Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2008, 15:50   #41
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hrafnar Bekijk bericht
China geeft uiteraard geen moer om de Congolezen, anders dan dat het een extra afzetmarkt voor Chinese produkten is.
Grondstoffen halen en afzetmarkten voor de eigen economie veiligstellen, net zoals de Europese koloniale machten van weleer dus.

Prachtige zuid-zuid relatie toch?
2
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 15:51   #42
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
allemaal fijn, alleen is de EU wel degelijk een grootmacht, potentieel zelfs een dominante supermacht.
Doen alsof China of andere landen uit het zuiden alleen maar goeie zaken in het vooruitzicht hebben is echt wel een loopje nemen met de werkelijkheid. Iedereen die voorbij de infantiele mainstream berichtgeving over China heen kijkt, weet dat dat land met gigantische 'metaalmoeheid' te kampen heeft en dat dat er in de toekomst niet op zal verbeteren.
Niet enkel China ea "landen uit het zuiden": de US en Rusland bekijken de EU ook zo.
(cfr. de "verdwenen" Elf-Aquitaine contracten met Irak en de bedreigingen van Poetin)

Laatst gewijzigd door filosoof : 25 mei 2008 om 15:51.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 15:51   #43
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een geheim arrestatiebevel??

Nooit van gehoord! Hoe past dat in een rechtstaat?
zou ik ook graag es weten, iemand van de juristen hier op 't forum die daar iets van kan zeggen?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 16:43   #44
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
Maar onder die blijheid schuilt natuurlijk de enige harde realiteit, namelijk dat het flutlandje België genaamd, net als alle Europese landen, niks meer te betekenen heeft op het wereldtoneel.
Ik denk dat je met deze uitspraak wat te hard van stapel loopt. De Europese macht is nog steeds groot, en ik geloof niet zo naïef dat ze niet in staat is zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. België zal de stroming wel volgen. Maar het kan geen kwaad mensen wat realiteitszin te geven, en dat doet de ontwikkelingshulppropaganda te weinig.

Langs de andere kant heb ik juist wel sympathie voor burgers (uw 'plebs' weet je nog) die uit oprechte bezorgdheid de medemens te helpen ontwikkelingswerking willen steunen. 11-11-11 e.d. is de sympathieke kant van de ontwikkelingssamenwerking, maar helaas een misbruikte kant. Uiteindelijk komt dat vrijwillig gegeven geld in een systeem terecht waarvan de beleidslijnen bepaald worden door de overheden, en waar eigenbelang prioriteit krijgt op altruïsme. Het zijn uiteindelijk niet de NGO’s zelf die hun eigen beleidslijnen bepalen, alhoewel ze dat niet graag toegeven. En nog uiteindelijker zijn de NGO’s maar een klein deel van de ontwikkelingsindustrie.

Citaat:
Dit soort geleidelijk emancipatieproces - authentiek sociaal verzet dat voortkomt uit concrete problemen en strijdpunten - is échte emancipatie. Dat is échte ontwikkeling. Daar komen échte wetten, modellen en macht uit voort.
Akkoord. En dat is niet iets waarvoor er geld wordt vrijgemaakt. De kritiek dat de ontwikkelingssamenwerking deze processen juist tegenwerkt neemt toe. Nochtans is het ook in ‘ons’ belang deze processen hun gang te laten gaan. Ook al worden er fouten gemaakt, het zijn fouten van die landen zelf. Pas dan kunnen ze er ook uit leren. We kunnen niet blijven gokken op een permanente staat van ‘afhankelijkheid’. Volwassen vriendschappelijke relaties brengen meer op voor Europa dan een steunen van een kleine ons goed gezinde elite die steeds meer vervreemd geraakt van haar bevolking. De argwaan tegenover zelfs ‘goed’ bedoelde Europese initiatieven groeit.

Waar ik problemen mee heb is je houding dat om echte emancipatie een kans te geven we een ‘onderdrukker’ zoals China zouden moeten toejuichen. Dat is een strategische houding. Ik zie meer toekomst in een principiële houding ten voordele van universele waarden, en daarvoor heb je zoals ik zei ‘neutrale’ instanties nodig. Als die oprecht functioneren, zonder dubbele moraal, is dat te verkiezen boven aan de zijlijn gaan staan wachten tot de strijd gestreden is. Zij die streden zullen zeggen ‘waar waren jullie toen we jullie nodig hadden’, en ‘met welke autoriteit spreken jullie nu’. Er zijn nu eenmaal universeel te verdedigen waarden. Ik zie niet in dat we daar niet ten allen tijde voor zouden opkomen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 17:37   #45
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Waar ik problemen mee heb is je houding dat om echte emancipatie een kans te geven we een ‘onderdrukker’ zoals China zouden moeten toejuichen. Dat is een strategische houding. Ik zie meer toekomst in een principiële houding ten voordele van universele waarden, en daarvoor heb je zoals ik zei ‘neutrale’ instanties nodig. Als die oprecht functioneren, zonder dubbele moraal, is dat te verkiezen boven aan de zijlijn gaan staan wachten tot de strijd gestreden is. Zij die streden zullen zeggen ‘waar waren jullie toen we jullie nodig hadden’, en ‘met welke autoriteit spreken jullie nu’. Er zijn nu eenmaal universeel te verdedigen waarden. Ik zie niet in dat we daar niet ten allen tijde voor zouden opkomen.
Maar ik geloof niet in de mogelijkheid om zo'n "neutrale" instelling uit de grond te stampen. Welk proces ga je gebruiken om tot een "neutraal" beleid te komen?

