Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 juni 2008, 21:59   #141
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat een eredienst niet alleen dient om zaken af te smeken is correct. Maar soms dient hij er wel voor. Zo zal de priester tijdens de mis tot god bidden tot God om allerlei dingen af te smeken van god.

Het leven kan natuurlijk een geschenk zijn, maar dan niet voor iedereen. En zeker niet voor de mensen die aan een ongeneeslijke ziekte lijden of die het slachtoffer zijn van een aardbeving, of een tsunami, of honger lijden. En dat zijn er heel wat op deze wereld de dag van vandaag.
Dus: het leven 'als geschenk van god', zou ik toch maar wat relativeren.

Tenslotte: als god niet tussenkomt en ik heb toevallig een fijn leven, waarom zou ik hem dan moeten danken? Ik heb gewoon geluk gehad vermits God er voor niets tussen zit. Dat zegt u zelf.
Ik denk dat ik heel wat meer missen afdweil dan u, en ik zeg u: er wordt helemaal niets afgesmeekt zoals u het hier voorstelt. Er wordt niet gevraagd aan God om vanalles op te lossen in onze plaats. We vragen God om kracht, om inspiratie, om wijsheid - niet om kant-en-klare antwoorden en oplossingen voor onze problemen.

Het leven is voor iedereen een geschenk van God. Natuurlijk zijn er zieke en noodlijdende mensen, maar voor mij is het leven niet afhankelijk van die factoren. Ik bedoel dit: een ziekte, vreselijk ook, betekent niet automatisch dat het leven waardeloos is geworden. Er zijn meer dingen aan het leven dan alleen de zaken die we aan de oppervlakte zien - en soms pijnlijk ervaren.

U hebt uw leven gekregen van God, u heeft deze Schepping gekregen van God. Is dat niet genoeg om dankbaar voor te zijn?
Daniël Triëst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 22:19   #142
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniël Triëst Bekijk bericht
Ik denk dat ik heel wat meer missen afdweil dan u, en ik zeg u: er wordt helemaal niets afgesmeekt zoals u het hier voorstelt. Er wordt niet gevraagd aan God om vanalles op te lossen in onze plaats. We vragen God om kracht, om inspiratie, om wijsheid - niet om kant-en-klare antwoorden en oplossingen voor onze problemen.

Het leven is voor iedereen een geschenk van God. Natuurlijk zijn er zieke en noodlijdende mensen, maar voor mij is het leven niet afhankelijk van die factoren. Ik bedoel dit: een ziekte, vreselijk ook, betekent niet automatisch dat het leven waardeloos is geworden. Er zijn meer dingen aan het leven dan alleen de zaken die we aan de oppervlakte zien - en soms pijnlijk ervaren.

U hebt uw leven gekregen van God, u heeft deze Schepping gekregen van God. Is dat niet genoeg om dankbaar voor te zijn?
Kom nu. Wanneer priester zegt:
Heer, ontferm u over ons.
Christus, ontferm u over ons.
Heer, ontferm u over ons

Dat is toch afsmeken. Ook bidt de priester elke zondag tot God voor de bisschop opdat die bischop zijn taak....enz, enz. En in Lourdes wordt er niets anders gedaan dan smeekgebeden te richten tot God. In de kapelletjes op het plattland ook. Mensen die in de kerk gaan bidden, novenen gaan doen, zijn toch mensen die gunsten afsmeken van God. Dus toch wel een godsdienst waar aan God gevraagd wordt om profane dingen op te lossen.

Wat die zieke betreft: iemand die ziekelijk is heel zijn leven, of die in een land of werelddeel wordt geboren waar men permanent honger lijdt, zulke leven kan men toch niet beschouwen als een 'geschenk van God'. Indien wel, dan hebt u een eigenaardig opvatting over 'cadeaus geven'.

Laatst gewijzigd door system : 28 juni 2008 om 22:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2008, 22:23   #143
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Ontfermen is: ons kracht geven, ons geloof schenken. Dat is niet: los onze problemen voor ons op, leidt ons leven voor ons. Het is niet allemaal zo eenvoudig als u denkt, hoor.

Er is dan natuurlijk de volksdevotie, maar laten we die vooral niet veralgemenen.

