenieur van beroep, en als je dan vraagt: "wat voor biertje wil je?", dan kijken ze je onbegrijpend aan. Geen oude pee hé, een sympatieke man van ongeveer 35. En die vindt daar blijkbaar niets abnormaals aan, dat hij na al die tijd nog niet één eenvoudig zinnetje Nederlands verstaat.

Ik ken er zelf ééntje die al bijna 30 jaar midden in Vlaanderen woont. Heeft kinderen met een Vlaamse, maar werkt wel in Brussel. Geen zin Nederlands kan die man.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2008, 21:56   #77
luc broes

Standaard

Citaat:
Geachte De Waal jij kent blijkbaar mijn goede vriend Robert T niet!

Hij is een gezellige levensgenieter, maar je moet natuurlijk niet met zijn voeten spelen hé!
Oud 21 mei 2008, 22:03   #78
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wie zegt er nu: wat voor biertje

tegen een anderstalige zeg je: welk biertje
Oud 21 mei 2008, 22:04   #79
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Bah nee, Tael is al lang niet meer gansch het volk.

Iemand die geen letter Nederlands kent maar in Vlaanderen gaat wonen, wordt trouwens meteen een Vlaming. Waarom nog Nederlands leren?
Oud 21 mei 2008, 22:26   #80
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hebt u contacten met Franstaligen (werk, vrienden, bijvoorbeeld) en, als ja, hoe zijn die contacten? Kunnen Franstaligen en Vlamingen nog met elkaar spreken?
Dag troll, en veel meer woorden maar ik er niet meer aan vuil !
Suc6 hé

Oh ja, antwoord op je vraag : ja, definitie van vrienden ! aub.
Ben uitgenodigd om te gaan eten op 2 trouws van franstalige collaga's.

Elkaar spreken:....................... tja gewoonlijk spreekt een franstalige met een nederlandstalige.......frans!!!!
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be