De VN waren een beetje met die intentie ingericht. We weten inmiddels dat de VN ofwel volledig machteloos zijn ofwel zeer eurocentrisch.

China's aanwezigheid gaat voor een hernieuwde moderniteit in Afrika zorgen. Dat gaat nu al heel snel. En al overal komt er protest en sociale reactie op gang. Dat is dus in cynische zin heel vruchtbaar.

Het alternatief (naast uw moeilijk in te beelden "neutrale instelling") is het hedendaagse Europese paternalisme. Maar dat staat sociale verandering juist in de weg.

Dus wanneer het kiezen wordt uit deze drie, dan liever het Chinese modernisme. Dat is inderdaad een keuze gebaseerd op de politiek van het mogelijke; geen idealistische wens.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 18:27   #46
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Naieveling, denk je echt dat China iets geeft om de lokale Kongolese bevolking??
Heel concreet: wat doet China voor de Kongolezen??
China respecteert de soevereiniteit van Congo. Meer vragen de Congolezen ook niet. Het laatste wat ze nodig hebben is christelijke 'naastenliefde' annex paternalisme en vergelijkbare perversiteiten.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 25 mei 2008 om 18:28.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 22:09   #47
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
China respecteert de soevereiniteit van Congo. Meer vragen de Congolezen ook niet. Het laatste wat ze nodig hebben is christelijke 'naastenliefde' annex paternalisme en vergelijkbare perversiteiten.
Voil�*, in twee zinnen gezegd wat ik al de hele tijd probeerde uit te scribbelen. Perfect gezegd.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2008, 22:11   #48
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus gewoon poen geven. And that's it!

'Soevereiniteit' is een woord waar de Congolees (behalve de Kabila-clan) niets voor koopt, 'soevereiniteit' belet niet dat rebellen de Congolees zijn vrouw verkracht en het dorp in de fik steekt.
Oud 25 mei 2008, 22:13   #49
Another Jack
Banneling

Standaard

De Chinees komt die Congolees dan op zijn schouders kloppen en zegt:
'Het is allemaal niet zo erg, je bent tenminste soeverein...'
Oud 25 mei 2008, 23:07   #50
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jonathan Holslag: "De internationale context is compleet aan het veranderen."

Er doet zich een donorcompetitie voor, waarbij landen als China, maar ook India, Brazilië en Rusland steeds meer investeren in ontwikkelingshulp, die ze vervolgens aanwenden als diplomatieke hefboom. Zij steunen ongehinderd militaire dictaturen:
  • Birma regime houdt zich in stand met steun uit Delhi, Peking, Bangkok en Moskou.
  • De krijgsheren in Khartoem hebben als donors Iran, China en India.
  • Mugabe blijft zitten met goedkeuring van Zuid-Afrika en China.
De impact van deze donorcompetitie is potentieel catastrofaal. Er dreigt een leveling naar beneden op gang te komen.
De nieuwe geldstromen brengen de lokale potentaten in een luxepositie.
Oud 26 mei 2008, 08:03   #51
rainbox
Schepen

Standaard

Les : http://blogs.lesoir.be/colette-braec...-la-belgiques/
rainbox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 08:51   #52
Samsa
Gouverneur

Samsa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Je moet wel een beetje lezen wat er geschreven wordt hé.

Niemand heeft hier beweerd dat China "het goede" wilt doen. Niemand heeft beweerd dat China zo Europees-hypocriet is. China wil juist helemaal niet het Europese-wij-doen-écht-alleen-goed gezever nadoen. China wil niet zo kwaadaardig zijn.

Wat er wél is beweerd is dat China rond zijn intenties geen melige saus van flutwaarden giet. En dat deze houding eerlijker, volwassener en gezonder is dan die van de Europeanen, die over hun even machtsgeile intenties wel onnozele goedigheid gieten.
Misverstand, hiermee ben ik het wel eens. Wat ik bedoelde was dat in jouw visie China (,India, Brazilië, Rusland) op een sneltrein naar welvaart en geluk lijken te zitten (dat bedoelde ik met 'alleen maar goeds in het vooruitzicht hebben') en dat we al in een soort nieuwe multipolaire wereldorde zitten. Ik zeg: zover zijn we nog lang niet. China bv heeft te kampen met heel, heel grote problemen die in de nabije toekomst waarschijnlijk gaan verergeren en waar het absoluut nog geen raad mee weet
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 09:04   #53
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als die "hun plaats" niet meer kennen, hé? Heeft Meneer oudkolonialen in de familie?
Precies. De Gucht gedraagt zich als een Romeinse consul in een afgelegen negorij, alsof de miezerige Belgische centjes het recht zouden geven om de plaatselijke regereerders op de vingers te tikken.