Dus u denkt dat er geen enkele van de armen, van de zwakken, van de zieken, gelukkig is? Wat een arme mens bent u, als het leven alleen dat is.
Oud 28 juni 2008, 22:56   #144
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Welke God zou geen wraak nemen op iemand die een kindermoord pleegt.
Een liefdevolle rechtvaardige god zou geen wraak nemen. Als hoogste rechter zou hij een oordeel vellen als iemand voor hem komt, maar hij neemt geen wraak, want hij geeft iedereen een kans. Welke zonde iemand ook gepleegd heeft, hij geeft iemand altijd een kans om tot inkeer te komen. Als hij een liefdevolle god zou zijn.

Het is duidelijk dat je niet in de Christelijke god van liefde geloofd.
Oud 28 juni 2008, 22:59   #145
okke
Gouverneur

okke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daniël Triëst
Ik ben dat hele gedoe van "God bestaat niet óf Hij is slecht" zo beu als kouwe pap. Ja, de Schepping zit vol met constructiefouten en perfectie is letterlijk niet van deze wereld. Maar stel dat perfectie wél van deze wereld zou zijn. Schoonheid bestaat alleen maar in contrast met lelijkheid. Er is geen gezondheid zonder ziekte. Een perfecte Schepping is het beste wapen tegen alles wat het geschenk van God zo mooi maakt.
En die zal ook komen als God deze schepping zal vernieuwen als een oud kleed.
Je gaat hier zomaar voorbij aan de mededeling van Daniël dat de schepping vol zit met constructiefouten. En dat terwijl jouw god over zijn schepping zelf zegt dat het goed, zelfs zeer goed is.
Oud 28 juni 2008, 23:20   #146
wauwelaer
Lokaal Raadslid

wauwelaer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, jij zegt dat uw waarheid deels waar is.
Ik zeg dat Jezus DE waarheid is. Er is geen andere waarheid.

Er is maar één weg naar DE waarheid en dat is doorheen Jezus Christus.
Alle andere filosofiën en theorieën zijn fabels, bedenksels en 'wetenchappelijke' verzinsels.
Het lijkt hier een beetje op een verplichte overtuiging. Wie moord wie uit; de "spaanse Inquisitie" is pas in 1837 afgeschaft, de inquisitie van het Vaticaan eerst in 1965. Nu komen de Moslims met een identiek verhaal.
Ik ben tegen zending omdat de bijbel is gebazeerd op onderwijs en ethiek. Het klakkeloos missioneren van het Christendom als dat van de Islam zal op vandaag of morgen in de prullenbak verdwijnen.
Als je deze zin gaat uitdiepen "heb je naaste lief als je zelf," ga je al een stuk richting waarheid en aanneming. Dan kunnen we ook praten over de target van de 10 Geboden.
wauwelaer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 00:57   #147
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg eens wat uw atheïstische verklaring is van al het lijden in deze wereld?
Heel simpel mijn beste....
Wij zijn het meest geëvolueerde schepsel dat er op deze planeet rondloopt...
Maakt dit ons beter dan alle andere levende wezens hier op diezelfde planeet omdat wij nét onze bewustijnsvorming,ons intellect én ons vermogen om ons aan te passen aan alle denkbare leefomstandigheden ons hier aan de top van de voedselpyramide gebracht hebben...
Wij zien het leven zoals het is,onze oorsprong en onze geboorte ligt volledig bij onze ouders, een nacht vol passie,een verlangen naar kinderen,noem het maar,alles zéér menselijks,helaas voor jou niets goddelijks...En het lijden der mensen behoort gewoon tot het evolutiebeeld op deze planeet...
De ziektes die over de mensheid vallen zijn voor het grootste deel door de mensheid zelf veroorzaakt....
Uw god bestaat niet, hoe zou hij hoe dan ook maar iets hebben kunnen veroorzaken op deze planeet....
Droom maar verder...

Laatst gewijzigd door Svennies : 29 juni 2008 om 00:59.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 01:36   #148
Linda
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Lees maar eens onderstaande vraag en antwoord:

Dus, Omdat Adam en Eva "gezondigd" hebben, moeten wij boeten.
Even checken:Herzel Grynszpan, een jood, vermoordt Ernst vom Rath. Een jood die een Duitser vermoordt. Meer was er niet nodig om alle joden te straffen. Dat de 91 mensen die tijdens de Kristallnacht omkwamen persoonlijk niets te maken hadden met die moord deed niets terzake: jood zijn was voldoende om medeplichtig te zijn, en gestraft te worden.

