![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(cfr. de "verdwenen" Elf-Aquitaine contracten met Irak en de bedreigingen van Poetin) Laatst gewijzigd door filosoof : 25 mei 2008 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() zou ik ook graag es weten, iemand van de juristen hier op 't forum die daar iets van kan zeggen?
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Langs de andere kant heb ik juist wel sympathie voor burgers (uw 'plebs' weet je nog) die uit oprechte bezorgdheid de medemens te helpen ontwikkelingswerking willen steunen. 11-11-11 e.d. is de sympathieke kant van de ontwikkelingssamenwerking, maar helaas een misbruikte kant. Uiteindelijk komt dat vrijwillig gegeven geld in een systeem terecht waarvan de beleidslijnen bepaald worden door de overheden, en waar eigenbelang prioriteit krijgt op altruïsme. Het zijn uiteindelijk niet de NGO’s zelf die hun eigen beleidslijnen bepalen, alhoewel ze dat niet graag toegeven. En nog uiteindelijker zijn de NGO’s maar een klein deel van de ontwikkelingsindustrie. Citaat:
Waar ik problemen mee heb is je houding dat om echte emancipatie een kans te geven we een ‘onderdrukker’ zoals China zouden moeten toejuichen. Dat is een strategische houding. Ik zie meer toekomst in een principiële houding ten voordele van universele waarden, en daarvoor heb je zoals ik zei ‘neutrale’ instanties nodig. Als die oprecht functioneren, zonder dubbele moraal, is dat te verkiezen boven aan de zijlijn gaan staan wachten tot de strijd gestreden is. Zij die streden zullen zeggen ‘waar waren jullie toen we jullie nodig hadden’, en ‘met welke autoriteit spreken jullie nu’. Er zijn nu eenmaal universeel te verdedigen waarden. Ik zie niet in dat we daar niet ten allen tijde voor zouden opkomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||
|
![]() Citaat:
De VN waren een beetje met die intentie ingericht. We weten inmiddels dat de VN ofwel volledig machteloos zijn ofwel zeer eurocentrisch. China's aanwezigheid gaat voor een hernieuwde moderniteit in Afrika zorgen. Dat gaat nu al heel snel. En al overal komt er protest en sociale reactie op gang. Dat is dus in cynische zin heel vruchtbaar. Het alternatief (naast uw moeilijk in te beelden "neutrale instelling") is het hedendaagse Europese paternalisme. Maar dat staat sociale verandering juist in de weg. Dus wanneer het kiezen wordt uit deze drie, dan liever het Chinese modernisme. Dat is inderdaad een keuze gebaseerd op de politiek van het mogelijke; geen idealistische wens.
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() China respecteert de soevereiniteit van Congo. Meer vragen de Congolezen ook niet. Het laatste wat ze nodig hebben is christelijke 'naastenliefde' annex paternalisme en vergelijkbare perversiteiten.
Laatst gewijzigd door Kallikles : 25 mei 2008 om 18:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Voil�*, in twee zinnen gezegd wat ik al de hele tijd probeerde uit te scribbelen. Perfect gezegd.
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'Soevereiniteit' is een woord waar de Congolees (behalve de Kabila-clan) niets voor koopt, 'soevereiniteit' belet niet dat rebellen de Congolees zijn vrouw verkracht en het dorp in de fik steekt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() De Chinees komt die Congolees dan op zijn schouders kloppen en zegt:
'Het is allemaal niet zo erg, je bent tenminste soeverein...' |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er doet zich een donorcompetitie voor, waarbij landen als China, maar ook India, Brazilië en Rusland steeds meer investeren in ontwikkelingshulp, die ze vervolgens aanwenden als diplomatieke hefboom. Zij steunen ongehinderd militaire dictaturen:
De nieuwe geldstromen brengen de lokale potentaten in een luxepositie.
![]() |
![]() |
#51 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het doet deugt te zien dat Kabila niet wijkt en dit opgeblazen stuk pretentie op zijn plaats zet. Ik zou hem aanraden eens een paar schandalen uit Charleroi en Mechelen op de agenda te zetten. En het misschien iets te laten vallen over Brussel-Halle-Vilvoorde en hoe het Belgische establishment nu al vijf jaar de grondwet aan zijn laars lapt. Laatst gewijzigd door Rob Roy : 26 mei 2008 om 09:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rekening houdend met hoe dit soort van instanties misbruikt is geweest in het verleden begrijp ik je scepsis wel. Afrika heeft in ieder geval meer keuze nu met een nieuwe player in het spel en dat zou hen in principe voordelen moeten opleveren. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 26 mei 2008 om 13:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet omdat ik me niet schuldig hoef te voelen voor wat één of andere pipo met vieze baard ooit heeft tewerkgestelligd, dat ik me zomaar kan vrijpraten van de gevolgen daarvan eh.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |