Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2008, 09:23   #1
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard Zinnige discussies met "heilig boek" fanaten en creationisten

Het is mijn inziens tamelijk opvallend hoe de laatste tijd bijbelfanaten en creationisten hun opwachting maken op dit forum. (Niks mis mee, natuurlijk, enkel en alleen een nuchtere vastelling).

Ik constateer evenwel dat een discussie met dergelijke personages steevast uitdraaien op zinloze welles-nietes spelletjes. Rede en rationaliteit volstaan niet om door te dringen. Op talloze wetenschappelijke bevindingen wordt niet ingegaan of eenvoudigweg met een bijbelcitaat naar de prullenmand verwezen.

Ik betrap er mij zelf op minder en minder te posten in dergelijke topics. Vele wetenschappers weigeren zelfs een dergelijke discussie aan te gaan omdat het de religieuze fanaten de indruk geeft heeft dat zij serieus worden genomen en gelijkwaardigen zijn in het debat.

Heeft zo'n discussie eigenlijk wel zin?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 10 juni 2008 om 09:25.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 09:30   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De enige reden of religiefanaten te woord te staan in een discusie, is de amuzements factor. Niet de mogelijkheid tot serieuze discusie.
Oud 10 juni 2008, 09:41   #3
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het is mijn inziens tamelijk opvallend hoe de laatste tijd bijbelfanaten en creationisten hun opwachting maken op dit forum. (Niks mis mee, natuurlijk, enkel en alleen een nuchtere vastelling).

Ik constateer evenwel dat een discussie met dergelijke personages steevast uitdraaien op zinloze welles-nietes spelletjes. Rede en rationaliteit volstaan niet om door te dringen. Op talloze wetenschappelijke bevindingen wordt niet ingegaan of eenvoudigweg met een bijbelcitaat naar de prullenmand verwezen.

Ik betrap er mij zelf op minder en minder te posten in dergelijke topics. Vele wetenschappers weigeren zelfs een dergelijke discussie aan te gaan omdat het de religieuze fanaten de indruk geeft heeft dat zij serieus worden genomen en gelijkwaardigen zijn in het debat.

Ik denk van wel, niet dat je creationisten zult overtuigen maar je kan de meelezende bezoeker wel overtuigen van de onzin van religie.
Oud 10 juni 2008, 09:45   #4
Maes_P
Staatssecretaris

Maes_P's schermafbeelding

Standaard

Bwa, zo'n discussie is natuurlijk zinloos omdat je met rationele argumenten nu eenmaal een geloofsovertuiging niet kan omver werpen.
Het is per definitie een 'geloof'. Bewijzen zijn niet nodig en tegen-bewijzen worden naar de prullenmand verwezen mbv van dogma's of worden afgedaan als wetenschappelijke dogma's.

Overtuigen kun je ze dus niet.

Maar ik vind het wel nodig om die mensen toch te informeren. Ook al zal hier niemand worden 'bekeerd'. Noch in de richting, noch in de andere...

Het probleem echter de laatste jaren, is dat meer een meer gelovigen wetenschap afdoen als 'geloof'. En dat is natuurlijk een erg bedenkelijke evolutie. We keren als het ware terug naar de tijd van de 'godsbewijzen'.
Een teken aan de wand dat religieuze gevoelens hoe langer hoe meer een invloed willen hebben op het dagelijkse leven.
Dat is niet de eerste keer in de geschiedenis dat zo'n proces plaatsvindt, maar door de huidige massacommunicatie, is zo'n hedendaags proces een ondergravende factor voor het werk van wetenschappers.
Maes_P is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 09:59   #5
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De enige reden of religiefanaten te woord te staan in een discusie, is de amuzements factor. Niet de mogelijkheid tot serieuze discusie.
Er is inderdaad een zekere amusementswaarde aan verbonden. Op het eerste zicht dan toch. Mijn lachen vergaat me echter tamelijk vlug wanneer ik lees dat ook bij ons meerdere politici creationisme stilletjesaan én heel voorzichtig beginnen te promoten...
Oud 10 juni 2008, 10:00   #6
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ik denk van wel, niet dat je creationisten zult overtuigen maar je kan de meelezende bezoeker wel overtuigen van de onzin van religie.
De vraag stelt zich wel of een forum de meest uitgelezen plaats is om medelezers te informeren. Websites en boeken dienaangaande zijn er nochtans in overvloed.
Oud 10 juni 2008, 10:11   #7
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maes_P Bekijk bericht
Bwa, zo'n discussie is natuurlijk zinloos omdat je met rationele argumenten nu eenmaal een geloofsovertuiging niet kan omver werpen.
Het is per definitie een 'geloof'. Bewijzen zijn niet nodig en tegen-bewijzen worden naar de prullenmand verwezen mbv van dogma's of worden afgedaan als wetenschappelijke dogma's.

Overtuigen kun je ze dus niet.
Overtuigen kun je ze inderdaad niet. Daar ben ik mij al langer dan vandaag van bewust. Dit wordt trouwens overvloedig bewezen door de "argumentatie" die wordt gebruikt. Wat voor zin heeft het dan?

Citaat:

Het probleem echter de laatste jaren, is dat meer een meer gelovigen wetenschap afdoen als 'geloof'. En dat is natuurlijk een erg bedenkelijke evolutie. We keren als het ware terug naar de tijd van de 'godsbewijzen'.
Een teken aan de wand dat religieuze gevoelens hoe langer hoe meer een invloed willen hebben op het dagelijkse leven.
Dat is niet de eerste keer in de geschiedenis dat zo'n proces plaatsvindt, maar door de huidige massacommunicatie, is zo'n hedendaags proces een ondergravende factor voor het werk van wetenschappers.
Inderdaad een bangelijk proces. Wanneer ik hoor dat Bush verklaart : "atheists can not be regarded as good patriots" of Reagan de mening was toegedaan dat milieumaatregelen overbodig zijn omdat "the coming of Christ is uphand, so why bother?" of Balkenende hoor verklaren "zonder geloof kun je niet functioneren" of Van Den Brande of de Nederlandse minister van Onderwijs hoor pleiten om creationisme een plaats te geven in het onderwijs...