Idem voor God: we worden niet individueel gestraft voor wat we misdaan hebben, neen we moeten collectief boeten voor een "zonde" waar we part noch deel aan hebben.
Een dergelijke God zou zich best geamuseerd hebben tijdens de Kristallnacht.
Wat een vreemde cocktail! G'd is een Joodse uitvinding, maar nu worden de Joden gebruikt om G'd te demoniseren. Waarin moet dat resulteren?!
Linda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 01:55   #149
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Daar moet ik U spijtig genoeg gelijk in geven,maar vroeger als Vlaanderen nog Christelijk was waren er ook nog veel dingen die wel goed gingen waar dat men dat de dag van vandaag niet meer kan van zeggen,zou die treinbestuurder ook dood zijn geslagen op die bus in 1950bv.
Is hij niet doodgeslagen door gelovigen die hier nog niet waren in 1950?
Oud 29 juni 2008, 01:58   #150
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Bijbel is de enige verklaring voor het feit dat de wereld fout gegaan is.
Wie heeft er een verklaring voor? De atheïst, Darwin, de Mormonen, de Moslim?
De Bijbel legt uit waarom God in de fout is gegaan.
Oud 29 juni 2008, 02:07   #151
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat heeft Adam nu weer uitgevreten ?
Natuurlijke menselijke nieuwsgierigheid, een eigenschap die door God ingebouwd werd.
Maar goed dat God niet bestaat. Het tribunaal in Den Haag zou werk hebben voor honderden jaren, niet dat ik daar een probleem mee zou hebben, maar het zou miljarden belastingsgeld kosten.
Oud 29 juni 2008, 02:48   #152
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vraag dat aan al de mensen die dagelijks afgemaakt, gefolterd, verkracht worden, of simpelweg een ongeneselijke ziekte hebben... Allemaal geschenken van God?

Laatst gewijzigd door rikbe : 29 juni 2008 om 02:49.
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 04:33   #153
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wauweler
"heb je naaste lief als je zelf,"
Mag wel eens herhaald worden.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 08:03   #154
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Uw god bestaat niet, hoe zou hij hoe dan ook maar iets hebben kunnen veroorzaken op deze planeet....
Droom maar verder...
Hou zou het kunnen dat dit alles er is, zonder God?
Kijk, u gelooft niet dat dit kan met een God. Ik geloof niet dat dit kan zonder God.
Het is allebei een kwestie van geloof, u bent niet meer "juist" dan ik.
Want we kunnen het geen van beiden bewijzen, he?

Alleen: u bezondigt zich aan de fout die veel gelovigen ook maken: de minachting voor mensen met het andere geloof. Dat siert u niet.
Oud 29 juni 2008, 08:07   #155
Daniël Triëst
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Vraag dat aan al de mensen die dagelijks afgemaakt, gefolterd, verkracht worden, of simpelweg een ongeneselijke ziekte hebben... Allemaal geschenken van God?

Er zijn twee soorten kwaad op deze wereld.

1) De moorden, de folteringen,de verkrachtingen en ga zo maar door. Dit zijn allemaal zaken die door de mens veroorzaakt worden. Ze zijn het resultaat van onze fundamentele vrijheid als mensen. Als we alleen zouden kunnen kiezen om goede zaken te doen, dan zouden we niet echt vrij zijn, he? God kan al die zaken alleen maar voorkomen als Hij ons zou besturen als een soort van robots. Zo een God is niet de onze.

2) Het kwaad dat voortkomt uit de natuur. Ziektes en natuurrampen. Ook hierin heeft de mens een belangrijk aandeel! Om dit kwaad uit de wereld te helpen, zou God de Schepping foutloos moeten maken: perfect. Een perfecte wereld is een fundamenteel gevoelloze wereld, dus ook dat is geen optie. Het leven is niet altijd makkelijk, maar dat moet ook niet.
Oud 29 juni 2008, 08:19   #156
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) De moorden, de folteringen,de verkrachtingen en ga zo maar door. Dit zijn allemaal zaken die door de mens veroorzaakt worden. Ze zijn het resultaat van onze fundamentele vrijheid als mensen. Als we alleen zouden kunnen kiezen om goede zaken te doen, dan zouden we niet echt vrij zijn, he? God kan al die zaken alleen maar voorkomen als Hij ons zou besturen als een soort van robots. Zo een God is niet de onze.