Het doet deugt te zien dat Kabila niet wijkt en dit opgeblazen stuk pretentie op zijn plaats zet. Ik zou hem aanraden eens een paar schandalen uit Charleroi en Mechelen op de agenda te zetten. En het misschien iets te laten vallen over Brussel-Halle-Vilvoorde en hoe het Belgische establishment nu al vijf jaar de grondwet aan zijn laars lapt.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 26 mei 2008 om 09:07.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 09:13   #54
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Atilla The Hun Bekijk bericht
Congo draait nog altijd vierkant, corruptie viert nog altijd hoogtij.
België ook.

Citaat:
Het geld komt nog altijd niet op de juiste plaats terecht.
In Charleroi wel?

Citaat:
Iedereen heeft het recht om hier kritiek op te geven.
Want Congo staat onder voogdij?

Citaat:
(of dit altijd i de juiste bewoordingen gebeurt): Maar de Congolezen zijn tegenwoordig nogal vlug op hun tenen getrapt en durven zich nogal eens hooghartig te gedragen tov de Belgische politici (zie laatste bezoek) .
Nee, ze gedragen zich assertief en zetten de potsierlijke clowns uit België rustig maar beleefd op hun plaats.

Citaat:
Misschien dat de Chinezen tegenwoordig met meer geld over de brug komen als de Belgen?
En dan nog halen de Belgen zich in het hoofd dat ze een of andere "morele voogdij" over Congo hebben....
Oud 26 mei 2008, 09:19   #55
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zo gaat dat ook vandaag met Europa en de wereld. De nieuwe krachten liggen in het Zuiden en het Oosten. We kunnen daar niks aan doen. Tenzij wat infantiel liggen happen naar lucht door nog gauw wat mensenrechten, goed bestuur en transparantie te willen pushen.

Zo zie ik dat.
Het is niet de eerste keer dat ik het met u eens ben. Alleen kan ik het zo goed niet uitleggen.
Oud 26 mei 2008, 13:29   #56
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar ik geloof niet in de mogelijkheid om zo'n "neutrale" instelling uit de grond te stampen. Welk proces ga je gebruiken om tot een "neutraal" beleid te komen?
Dat is een hele discussie op zich. Ik heb in ieder geval mijn hoop in de VN nog niet verloren, alhoewel hervormingen dringend gewenst zijn. En ik zou ook graag internationale instanties zien met een democratische basis en met een basis in de 'civil society'. Een lange weg maar uiteindelijk een wenselijke weg want zonder 'overleg' en 'verstandhouding' vliegen we elkaar vlugger naar de keel.

Rekening houdend met hoe dit soort van instanties misbruikt is geweest in het verleden begrijp ik je scepsis wel. Afrika heeft in ieder geval meer keuze nu met een nieuwe player in het spel en dat zou hen in principe voordelen moeten opleveren.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 mei 2008 om 13:34.
Oud 26 mei 2008, 13:32   #57
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BladeToke Bekijk bericht
Subsidies stoppen en ze zullen wel bijdraaien...
Ja, ja, ik begrijp het helemaal. Dat is inderdaad een slimme oplossing.

... Niet.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 13:33   #58
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi
En 'historische schuld' ?
België moet zich niet eeuwig schuldig voelen. De Belgische diplomatie houdt echter best rekening met plaatselijke gevoeligheden. Ik denk dat een basiseigenschap van een goed diplomaat is op gelijk niveau met je partner te kunnen praten.
Oud 26 mei 2008, 13:37   #59
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
België moet zich niet eeuwig schuldig voelen. De Belgische diplomatie houdt echter best rekening met plaatselijke gevoeligheden. Ik denk dat een basiseigenschap van een goed diplomaat is op gelijk niveau met je partner te kunnen praten.
Het is niet omdat ik me niet schuldig hoef te voelen voor wat één of andere pipo met vieze baard ooit heeft tewerkgestelligd, dat ik me zomaar kan vrijpraten van de gevolgen daarvan eh.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2008, 13:49   #60
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lombas
Het is niet omdat ik me niet schuldig hoef te voelen voor wat één of andere pipo met vieze baard ooit heeft tewerkgestelligd, dat ik me zomaar kan vrijpraten van de gevolgen daarvan eh.
Vandaar ook dat Degucht beter niet had kunnen spreken over moreel 'recht'. Die paar centjes wegen toch niet op tegen dat niet te 'vergeten' verleden. Onbegrijpelijk zo'n woordgebruik. Maar wie weet kennen we het fijne er niet van. Mischien wou hij de Congolozen wel een beetje beledigen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be