Wat is dan de juiste strategie? Doodzwijgen of het debat aangaan, goed wetende dat dit debat éénrichtingsverkeer is en je net zo goed tegen een muur kunt praten!?
Oud 10 juni 2008, 10:20   #8
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overtuigen kun je ze inderdaad niet. Daar ben ik mij al langer dan vandaag van bewust. Dit wordt trouwens overvloedig bewezen door de "argumentatie" die wordt gebruikt. Wat voor zin heeft het dan?
Geen enkele maar het is zoooo leuk.
Oud 10 juni 2008, 11:17   #9
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Absoluut niet. Het is niet aan ons om een mens te overtuigen van wat waarheid is. Wij kunnen gewoon maar zeggen wat in de Bijbel staat. Het is God zelf die de mens moet overtuigen van de waarheid.
Dat neemt echter niet weg dat het kan gebeuren dat God een mens overtuigd op deze forums door het lezen van bepaalde threads.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 11:18   #10
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Geen enkele maar het is zoooo leuk.
Het is enerzijds lachwekkend, anderzijds is het om depressief van te worden.

Uit de topic "Bestaat de hel écht?" :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus alle onderzoeken en wetenschappelijke bewijzen dat de aarde al miljoenen jaren oud is, allemaal gelogen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Inderdaad.

Er is iets fundamenteels verkeerd aan ons onderwijs.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 10 juni 2008 om 11:20.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2008, 11:24   #11
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat is dan de juiste strategie? Doodzwijgen of het debat aangaan, goed wetende dat dit debat éénrichtingsverkeer is en je net zo goed tegen een muur kunt praten!?
Een goeie vraag.

Waar ik eerlijk gezegd nog niet echt uit ben.

Ik ben voorstander van de 'debat-optie'. Maar dat is extreem gevaarlijk omdat je fanatici een spreekgestoelte heeft.

Gelukkig zijn wij hier (op dit forum) uitzonderingen als wij over zo'n dingen praten.
95% van de bevolking kan dit geen fluit schelen; de meeste zijn ofwel ongelovig ofwel gelovig maar gelukkig niet op zo'n manier als de fundamentalisten als 'de Adam en Eva' club.

Maar zoals je anderzijds opmerkte; de situatie in Amerika is inderdaad zorgwekkend; het mechanisme waar een elite de macht krijgt en die dan misbruikt om hun ethiek op te leggen aan de ganse bevolking is een gevaar voor de seculiere staat die de VSA tot voor kort was.

De scheiding tussen Kerk en Staat in de VSA is serieus aan het vervagen. Zowel op vlak van internationale politiek als binnenlands.
Oud 10 juni 2008, 11:25   #12
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is enerzijds lachwekkend, anderzijds is het om depressief van te worden.

Uit de topic "Bestaat de hel écht?" :

Er is iets fundamenteels verkeerd aan ons onderwijs.
Onderwijs is prachtig, zolang ze maar geen evolutie onderrichten.
Oud 10 juni 2008, 11:35   #13
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En seksuele voorlichting waarbij aan 16-jarigen wordt uitgelegd hoe je een condoom moet gebruiken; ook Ok volgens U?

Laatst gewijzigd door Maes_P : 10 juni 2008 om 11:35.
Oud 10 juni 2008, 11:36   #14
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
En seksuele voorlichting waarbij aan 16-jarigen wordt uitgelegd hoe je een condoom moet gebruiken; ook Ok volgens U?
Absoluut, waarom niet. Ik gebruik ook condooms.
Oud 10 juni 2008, 11:43   #15
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Absoluut, waarom niet. Ik gebruik ook condooms.

Omdat er mensen zijn de Bijbel gebruiken om condooms te beschouwen als een zonde tegen het gebod 'gij zult niet doden'.

Net zoals jij de bijbel gebruikt om andere mensen 'uw waarheid' op te leggen.
Oud 10 juni 2008, 11:44   #16
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vooropgesteld dat jij geen agent provocateur bent, ben jij én vele, vele anderen de belichaming van het falen van het onderwijs. Er is geen andere verklaring voor te vinden.
Oud 10 juni 2008, 11:54   #17
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Omdat er mensen zijn de Bijbel gebruiken om condooms te beschouwen als een zonde tegen het gebod 'gij zult niet doden'.

Net zoals jij de bijbel gebruikt om andere mensen 'uw waarheid' op te leggen.
Waar staat in de Bijbel dat het gebruik van condooms een zonde zou zijn?
Oud 10 juni 2008, 11:55   #18
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Vooropgesteld dat jij geen agent provocateur bent, ben jij én vele, vele anderen de belichaming van het falen van het onderwijs. Er is geen andere verklaring voor te vinden.
Wie heeft jou dat wijsgemaakt?
Oud 10 juni 2008, 12:00   #19
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Ik ben blij dat er religieuze fundamentalisten ( creationisten/ID ) zijn.
Oud 10 juni 2008, 12:06   #20
Maes_P
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Waar staat in de Bijbel dat het gebruik van condooms een zonde zou zijn?
Dat zei ik niet;
ik zeg dat er mensen de bijbel gebruiken om condooms af te raden (en sommigen hopen zelfs te verbieden):
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be