2) Het kwaad dat voortkomt uit de natuur. Ziektes en natuurrampen. Ook hierin heeft de mens een belangrijk aandeel! Om dit kwaad uit de wereld te helpen, zou God de Schepping foutloos moeten maken: perfect. Een perfecte wereld is een fundamenteel gevoelloze wereld, dus ook dat is geen optie. Het leven is niet altijd makkelijk, maar dat moet ook niet.
En dat allemaal door de ongehoorzaamheid van de mens. Konden de mensen toch maar God gehoorzaam zijn, dan zou er veel minder miserie en verderf in de wereld zijn.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 08:22   #157
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is een feit dat de mensheid in een vlug tempo haar eigen habitat om zeep aan het helpen is. Het is eveneens een feit dat de mensheid er geen graten in ziet om elkaar een kopje kleiner te maken.

Om te stellen echter dat natuurrampen en ziektes een "kwaad" zijn, is onzin.

De natuur heeft geen bewustzijn, idem dito wat betreft bacterieën en microbes.

Er is bijgevolg geen notie van "goed" of "kwaad" aanwezig.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 juni 2008 om 08:34.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 08:33   #158
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben dat hele gedoe van "God bestaat niet óf Hij is slecht" zo beu als kouwe pap.
Je kunt je ook afvragen waar dat "hele gedoe" vandaan komt...

Zolang zelfbenoemde aardse vertegenwoordigers menen over een Goddelijk Mandaat te beschikken en alzo pretenderen in naam van hun respectievelijke goden te mogen spreken zul je je aan dergelijke reacties mogen verwachten.

Verwijt atheisten of anders-gelovigen niet de reactie op een actie.

Om Richard Dawkins eens te citeren :

Citaat:
"I wish they could leave us alone".
En jij bent degene die het beu is...?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 juni 2008 om 08:37.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2008, 09:01   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ontfermen is: ons kracht geven, ons geloof schenken. Dat is niet: los onze problemen voor ons op, leidt ons leven voor ons. Het is niet allemaal zo eenvoudig als u denkt, hoor.

Er is dan natuurlijk de volksdevotie, maar laten we die vooral niet veralgemenen.

Dus u denkt dat er geen enkele van de armen, van de zwakken, van de zieken, gelukkig is? Wat een arme mens bent u, als het leven alleen dat is.
Maar dat is toch ook iets afsmeken. U smeekt kracht af, gezondheid, standvastigheid in het geloof, enz. Afsmeken doelt niet altijd op het bekomen van 'materiële' dingen . Integendeel zelfs. Maar het duidt wel om 'iets te bekomen van het opperwezen'.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 09:13.
Oud 29 juni 2008, 09:09   #160
system
Banneling

Standaard

[
Citaat:
QUOTE=Daniël Triëst;3534557]Er zijn twee soorten kwaad op deze wereld.

Maar een aardbeving en de gevolgen hiervan is wel het werk van God dan.
Citaat:
2) Het kwaad dat voortkomt uit de natuur. Ziektes en natuurrampen. Ook hierin heeft de mens een belangrijk aandeel! Om dit kwaad uit de wereld te helpen, zou God de Schepping foutloos moeten maken: perfect. Een perfecte wereld is een fundamenteel gevoelloze wereld, dus ook dat is geen optie. Het leven is niet altijd makkelijk, maar dat moet ook niet
Aardbevingen zijn er altijd geweest en hebben zeker niet altijd te maken met de tussenkomst van de mens. Tsunami's evenmin. Vuurspuwende bergen die hele steden (Pompei) en mensen bedolven, hebben niets te maken met de tussenkomst van de mensen. Het feit dat God dat toelaat, bevestigt uw stelling dat God een niet-interveniërende god is. En dan moeten we hem toch niet eren. Dus, u eert een god die vele honderduizenden mensen heeft laten bedelven onder de lava. U dankt hem hier zelfs voor, als ik het goed begrijp. Wel, ik niet.

Laatst gewijzigd door system : 29 juni 2008 om 09:11.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be